Autoracing  KL-varaosat

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 441701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #285 : 14.02.2015, 12:01:46 »
B19
Ms1 v2.2 VAG hukkakipinäpuolalla
Mitsu 15g imusiivellä ja 13T pakosiivellä ja 7 vinolla pesällä
kiinacooleri, biltema mallia iso
VX3 tai A nokka tai hiottu A nokka.
530 hattu mistä otetaan vähän siivua että sais ruttuja nostettua.
3" rööri

Saiskohan 300hv rikki?  :D


Mulla oli melko vastaava kokoonpano viimekesänä, paitsi turbona oli HX35 ja kantta ei oltu laskettu eli puristus-suhde oli 8,5:1. Tehoa oli 1barin paineella 290hv ja vääntöö vähä yli 400nm. Kone oli melko nakutusherkkä, en tiiä miks... Tuskin irtoo 15g:llä 300hv mutta ero ahtamattomaan b19A:han tulee olemaan aika huomattava. :D

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #286 : 14.02.2015, 13:22:07 »
B19
Ms1 v2.2 VAG hukkakipinäpuolalla
Mitsu 15g imusiivellä ja 13T pakosiivellä ja 7 vinolla pesällä
kiinacooleri, biltema mallia iso
VX3 tai A nokka tai hiottu A nokka.
530 hattu mistä otetaan vähän siivua että sais ruttuja nostettua.
3" rööri

Saiskohan 300hv rikki?  :D

Muistelen että näin jossain penkkilapun missä b230ft koneesta otettu joku 270hv irti 15g mitsulla. En ite löytäny kun puhelimella ettiskelin. Lähinnä itekseni mietiskelen että kannattaako investoida 19T mitsuun, vai ajella tuleva kesä tolla nykysellä hyrrällä ja enstalvena laittaa sitten se holsetti sinne?
Luultavasti jäädään vähän 250hv paremmalle puolelle, paineista riippuenkin toki, mutta tuo ahdin tossa on isoimpana jarruna. Ei kannata investoida 19T ahtimeen, koska sekin on jarruna 300hv teholuokassa, sillä saa 300hv, mutta ei paljon yli ainakaan kasitappisesta.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

855_T5R

  • Vieras
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #287 : 15.02.2015, 02:09:49 »
Luultavasti jäädään vähän 250hv paremmalle puolelle, paineista riippuenkin toki, mutta tuo ahdin tossa on isoimpana jarruna. Ei kannata investoida 19T ahtimeen, koska sekin on jarruna 300hv teholuokassa, sillä saa 300hv, mutta ei paljon yli ainakaan kasitappisesta.
Teet niiku parhaaksi näät ja rahkeet riittää. Jos haluat päälle 300hv nii Mitsubishi TD05 sarjan mitsut vois kans olla varteenotettava vaihtoehto... liekkö monellakaan, mut säästyy monelta harmilta. Tarkotin nyt esim. Uutta pakosarjaa/ulkosia hukkaportteja yms.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #288 : 13.04.2015, 15:16:59 »
mitenkäs järeä välijäähdytin + ahtoputket on tarpeen juurikin tällaisessa +300hv vinomoottorissa? kun ei mielestäni ole järkeä laittaa mitään kaasuläppää isompaa putkea? ja tarviiko sen coolerin oikeasti olla koko keulan kokoinen? jos laittaa vaikka semmoisen bilteman ~50e coolerin niin tuleeko imulämpöjen kanssa ongelmia?
« Viimeksi muokattu: 13.04.2015, 15:19:36 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #289 : 13.04.2015, 15:42:14 »
mitenkäs järeä välijäähdytin + ahtoputket on tarpeen juurikin tällaisessa +300hv vinomoottorissa? kun ei mielestäni ole järkeä laittaa mitään kaasuläppää isompaa putkea? ja tarviiko sen coolerin oikeasti olla koko keulan kokoinen? jos laittaa vaikka semmoisen bilteman ~50e coolerin niin tuleeko imulämpöjen kanssa ongelmia?
2,5" putket ainakin riittää hienosti. Coolerin koosta en sano mitään, kun ei oo tullut koskaan mittailtua lämpöjä tarkemmin, vakiocoolerilla saa ainakin kylmän puolen päädynkin kuumaks jos jotain burnishommia harrastaa, isolla tiellä vedättäessä oli kylmä puoli aina selvästi kättä viileämpi. Mulla oli siis vakio ic +300hv tehoilla... Oon miettiny kanssa että mihin tuo bilteman pienempi versio riittää, onko edes vakiocooleria parempi.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #290 : 13.04.2015, 16:26:22 »
Mikä tahansa jälkiasennus alucooleri on parempi kuin alkuperäinen.

Muistan kun laitoin 940 vakiocoolerin tilalle 300 * 300 * 76 alukennnon, niin ahtopaine nousi 0,5 bar -> 0,7 bar,
eli alkuperäisen kennon virtausvastus oli aika merkittävä. Tässä ei tehty mitään muita muutoksia samalla.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #291 : 13.04.2015, 16:53:32 »
Coolerin merkitystä todellakaan ei pidä aliarvioida.

Liian isoa ei ole olemassakaan mutta liian pieni kylläkin, josta orkkis-cooleri on loistava esimerkki sysi-paskuudestaan.
Jo 13c:llä saa imusarjaan menemään 110C asteista ilmaa vakio-coolerilla, vaikkei 13c:n tuotolla voi juhlia, joten tulokset isommalla ahdistimella tekevät vielä rumempaa jälkeä.

Itse laittaisin sellaisen coolerin, joka varmasti riittää tavoiteltuun tehoon, enkä lähtisi pelleilemään millän kämmenen kokoisella tekeleellä tai alkuperäisellä. Mielummin iso cooleri ja pienempi ahdin, kuin iso ahdin ja alimittainen cooleri.
Sillä ahtimen tuottama ilma pitää saada jäähtymään riittävän viileäksi tai paineita joutuu nostamaan, jolloin noidan-kehä alkaa.

Putkien halkaisija on vähän sellainen juttu, että niitä tarvitsee isontaa vasta sitten kun siellä alkaa virrata ilmaa +200m/s nopeudella.

Oma valintani oli KL-racing "model passande", joka riittää pirusti pidemmälle kuin olen koskaan ajatellut mennä. Coolerin merkityksen huomasi heti asennuksen jälkeen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #292 : 13.04.2015, 18:37:54 »
Cooleri on siitä kiitollinen "sijoitus" että en saa helposti myytyä jos se jää tarpeettomaksi.
Ahtoputken halkaisijasta en olisi huolissaan. Tärkeämpää on että ~300hv koneessa on vähintää 3" pakoputki ja vähintään 4" ulostulo, jos vaan rälläkkä madallus antaa myöten
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #293 : 13.04.2015, 19:22:10 »
oisko tähänkin jotain kultaista keskitietä? tavoite on nyt vain saada se minimaalinen viive ahdoille. iso cooleri nyt vain todistetusti aiheuttaa viivettä,kun se paineilmasäiliö pitää täyttää ensin.
haluaisin tilavuudeltaan pienen,hyvin hengittävän coolerin, mutta luonnollisesti imulämmöt pitäisi pitää kurissa. herää vaan kysymys että minkä kokoinen sen välijäähyttimen on oltava +300hv luokassa? miten suureksi imulämpö saa lämmetä?

lisättäköön tähän että se ahdin on nykyaikainen 68mm ahdin titaaniakselilla ja siivillä.  että pitäs sen puolesta herätä.
imu ja pakosarjat tehdään itse parhaan kyvyn mukaan.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #294 : 13.04.2015, 20:07:28 »
Mulla on kuorma-auton coolerista kavennettu melko iso kenno, jarrupenkissä imulämmöt ei nousseet vedossa edes 30 asteeseen vaikka itse koneen lämpöjen kanssa oli ongelmia.
Pidemmän vedon aikana lämmöt nousi 20c ->27c.
Putket muistaakseni noin 65mm ja b200 ruiskun vakioläppä.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #295 : 13.04.2015, 20:19:28 »
oisko tähänkin jotain kultaista keskitietä? tavoite on nyt vain saada se minimaalinen viive ahdoille. iso cooleri nyt vain todistetusti aiheuttaa viivettä,kun se paineilmasäiliö pitää täyttää ensin.
haluaisin tilavuudeltaan pienen,hyvin hengittävän coolerin, mutta luonnollisesti imulämmöt pitäisi pitää kurissa. herää vaan kysymys että minkä kokoinen sen välijäähyttimen on oltava +300hv luokassa? miten suureksi imulämpö saa lämmetä?

lisättäköön tähän että se ahdin on nykyaikainen 68mm ahdin titaaniakselilla ja siivillä.  että pitäs sen puolesta herätä.
imu ja pakosarjat tehdään itse parhaan kyvyn mukaan.
Et huomaa eroa viiveessä. Tehossa parempaan suuntaan korkeintaan. Ei se iso kuuleri mikään säiliö ole vaan rivoituksethan siinä välissä menee ja päädyt yleensä paremmin muotoillut ja isommat. Kunnon kuulerissa ei ole vakioon verrattuna nimeksikään virtausvastusta. Esimerkiksi itse hain omaan projektiin Bilteman ison kuulerin ja kuitenkin siitä on tarkoitus olla jäähdyttäjäksi noin 500hv moottoriin.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #296 : 13.04.2015, 20:27:21 »
juu ei se tosiaan mikään ihan säiliö ole mutta silti se on isompi tilavuus kompurasiiven ja kaasuläpän välissä.
mutta olisi kiva kokeilla minkälainen ero tulee ahtojen nousussa kun vertaa esim yllä mainittua kuorma auton cooleria ja pienempää cooleria.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #297 : 13.04.2015, 20:29:48 »
juu ei se tosiaan mikään ihan säiliö ole mutta silti se on isompi tilavuus kompurasiiven ja kaasuläpän välissä.
mutta olisi kiva kokeilla minkälainen ero tulee ahtojen nousussa kun vertaa esim yllä mainittua kuorma auton cooleria ja pienempää cooleria.
Jokatapauksessa niin pieni ero, ettei sitä käytännössä tunne.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #298 : 13.04.2015, 20:48:47 »
oisko tähänkin jotain kultaista keskitietä? tavoite on nyt vain saada se minimaalinen viive ahdoille. iso cooleri nyt vain todistetusti aiheuttaa viivettä,kun se paineilmasäiliö pitää täyttää ensin.
haluaisin tilavuudeltaan pienen,hyvin hengittävän coolerin, mutta luonnollisesti imulämmöt pitäisi pitää kurissa. herää vaan kysymys että minkä kokoinen sen välijäähyttimen on oltava +300hv luokassa? miten suureksi imulämpö saa lämmetä?

lisättäköön tähän että se ahdin on nykyaikainen 68mm ahdin titaaniakselilla ja siivillä.  että pitäs sen puolesta herätä.
imu ja pakosarjat tehdään itse parhaan kyvyn mukaan.

Moottori imee helposti satoja litroja ilmaa sekunnissa. Muutama litra välijäähdyttimen tilavuudessa ei vaikuta ahtimen heräämiseen, veikkaisin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #299 : 13.04.2015, 21:09:01 »
Moottori imee helposti satoja litroja ilmaa sekunnissa. Muutama litra välijäähdyttimen tilavuudessa ei vaikuta ahtimen heräämiseen, veikkaisin.

Aivan ja se ilman määrä mikä siellä liikkuu pysyy silti samana, sitä tarvitaan vaan hiukan enemmän paineen nousuun. Eli ero on niin olematon että siitä ei tarvii sen enempää murehtia. Homma ois ehkä eri jos lähtis varttille kuromaan kiinni niitä iimesiä 100-osa sekuntteja...
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

 

Proturbo  Autodiagnoosi