Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 441728 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #210 : 25.07.2014, 15:37:32 »
Varsinaisesti latausajat eivät ole se ongelma vaan kun halutaan yli 400hp niin ahtopaine rupeaa olemaan lähempänä tai ylikin 2 bar niin vakio puola+jakaja yhdistelmästä loppuu paukut tuottaa kipinä tuossa paineessa.
Ongelma on kyllä ratkaistavissa järeämmällä puolalla+pääteasteella tai sitten jopa asentamalla hukkakipinän ohjaintytärkortti ezk:lle jolloin pääsee jakajasta eroon.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #211 : 25.07.2014, 15:54:15 »
Varsinaisesti latausajat eivät ole se ongelma vaan kun halutaan yli 400hp niin ahtopaine rupeaa olemaan lähempänä tai ylikin 2 bar niin vakio puola+jakaja yhdistelmästä loppuu paukut tuottaa kipinä tuossa paineessa.
Ongelma on kyllä ratkaistavissa järeämmällä puolalla+pääteasteella tai sitten jopa asentamalla hukkakipinän ohjaintytärkortti ezk:lle jolloin pääsee jakajasta eroon.

mikäs lainen toimenpide tuo hukkakipinä ois rakennella? mistä sais tytärkortteja? Meinaan alkaa jo usemmalla asteella tuo päätyjakaja tekemään elämästä vaikeeta.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #212 : 25.07.2014, 15:56:38 »
mikäs lainen toimenpide tuo hukkakipinä ois rakennella? mistä sais tytärkortteja? Meinaan alkaa jo usemmalla asteella tuo päätyjakaja tekemään elämästä vaikeeta.
Täältä löytyy juttua hukkakipinästä: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=235767
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #213 : 25.07.2014, 16:18:18 »
Täältä löytyy juttua hukkakipinästä: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=235767

Sitten ku vielä tuo lontoon murre taittus nii ois hyvä.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #214 : 25.07.2014, 16:35:59 »
Tässä kun siirrytään hieman asiasta kukkaruukkuun niin etkös mikan (tai jokumuu säätäjä) joskus täällä foorumilla kirjotellu, että lh:n kanssa tulee yli 400hp kohilla myös ongelmia puolan lataus aikojen kanssa.

Latausaika tulee vastaan, kun yrittää kierrättää konetta kovin paljon. Eli vakio puola on väärä ratakaisu kovasti kiertävään vinokoneeseen.

Kuten Xuppo sanoi, jakaja-sytkällä tulee vastaan paineet, eli kipuna hyppää jossakin muualla kuin tulpassa.

Sitten ku vielä tuo lontoon murre taittus nii ois hyvä.

http://translate.google.fi/

Auttaa vähän, mutta lontoon kieltä tarvitset aina, joten sitä kannattaa opiskella hitusen.

Ei varmaan kertaakaan, mutta bulkkilastu tekee autuaaksi. Minkäs teet kun ei taju riitä ja kokeillaan mitä kestää. Parhaat kesti jopa vuosia reilulla 300 hepalla.

Haluaisimpa nähdä luotettavuuden kun mennään yli 500hepan älhoolla.

Kyllä sinulla taju riittää LH:n säätämiseen oikein hyvin mutta se vaatii hitusen opiskelua aiheesta.  :hello:

500hv menee LH:lla oikeastaan aika hyvin, mutta sen säätäminen ilman oikeaa jarrupenkkiä onkin "hauska" juttu!

Edelleen, possun 928 käytti LH:ta ja toimi hienosti!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -Monni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #215 : 30.07.2014, 07:03:11 »
Vähän aihetta sivuten..
Mitä ammatti-ihmiset on mieltä tämänlaisesta kokoonpanosta, paljon tuottaisi tehoa noin?

B230FK
Homemade pakosarja
TB-58
Iso kiinakuuleri
465 R suuttimet
3" pakoputki
LH 2.4 lastuilla
~1 bar ahtoa
-044 bensapumppu
98 bensa


Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #216 : 30.07.2014, 09:32:10 »
440cc suuttimet ovat liian pienet, kuten Xuppo jo sanoi. 500cckin on vähän niin ja näin jos hirveästi yli 300 halutaan. Nyrkkisääntönä 8v vinokoneessa voi käyttää kaavaa 650cc /100hv
tämä ei aukea vaikka kuinka yritän. Tarkoitus ollut toisinpäin, 100cc/65hv? ???
No kun halvalla sai.

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #217 : 30.07.2014, 09:48:41 »
Tuo kai on kaikkien suutinten yhteenlaskettu tuotto. Eli 160cc suuttimilla 100hv.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #218 : 30.07.2014, 13:45:23 »
100hv saadaan 213.3cc/min suuttimilla.
200hv saadaan 426.6cc/min suuttimilla.
300hv saadaan 639.8cc/min suuttimilla.
400hv saadaan 853.1cc/min suuttimilla.
500hv saadaan 1066.4cc/min suuttimilla.

Tämä pätee nelipyttyiseen turbovinokoneeseen. BSFC on laskennassa turbokoneelle 0.65 ja aukioloaika 80% max.

Ei tähän mitään nyrkkisääntöjä tarvita, vaan laskureita löytyy pilvin pimein.
http://witchhunter.com/injectorcalc1.php

Jos joku nyrkkisääntö halutaan, niin se on turbovinokoneessa 210cc/100hv.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #219 : 30.07.2014, 17:32:55 »
100hv saadaan 213.3cc/min suuttimilla.
200hv saadaan 426.6cc/min suuttimilla.
300hv saadaan 639.8cc/min suuttimilla.
400hv saadaan 853.1cc/min suuttimilla.
500hv saadaan 1066.4cc/min suuttimilla.

Tämä pätee nelipyttyiseen turbovinokoneeseen. BSFC on laskennassa turbokoneelle 0.65 ja aukioloaika 80% max.

Ei tähän mitään nyrkkisääntöjä tarvita, vaan laskureita löytyy pilvin pimein.
http://witchhunter.com/injectorcalc1.php

Jos joku nyrkkisääntö halutaan, niin se on turbovinokoneessa 210cc/100hv.
Eikös tämäkin mene jo metsään jos FK:n vakiosuuttimilla saa sen 200hv? Minkä pitäisi siis tuon taulukon mukaan loppua jossain 150Hv kohdalla
No kun halvalla sai.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #220 : 30.07.2014, 17:48:59 »
Eikös tämäkin mene jo metsään jos FK:n vakiosuuttimilla saa sen 200hv? Minkä pitäisi siis tuon taulukon mukaan loppua jossain 150Hv kohdalla
Arvot varmaankin sellaisia että on pelivaraa hiukan molempiin suuntiin. Lastutetussahan suuttimet aukeaa 99% jos tarve on?
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #221 : 30.07.2014, 19:28:48 »
Eikös tämäkin mene jo metsään jos FK:n vakiosuuttimilla saa sen 200hv? Minkä pitäisi siis tuon taulukon mukaan loppua jossain 150Hv kohdalla
:facepalm:

Suuttimien pulssisuhde on laskussa 80% ja BSFC arvo yläkantissa (0,65)! Eli laskutut arvot ovat turvallisia kaikin puolin ja toteutuvat varmasti.

Käy kokeilemassa sitä suutin laskuria, niin huomaat noiden vaikutuksen.

Hyvässä vaparissa 200hv irtoaa 239cc/min suuttimilla, kun BSFC on 0.45 ja suuttimet auki 99% ajasta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #222 : 30.07.2014, 19:34:00 »
:facepalm:

Suuttimien pulssisuhde on laskussa 80% ja BSFC arvo yläkantissa (0,65)! Eli laskutut arvot ovat turvallisia kaikin puolin ja toteutuvat varmasti.

Käy kokeilemassa sitä suutin laskuria, niin huomaat noiden vaikutuksen.

Hyvässä vaparissa 200hv irtoaa 239cc/min suuttimilla, kun BSFC on 0.45 ja suuttimet auki 99% ajasta.

Tuo ei ihan mätsää, tai sitten Volvolla on hölmöilty ja rankasti. Tuolla BSFC:llä ei alkuperäiset suuttimet edes riittäisi joihinkin vinokonevariaatioihin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #223 : 30.07.2014, 19:45:57 »
Tuo ei ihan mätsää, tai sitten Volvolla on hölmöilty ja rankasti. Tuolla BSFC:llä ei alkuperäiset suuttimet edes riittäisi joihinkin vinokonevariaatioihin.

:facepalm:

Mikä siinä nyt mättää?

Huoh! Perusasioita virittämisestä.

Kikkaile sillä laskurilla hitusen, niin huomaat, että se toimii oikein hyvin.
Ja kuten sanoin, laskelmani turbon BSFC arvo on erittäin konservatiivinen turbolle, samaten suuttimien aukioloaika noudattaa valmistajien suosituksia (80%).
Mutta noilla lasketuilla suuttimilla saa varmasti sen mitä laskenta antaa tulokseksi.

Mitäs luulet, miksi minulla on 668cc/min suuttimet? (karkeasti bensalla ~480cc/min).
Kotiläksyksi jätän laskettavaksi, kuinka paljon noista saa lopulta papua 80% aukioloajalla ja sen kaveriksi 100% jolloin kaikki on tapissaan. Oman vinokoneeni BSFC pyörii siinä 0,6 tuntumassa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #224 : 30.07.2014, 20:08:46 »
:facepalm:

Mikä siinä nyt mättää?

Huoh! Perusasioita virittämisestä.

Kikkaile sillä laskurilla hitusen, niin huomaat, että se toimii oikein hyvin.
Ja kuten sanoin, laskelmani turbon BSFC arvo on erittäin konservatiivinen turbolle, samaten suuttimien aukioloaika noudattaa valmistajien suosituksia (80%).
Mutta noilla lasketuilla suuttimilla saa varmasti sen mitä laskenta antaa tulokseksi.

Mitäs luulet, miksi minulla on 668cc/min suuttimet? (karkeasti bensalla ~480cc/min).
Kotiläksyksi jätän laskettavaksi, kuinka paljon noista saa lopulta papua 80% aukioloajalla ja sen kaveriksi 100% jolloin kaikki on tapissaan. Oman vinokoneeni BSFC pyörii siinä 0,6 tuntumassa.


No otetaanpa esimerkiksi alkuperäinen B230FT turbo+
Alkuperäinen maksimiteho on 190hv

0.65 BSFC:llä vaatisi max 80% aukioloajalla 405.2 cc/min suuttimet. Alkuperäisillä suuttimilla kyseisellä BSFC:llä vaatisi 100% aukioloajan suuttimille, jota ei todellakaan tule tapahtumaan.

 

Autoracing  KL-varaosat