Autodiagnoosi  Carcom Oy

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 441726 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #495 : 15.05.2016, 11:56:52 »
Itse en ole huomannut mitään seilausta A nokalla, mitä nyt hieman epätasainen tyhjäkäynti. Teleskooppi antenni vatkaa nätisti  :D
Tyytyväinen oon ollu tohon muutokseen T->A samalla kun laitto 19T. Jos uudelleen alkaisin nokkaa vaihtamaan, varmaan VX tai VX3 menisi kyllä tilalle, tai ihan IPD:n nokka.

Itellä semmoset huomiot tuosta kanssa, että A:n kun laittoi, niin kaikki ongelmat tuntuivat korostuvan ihan järkyttävästi. Esim uusi kivikova motonetin imarin tiivisteen kun vaihtoi uuteen orggikseen niin käynti tasottui entisestään, ihan minimaalisetkin imuvuodot tuntuivat korostuvan. Koneesta kun oli lähestulkoon kaikki vaihettu niin käynti oli ihan nättiä.

Loistava muutos, ei ole ikävä T-nokkaa enää, nyt tosin ei ole enää A:ta kuin toisessa lintassa kiinni. Varttimaili parani myös, joka positiivista sekin :)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #496 : 15.05.2016, 12:55:24 »
Minä oon tässä koittanu hikihatussa googletella että miks tuo A ei toimi. Itellä on A kiinni B230FT:ssä eikä edes joutokäynti humppaa. Ehkä alhaalta ei väännä samallalailla kun T, mutta pykältämällä tuosta "oireesta" on päästy  ???
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #497 : 15.05.2016, 14:07:51 »
Minä oon tässä koittanu hikihatussa googletella että miks tuo A ei toimi. Itellä on A kiinni B230FT:ssä eikä edes joutokäynti humppaa. Ehkä alhaalta ei väännä samallalailla kun T, mutta pykältämällä tuosta "oireesta" on päästy  ???

Tuotas....  Google ei kerro ihan kaikkea valmiiksi, vaan itsekkin pitäisi opiskella jotain...  :facepalm:

Perusasiat nelitahtimoottorista kun ovat selvästi hukassa, niin kannattaa mennä kirjastoon ja lainata sieltä kirja, nimeltään nelitahtimoottorin virittäminen ja lukea se. Ennenkaikkea sisäistää lukemansa!

A:ssa on nostoa enemmän kuin T:ssä mutta overlappia tolkuttomasti enemmän kuin T:ssä.

Reilu overlap on vaparissa kiva juttu, mutta turbossa ahdoilla se on helvatan huono asia, ellei tarkoitus ole lämmittää turbon pakopesää ja pakosarjaa....

Mitatusti A on ahdetussa vinokonessa merkittävästi hitaampi kuin T.

Jos pitäisi ns. viritysnokkaa t:n sijaan hakea ahdettuun vinokoneeseen, niin VX3 tai M.

Ps. jos LH2.4 vinokoneen tyhjäkäynti ei ole tasaista, on säädöt persiillään. Nimimerkillä jokusen sellaisen säätäneenä...

Pps. Kannen kanavien kairaaminen ja venttiilien vaihtaminen antaa heposia helpommin/enemmän, kuin pelkkä nokan vaihto.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #498 : 15.05.2016, 14:42:53 »
Olisi pitänyt mainita että käytössä vaparin alakerta.
T nokka nyt ehkä meneekin turbon männillä kun puristus on se 8,7 niin dynaaminen puristus on ihan ok. Mutta T nokka+ 10:1 puristus niin ei kovin paljoa ahdeta. Omassa kokoonpanossa raju nokka on hyvä juttu.

Rajumpi nokka vaatii rajummat puristukset ja mieto nokka matalemmat puristukset.
Se että heitetään vakioon FT koneeseen K nokka ja valitetaan että ei kulje mihinkään on pikkusen väärä lähestymistapa. Tarvitaan lisää painetta, joko ahtimelta tai männältä.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #499 : 15.05.2016, 22:45:36 »

Mitatusti A on ahdetussa vinokonessa merkittävästi hitaampi kuin T.


Tämä kyllä ei taas mätsää milläänlailla täälläpäin saatuja tuloksia, sekä ei mätsää mitä ihmiset on bricksillä saanut mitatuksi.

Minä oon tässä koittanu hikihatussa googletella että miks tuo A ei toimi. Itellä on A kiinni B230FT:ssä eikä edes joutokäynti humppaa. Ehkä alhaalta ei väännä samallalailla kun T, mutta pykältämällä tuosta "oireesta" on päästy  ???


Sama juttu, tosin ääriolosuhteita en ole testannut missä tuntuu A olevan maailman p*skin nokka, eli Kouvolassa.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #500 : 15.05.2016, 23:29:14 »
Jos unohdetaan +300hp turbo vinokoneet ja vaikka Volvotkin kokonaan, ja puhutaan nokka-akseleiden ominaisuuksista, niin yleensä turbokoneessa nokan overlapin lisääminen moninkertaiseksi ei ainakaan paranna asiaa.
Viritetyssä vaparissa on toinen juttu.

Kyllä, reipasta offtopiccia, mutta en mistään mitään tiedäkään, olenhan Kouvolasta.

Lyökää nyt joku lappua tiskiin +300hv vinokoneista, missä toisessa on nokkana T ja toisessa A. Mietitään sitten lisää :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #501 : 16.05.2016, 09:18:56 »
Nokkakeskustelut (A vs T) sitten suoraan omaan topikkin. Kun on faktaa niin sitten voi kertoa myös täällä.

Tämä topic on 300 hv+ keskustelu.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #502 : 02.06.2016, 23:26:00 »
Kehtaakin tulla uniin painajaiset että penkissä joko posahtaa koko moottori tai alle 300 tehot, niin kysellään täältä ammattilaisten mielipidettä.  :D Tosiaan autokin vielä niiin kesken...  :idiot2:

Tosiaan tekniikaksi tulossa:
B230FT 0.3mm ylikoossa (Wössner männät , h-profiilit..)
530 Kansi portattuna , jäykät jouset ym... V nokka-akseli
668cc Dekat
98 gasoliiina
LH2.4 Omilla ohjelmilla + hukkakipinä modilla. Bosch yleinen hukkakipinäpuola
Bosch -044 kopiopumppu
Holset HX35 #12 Ulkoisella portilla (KKD 60mm)
Puristukset 9 pintaan
3" koko putkisto.
Ahtopaineet 1.0-1.3bar..

Vaihteistoksi tosiaan tulossa aluksi M90 + SRE763 + 6 Lapainen jousitettu sintterikytkin. Ei mielellään heti riko vaihteistoa mutta moottorin pitäisi painetta kestää! Villejä hv/nm veikkauksia ?
Volvo 242DL -79

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #503 : 03.06.2016, 12:01:02 »
Kehtaakin tulla uniin painajaiset että penkissä joko posahtaa koko moottori tai alle 300 tehot, niin kysellään täältä ammattilaisten mielipidettä.  :D Tosiaan autokin vielä niiin kesken...  :idiot2:

Tosiaan tekniikaksi tulossa:
B230FT 0.3mm ylikoossa (Wössner männät , h-profiilit..)
530 Kansi portattuna , jäykät jouset ym... V nokka-akseli
668cc Dekat
98 gasoliiina
LH2.4 Omilla ohjelmilla + hukkakipinä modilla. Bosch yleinen hukkakipinäpuola
Bosch -044 kopiopumppu
Holset HX35 #12 Ulkoisella portilla (KKD 60mm)
Puristukset 9 pintaan
3" koko putkisto.
Ahtopaineet 1.0-1.3bar..

Vaihteistoksi tosiaan tulossa aluksi M90 + SRE763 + 6 Lapainen jousitettu sintterikytkin. Ei mielellään heti riko vaihteistoa mutta moottorin pitäisi painetta kestää! Villejä hv/nm veikkauksia ?

Kyllä tuolla 300 menee rikki. Itse laittaisin isomman pakopesän, jos nälkä kasvaa niin suoraan isompi ahdin isommalla pakopesällä. Itselläni hx40super 18pakopesällä ja herää aivan tarpeeksi alhaalta minun makuun, mutta minun kone 2.5litrainen vinomosa. Eipä se 14 tai 16pesälläkään mikään huonosti heräävä olisi.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #504 : 03.06.2016, 16:07:50 »
Jepskukkuu... Tosiaan huonoin lenkki kokoonpanossa tulee olemaan tuo vaihteisto. Kun tulevaisuudessa senkin saa kestävämmäksi (bmw zf) niin isommalla ahtimella ja suuttimilla ja mahdollisesti eri moottoriohjauksella tullaan jo olemaan nelosella alkavissa luvuissa. Kyllä tuollakin kokoonpanolla saa irti tenhua (toivottavasti) mutta tosiaan sre763/sintterikytkin/m90 huutaa niin hoosiannaa joten pysytään neitipaineissa aluksi  :D
Volvo 242DL -79

Poissa turbomursu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #505 : 21.06.2016, 17:40:10 »
Onko tietoa miten tollanen viking racingin special lastu toimis? Jos tavotteena olis saada se 300 takapyöriltä irti? Ja mikä ahdin tuohon passais parhaiten hx35?
B230fk motti kyseessä
- Volvo XC70 2.5T -07 ja Volvo S60 2.4 -01
-Ex. 940 B230FK 19T -96 ja Volvo 740 B200F -89
-Ex. Volvo S60 R -04
-Ex. Volvo S40 1.9 T4 ph. 1.5 -00 jaVolvo S40 2.0T -98. (paalattu)

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #506 : 21.06.2016, 22:19:17 »
Minnes saakka pääsis jämäosilla:
B23A
530
VX3 (tai A, vois olla parempi kun on tota puristussuhdetta aika kivasti => cr= 10,3:1)
Mega 1
Hukkakipinä
600x300 inttercooleri
120lb injektorit ja 044 kopio tai pari
Schwitzer s300g 60/73 siivin ja modattu s200 1.0 ar pakopesä paljon avarretulla nozzlearealla
BW55 ja heti alkuun tarvis kai tehdä joku shift kitti ennen kuin vaihtaa AW71 kun BWn pakat sulaa ekalla vedolla
« Viimeksi muokattu: 21.06.2016, 22:21:09 kirjoittanut hempp2_ »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #507 : 23.06.2016, 22:05:17 »
Minnes saakka pääsis jämäosilla:
B23A
530
VX3 (tai A, vois olla parempi kun on tota puristussuhdetta aika kivasti => cr= 10,3:1)
Mega 1
Hukkakipinä
600x300 inttercooleri
120lb injektorit ja 044 kopio tai pari
Schwitzer s300g 60/73 siivin ja modattu s200 1.0 ar pakopesä paljon avarretulla nozzlearealla
BW55 ja heti alkuun tarvis kai tehdä joku shift kitti ennen kuin vaihtaa AW71 kun BWn pakat sulaa ekalla vedolla
Puristukset aika kovat mut kai toi viinalla toimii. Riippu paljonko uskaltaa ahtaa, veivit tosta koneesta varmaan ekana antautuu? Mulla oli b230 koneessa masterpower r6164 ahtimella 340hv pyörätehoa luistavan aw71 läpi, 1,6bar e85. Kone oli vakio lukuunottamatta h profiileja ja d nokkaa.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #508 : 24.06.2016, 17:47:39 »
Onko tietoa miten tollanen viking racingin special lastu toimis? Jos tavotteena olis saada se 300 takapyöriltä irti?

Sellaista lastua ei ole myytävänä, joka suoraan tuon toiveesi mahdollistaisi.
Lastu on tehty aina tietylle tarkalle setille (IMMu, suuttimet, nokka yms.) ja toimii ainoastaan sellaisessa setissä.

Tässä puhun kokemuksesta, sillä sen verran monta tuon toiveesi tasoista vinokonetta olen LH:n keralla säätänyt. Jokaisen lastu on niissä erilainen, eikä toimi keskenään.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #509 : 24.06.2016, 18:08:24 »
Sellaista lastua ei ole myytävänä, joka suoraan tuon toiveesi mahdollistaisi.
Lastu on tehty aina tietylle tarkalle setille (IMMu, suuttimet, nokka yms.) ja toimii ainoastaan sellaisessa setissä.

Tässä puhun kokemuksesta, sillä sen verran monta tuon toiveesi tasoista vinokonetta olen LH:n keralla säätänyt. Jokaisen lastu on niissä erilainen, eikä toimi keskenään.
Viikinkihän pelaa isojen sumujen kanssa kunhan jaksaa nähdä hieman vaivaa IMMun askartelussa:

Lainaus
Toimii myös isompien imm + suuttimien kanssa, kunhan ilmamäärämittarin koko on laskettu suuttimia varten oikein (ohjeet tulee lastun mukana)

300whp tuskin niin rankkaa nokkaa vaatii, etteikö LH osais siihen sopeutua.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron