Lisäsin linkin edelliseen viestiin.
Perjantaista asti ollut kauhea duha. Ei siis suoraan liity tähän, mutta saattaa liittyä. Lauantaina käytiin ajamassa talven viimeinen ralli Sonkajärvellä. Matkaa tuli reilut 230km suuntaansa, jotka itse ajoin tällä kertaa (huoltoauto rekisteröity kuorma-autoksi). Ilmoittautumisen ja katsastuksen välissä torkuin takapenkillä, jotta jaksaisi vähän paremmin.
Ek1Aamun avaus ja kisan pisin pätkä. Paikoin mentiin ilmeisesti varta vasten aurattua metsäautotietä ja tie olikin sitten sen mukaista. Ihan mukavan teknistä, mutta monessa paikassa piti lähinnä pyrkiä pitämään auto ehjänä kuin ajaa kovaa. Lähtönumeromme oli 125, joten urissa oli jo syvyyttä. Jossain vaiheessa ajettiin edellä lähtenyt Volvo 144 kiinni ja ajettiin isomman tien osuus sen perässä. Iso tie oli kovassa jäässä ja sille käännyttyämme kiihdyteltiin tasatahtiin sen mitä renkaat piti. Ei päästy ohi ennen kuin seuraavassa risteyksessä, jossa Volvo-kuskit antoivatkin kohteliaasti tietä. Muutaman kerran varsinkin keula pohjasi, kun en kerennyt routapatteihin jarruttaa ajoissa. Muuten ei mitään tilanteita.
Sijoitus oman luokan 2. häviten Lancia Deltalle 9,3s 19,72km pätkällä. Lisäluokkien yleiskisassa oltiin 19. 66 matkaan lähteneestä.
Ek2Seuraavalla pätkällä mittaa 13,55km eikä yhtään risteystä. Tie oli kovapintaista valtiontietä, jossa oli ilo ajaa. Aika alussa oli muutama mutka merkattu valtion mutkamerkein, mutta ainakaan Keski-Suomessa ei sellaisiin raaskittaisi merkkejä laittaa. Olisi varmaan voinut ajaa ne nelosella, jos olisi tiennyt. Tiellä oli useita ylityksiä, jotka eivät juurikaan kääntyneet, eli pää asiassa ajettiin nelosella ja loikkarilla. Auto toimi nyt hienosti, seos oli noin 12AFR ja kulkua eri lailla kuin aiemmin. Jos ennen loikkarilla lähinnä sai pitkillä suorilla kierroksia alemmaksi, nyt meno jatkuu niin että viisarin saa osoittamaan nopeusmittarin h-kirjainta (km/h merkintä alareunassa) ilman kilometrien suoraa. Itse innostuin jopa niin, että tahtoi jäädä kartturin puhumiset vähän vähemmälle kuuntelulle. Viimeinen "nyppy" olikin sitten se, joka kääntyi vähän enemmän...
https://youtu.be/h4l7B8BN4XQ?t=420JossitteluaIhminenhän on siitä tyhmä, että aina pitää jossitella, vaikkei sen mitään muuta. Eli jos olisin nukkunut kunnolla, enkä ollut kipeänä oltaisiinko tältä vältytty? Kartturia paremmin kuuntelemalla? Muuten vain varovaisemmin nypyille? Olen joskus kuullut, että ensimmäinen joka nostaa on yleisö? Tosi asia on kuitenkin se, että jos haluaa pärjätä, riskejä joutuu välillä ottamaan, ainakin vakioautolla. Jos haluaa viedä jossittelua pidemmälle, niin ulosajopaikasta oli pätkän maaliin ehkä noin 600m. Incar-videosta katsottuna siihen asti meni aikaa 7min ja 34s, joka tarkoittaa karkeasti 102km/h keskinopeutta. Lancia aika tuolle pätkälle oli 7min 56,3s, josta tulee 102,4km/h. Eli vaikka lopussa oli tiukempi mutka, emme ainakaan kovin paljoa olisi sille hävinneet. Vielä jos jatkaa, niin Lancia keskeytti seuraavalla pätkällä…
No joo, jälkiviisaus on usein turhaa, jos siitä ei ota opikseen. Nyt onkin sitten hyvä syy tehdä laajempi 5-vuotishuolto, kun keväälle ei edes ole kisoja.
Niin, mitäs vaurioita kaadosta tuli? Etuspoileri irtosi, tuulilasi ja toinen sivupeilinlasi halkeilivat ja etualatukivarsi vääntyi, joka olikin keskeytyksen syy. Seuraavaksi olisi nimittäin ollut huolto ja ehdinkin jo sinne soittamaan, kun yleisö kiskoi autoa pellolta takaisin tielle. Suuret kiitokset heille nostamisesta! Huollossakin suhtauduttiin myönteisesti, kun ilmoitin että etsikää jostain tuulilasi. Yllättävän monella tosissaan ajavalla sellainen nimittäin on ollut mukana. Vastaus kuului suunnilleen näin: ”Sehän on liimalasi! Millä ihmeellä sä aiot sen täällä pakkasessa vaihtaa?”
Kuntoon laitettava, on niin edullinen ja mukava ”herrasmieskilpuri” ollut, vaikka katollaan ollessa jo mietin myymistä. ”Kunnostettu 2012-2013, ajettu vain viikonloppuisin harrastemielessä, öljyt vaihdettu parin tuhannen välein ym.”
Nyt siis tarkoitus kevään aikana maalata listoista alaspäin kiveniskemät ym. pois, sekä katto jossa edelleen se kaamea lakkaus Toivakan jäljiltä 5-vuoden takaa. Varapyöräkotelo on vähän rujo kanssa viime talven jäljiltä. Olisikohan volvosami:lla aikaa osallistua talkoisiin?
Että sellaista tällä kertaa.