Valojen relytys ja moottorin maiden läpikäynti on erittäin suositeltava toimenpide valojen tehostamiseksi iäkkämmässä ajoneuvossa.
Bilteman relesarja on ihan hyvä, jos ei suoraan niin ainakin lähtökohdaksi. Volvossa ollut nyt moinen kaksi vuotta ja nyt alkaa näkymään väsymisen merkkejä (johdot kovat ja releet lämpenee, valot kellastuneet).
Fiattiin tein vaikeimman kautta, eli itse. Kuusi valoa (2x lyhyt, 4x pitkä), kuusi relettä ja kuusi sulaketta. Valoille meneevirta 4,5 neliön johtoa myöden ja herätteet kulkee 2,5 neliön johtoa myöden (tämä siksi että sattui olemaan). Sarja on tehty niin, että kytketään auton oman johtosarjan ja umpion "väliin", oma johtosarja pysyy koskemattomana ja auto on parissa minuutissa muutettavissa takaisin orkkikseksi.
2,5 neliöinen johto riittäisi oikein hyvin. Tuo oma sarja on mitoitettu ääliömäisen yliampuvasti 1200W jatkuvalle virralle. Tämä siksi että oli tarkoitus tehdä sarja jonka voi kierrättää seuraavaankin autoon (tällähetkellä 330w valotehoa käytössä, ensitalveksi nousee yli 500w).
Mutta kannattaa tosiaan muistaa että pelkkä valojen releytys ei välttämättä riitä vaan kannattaa huolehtia myös moottorin/laturin kunnollisesta maasta ja plussasta. Fiatissa jäi ajanpuutteen vuoksi tekemättä moottorille lisämaata ja sen huomaa kun vaihtaa pitkille (laturi valittaa ja maakaapeli lämpenee).