Kulkukoira  Proturbo

Vapaamuotoista höpinää Veteraaneista (Asiajutuille omat topikit)

  • 452 Vastauksia
  • 142966 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #75 : 15.03.2011, 17:41:03 »
Paljon tarpeellista tietoa tullut  :) Täytyypä toden teolla alkaa pähkäilemään ja lukemaan enemmän asiasta, nyt jo kovasti syyhyttäisi lähteä matsonia hommaamaan, mutta ehkä vasta kesällä kun olen muuttanut täältä turusta jyväskylään

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #76 : 15.03.2011, 19:25:23 »
Niin no, eiköhän siinä tekemällä ajan myötä sitten oppisi (myös kantapään kautta  :D ) onko täällä kellään esim. Matsonia ympärivuotisessa ajossa?

Täällä reilu vuosi takana ainoana autona :) Ennenkuin otin amazonin jokapäiväiseen ajoon tein sille perus kunnostuksen joka puolelle, sen jälkeen ei ole tullut suurempia ongelmia eteen. Huollettuna en pidä autoa yhtään sen epäluotettavana kuin uudempiakaan ja jos jtn pientä ongelmaa tulee ei ole montaa vaihtoehtoa jota rassata ja taas toimii (vrt uudempiin autoihin joissa sen sata anturia ja osaa)
Kuten edellisetkin niin jos jotain lisää kaipaan niin: Viides vaihde maantiellä olisi kiva, puhallin/huurteenpoisto ei ole mikään paras mahdollinen,  rattia ei jaksa parkkiksella pelkällä pikkusormella veivata ja kulutus on muutaman litran korkeampi mitä monella muulla "järkevällä" käyttiksellä. Niin ja parkkiksella/tankilla tulee monesti vanhat patut juttelee ja kyselemään kuinka on toiminut tai että minullakin oli tälläinen muinoin, pitäs kai hankkii uus bemari isolla spoilerilla et tulis +16 kesäset tytötkin juttusille ;D

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2214
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #77 : 15.03.2011, 19:48:20 »
Jos ympärivuotiseen käyttöön meinaa Amazonin ottaa, niin kannattaa semmonen jossa on levyt ainakin edessä.. Ettei käy niin että sattuukin lyömään takarummut ensiksi lukkoon.. :D Rumpujarrut on vähän semmosia että vaikka olisi hyvin säädetty, niin voi takana lukkiutua ennen kun edessä..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Esa-Pekka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #78 : 15.03.2011, 20:05:49 »
Jos sylinterit ja hihnat on kunnossa nii rummuthan on ihan idioottivarmat jarrut. Vikaa on jossain muualla jos takapää menee lukkoon ekaks.

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #79 : 15.03.2011, 22:14:20 »
Tuliko amazoniin levyjarrut minä vuonna vakiovarusteeksi ja jarrutehostin? Mitenköhän helposti loikkarilaatikolla olevan yksilön löytäisi  :P
« Viimeksi muokattu: 16.03.2011, 20:19:41 kirjoittanut Henq_ »

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #80 : 16.03.2011, 18:12:40 »
Tuliko levyjarrut minä vuonna vakiovarusteeksi ja jarrutehostin? Mitenköhän helposti loikkarilaatikolla olevan yksilön löytäisi  :P

Minun käsityskyvyn mukaan, korjatkaa jos olen väärässä, vuodesta '61 oli kaikissa tuplakaasarimalleissa levyt edessä ja vuodesta '64 kaikissa kaksiovisissa. Tehostimesta en tiiä mennä sanomaan. Mitä ite oon seuraillu niin vähemmän taitaa olla Matsonia tarjolla kera loikkarilaatikon. Jos ajaa paljon pitkää pätkää maantietä niin voihan siihen todella soveltaa uudemmasta Volvosta viislovisen laatikon, niissä mahtaa olla nelonen suora ja vitonen sitte harvempi. Näitä swappeja tehneet voi kertoa enempi.

Jos vielä pitää hyviä puolia kaivaa Amazonista niin vakuutus on monta sataa halvempi ku jossaki ns. uudemmassa autossa. Ja todellakin, tekniikka on meleko varmaa. Ite hain oman Amazonini kuusen alta ainakin kymmenen vuotta seisseenä. Lähti hyvin tulille kun laittoi terveen akun ja tuoretta bensaa. Ajoin sillä samalta istumalta parisataa kilsaa kotiin. Vikakohteita ei ole niin montaa kuin nykyautoissa niinkuin joku muukin mainitsi. Eli osaa myös tällainen keskivertosimpanssi huoltaa perustyökaluilla. Osia saapi. Jopa tarvikeliikkeistä vielä. Ja jos ei saa tarvikekaupasta niin ruotsista sitten.
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2214
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #81 : 16.03.2011, 18:58:25 »
Kulmamiehen kuvista kopioitu tämmöinen.. Eli M46 (200-700-sarjalaisista) joissa ollut tuo loikkarivaihteisto.. Tehty pitkälle kepille.. Saman voi varmaankin tehdä M47 jos haluaa kovan vitosen.. Eikä joudu avaamaan kardaanitunnelia 5-vaihteen saamiseksi. :)

Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2214
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #82 : 16.03.2011, 19:00:09 »
Minun käsityskyvyn mukaan, korjatkaa jos olen väärässä, vuodesta '61 oli kaikissa tuplakaasarimalleissa levyt edessä ja vuodesta '64 kaikissa kaksiovisissa. Tehostimesta en tiiä mennä sanomaan. Mitä ite oon seuraillu niin vähemmän taitaa olla Matsonia tarjolla kera loikkarilaatikon. Jos ajaa paljon pitkää pätkää maantietä niin voihan siihen todella soveltaa uudemmasta Volvosta viislovisen laatikon, niissä mahtaa olla nelonen suora ja vitonen sitte harvempi. Näitä swappeja tehneet voi kertoa enempi.


Amazoneissa kyllä.. PV:ssä ja Duettissa ei ole ollut levyjä vakiona missään. :)

Tehostimesta en kanssa tiedä.. Omassa on tehostin ja on tehty -67.

Tuplapostaus  :juhau:
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #83 : 16.03.2011, 19:38:14 »
Amazoneissa kyllä.. PV:ssä ja Duettissa ei ole ollut levyjä vakiona missään. :)

Tehostimesta en kanssa tiedä.. Omassa on tehostin ja on tehty -67.

Tuplapostaus  :juhau:

Anteeksi, minä hölmö kun luulin että asia liittyi Matsoniin...
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2214
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #84 : 16.03.2011, 20:16:19 »
Anteeksi, minä hölmö kun luulin että asia liittyi Matsoniin...

En tiedä liittyikö mutta laitoin nyt yleisestä näistä :)
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #85 : 16.03.2011, 20:57:36 »
Mistä aineesta Amazonin tankki on valmistettu, alumiinista?

Ja toinen kysymys... Amazonissa on sivulasien alapuolella ne kromiset listat, jotka sain ehjänä irti, mutta saako niitä muovisia kiinnitysnappuloita mitenkään ehjänä irtoamaan? Saako uusia sellaisia mistään?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6377
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #86 : 16.03.2011, 21:05:13 »
Oma epämääräinen tieto olisi, että -65 tuli eteen levyt vakioiksi ja sitä ennenkin oli Sporteissa. Tehostin tuli sedaneihin vakioksi -67 ja farkkuihin -65. Kaksipiirijarrut ja toimiva jarrutehostin tuli mallivuodelle -69, eli samalla, kun tuli B20 moottori.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6377
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #87 : 16.03.2011, 21:07:02 »
Mistä aineesta Amazonin tankki on valmistettu, alumiinista?

Ja toinen kysymys... Amazonissa on sivulasien alapuolella ne kromiset listat, jotka sain ehjänä irti, mutta saako niitä muovisia kiinnitysnappuloita mitenkään ehjänä irtoamaan? Saako uusia sellaisia mistään?

Tankki on tavallista peltiä. Pinnassa siinä on jonkinlainen sinkitys tjsp.

Muovinappuloita on käytetty vielä 200-sarjassakin, joten saatavuus vielä aika helppoa. Volvo-liikkeen varaosatiskiltä pyytämään osanumerolla 1247708.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #88 : 16.03.2011, 21:14:06 »
Tankki on tavallista peltiä. Pinnassa siinä on jonkinlainen sinkitys tjsp.

Muovinappuloita on käytetty vielä 200-sarjassakin, joten saatavuus vielä aika helppoa. Volvo-liikkeen varaosatiskiltä pyytämään osanumerolla 1247708.

Kiitoksia!

Tänään raaputtelin alustamassoja pois tankin päältä, niin näytti vaan jotenkin oudolta se pinta, johtuen ilmeisesti tuosta sinkityksestä siis. Sinkitys ilmeisesti toiminut, kun ei ollut ruostetta, vaikka massat olikin hieman karisseet  ;D

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2214
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vapaamuotoista keskustelua Veteraaneista
« Vastaus #89 : 16.03.2011, 21:31:10 »
Oma epämääräinen tieto olisi, että -65 tuli eteen levyt vakioiksi ja sitä ennenkin oli Sporteissa. Tehostin tuli sedaneihin vakioksi -67 ja farkkuihin -65. Kaksipiirijarrut ja toimiva jarrutehostin tuli mallivuodelle -69, eli samalla, kun tuli B20 moottori.

Autowikin mukaan -64 tullut levyt 2-ovisiin.. 4-ovisista en tiiä muuten ku että sporteissa ollut ainakin..

http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_Amazon
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Futurez  Kulkukoira