KL-varaosat  Race.fi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Aika hurjia lukemia. Xenon-valoilla ajeltu jo 2,5 vuotta ja kertaakaan ei ole vaihdettu, 52 000 km. Toki varmasti puolet matkasta on ajettu päiväajovaloilla.

Ajattelin kyllä satkun kohdalla vaihtaa, kun kyllähän nuo himmenee.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Aika hurjia lukemia. Xenon-valoilla ajeltu jo 2,5 vuotta ja kertaakaan ei ole vaihdettu, 52 000 km. Toki varmasti puolet matkasta on ajettu päiväajovaloilla.

Ajattelin kyllä satkun kohdalla vaihtaa, kun kyllähän nuo himmenee.

Valovahvistimet ja jännitteen korottaminen syö polttimon elinikää, mutta se uhraus pitää kestää, että on hyvät valot  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Oma rakkine on aikakaudelta, jolloin jo aiemmin suunniteltuun keulaan (Mersu W212) piti lisätä LEDit, ja nehän lisättiin turhien sumuvalojen tilalle eli hyvin alas. Näkyvät siis mäen harjanteella viimeisenä.

Rodionin ketjussa aiemmin Bemarista raportoimaan tapaan pyyhkimien sadetutka vaihtaa ajovaloille. Samoin hämäräkytkin vaihtaa ajovaloille aina aiemmin kuin itse vaihtaisin. Pilvettömänä kesäpäivänä retkikanootti kattotelineellä sytyttää ajovalot.

Minusta LEDien arvo on xenonpolttimoiden säästämisessä. Valoahan xenonista tulee ainakin 100.000 km, mutta xenonitkin harmaantuvat käytössä niin, että jo 15.000 km ajomatka näkyi edellisessä päivävalottomassa autossa yhden talven jälkeen, kun vaihdoin uusien talvipolttimoiden tilalle vanhoja paljon ajettuja kesäpolttimoita "huomiovaloiksi" kesän ajaksi.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2014, 00:20:07 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Oma rakkine on aikakaudelta, jolloin jo aiemmin suunniteltuun keulaan (Mersu W212) piti lisätä LEDit, ja nehän lisättiin turhien sumuvalojen tilalle eli hyvin alas. Näkyvät siis mäen harjanteella viimeisenä.

Kerrotko minulle mitä järkeä tuossa on?

Itse en ole ymmärtänyt tuota miksi huomiovalot laitetaan mahdollisimman alas, jos niitä vielä käytetään ilman auton normaaleja valoja? Talvella nuo ei näy mihinkään lumipenkkojen takaa.

Mitä xenonien kestoon tulee, niin työkaverin kanssa keskusteltiin tästä, niin SAAB:ssa eron huomasi vasta 150tkm kohdalla. Eli onko polttimoissa ja autojen umpioissakin eroja?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Kerrotko minulle mitä järkeä tuossa on?

Itse en ole ymmärtänyt tuota miksi huomiovalot laitetaan mahdollisimman alas, jos niitä vielä käytetään ilman auton normaaleja valoja? Talvella nuo ei näy mihinkään lumipenkkojen takaa.

Mitä xenonien kestoon tulee, niin työkaverin kanssa keskusteltiin tästä, niin SAAB:ssa eron huomasi vasta 150tkm kohdalla. Eli onko polttimoissa ja autojen umpioissakin eroja?

Veikkaisin, että samaa ihmetteli 740GLE myös... ja epäili, että niitä laitetaan alas, koska siellä on "valmiina sijoituspaikkoja", kuten sumuvalojen paikka tai muuta "etuspoileri"-kikkailua muotoilussa.

Kun LEDit huomioidaan jo suunnittelussa, ei ole mitään siitä miksi ne pitäisi olla erillään ajovaloumpioista. Tai, korjataan sen verran, että tietenkin on kustannus. Suorakaiteen muotoinen yleisledirivistö on varmasti halvempi ostaa ja pultata kiinni johonkin reikään kuin antaa oman suunnittelutiimin suunnitella LED johonkin, minkä jälkeen LEDit olisivat custom made ja tietenkin kalliimpia valmistaa.

Ainiin, yksi syy on myös se, että vasta maahantuoja laittaa "yleisLEDit" sinne keulaan ja eihän ne sovi muualle kuin etuspoilerin alareunaan. Näin tekee muistaakseni ainakin Mitsubishi koskien ASX-mallia.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Mitä xenonien kestoon tulee, niin työkaverin kanssa keskusteltiin tästä, niin SAAB:ssa eron huomasi vasta 150tkm kohdalla. Eli onko polttimoissa ja autojen umpioissakin eroja?
Todennäköisesti silmä tottuu siihen että xenon hyytyy ja 150tkm kohdalla on jo niiin loppu että huomaa. TM:ssä oli 9-3 Saab kestotestissä ja siinäkin oli lähtenyt aika hyvin xenonista tehoa 60tkm aikana. En muista lukuja, mutta järkiään xenon autoissa on kestotestin aikana lähtenyt 10-20% kantamasta pois. Oudointa on ettei paljoa ole vaikuttanut se että onko autossa päivävalot vai ei.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Ja syy löytyy tämmöisistä kauppiaista;
http://www.nettiosa.com/led-paivaajovalosarja_12v_5_x_led

Mulla on oman auton jälkiasenteisissa päivävaloissa 24 LEDiä per puoli. :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Aika hurjia lukemia. Xenon-valoilla ajeltu jo 2,5 vuotta ja kertaakaan ei ole vaihdettu, 52 000 km. Toki varmasti puolet matkasta on ajettu päiväajovaloilla.

Ajattelin kyllä satkun kohdalla vaihtaa, kun kyllähän nuo himmenee.

Eräässä V70 Volvossa meni toinen xenon-polttimo pimeäksi ~150tkm kohdalla. Ikää autolla oli tuossa vaiheessa 7-8 vuotta. On ne hieman pitkäikäisemmät kuin halogeenit. :juhau: Autossa ei ole päivävaloja.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Huomionarvoista jälkiasennetuissa päiväajovaloissa on myös se että ajoneuvon omat valot eikä parkit eivät saa palaa niiden kanssa samaan aikaan. Varmaan 80% omista asennuksista ovat tehty laittomasti. Tuo matalin asennusnorkeus 25cm on kyllä tyhmää kuten täälläkin jo todettu useampaan kertaan

Trafin sivuilta lainattua tietoa:

Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot. Asennuksen yhteydessä tulee olla tarkkana kytkentöjen ja asennuspaikan vaatimustenmukaisuudesta. Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2014, 13:39:22 kirjoittanut Mepi »
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Kerrotko minulle mitä järkeä tuossa on?

Itse en ole ymmärtänyt tuota miksi huomiovalot laitetaan mahdollisimman alas, jos niitä vielä käytetään ilman auton normaaleja valoja? Talvella nuo ei näy mihinkään lumipenkkojen takaa.

Mitä xenonien kestoon tulee, niin työkaverin kanssa keskusteltiin tästä, niin SAAB:ssa eron huomasi vasta 150tkm kohdalla. Eli onko polttimoissa ja autojen umpioissakin eroja?
Kyseisen sijoituspaikan suurin meriitti lienee siinä, että turhat sumarit poistaen saatiin halvalla tila LEDeille. Näkyvyys päivällä heikkeni siellä missä ennen LEDejä käytettiin ajovaloja, mutta lain kirjainta ja muotia noudatettiin ja xenonien paras valoteho säästyi tilanteisiin, joissa sitä tarvitaan.

Edellisen päivävalottoman autooni syksyin ja keväin talvi- ja kesäpolttimoita vaihtaessani en ajatellut  maksimaalista käyttöikää ennen pimenemistä, vaan uudemman xenon-parin hyvän valotehon säästämistä talveksi, kunnes kesäpolttimon pimentyessä on aika ostaa uudet talvipolttimot.

Lyön laadukkaan D1S polttimoparin hinnan vetoa, että 5 sekunnin vertailulla erotan 15.000 km käytetyn polttimon nollatuntisesta. En osaa sanoa kuinka suuri ero näkyy tuulilasin takaa, mutta ei se harmaantuva polttimon lasi varmaan valotehoa parannakaan.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2014, 15:35:20 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282

Trafin sivuilta lainattua tietoa:

Kaikkiin autoihin saa asentaa jälkikäteen huomiovalot. Asennuksen yhteydessä tulee olla tarkkana kytkentöjen ja asennuspaikan vaatimustenmukaisuudesta. Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit). Huomiovalot tulee asentaa vähintään 25 cm korkeudelle yli 60 cm päähän toisistaan.

Kummastako nyt taas puhutaan? Huomiovalosta vai päiväajovalosta? Ovat nimittäin ihan eri asioita. Huomiovalojen kanssa pitää palaa parkit ja rek. kilven valot, päiväajovalojen kanssa taas ei. Muistaakseni mikään ei tosin kiellä kytkemästä noita jälkiasenteisia päivä-ledejä huomiovaloiksi?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
No pers päiväajovaloista oli puhe mutta toi pätkä käsittelee huomiovaloja. My bad
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kyseisen sijoituspaikan suurin meriitti lienee siinä, että turhat sumarit poistaen saatiin halvalla tila LEDeille. Näkyvyys päivällä heikkeni siellä missä ennen LEDejä käytettiin ajovaloja, mutta lain kirjainta ja muotia noudatettiin ja xenonien paras valoteho säästyi tilanteisiin, joissa sitä tarvitaan.

Edellisen päivävalottoman autooni syksyin ja keväin talvi- ja kesäpolttimoita vaihtaessani en ajatellut  maksimaalista käyttöikää ennen pimenemistä, vaan uudemman xenon-parin hyvän valotehon säästämistä talveksi, kunnes kesäpolttimon pimentyessä on aika ostaa uudet talvipolttimot.

Lyön laadukkaan D1S polttimoparin hinnan vetoa, että 5 sekunnin vertailulla erotan 15.000 km käytetyn polttimon nollatuntisesta. En osaa sanoa kuinka suuri ero näkyy tuulilasin takaa, mutta ei se harmaantuva polttimon lasi varmaan valotehoa parannakaan.

Säästät valoja? D1S polttimoita (osram) saa ebaystä alkaen 40 euroa 2kpl. Hyvät päivävalot (philips) maksaa noin 100 euroa. Jos vaihdat 60tkm välein polttimot, niin missä todellinen säästö? Yhtälöstä unohdin tahallaan vaihtamisen, mutta en epäilen sen ole ihmeellisempää, kuin fordissa. Pari ruuvia umpio ulos ja vaihto.

Unohdin myös turvallisuusnäkökulman. Xenonit näkyy paremmin, kuin alhaalle sijoitetut päivävalot, mutta ONHAN ne bling bling ;-)
« Viimeksi muokattu: 23.08.2014, 11:11:08 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
En muista lukuja, mutta järkiään xenon autoissa on kestotestin aikana lähtenyt 10-20% kantamasta pois. Oudointa on ettei paljoa ole vaikuttanut se että onko autossa päivävalot vai ei.

Eli taas ihmisten omat mielikuvat ajaa harhaan eikä noista päivävaloistakaan ole muuta hyötyä loppujen lopuksi, kuin muutaman millilitran säästö polttoaineessa?

Mutta kuten todettu halogeeneissakin tuo polttimo hiipuu. Summasumarum itsellä ne onneksi vaihtuu 2-3 kertaa vuodessa joten himmenemistä ei hirveänä kerkeä tapahtua. Talvella parasta mitä rahalla saa ja kesällä jotkut edulliset peruspolttimot.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Mulla on nyt pari kk ollu päivävalot auton nokalla. Makso jotain 10€+4,5€ rele. Ja on huomattavasti kirkkaammat mitä tien päällä näkyy nuita philipsin versioita sekä kirkkaammat ku jotkut autonvalmistajien omat ::)
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

 

Kulkukoira  Proturbo