Carcom Oy  Ateho

Amazon -70 budget sport

  • 176 Vastauksia
  • 83578 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #90 : 09.12.2015, 17:01:56 »
Mää oon kyllä aina keskittänyt ihan vaan ruuvarin ja silmämunan yhdistelmällä, enkä ole havainnut metodissa mitään huonoja puolia.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #91 : 09.12.2015, 19:57:43 »
Mää oon kyllä aina keskittänyt ihan vaan ruuvarin ja silmämunan yhdistelmällä, enkä ole havainnut metodissa mitään huonoja puolia.
Juu monesti oon minäkin joutunut silmälläkin keskittään semmosissa vehkeissä johonka ei käypää akselia oo sattunut oleen,ja onnistuu kyllä ihan hyvin niinkin,sujuu vaan nopsemmin jos on sopiva aksela kun ei tartte tiirailla jotta onko se ny keskellä vai ei,jotta sen takia noita on tullu pätkittyä semmosiin mitä useemmin tulee ruksattua...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #92 : 10.12.2015, 08:56:00 »
Tuosta keskitystyökalusta,niin nuukana miehenä en oo moista tullut koskaan hankkineeksi vaan oon katkonut risoista v-laatikoista kytkin akseleita kyseiseen tarkoitukseen ;)

Tämä olisi minullakin ollut vaihtoehto ja todennäköisesti toteutettu, jos käyttöauton mittaristo ei olisi virittäytynyt joulutunnelmaan ja laittanut erilaisia valoja hohtamaan pimeyteen. Mulla on landella kaksi M40 laatikkoa ja muistaakseni myös H5 1 tai 2 kappaletta. Mistään näistä en muista missä kunnossa ne on. Normaalisti tietty rälläköidään akseli irti ja irroittamisen helpottamiseksi myös kylki auki. Ja valitaan se puhtain (ja paras) laatikko. Tällä kertaa tuli jopa säästettyä kun ei tullut ajettua landelle penkomaan laatikkoa vaan teki huikean noin 15 egen investoinnin.

Mää oon kyllä aina keskittänyt ihan vaan ruuvarin ja silmämunan yhdistelmällä, enkä ole havainnut metodissa mitään huonoja puolia.

Mun silmät on niin kierot ja näkökykykin on huonontunut iän myötä, että tuskin onnistuu ko lähestymistapa. Onneksi kuitenkin oma ruuvari toimii vielä että voi edelleen ruuvailla niin kuin nuo Joelan kaverit tuppaa toteamaan.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Ruusuja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
  • Ei muoviämpäri, ei se näin mennytkään
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #93 : 10.12.2015, 16:44:01 »


Mun silmät on niin kierot ja näkökykykin on huonontunut iän myötä, että tuskin onnistuu ko lähestymistapa. Onneksi kuitenkin oma ruuvari toimii vielä että voi edelleen ruuvailla niin kuin nuo Joelan kaverit tuppaa toteamaan.
[/quote]

sori offtopic, mut oli pakko laittaa tuosta Joela;sta  on meinaan muntyttären nimi  :)
940 -97 B230fk+M90

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #94 : 10.12.2015, 17:18:25 »

Mun silmät on niin kierot ja näkökykykin on huonontunut iän myötä, että tuskin onnistuu ko lähestymistapa. Onneksi kuitenkin oma ruuvari toimii vielä että voi edelleen ruuvailla niin kuin nuo Joelan kaverit tuppaa toteamaan.


sori offtopic, mut oli pakko laittaa tuosta Joela;sta  on meinaan muntyttären nimi  :)

No, tässä projektikertomuksessa taitaa olla enemmän offari-puolta kuin mutkamäen laskija kohtaa useassa Etelä-Suomen talvessa. Joelalla ei siis tässä projektipäiväkirjassa viitata su tyttäreen, vaan enemmän rapakon taakse sekä sen asujamiston käyttämään kieleen - tai sen vulgaariin versioon.

Mutta muutoin, ilmeisesti täällä sana on vapaa koska omaksi suureksi hämmästykseksi tällaiselle tavan rakentajalle ei ole vielä tarjoiltu banskua.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #95 : 24.12.2015, 14:44:00 »
Viimeiset pari viikkoa on tullut askarreltua moottoritilan purkamisen ja takapään osien kanssa. Taka-akseliston osalta visio oli, että otan perän siististi irti ja koska budget sporttia tehdään, niin laitetaan vanhat mutterit ja pultit paikoilleen. Ensin tosin kierteet harjataan puhtaaksi irroitettaessa kuin näin huolella ollaan tekemässä. Tähän mennessä oikeastaan yksikään pultti tai mutteri ei ole ollut tiukassa ja lähtenyt käytännössä vähän dödöä suihkien ja ihan vaan räikällä ihmeemmin voimaa käyttämättä auki. Ja hajoamatta. Perän kanssa päästiin sitten normaaliin harrastamiseen. Kun taka-akselistosta ei ole irroitettu mitään 45 vuoteen ei muuten ollut ihan helpoin askare. Osa-aikainen säilytys kuusen alla on myös tuonut oman lisänsä lujan tartunnan varmistamiseksi.

Ensi otettiin käyttöön dödö ja pulttikone. Näköjään tallilla paineilmavehkeitä oli viritelty siten että sai peräti 4 baria pulttikoneeseen. Tuollaisella paineella ei saa edes pulttien ja muutterien kantoja pyöreiksi vaikka miten yrittäisi. Helpommin kavisi mutterisorvilla. Jotain hyvää tästä kokeilusta oli, edes yksi voitto ja panhard-tangon alapultti irtosi. Mutta ei tanko, koska pusla oli ruostunut kiinnitystappiin kiinni. Seuraavaksi ihmeteltiin missä on mun pikkuinen kaasutöhö, että olisi päässyt lämmittämään. Illan etsimisen jälkeen hakemaan IKHsta uusi. Sitten lämmiteltiin. Ja taas pulttikone laulamaan naapureiden iloksi. Läksi yksi mutteri lisää panhard tangosta ja jopa niin että mutteri pyöri puslassaan. Seuraavaksi pitkät varret ¾ vääntiöllä ja sitten alkoi lähteä jo isoin osa pulteista, siis ne joita mahtui vääntämään. Taas lisää lämmittämistä ja vääntämistä. Neljäntenä askarteluiltana alkoi olla jo lähes kaikki mutterit auki. Ja tässä vaiheessa alkoi kirkastua, että vaikka miten säästäminen alkaa ässällä, niin kaljaa kuluu liikaa, on helpompi ostaa uudet pultit ja mutterit vaikka miten kirpaisisi ja budget sporttia tekemässä ollaan. Ilmeisesti vanhemmiten kärsivällisyys on sen verran lisääntynyt, että enää ei mene hermo niin kuin nuorempana meikäläiseltä kestävyydeltään sadan metrin maratoonarilta.

Käytännössä kaikki pultit oli ruostuneet pusliin kiinni. Yhdestä poltelin kumeja pois, mutta senkin duunin tällainen kevyemmällä kopanaluskapasiteetilla varustettu lopetti. Kun täällä stadissa ei taida olla viisasta käryttää kumia, joka paikasta löytyy jotain vihervasureita, joiden mielestä kaikki muu on kiellettyä paitsi bussilla kulkeminen ja pakolaisten&muiden sosiaalitapausten ymmärtäminen. Kun lisäksi tallissa ei oikein voinut olla puoleen tuntiin, sen verran karsea käihä poltamisesta lähti. Niin sitten hakattiin paineilmavasaralla huikella 6 barin paineella pultteja pois yksi ilta. Ja taas oli seutukunnalla iloa elämässä – toivottavasti luulivat että jossain vissiin reivataan. Oli muuten voittajafiilis kun perä tippui alas. Aiemmin vastaavissa tapauksissa kun on vain purettu amazon raatoa. Purkaminen on yleensä helppoa kun kaataa auton kyljelleen ja ottaa vain ison rälläkän käyttöön ja unohdetaan kahden metrin varrella oleva leka silloin kun irroitetaan siististi. Nyt kun tavoitteena oli kaiken säästäminen myöhempää käyttöä varten, niin sitten hierottiin ja ihan koko rahalla. Enpä taida enää pitkää seisoneen amazonin perää irroittaa ainakaan auton kunnostamistarkoituksissa. Tämä harjoitus riitti, tosin tämänkin viisauden muistaa taas muutaman kuukauden. Sitten kun laittaa kamoja paikoilleen, niin taatusti ei muista käyttää mitään ehkäisyä kun sisään survaisee. Mieleen tulee sitten joskus, jos näitä itse joutuu vielä purkamaan. Tai sitten se seuraava kaveri muistaa, joka kiittelee seuraavalla korjauskierroksella tämän auton fixua kokoojaa.



Perä irronneena autosta. Kuvassa myös osa pulteista, joiden takia askarreltiin iltatolkulla, jotta säilyisivät käyttökelpoisina. Lopputuloksena nämä ovat käyttökelpoisia Kuusakoskella.



Kun perän sain irti ja kunnon paineiden piiriin, irtonaisen perän loppujen pulttien irroittamisessa meni sellaiset puoli tuntia. Toisella tallilla sai pulttikoneeseen painetta että lähti saman tien. Tosin aiemmin oli lämmitetty kunnolla ja dödöt oli vaikuttaneet useamman päivän. Tilastotappio myös tuli. Toisen nauhan alapultti katkesi. Tämä oli just tätä, ei viitsinyt enää lämmittää kun kaikki muut oli jo irti ja lähteneet valmistelujen jälkeen. Nyt sitten pääsee yrittämään pätkän poistoa vaikeimman kautta. Ja parhaassa tapauksessa pääsee sitten etsimään helicoilia.



Museomiehen aarteita. Todennäköisesti vuonna 1970 autoon lyödyt iskarit. Lähes käyttämättömät, ainakin viimeisen 15 vuoden aikana. Nämä olis kaupan jollekin vieläkin meikäläistä museomiehemmälle. Sopii myös nuoremmalla, joka uskoo käyvän flaksi ja pääsee autossa pukille. Kerran kun autossa pökkäsee niin noin kymmenen kertaa heilauttaa takaisinpäin.



Panhard tanko sai aiemmin hieman kipeää kun tunkki lipsahti. Oli sen verran hienosti muotoiltu että kokeilin josko tästä saisi tuotteen Bilteman valikoimiin. Otetaan siis panhard tanko. Runnotaan se muotoon ja hitsataan pari ylijäänyttä peltisoiroa ristiin. Ja kas – tässä siis Bilteman teiniversio Watt –linkistä. Ruuvaat vaan paikoilleen auton korvakkeisiin ja jotkut luulevat että sinulla on autossa oikea watt linkki. Tunnelman tehostamiseksi tähän voi myös laittaa Bilteman led valot. Suom huom Protosta puuttuu pultit peltikäikäleiden päistä.
 
Eli näihin joulutunnelmiin tällä kertaa. Hyvät joulut, mutta jos kyseinen toivotus loukkaa näin rauhan aikana niin sitten pyhät kaikille riippumatta sukupuolesta, poliittisesta näkemyksestä, uskonnolliseta vakaumuksesta ja sukupuolisesta suuntautuneisuudesta.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #96 : 29.12.2015, 16:51:23 »
Kun perän sai autosta irti alkoi taas homma luistamaan. Vaikka olen pyrkinyt säilyttämään sopivasti patinaa, niin perän kanssa pitää toimia toisin. Sisuskaluille kun on tarkoituksena tehdä päinvastoin kuin tällä foorumilla on tapana raaseria rakennettaessa. Nuoruudesta muistan että amazonilla toista sataa kruisatessa ei enää pystynyt tytöille paljon lurittelemaan eikä muutenkaan kovin helliä sanoja kuiskailemaan. Amazonin moottori oli näissä leikeissä kovaäänisin ja vei huomion hiljaisemmalta kaverilta. Nykyisin myös himpessä välillä ympäristön äänenpaino tuppaa kohoamaan ja akustiikka huonomaan, joten ajatuksena on saada edes budget sporttiin vähän zeniläisempi rauha. Eli siis vaihtaa perään harvemmat välitykset. Ostin palstan kautta Bo Linderiltä ilmeisesti 240 pikkuperän murikan, jossa välitys on 3.73. Kiihtyvyyttä budget sportista lähtee, mutta ei sitä tällaiselta vanhalta äijältä muutenkaan löydy vaikka miten tahtoa olisi naisten kanssa touhutessa.
 


Kun koskaan en ole perää saanut hajalle yrityksestä huolimatta enkä vaihtamaan joutunut, niin katselin ohjeita miten hoitaa homma. Tässäkin huomaa itsessään hämmästyttäviä piirteitä, nuorempana kun ensin vaan purettiin ja sitten ihmeteltiin mitenhän taas saisi toimimaan. Kun tuli luvattua että huomenna mennään mun autolla. Volvon ohjeet alkoi tietty siten, että kaksi sivua luetellaan mitä kaikkia SVO-kaluja tarvitset. Sitä listaa kun tavasi mieleen tuli että SVO on lyhenne sanoista Siinähän Vajakki Onanoit. Tai sitten Sweduihin Viedään Omaisuus. Tällä palstalla kyllä kerrottiin, että ottaa vanhan murikan pois, pukkaa uuden sisään, laittaa perässä olleet shimmit samoille paikoille, ja vot, niin toimii. Sen verran alkaa olla itsekritiikkiä omiin tekemisiin ja perän irroituskin oli sen verran haasteellinen askare, niin mötikkä läksi S8JOKille sisuskalujen vaihtoon. Kun tuossa naapuripitäjässä näitä periä näyttää rassaavan. Mielessä oli myös laittaa G80 lukko perään, kun muistan nuorena kironneeni liukkaalla lähtemistä. Hieman kun pohti lisää, niin ei ole paljon talvella tai yleensäkään liukkaalla ajeltu harrastepeleillä. Ja mikä olennaista, lukko saattaa lisää bensan kulutusta, joten jääköön tällä kertaa. Kun siihen lukkoon pitää vielä laittaa rahaakin. Kiitti vaan Bolinderille jolta perän sain ja paljon neuvoja (joita ei käytäntöön viety). No aina voi kuitenkin konsultoida kavereita ja esittää viisaampaa kuin mitä on. Tosin ovat jo varmaan ennen kun joku lausui ’Savolaisen puhuessa vastuu on kuulijan’ ymmärtäneet tarkoituksen.



Tukivarsien kanssa tuli kokeiltua kaverin suosituksesta soodakylvyn käyttöä. Vähän pyöräytin ensin teräsharjalla, sitten vuorokaudeksi kylpyyn. Akkulaturin maa kiinni osiin ja paljussa plussa kiinni vanhoihin jääkaapin koristelistoihin. Itse pystyi korkkaamaan olvin ja keskittymään telkun katseluun. Seuraavana päivänä varsissa oli vain jotain mustaa pölyä joka läksi muutamalla teräsharjan vedolla. Oli muuten valkoisen miehen tapa putsata varsista ruoste. Ei tarttenut kaivaa hiekkaa viikkotolkulla silmistä, korvista eikä ahterista. Eikä elvyttää puhalluskaappia iltatolkulla. Osien lilluttamisnestekin on sellaista että voi melkein suositella juomavedeksi uussuomalaisille tulijoille, saattaa mennä pakki hieman sekaisin mutta ilmeisesti lähes yhtä puhdasta kun mihin lähtömaassaan ovat tottuneet. Eikä itseään tarvitse roudata Töölööseen silmäpesuun, korvahuuhteluun ja veneeriseen tarkistukseen jos ja kun vähän roiskuu. Varret kun vielä vetää tinnerirätillä ja epoksia päälle, niin ainakin mulle kelpaa.



Toinen alatukivarsi oli nähnyt liikaa elämää ja ottanut tosissaan yritysmaailman viimeisimmät trendit läpinäkyvyydesta. Mun hitsaustaidoilla taidan olla nyt ihan kuuliainen kansalainen enkä elvyttää  tukivartta. Laitan suosiolla Kuusakoskelle. Landelta löytyi yksi varaosatukivarsi, josta katsotaan kylvyn kautta josko siitä saisi toimivan. Toisessa on myös korroosiota havaittavissa, josta voi myös tehdä johtopäätökset paljukäsittelyn jälkeen. Uudet kun maksaa VPllä melkein satkun kappale + postikulut, joten molempien vaihto aiheuttaa vähintäänkin pulssin kohoamista ja sydämen tykytystä. Ja ei todellakaan siitä syystä että ne olisivat niin seksikkään näköisiä. Minusta tukivarret ovat Pelle Svenssonin  suunnittelun kukkasia, joiden käyttöikää on näköjään kaveri optimoinut varaosamyynnin kasvattamiseksi. Tuollaisessa paikassa oleva osa, joka toimii juurestaan skeidaimurina ja kosteuden kerääjänä. Ihme jos näitä ei ole katkennut ajossa.



Kässävaijerit meni myös tarkempaan syyniin. Kun landella oli hyllyssä kolme uutta varastossa, niin raskain mielin päätin laittaa vielä liikkuvat vaijerit Vantaan polttolaitokselle menevään kuormaan. Toisesta oli suojakumi jäänyt jonnekin päin Suomea eikä nuo vaijerin kuoretkaan niin vakuuttaneet ehkäisyvaikutuksiltaan. Kun nyt kerran on kaikki hilut takaa irti, niin vaihtaa kerralla ettei tartte seuraavassa katsastuksessa kirota irroittaessa jämähtäneitä vaijereita. Joiden kiinnityspultteja ei laiskuuksissaan tullut tällä kierroksella edes aukaistua. Mutsi tuppasi sanomaan jotenkin sillein että sen edestään löytää minkä taakseen pihan perälle jättää. Ainakin silloin kun huussia tyhjentää.

Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #97 : 29.12.2015, 18:00:27 »
Eippä se G80 ois muuten tuohon Aman akselaan ihan siltään käynnynnäkkään jos sitä sillain meinasit,kun ompi eri poorit vetareissa ja siks toisekseen Aman akselassa kuten myös PV/DUET/PYHIMYS/EKAT 140 SARJ. on nurinpäiset pyöränlaakerit jotka vaatiipi tasauspyörästössä sen välitapin joka pittää vetarit/laakerivälykset kohrillaan.Eli aikas iso ja hintava homma ois tuommoinen lukko istuttaa Amukan omaan pyllyyn,mahdollista toki laakeroinnin muutoksella ja special made vetareilla mutta helpompi ja halvempi istuttaa koko 2 satkun aksela ;)  Pikkuperän välitys siihen kyllä käypi,aikanaan laitoin yhteen jäärata-autoon  Duetin välityksen(oliko se ny 4.45 vai 4.55) 2 satkun pikkuperään,mutta ei se ainakaan kyllä todellakaan ihan shimmaamatta käynyt sekään ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #98 : 07.01.2016, 16:14:53 »
Eippä se G80 ois muuten tuohon Aman akselaan ihan siltään käynnynnäkkään ..

Näitä Eatonin ihmelaitteita on tehty useampaa mallia (ilmeisesti haluavat myydä tuotetta muillekin kuin T-Ford harrastajille). Eli myös näille wanhojen miesten wehkeille löytyy omansa, jos oikein olen osannut nettiä tavata. Mutta joka tapauksessa jäi mun tapauksessa namukaupan hyllyyn.

Perä tuli takaisin pajalta. Jottei lukijat luulisi että meikäläinen on varustettu bemarikuskien käytöstavoilla niin pitää aloittaa niin kuin Jurpilainen veret seisauttavan vaalitappion jälkeen ’Ensiksi haluan kiittää…’ - S8JOKia. Lupasi tehdä perän parissa viikossa, mutta kun joudun siirtämään autoa niin tuli viikossa. Itselle vastaavat sankarisuoritukset ei pääsääntöisesti onnistu vaan aina mennään pitkäksi kaikissa aikatauluissa mitä tulee luvattua tai itselle asetettua.

Oli hyvä että tuli peräpäätä hierottua syvältä sisältä. Pinjonin laakeri olisi todennäköisesti tuonut oman panoksensa budget sportin äänimaailmaan pian käyttöönoton jälkeen ja nimenomaan vahvistamaan mielikuvaa että kyseessä on todellakin budget sport korjausten suhteen. Nyt on sitten uusi laakeri, uudet stefat, vähän harvempi välitys ja ainakin katsottu läpi, ettei ihan heti hajoa. Muutoin taka-akseli ja ripustus näyttää liian hyvältä budget sporttiin: tukivarret ja pienet hilut on puhdistettu skeidasta, osa kylvetetty ja vielä laitettu annitrolia primeriksi, sitten epoksia mutta jottei menisi liian hifistelyksi, niin mustaa kilikolia pintaan. Ei kuitenkaan hammeriteä, vaikka mielessä sekin kävi. Epoksi oli valkeaa, tietty halvin väri mitä sai.

Taka-akseliin jäi vielä hierottavaa, kun unohtui jousikupit alapäästä puhdistaa ja jarrukilvistäkin voisi patinan raapia pois. On muuten liian voimakas kontrasti muuhun akseliin. Näiden lisäksi jarrurumpujen maalaus taitaa olla hätävarjelun liiottelua. Mutta se siitä, kun vielä osia zoomaili, niin jarrukilvet kun ei kuitenkaan näy sieltä auton alta eikä pilaa kokonaisvaikutelmaa. Ne voi siis putsata ja maalata, kun muutoinkin taka-akseli näyttää elvytetyltä ja muutenkin liian hyvältä tähän projektiin.



Olin aiemmin ostanut omasta mielestä Lesjöforsin jotkut 1,5 tuumaa laskevat progejouset, mutta aika mielenkiintoisilta näytti. Jos näillä pitäisi auton laskea 1,5 tuumaa, niin joko vanhat on painuneet merkittävästi, mun silmä ei osaa enää erottaa paljonko on 1,5 * 2,5399 senttiä näin kevyesti pyöristettynä tai sitten nää vaan painuu kasaan erilailla. Pitää katsoa millaiset tulee kun alle laittaa. Karseinta tietty olisi huomata, että vanhat jouset olisi ajaneet saman asian ja huomattavasti vähemmällä fyffen käytöllä. Tai sitten nää vaan on jotkut super-hyper-progressiiviset-tiehen-tartuttavat vakiojouset.



Tukivarret yritin tehdä kunnolla. Kun prässäsin puslat paikoilleen, nii työnsin joka mahdolliseen väliin dinitrolia. On minusta hieman parempi liukkari pitkällä tähtäimellä kuin saippuavesi. Sen verran hienoa oli irrottaa ruosteisia pultteja ja vielä muistin sen takaisin laittaessa, jos seuraavalla kerralla saisi vähän helpommin irti. Tukivarsiin VPn uretaanipuslat meni hyvin paikoilleen. Sen sijaan taka-akselin paikalleen laitto oli jotain ihan muuta. Vaikka miten käytin uusia pultteja, niin ei voi ainakaan sanoa että helppoa on. Nuo uretaanipuslat tuntuu yhtä notkeilta kuin vaihdelaatikon tropiikkiöljyt startatessa 40 asteeen pakkasessa. Jotain sellaista lämpötilaa osissa saattoi olla, ainakin tallissa kilkkeitä asentaessa lattiasta huokui raikas talvisää, vaikka miten laittoi pahvia ahterin alle. Ja osia paljain käsin paikalleen laittaessa tuntui että handut jäätyy ihan just niihin kiinni. Mutta tää on tätä harrastamisen juhlaa, huonomminkin voisi olla. Enää ei tartte autoa elvyttää parkkipaikalla ruuvarilla ja jakarilla keskellä talvea. Ja nytkään ei ole pakkoa.. tai itse asiassa on kun pitää saada auto siirretyksi pois tieltä.

Tekstiä muokattu, täysin aiheeseen liittymätön kiellettyyn aiheeseen liittyvä tarinanpätkä poistettu. Terveisin JoonasH
« Viimeksi muokattu: 07.01.2016, 17:34:53 kirjoittanut JoonasH »
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #99 : 07.01.2016, 17:36:59 »
Tekstisi muokkauksen lisäksi minä muistutan foorumilla vallitsevasta säännöstä: Politiikasta, uskonnosta ja maahanmuutosta keskustelu on ehdottomasti kiellettyä sanktioiden uhalla!

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #100 : 20.01.2016, 16:48:23 »
Koska tarkoituksena oli vaihtaa kone niin vanha elämää nähnyt sydän nousi tässä vaiheessa pois paikoiltaan. Kesän hankinta oli putsattuna ja puunattuna siihen kuntoon että voi keulille heittää ja näin antaa Joonakselle elämä. Vanhan koneen noustua pois paikoiltaan sai Joonaksen etupää huomiota osakseen.

Vanha moottori nousi pois aika lailla kivuttomasti. Yksikään pultti ei ollut tiukassa ja laatikon kiinnityskuusiokolotkin läksi irti ihan vain halvimmalla mahdollisella setillä (jonka sain pummittua kaverilta lainaan). Kokoamista varten toisin hain IKHlta kunnollisen 3/8 kuusiohylsyn kun ajattelin helpottavan asennusta. Hyvin päätelty, mutta näköjään viisas ruotsalainen on suunnitellut asian sillein että hylsy ei mahdu koloon vaan pitää käyttää tikkua. Onneksi kuusiokolopultit oli sen verran vahvan kerroksen alla, että skeidan pois veistelyn jälkeen löytyi ehjät, irtoavat pultit.



Etupäässä erona oli, että kun taka-akselistosta lähes kaikki Finikor-smäidä oli tippunut matkalle suomalaista luonto rikastuttamaan, niin etupäässä tavara oli tallella. Tässä vaiheessa jopa tuntui hyvältä, että aiemmin paikalla olleista koneistä oli tullut ulos öljyä suojaamaan vehjettä. Koneen poistamisen jälkeen alkoi liukkarilla peseminen. Moottoritilan alaosasta ja etupalkista löytyi kerrostumaa auton historiasta: hiekkaa, öljyä ja finikoria. Muodostaa muuten erittäin hyvän korroosiosuojan koska etupalkki moottorin alla oli käytännössä ruosteeton ja hyvässä maalissa. Haittana tosin on painonlisäys ja tässä kohteessa ei voida puhua mistään muutaman gramman vastapainoista. Koska sporttisempaa otetta tavoitellaan, niin kerroksen pois lapioinnilla saavutetaan alustavien laskelmien mukaan lukuisien kilojen painonsäästö ja etuakseliston jousittamattoman massan keveneminen ilman rakenteellista heikentymistä (osasinko ihan itse kirjoittaa, täähän näyttää melkein kuin ymmärtäisi asiasta jotain). Kun moottori oli poissa niin etupalkin putsaaminen ja puslien vaihto oli huomattavasti helpompaa täydempään varusteluun verrattuna. Itse palkkia en ajatellut repiä irti enkä muutenkaan harjailla / puhallella / hapotella / maalailla kun siihen ei ole tarvetta. Muutamista kohdista voi harjalla pyyhkäistä ja hapotella, jos hifistelyyn mennään.



Konehuonettakaan en ryhnyt maalaamaan uusiksi. Muutamassa kohdin maalipinta ei ollut ihan parhaassa hapessa, joten ne sitten harjailin puhtaaksi ja happoa roiskin. Akkusyvennykseen laitoin ensi sitruunahappoa, mutta ainakaan mun coctailit ei toimineet. Vaihdoin teräsharjan tiuhemmin pyörivään ja annitrolia viimeistelyyn, ainakin oli huomattavasti nopeampi prosessi. Sen verran tuli myös todettua, että Motonetin laadukkaita teräsharjoja ei kannata laittaa paineilmavinkuun, ainakaan ilman suojalaseja. Hyvin nimittäin säikeet lenteli skeidan seassa. Jos nyt kestäisi paremmin aikaa.



Vanhat lankarullat kolmiotukivarsissa ylhäällä oli toiselta puolelta täysin loppu. Toiselta puolelta olin ne joskus +20 vuotta sitten vaihtanut Bilteman tai Motonetin laatuosiin katsastusmiehen kehoituksesta, ihme kyllä ne oli paremmassa kunnossa kun Volvon alkuperäiset.



Maalipaikkoihin laitoin kaikkiin epoksia alle ja päälle aiemmin hankittua akryylia. Ruiskua en viitsinyt viritellä, joten pensselillä tökkien sutaisin kun kaikki korjauspaikat on enemmän tai vähemmän piilossa osien alla. Eikä tässä projektissa ulkonäöllisesti olla 5+ tasoa hakemassa. Konehuoneen maalipinta näyttää nyt sopivan kuluneelta ja kauhtuneelta. Myös ruostetäpliä on sopivasti kokonaisuutta täydentämään, isot laikut kuten akun ympäristö on putsattu. Moottoritila välitilinpäätöksessä näyttää aika hyvin saavuttaneen budget sportin sielun: kulahtunut ja elämää nähneen näköinen, muttei mätä, ja toisin kuin omistajallansa kaikki tallella ja toimii.

Moottorin nostin paikoilleen kun siistimishommat oli tehty. Muistelin että menee pakettina laatikon kanssa, joka kannattaa laittaa kiinni ennen paikalleen nostoa. Vaihdelaatikon kiinnitystä varten oli pakko hankkia oma kuusiokolosarja, kun Motonetissä ei ollut myytävänä yksittäistä tuumaista tikkua. Nyt on siis niitäkin tarpeellinen määrä, kun landella on jossain läjässä sekä hylsysetti ja tikut. Kun joskus saa tallin järjestykseen, niin ei ainakaan työkalut lopu heti kesken. Useamman työtilan helvetissä elon jälkeen kun kaluja on ainakin sopivasti.



Nostaessa tuli taas havaittua että tilaa nostaa moottori paikoilleen ei ole ainakaan liikaa. Ensiksi norsua työnnellessä paikalleen tuli sipaistua huolella oikeaan laitaan (niin ja disclaimer – tätä asennustapahtumassa tapahtunutta oikeaan laitaan tapahtunutta hittiä ei pidä tulkita millään tavalla poliittiseksi kannanotoksi eikä keskustelun avaukseksi). Seuraavaksi vastaan tuli tulipelti. Tässä yhteydessä mieleen tuli laittaa tulipellin yläosan kuoppaan suojaamaan kaikelta pahalta jee…, siis jesseteippiä (Siis sitä pelastavaa mallia, mutta tätä kirjoitusta pidä millään tavalla tulkita uskonnolliseksi kannanotoksi, vaan kuvaukseksi millainen teippi olisi hyvää asennusapu ja suoja moottorin paikalleen laitossa. Jos tässä yhteydessä sallitaan ilmaisu, niin kerrottakoon muillekin apuna vastaavia asennuksia varten että keskusta on paras paikka suojata moottoritila. Näillä toimepiteillä ainakin oman kokemuksen mukaan Joonas ei olisi saanut hiertymiä). Tietty moottorin asennus tapahtui lauantai-iltana, eli mistäänhän jesseteippiä ei saa kun kaupat on kiinni (tätä kommenttia ei pidä tulkita millää tavalla polittiseksi kannanotoksi aukioloajoista, vaan auton laitoon kuuluvana normaalina asiana. Lauantai-ilta ei siis ole suositeltava autonlaittoaika tarpeiden saatavuuden kannalta ja tässä kirjoituksessa siis kerrotaan kokemuksena että moottorin asennus kannattaa ajoittaa aikaan jolloin kaupat ovat auki). Kun asustelin tuolla etelämpänä, niin yhtenä etuna fixaajalle on, että viikonloppuisin ja juhlapyhinä esim rautakaupat on auki ja peruskamaa, kuten pultteja, mutskuja, maaleja ja jesseteippiä saa tarvittaessa 23 saakka aamuseiskalta alkaen. Suomeen paluussa pääsee taas näihin normaalifiilareihin ja joutuu enemmän miettimään mitä tekee, milloin ja mitä tarvitsee (tätä kommenttia ei pidä tulkita millään tavalla maahanmuuttoon liittyväksi, vaikka omaan autonlaittokokemuksiin onkin liittynytkin maasta toiseen siirtymisiä ja muuttoja. Selvyyden vuoksi todettakoon että oheinen kommentti siis kuvaa vain auton laittamiseen liittyviä asioita siirryttäessä maasta toiseen, vaikka siirtymiseen liittyykin muutto ja muuton kohteena onkin aina ollut joku maa. En ole valitettavasti vielä keksinyt miten voisi pysyvästi muuttaa esimerkin omaisesti ilmaan tai merelle tai sitten vaan olemalla incognito, jotta voitaisiin välttyä maininnasta maahanmuutosta). Yllättävän hyvin lopulta meni ja nyt on uusi moottori paikoillaan ja olennaisista paikoista skeidat poistettuna.



Mulla oli tämän talvikauden tavoitteena on saada akselistot kuntoon sekä konehuone sipisteltyä. Toistaiseksi on mennyt aika vauhdikkaasti, eletään tammikuuta ja isoimmat jutut on jo hoidettu. Etuakselistosta puuttuu enää käytännössä alatukivarsien putsaus ja puslien vaihto sekä kallistuksenvakaajan elvyttäminen. Iskarit ja jouset menee paikoilleen kootessa. Takaa jarrukilvet ja jousen aluset pitää vielä  pitää vielä putsata& maalata ja konehuoneessa pientä siistimistä. Ilmeisesti vitutus aikaa sitten kun vuorossa on ranskalaisen kaasutinsetin asennus ja moottorin käynnistäminen. Mutta toistaiseksi tämä projekti on sujunut vastoin kaikkia ennakko-odotuksia ja suunnitelmia. Eikä normaaliproseduurin mukaan että ollaan jo eka vuoden jälkeen ainakin kaksi vuotta suunniteltua aikataulua jäljessä. Ja rahat loppu niin pitkälle kun silmä siintää ja duunia on tiedossa, kun budjetti lähti lapasesta. Tosin sen verran kuitenkin on mennyt, että ei ole varaa uuteen projektiin. Joka normaalisti siis siirtäisi käynnistyessään motivaation jatkaa tätä projektia uuteen hankkeeseen, jolloin tall(e)issa on levällään elvytettävänä vahintään kaksi hanketta.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #101 : 20.01.2016, 17:19:40 »
Mahtavaa luettavaa  :)

Otsikko budget tosin ei taida enää pitää paikkaansa. Sen verran on jo tähän hommaan pistetty aikaa ja oravannahkoja. En moiti.

Teksti on loistavaa ja ne mitä ei ite osaa on ulkoistettu, ite tekisin samoin. Kuvat on myös kivoja, aina ei tuu täydellistä mut oppia ikä kaikki.

Eipä ne jöötteporin ukotkaan oo aina ollu ihan kartalla mitä tehdään niin kaikkee tulee vastaan. Pidä sama linja niin saapi nauraa ja antaa tsemppii.
V70 TDI

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #102 : 20.01.2016, 17:36:17 »
Siistissä kunnossa konehuone maaleiltaan. Meikäläisen piti omasta hinkata teräsharjalaikka/akkuporakoneyhdistelmällä lähes puolet maaleista pois  :idiot2: pari iltaa siihen ruilahti. Konehuone oli läpeensä (enimmäkseen pakosarjan puolelta) samassa kunnossa, kuin sinulla tuo akkukotelo.

« Viimeksi muokattu: 20.01.2016, 17:50:12 kirjoittanut Amanssi »

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #103 : 22.01.2016, 19:36:33 »
Hienosti siellä tuntuu hommat etenevän! Ja mahtavaa tarinankerrontaa taas kerran, asiallista piilokuittailuakin :D
Volvo PV&Duett

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • SVK #02580
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #104 : 23.01.2016, 09:07:57 »
Hienosti siellä tuntuu hommat etenevän! Ja mahtavaa tarinankerrontaa taas kerran, asiallista piilokuittailuakin :D

Yhdyn tuohon! 8)
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

 

Elekma  Autoracing