Futurez  Kulkukoira

Amazon -70 budget sport

  • 176 Vastauksia
  • 83573 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #120 : 16.07.2016, 19:51:00 »
Mitähän tälle kuuluu ? On ollut niin hyvää tarinaa lukea, että olis kiva saada jatko-osakin luettavaksi.

Rouva on kertonut että mulla on tyhmät jutut. Jos mun projektikertomus on susta hyvää tarina, niin hienoa kuulla että on edes joku muu jolla on yhtä huono maku.

Budget sport ei ole edistynyt sitten huhtikuun alun. Kerran olen laittanut käyntiin ja ladannut akun, mutta niistä toimista ei elämää suurempaa tarinaa oikein saa aikaiseksi. Varsinkin kun tällä palstalla pääsääntöisesti avaudutaan miten joku on saanut jotain ihan aikuisten oikeasti valmiiksi. Mun hanke on talviajan askare, jota teen silloin kun joutaa. Kun vielä oli mahdollista ottaa pidempi breikki duunien puolesta, niin huikeaa hinkua lusia stadissa tallissa kesäpäivinä ei kyllä löydy. Nyt on muutakin tekemistä, kuten ajella harrasteautoilla (on muuten eka kesä ilman ensimmäistäkään ongelmaa jos akun tyhjenemistä ei lasketa). Joskus lokakuussa projekti jatkuu. Ja sitten kerrottavana onkin projektin tekemisen monipuolisin vaihe:
1. tervasin epoksia
2. kittasin/vetelin ruiskukittiä
3. hioin 80/150/400/600/800 paperilla
Näitä kolmea juttua sitten iteroidaan ja kerrotaan miten tosi mielenkiintoista ja vaihtelevaa tää auton tekeminen on.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #121 : 16.07.2016, 22:22:02 »
Moi,

Pieni varoituksen sana tuosta Solexin EIES kaasarista. Ilmaputsarin kiinnityksen pinnapulteilla
on ikävä taipumus kiertyä itsestään auki. Siis pinnapultit irti ja vähän sinistä locktiteä jengoihin ja kiinni.

Kaverilla pääsi tuollainen pinnapultti, prikka ja mutteriyhdistelmä irralleen joskus 80-luvun alussa
ja aika ikävin seurauksin. Osat muistaakseni pakenivat 1. ja 3. pyttyihin.

Niin ja vaimolle terveisiä, että meitä pimeitä on enemmänkin  :idiot2: :2funny:
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #122 : 16.07.2016, 22:40:47 »
Kiva kuulla, ettei tämä projekti ole hautautunut kaulaansa myöten unhon suohon. Joo, kesällä pitää nauttia ja sitten talvella, kun kaikki on vastaan, pts saha, joka puoltaa, niin pitää nikkaroida

Hyvää Kesää !

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #123 : 16.11.2016, 05:48:43 »
Syksy on taas saapunut ja sen myötä tämäkin projekti on herännyt horroksestaan. Jos tälle projektille ei tullut tehtyä aiemmin kesäisin yhtään mitään, niin tänä vuonna askartelua oli edelliseen kesään verrattuna selkeästi vähemmän. Pari kerta akkua latailin - siis auton, elämäntapaoppaiden mukainen oman akun lataamistoimi on enemmän kesto-olotila.

Jotta liian vahvasti ei kautta aloitettaisi ja itseän burniksen partaalle vedettäisi niin, otinpa sitten syksyn eka duuniksi tärkeistä tehtävistä tärkeimmän eli hanskahyllyn elvytyksen. Tämän kohdalla lähdettiin sipistelemään, eli pesin keinonahkaosan ja sen jälkeen laitoin märän hyllyn parin puukappaleen väliin jos saisi sitä edes vähän suoremmaksi. Mitään hajua ei tietty ole onko auton suunnittelija ajatellut sitä niin. Ruotsalaisempi ratkaisu voisi olla suora hylly jotta varmistutaan kaiken sinne mätetyn roinan tippuminen lattialle. Mulla oli taka-alasaumastaan revennut kaukalo jota siis oikaisin jotta saisin tavarat tippumaan mieluummin keskelle lattiaa kuin kuraisten kenkien alle.



Hyllyn taustapeltiä myös maalailin, koska tavoitteena tietty on takuumusikaalinen elämys tässäkin laitteessa. Ruoste resonoi, ainakin noin niin kuin savolaisen hifistin mielestä. Auton kunnostuksessahan tärkeintä on aloittaa tärkeistä asioista, kuten poppikoneesta,  kaiuttimista ja kattoverhoilusta. Jarrut, käyvä kone ja toimiva eteenpäin vievä tekniikka korjataan sitten kun jotain laukeaa. Tässä tapauksessa tuli tehtyä kunnostusta väärässä järjestyksessä, eli liikkuvuus on ollut kunnossa jo projektin alkuvaiheista. Jotta tuntisi kuuluvansa oikeiden auton rakentajien joukkoon, näin siis tässä vaiheessa projektia näitä tärkeitä askareita.



Hyvin päätelty mutta ei tietty mennyt niin kuin Hollywoodin tuotteissa. Näköjään jos hyllystä vaakatasossa oleva keinolehmän kuori on tullut ulos urastaan niin eihän se siellä kolossaan pysy. Vähän niin kuin miesten vehkeiden kanssa, kiva sitä on sisään työnnellä mutta ei sinne kovin pitkäksi aikaa tulee jäätyä. Onneksi tähänkin löytyy patenttiratkaisu, jota olisi vissiin pitänyt käyttää heti. Jesaria kun saa nykyisin useissa väreissä ja mulla landella on jossain mustaa. Eli sipaistaan seuraavaksi sitä pätkä, jolloin on suoritettu kaiken taiteen sääntöjen mukaan laadukas entisöinti.

Konetta käynnistellessä projektia jatkaessa sain taas uusia kokemuksia mainiosta moottorin polttoainepuolen ohjausjärjestelmästä. Neulaventiilli jämähti kesän aikana, kun paikallaan seisoi ja tankissa oli nykyiset ympäristö pelastuu – kuski kypsyy -bensat sisällä. Pitäisi viissiin projektin ajaksi hakea vaan Eltsun nesteeltä pienkonebensaa (tai sitten Malmilta kunnon lyijylataus kun vielä saa) jos vähän vähemmän jumittaisi. Projektin aikana on tullut selväksi että tällä virityssarjalla pääsee harrastamaan eikä tämäkään kesä muodostanut poikkeusta. Kuulostaa lupaavalta, koska jo projektin tekovaiheen aikana ruotsalais-ranskalais-italialainen yhteistyön lopputulos haluaa muistuttaa jatkuvasti olemassa olostaan projektissa. Toistaiseksi vielä pinna on kestänyt - ehkä siitä syystä että takana on kesä, jossa on saanut käytännössä keskityttyä ajelemisiin harrasteautoilla eikä uskomatonta kyllä, elvyttämiseen.

Etusiipiä hieroessa maalauskuntoon löytyi pelkääjän puolen A-pilarista vielä reikä. Tuli hepattua kiinni ja kun massat on päällä, näyttää ihan siltä että jopa meikäläinen osaa hitsata. Pitänee vastaisuudessakin tempaista nopeasti maalit ja massat päälle, niin ilkeää ylpeänä esitellä tuloksia.



Muutoin projektissa on siirrytty vaiheeseen jossa hiotaan, maalataan, hiotaan, maalataan jne. Sitä aikaa odottaessa että voi säästää hiomapaperissa kun käsien karkeus on jotain 80 paperin luokkaa. Mutta niistä tuonnempana.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 19:45:51 kirjoittanut kalkkis »
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #124 : 06.12.2016, 17:41:45 »
Tämän kauden ensimmäiset oikeat askeleet on otettu, eli päästy putsaamaan ruiskua. Tuli maalailtua konepellin sisäpuoli, lokasuojia ja muita keulan pieniä hilppeitä. Selvästi projektissa on käynnistysvaikeuksia, koska ainut jollakin lailla onnistunut maalaus oli konepellin sisäpuoli. Sinne tuli vaan sävyeroja ja selvä raja uuden ja vanhan maalauksen kohdalle. Kuten olen aiemmin useaan kertaan vissiin kirjoittanut niin kuin itselle että ymmärtäisin että tässä projektissa menneen siitä mistä aita on matalin ja maalataan vain pakolliset kohteet. Konepellissä sen huomaa jos katsettaan viitsii nostaa. Tosin tätä epäilen kun jo lyhyt katse konehuoneeseen kertoon että eiköhän tämän projektin lopputulos ole nähty.



Muissa osissa sitten tuli enemmän valumia, pölyäkin sain pintaan ja viime talvena hankittu akryyli oli näköjään mitä oli, sen verran huonosti ruiskusta tuli ulos. Pakko oli laimentaa tosi ohueksi ja sitten saikin valumaan niin kuin kuolan suusta kun tekijämiesten projekteja katsoo ja unelmoidessa että jos munkin hanke edes joskus etäisesti muistuttaisi noita.

Etupalan ruosteita aloitin hinkkailemaan pois. Maali on kesinyt aika monesta kohdasta ja siinä hioessa syykin selvisi. On etupala saanut joskus ennen minua kipeää ja sitä on taottu muotoonsa urakalla. Sen jälkeen on kittiä leivottu melkein lähes meikäläisen määriä. Tosin sillä erolla että näyttää tehdyn hyvin ja suhteellisen hyvin pysynyt +30 vuotta. Etupalaan ei myöskään tarvinnut migiä tarjota, vaikka näytti että voisi löytyä jos vaikka mitä. Kevyttä pintaruostetta vain sai raapia. Vasaraa myös tarjoilin paikoitellen ja yritin suoristella. Alalaidassa keskellä olevaa vakoakin meinasin puristella kiinni, mutta jossakin vaiheessa mieleen tuli että tämä taitaa olla se alapään vako joka saisi mielellään olla reilusti avoimena ja kosteana. Eli ei sitten tullut liikaa puristeltua eikä liian isoa vehjettä tarjoiltua tämän vaon kanssa touhuillessa. Valutelkoon ylimääräiset nesteet sieltä ulos, kun niin vissiin swedu on miettinyt asian.



Ainakin näiden ensiaskelten jälkeen vaikuttaisi siltä ettei nämä maalauksen pohjien duunailut mitenkään elämää suurempi hanke ole ja että vielä ei tartte maansurua kokea, kun decovärin kassalle lompakon pohjia tyhjentää kittipurkkeja hakiessa. Edelleen mennään ekalla purkilla ja siitäkin on vain pintaa raapaistu.  Hointa- ja pohjaväriä mennyt kohtuullisesti eikä niitäkään tartte tynnyreittäin hakea. Tosin vielä ei niiden oikeiden lommojen kimppuun ole päästy.  Eikä ihmeemmin ruostepikkuja auottu. Mutta eiköhän tämäkin projekti normaaliksi muutu. Yleensä kun sen nuppineulanpään kokoisen ruostetahran avaa, niin hyvällä tuurilla alta löytyy vain kämmenen kokoinen putsattava alue. Perinteisesti kuitenkin kuitenkin läpimata kohta, johon sitten turataan ensin eka yhdeltä sivulta pala kiinni, sitten toinen pala sille sivulle josta pelti oli niin ohutta että paloi puhki jne.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 19:48:16 kirjoittanut kalkkis »
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #125 : 10.12.2016, 17:02:33 »
Auton hieromista on jatkettu ja jotain maalauksia myös saatu valmiiksi. Tai siis sellaiseen kuntoon että sillä  todennäköisesti mennään museotarkastuksesta läpi ilman tunnin keskustelua museobiilin syvimmästä olemuksesta ja kehoituksesta palata asiaan kun parin A-nelkun verran asioita on korjattu seuraavaan tarkistukseen. Kyseisellä vikalistalla tuskin on takuuta ja kuukauden voimassaoloa, kun siinä ajassa tuskin ehtisi hoitamaan pois. Keulan palasia maalailin lähinnä yksitellen että saisi pidettyä maksimissaan Volvotehtaan tason ja valumia vain sopivasti. Sen verran lateksilinjan maalari meikäläinen on, että jos osat paikallaan olisi tervannut niin lopputulos olisi ollut jopa budget sportin tasotavoitteen alittava. Kun osia toisistaan irti repi, niin sai maalata yksi puoli kerrallaan tasopintoina. Samalla pienet ruosteet poistaen,  onneksi ei mitään vakavampaa vaan helposti lähti teräsharjalla ja Annitrolilla.

Tuli myös kokeiltua Prevalin sparyruiskua kun alkoi rassaamaan kaikki se työ mitä pitää tehdä jonkin pikkuosan maalaamisessa suojatessa tallin, toisten arvokkaan omaisuuden ja sen lisäksi melkein koko Espoolaisen lähiön maalisumulta, hajulta, kemikaleilta, kosmiselta säteilyltä, ympäristöarvoilta, asumisviihtyvyydeltä, metrolta, liito-oravilta, kaikenlaiselta mielipahalta ja mitä muuta niitä nyt onkaan. Pienellä yläsäiliöruiskulla maalatessa kun aina saa jotain pöllyä aikaiseksi. Hämmästys oli suuri, kun automaalit.netistä tilattu prevalin sprayruisku muuten tekee pöllyä vähemmän kilikoli. Ja mikä parasta, ruiskun putsaaminen ei paljon helpommaksi muutu. Valmista akryyli yhdellä pullolla pystyi roiskimaan jos oikein laskin meilkein puoli litraa. Pitää vielä kokeilla meneekö filleri läpi, jos onnistuu niin alkaa tuntua auton pikkupaikkapaukkumaalaaminen liiankin helpolta.

Etupääkin meni kokoon kivuttomasti. Kovasti ihmettelin kun kokoon leipoessa mällin jäljet näkyi selvästi. Sen verran sai hinkata ja kerroksia levitellä & vedellä. Ainut paikka mitä piti pidempään arpoa oli konepellin salpa - on sen verran ahdas paikka että patukkapa ei tähän vakoon kovin helposti sujahtanut. Piukat on paikat edelleen vaikka tuota ikää on ja tuohon koloon on toisenkin kerran puikattu. Piti jonkin aikaa kohdistella ja hieroa että sisään soljahti. Konepellin sain pysymään paikoillaan, mutta näköjään puhdistuksen & maalauksen yhteydessä jouset ovat jotenkin kuoleentuneet, kun ei meinaa konepellin avausvaijeri palauttaa eikä konepelli aueta ilman pientä tökkäisyä. Jos aika ei korjaa, niin sitten vielä jatketaan sipistelyä.



Pelkääjän ovessa oli jokaisen amazonin tuntomerkki, eli tunkin tekemä vekki etunurkassa. Tai mulla niitä oli veivattu peräti kaksi. Jonkin aikaa piti miettiä mitä tehdä – räpätäkö sentti pakkelia vai aukaista ovi sisäpuolelta ja yrittää hakata suoraksi. Kaveri siinä totesi, että avaa ohuella laikalla vaon pohjasta, vedä ulos ja hitsaa sauma kiinni. Oli muuten hyvä vihje. Meikäläisen hitsaustaidolla jäi vielä muutaman millin syvä lommo sekä sen verran röpelöä että kitti tarttuu taatusti kiinni. Pysyvyydestä ei tietty voi olla niin varma. Todennäköisesti kuitenkin parempi näin kun sentin täytöllä kuoppaan.



Ovia ihmetellessä tuli irroitettu viimein ovipahvit. Aiemmista kerroista muistin että kammet lähtee sokan irtipujottamisen ja samassa yhteydessä tapahtuvan muutaman kirosanan jälkeen vetämällä booreistaan. Tulipa toimittua normaalin periaatteen mukaan: voima korvaa järjen. Näköjään veivi voi irrota myös koneistosta eikä pelkästään booreista. Onneksi ikkunan veivin rataskotelo ei ole maailman harvinaisin osa kun tunkua tuskin lienee siihen harvajäseniseen kerhoon joka on saanut tämänkin osan hajoitettua.



Koria hioessa on ollut suhteellisen helppoa ja liikoja ruostetäpliä ei ole tarvinnut auki kaivella. Yllävän hyvin on tehtaan +50 vuotta sitten laitettu maali pysynyt. Ainut isompi askare on konepellissä. Jos ei ole ruostetäpliä hiottavaksi niin sitten päällysakryyli on muuten vaan irtonaista ja lähtee paikoin paloina 400 paperilla. Molempia kohtia riittää, eli nyt sitten mietitään mitä pellin kanssa tehdä. Peltipuhtaaksi hiominen, happomaali ja eristyskerroksien vetäminen kun ei välttämättä houkuttele. Varsinkin kun muutoin työmäärä ennen maalausta tuntuu hyvin kohtuulliselta.

« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 19:51:38 kirjoittanut kalkkis »
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #126 : 11.12.2016, 11:33:25 »
Lommon oikaisuun on noita kikkoja monen laisia, osa pitää soveltaa kohteen mukaan. Tuossa yksi menetelmä, hitsausapuvälineen teko pitäis onnistua "polven päällä":
https://www.youtube.com/watch?v=vEyE8PibVDs

Samalla periaatteella voi oikaista lommon, jos juottaa lommon pohjalle kiinni koritinatankoa. Niihin sitten lukkopihdeillä kiinni, josta nyppii massaulosvetimellä lommon suoremmaksi. Toimii hyvin etenkin polttoainetankeissa, kun niihin tuppaa tuosta tapin hitsuuttelusta jäämään helpolla reikiä aikaiseksi.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #127 : 19.12.2016, 07:27:18 »
Kiitoksia vinkistä pellin venyttämisen suhteen. Näytti asialliselta laitteelta. Ilmeisesti tekijämiehet näillä tekee sellaiset pohjat, että pikkaisen tinaa sipaistaan eikä yhtään kittiä. Omalla kohdallani olen sen verran vakuuttunut osaamisestani että en edes yritä hifistellä. Eli mentiin budget sport hengessä ja kevyemmän kautta. Sen verran on hyvä aihio, että kittiä on hiottu lattialle tähän mennessä vain noin puoli purkkia. Omasta mielestä on saavutus että selviää kilolla, vaikka olen yrittänyt löytää kaikki ruostekukat, aukaista, putsata ja hapottaa. Näihin kuoppiin saa lapioida yllättävän paljon kittiä.

Kutosella  telkussa on näköjään menossa autonharrastajan joulu. Ei tartte lähteä tallille kun voi vaan kattoa telkkua. Tai jos lähtee tallille niin sielläkin voi vaan tuijottaa toosaa.  Kun on katsellut jonkun jakson wheeler dealeriä, niin jopa meikäläinen ymmärtää ettei ihan koko ajan paskaa tehdä. Ferrari maalataan yli huippulaadulla ja siten keulan kuttaperkaetupelti kilikolilla. Joo, just. Tai sitten tää fast and loud. Kaverit vetää ylimääräiset tiivistejämät pois rälläkällä perän tiivistepinnasta kun kaikki osat siinä vieressä auki ja esillä. Voin antaa kuuman vihjeen, hakekaa Biltemasta kvartsihiekkaa ja puhaltakaa niin lähtee varmasti. Ei se haittaa jos perään menee  vähän tavaraa kun myyntiautoa tehdään. Tuleepahan nopeammin takaisin pikku huoltoon. Vihje vielä ettei kannata puhaltaa soodalla tai alumiinilla, nehän ovat pehmeitä. Kvartsihiekkaa sen olla pitää.

Olen mä jotin muutakin aikaansaanut kun penkkiä telkun edessä kuluttanut. Projekti alkaa näyttämään siltä että olisi mageettimaalissa, tai missä lie antimaastovärissä. Tällaisella jos lähtee ajamaan, niin poliisin harjaantunut silmää poimii taatusti ulos pääkaupunkiseudun liikennevirrasta. Vaihtelevan sävykäs auto on myös ilmeisesti katsastusmiehelle jonkinlainen motivaatiomaalaus, koska yleensä kaverit alkavat uudella puhdilla hakkaamaan pohjaa ja etsimään muita vikoja. On se jännää miten maalaus voi motivoida, ei puhettakaan että tarttis jotain bonarilupauksia niin kuin tavan ihmiselle.



Kuskin oven alempi sarana oli niin väljä ettei mennyt edes meikäläisen tarkastuksesta läpi. Tai ehkä olisi mennyt, mutta kun oven sulkeminen oli jo hankalaa. Näin ollen hain sitten M-netistä iskumeisselin. Ajattelin ekaksi että kyllähän se sarana irtoaa kun vaan paukuttaa. Ei irronnut, mutta kyseisen miehisen joulumaan tuotteen kärki antautui. Tässä vaiheessa kaivettiin töhö esille ja loppui säästäminen – siis hermojen. Ei sitä kaasua niin paljon kulu. Kunnon lämmitys ja toisella kärjellä kolmisen iskua per ruuvi ja kaikki auki. Uudella saranatapilla tulee parempi, vaikka vieläkin hieman väljyyttä jää. Olin saanut vinkin että yleensä pitää vaihtaa myös korinpuoleinen saranalevy.  Jos nyt kuitenkin saisi sen verran paremmaksi, että ovi menee kiinni. Budget sporttia tehdään joten liian hyvin sulkeutuvat ovet ja tiukat saranat eivät oikein sovi kokonaisuuteen.



Ovetkin irroittelin ja putsailin niitä. Molemmissa ovissa alareunut ovat täynnä ruostetäpliä, mutta kun niitä on hionut ja hapottanut, niin mistään kohdalta eivät ole puhki. Hämmästyttävintä on että pohjan tuplapellit on edelleen kiinni toisissaan eikä eron merkkejjä ole havaittavissa. Ainoastaan ovien taka-alanurkat ovat kärsineet, saavat olla. Parin päivän Annitrol käsittely saa riittää ja sitten paljon epoksia peliin. Jos meikäläinen niitä saumoja aukoo, niin lopputulos on helposti yksi kittipurkki oven pinnan oikomiseen. Nyt ovat sen verran suorat, että turha pilata hyviä ovia.



Näihin  tunnelmiin.  Alkaa olla fiilikset korkealla, koska vehje lähestyy sitä hetkeä että sen voi viedä ylimaalaukseen. Jos jopa pääsisi piakkoin siihen tilaan, että uudenvuoden lupauksena voisi juhlallisesti vakuuttaa että nyt loppui tinnerin haistelut ja siirryn takaisin vain alkoholin käyttäjäksi.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 20:19:16 kirjoittanut kalkkis »
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #128 : 19.12.2016, 20:44:35 »
Joskus kloppina, vuonna kivi ja kirves, kun olin paikallisella purkujobbarilla tienaamasa bensarahoja. Siellä iski kans jos silloin nykyaikainen tulosvouhotus päälle, ei siinä  keretty ruuveja alkaa hieroon irti, kun esim. ovia irroitettiin. Katkaisutaltta oven saranan väliin, perään muutama napakka isku puolentoistakilon moskalla, saranatappi katkes yllättävän helpolla.
Ei kyllä omaan kinneriin tulisi mieleen irrottaa ovia tuolla menetelmällä, mutta oli kyllä suht tehokas systeemi.

Jos paikkaat reikiä pakkelilla, niin itse suosittelen lasikuitupakkelia, muovipakkelista tulee ruoste läpi muutamassa viiikossa. Tina olis ehkä parempi. Vaikka kuinka olis paras, että siinä olis ehtaa pelliä, niin kyllä se joskus on kohteellekin parempi tehdä korjaus "myyntimenetelmin". Etenkin jos tietää omat kykynsä ja kun budjetti on vielä määräävä tekijä. Paheksunnan tällä kyllä saa päällensä täydellisyyteen pyrkijöiden saralta, mutta kun oma ego kestää, niin siitä vaan. Kukin tekee miten parhaimmmaksi katsoo.

"Pikku reikiä" korjatessa huomaa, että täähän on muualtakin aika valmis ja homma leviää käsiin. Aina voi hommata uuden luukun, jota kunnostaa kun aikaa on ja kokemus karttuu. Kaikista ei kannata yrittää tehdä uutta ja virheetöntä. Ajonautinto korvaa pikku vajavaisuudet korjausprosessien oikeaoppisen tekemisen suhteen.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #129 : 24.12.2016, 10:15:11 »
"Pikku reikiä" korjatessa huomaa, että täähän on muualtakin aika valmis ja homma leviää käsiin. Aina voi hommata uuden luukun, jota kunnostaa kun aikaa on ja kokemus karttuu. Kaikista ei kannata yrittää tehdä uutta ja virheetöntä. Ajonautinto korvaa pikku vajavaisuudet korjausprosessien oikeaoppisen tekemisen suhteen.

Auton laittoa voi tehdä monella tavalla. Mulla periaate on ollut että tehdään suurin piirtein yhtä laatua tarpeen mukaan. Itseä hieman särähti wheeler dealerissä, kun kaverit hehkutti että ferrariin kelpaa vain paras korjaus ja ylimaalaus tehdään vimpan päälle kalliilla. Kirsikaksi kakun päälle eteen keulaan alosaan käikäle, joka kiskaistaan kilikolilla. Minusta vähän sama kuin tosi tyylikäs misukka saa päähänsä hankkia tatskan, johon väännetään motoksi herätyksen saaneena yksilöllisesti Carpe diem. Mennään sitten hieman syrjäisempään studioon ja vedetään tissien väliin teksi. Tekijällä ei ole ihan homma hallussa ja lopputuloksena kirjoitetaan Karpe Dien. Fontti näyttäisi parin ekan kirjaimen kohdalla olevan Arial 10, sitten muutama seuraava Times new roman 12 ja loput Helveticaa. Kruunaa taatusti kokonaisuuden ja saattaa katse viipyä puskureiden välissä hieman pidempään kun laki ja hyvät tavat sallii. Sinänsä Wheeler dealers on erittäin hyvä ohjelma ja ei muuten moitittavaa. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että jos tehdään chattiauton laatua, niin sitten mennään johdonmukaisesti. Jos tehdään itselle, niin sitten tehdään oman maun mukaan oletetun käyttöiän mukaan. Tietty voihan se olla että jonkun mielestä kuttaperkakeulapellin maalaaminen kilikolilla on laadukkainta työtä mitä mieleen tulee.

Jospa sitten jatkaisi omasta hankkeesta. Keulasta lampun pohjien kiinnitysmuttereista 5 oli katkennut/katkaistu. Mun taidoilla en saanut pätkiä irti vaikka miten yritin pariin kantaan hitsata mutterit. Poraaminen taas ei kuulu karskin äijän avuihin, vinoon menivät, joten sitten mentiin rälläkkä käteen vaihtoehtoon. Vasta sitten kun olin hitsannut uudet kiinni, mieleen tietty tuli että missähän itsellä päässä viiraa kun pakko oli laittaa alkuperäisen kokoiset, pienimmät mahdolliset UNC pultit, jotka mikroskoopin avulla saa hitsattu paikoilleen.  Jos ja kun lampun kuuppia joskus joutuu irroittamaan, niin taatusti eivät ehjänä aukea. Näillä mennään kun enää ei viitsi aloittaa hommaa alusta.



Takaikkunan irroitus tuli tehtyä enemmän perinteiseen tyyliin. Ei kuitenkaan potkaisemalla sisään kun silloin olisi pitänyt kerätä lasinsirut.  Vetäisin askarteluveitsellä tiivisteestä sisähuulloksen pois. Kun ei ole yleisesti ottaen vahvaa uskoa vanhan ja käytetyn kumin ehkäisykykyyn, niin mentiin suoraviivaisesti. Tosin toisenlaista kumia pois ottaessa en ihan askarteluveitsellä leikkelisi, vaan ihan vaan perinteisesti pois paikalta käytön jälkeen ottaisin. Silloin kun yleensä ei ole enää kiire. Ikkuna irtosi noin 30 sekunnin askartelun jälkeen. Ei paha. Kun ikkunan sai pois paikoiltaan, niin löytyi takatiivisteen vuotokohta sekä pari muuta, jotka pian olisivat vuotaneet. Löytyi myös kohta, joka oli jo puhki ja näköjään vuoti paksiin huolella.
 


Siinä pähkiessä mitä tehdä reiälle pyysin kaverilta konsultointia miten tuollainen käyrä paikka hitsataan. Katsoi paikkaa hetken ja sanoi että käy hakemassa kaupasta putua. No toinen kaveri läksi ja ei ehtinyt edes takaisin kun reikä oli ummessa. Itse jos olisin vääntänyt niin ainakin päivän olisi saanut kulumaan. Ei nämä useaan suuntaan kaarevuutta olevat paikat ole mun juttu. Näköjään kun osaava kaveri tekee, niin homma on hetkessä valmis. Että kiitokset Herra Huulle.





Takasivuikkunoita myös revin irti. Näissä B-tolpan kiinnitykset on taas autotehtaan innovaatio. Laitetaan lyhyet ruuvit koloon vinottain, taatusti hienoa aukaista. Sain toiselta puolelta 2 ja toiselta 3 vain vähän hajonneena irti. Sen jälkeen aloitettiin liuotushoito, joka päivä kokeillen josko lähtisi ja nestettä lisäillen. Neljäntenä päivänä alkoi tuntumaan siltä että eiköhän tämä ole tässä ja isompaa lekaa iskumeisseliin. Viimeisen kannasta tuli niin pyöreä ettei edes iskumeisseli purrut. Poratessa terä tietty katkesi sisään ja sinne jämähti kuin Siltsun ahteriin joten eipä saanut kierteitä tehtyä. Eiköhän tuo ikkuna kestä kolmellakin ruuvilla, jos ei saa terän pätkää pois. Tietty tässä kohdassa voisi kysyä yleisöltä että miten olette saaneet tuollaisesta kolosta katkenneen poran terän pois. Ei tartte nousta seisomaan koska mun visailussa sana on vapaa ja voin luvata että kaikkia kuuntelen. Ja saatan jopa tehdä niin kuin viisaammat eli tämän palstan lukijat sanovat.



Kun tiivisteet oli repinyt irti, niin autosta löytyi taas uusia elämyksiä. Oikealla puolella Volvon tehtaan hihnamies oli ilmeisesti ollut suomalainen, kun oli alanurkkiin laittanut jotain valkoista tahnaa. Oli saanut aikaan jotain sinivalkoista ja toimivaa, koska ei ollut mätää. Vasemmalla taas kaveri ei näköjään ollut ihan yhtä vankka suomalaisvärien kannattaja ja jättänyt alanurkan valkeat kitit pois. Liekkö ollut sitten tällä vasemmiston edustajalla ollut muut asiat mielessä kun mitään valkoisten kamaa sieltä ei löytynyt. Molemmat nurkat ruosteessa, mutta onneksi ei ollut mennyt läpi. Oli viimeisiä hetkiä aukaista, kohta olisi tullut vedet sisään.



Ikkunoita irroittaessa tuli mieleen, että lähes kaikki aman purkajat ottavat lasit talteen. Jos vaikka joskus tarvitsisi. No minä en ainakaan ole tarvinnut enkä tiedä ketään jolle olisi kelvannut. Sen sijaan kohdat, mihin ne ikkunan saranat tulee, on taas niitä joiden kanssa saa askarrella jos irroittaminen ei mene ihan putkeen. Mutta niiden repiminen palkista vaatii työtä. Sitä paitsi ikkuna on niin harvinainen ja vaikeasti saatava osa, että niitä kannattaa kerätä talliin naarmuuntumaan ja tilaa viemään. Ne kiinnikkeet, eihän niitä kukaan tartte. Tai ikkunan kehyksiä ja niistä paikkapaloja.



Jonkinlainen välietappi on nyt saavutettu – Joonas on teknisesti lähtövalmiina tervaamoon (Eli tarkoittaa sitä että enää helvetillinen siivoaminen, putsaaminen, irtokaman poistaminen, trailerille pakkaaminen, peittäminen lausutaan monen päivän duuni jäljellä). Ensi tiistaina kuitenkin lähdetään Mikkeliin maalaamoon, josta budget sport sitten joskus tulee ulos uudessa pintavärissä. Toivottavasti ei kuitenkaan liian kiiltävänä, ettei huolella tärvelty kokonaisuus mene täysin piloille.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 20:24:02 kirjoittanut kalkkis »
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #130 : 24.12.2016, 17:52:44 »
Sehän on ajossa kesään mennessä.
Kannattaa tutkia hyvin tuo valon rinkulan/lokasuojan liitos. Itselle ilmestyi kukka muutamavuosi maalauksen jälkeen kun ruoste oli pesinyt sinne väliin yhteenkohtaan, muuten niin hyvään lokariin. Silloin kun olisi älynnyt porata irti ja sinkit jne väliin. Toinen onkin lasikuitua, ei ruostu, muttei kyllä istukkaan ;D

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #131 : 04.01.2017, 19:59:57 »
Sehän on ajossa kesään mennessä.

Kiitoksia vaan kannustuksesta. Itse kyllä uskon enemmän 20/80 pohjalta kehitettyyn 80/80 sääntöön – eli kun on sitä mieltä että 80 % hommasta on tehty, niin oikeasti vain 80 % duunista on jäljellä. Ainakin mulla leima on tarkoittanut sitä, että sitten vasta aletaan korjaamaan kohdetta kuntoon.

Kannattaa tutkia hyvin tuo valon rinkulan/lokasuojan liitos. Itselle ilmestyi kukka muutamavuosi maalauksen jälkeen kun ruoste oli pesinyt sinne väliin yhteenkohtaan, muuten niin hyvään lokariin. Silloin kun olisi älynnyt porata irti ja sinkit jne väliin.

Sen verran tiukassa olivat että tässä vaiheessa uskotaan että mennään peruslähtökohdalla 'kumia en käytä' koska mulle ei voi tulla aids, kuppa, tippuri, herpes tai muu veneerinen tauti. Mä kun oon tarkka näissä hommissa. Sitten joskus nautitaan kun nuori vetävän näköinen lääkäri rassaa sun vehjettä ja tekee tutkimuksia. Ja ei muúten kysy haluatko kivun lievitystä.

Kun joulu oli lusittu niin heti sen jälkeen oli ohjelmassa maalaamoon roudaus. Ajatuksena oli ajella auringonpaisteessa kuivia teitä pitkin kun joulun aikaan sellaisia oli ollut ja sääennustekin samaa lupaili. Hyvin päätelty mutta jotenkin vaan tuli taas todistettua todeksi Kimin 1. aksiooma, että kun aikataulutat auton siirron johonkin päivään, silloin sataa vettä, räntää, rakeita, suolaa, vanhoja mummoja tai jotenkin muuten vaan homma menee reisille. Stadissa lähtiessä heitti pienen räntäkuuron. Just sen verran että tiet märät ja suolapölly lensi. Eli juuri niin kuin oli suunniteltu, harrasteautoon on pakko saada suolakerros pohjatöiden päälle, muutoinhan maali voi pysyä eikä ala kukkimaan. Eikä voida puhua harrasteautosta.



Olin paketoinut auton omasta mielestäni hyvin peittoon. Jopa kolmella liinalla – tosin kaksi niistä oli budget sport -projektin mukaisia kun kaveri oli heittämässä roskikseen ne toimimattomina mutta muisti että mun projektiin kelpaa melkein mikä vaan. Ainakaan mulle ei ole vielä valjennut miten auto pitää paketoida trailerille ettei peite lepata holtittomasti ekan 5 kilometrin jälkeen. Kaksi liinaa haettiin matkalla lisää mutta silti väittäisin että matkan aikana liputettiin riittävästi Jessen syntymän kunniaksi. Tai en mä tiedä minkä mutta ainakin hulmusi.



Kun tie alkoi siedettävästi kuivua, niin Mikkelissä tietty heitti lunta jotta saatiin lisää jännitystä elämään. Sopivasti trailerilla about poikittain oleva auto ja sivussa oleva epätasainen kuorma ei taatusti nukuttanut loppumatkasta. Perille kuitenkin päästiin hyvin suolatun kuorman kanssa.Tämän matkan jälkeen annan kyllä arvostukseni niille kavereille jotka vetää läpi vuoden useamman tonnin nyyttejä perässään läpi vuoden. Ja siinä ihan ahterin suojana on toinen mokoma. Musta ei siihen hommaan ole.
 
Kun auto on maalaamossa on voinut keskittyä kaiken maailman pikkuosien putsaukseen ja läpikäyntiin. Ekaksi alumiinilistoja hioin käsin jollakin ihmetahnalla joka lupasi suurinpiirtein saman kiillon kun se blondi telkussa jos käyttää jotain super hyper whitening -hammastahnaa. Kokemuksesta voin sanoa nyt että kahden tunnin hinkkaamisen jälkeen kaikki naarmut ja kuopat näkyy entistä paremmin. Tosta blondista tosin pitää sanoa niin kuin tanskalainen kaveri Kurt joskus aikoinaan nähdessään nätin tytön – I think she will look much better with my cock in her mouth. Ja bonuksena, tällä näyttäisi kiristyvän kun aukeaa leveämmälle.



Kattoverhoilua myös pesin. Hain tehokkainta matonpesuainetta paikallisesta osuuskaupasta kun ilmeisesti amazonissa on jotenkin kattoverhoiluun integroitu sisätilan ilmanputsari. Autotehtaan värivaihtoehtoja  mukaillen katon väri sisältäpäin katsoen oli jotain ripulipaskan ruskeaa ja pellin puolelta 50 tuhatta ajetun filtterin harmaata. Kun pesi tällä tehoaineella niin näyttäisi väri nyt olevan kulahtaneen keltainen tai marraskuun harmaa. Sen verran tiukassa on tämä nykyinen habitus että ihan siihen mitä tehdas on tarkoittanut tätä ei saa. Muutamaan paikkaan vielä jesaria repeämien korjaamiseksi ja sitten voikin joskus aloittaa takaisin paikoilleen virittelyn. Josta todennäköisesti pääsee avautumaan ennen kuin tilaa sweduista uuden. Kuskin kohdalla verhoilussa on havaittavissa tiettyä pinnapalon tummaa – johtunee siitä että kuski on käynyt kuumana useammin kuin nää liikennevalistajat suosittelee. Joka tuskin tarkoittaa että kuski pääsi nauttimaan kesäisen Espan näkymistä.



Lopuksi terveiset vaan kaikille lukijoille täältä landelta projektin osien etsimistunnelmissa. Täällä on tosi kivaa (vain + -20 ja vissiin kaikki on syväjäässä niin kuin meikäläisen mieli). On sellainen ihana talvisää ja aurinko, kuu ja tähdet paistaa (sen muutaman tunnin jostain puitten välistä, mutta ei sinne talliin). Maassakin on lunta (patiinit kastuu ja jäätyy sen jälkeen) sopivasti valoa tuomassa pimeyteen (peittää kaikki juuret ja kivet että niihin kompastuu). Osia on tosi kiva etsiä täällä tunnelmallisessa tallissa kynttilän valossa (ei fuckendahl kun näköjään voimasanat muuttuu softassa Tokmannin markkinointimateriaaliksi, jotain rotia sentään. Halogeenit antaa valoa). Välillä olen jopa tehnyt löytöjä (enää puuttuu puolet). Löydöt koskettavat kulkijaa (jäätyy näppeihin kiinni). Elämä on ihanaa toivottavasti myös teillä.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 20:14:50 kirjoittanut kalkkis »
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #132 : 03.02.2017, 08:20:16 »


Budget Sport on sitten haettu maalaamosta. Kävi perinteisesti, eli apuun tuli kaikkien savolaisten autonlaittajien supersankari vituiks män. Tai siis palstan kielipoliisin terminologialla muoviämpäri men. Koska meikäläinen ei ole Tokmannin liikelahjojen perään eikä myöskään kyseisen laatutavaratalon kanta-asiakkuutta metsästä, niin meikäläisen elämyksellisessä elämässä avustanee jatkossakin savolainen alkuperäisversio. Joka tapauksessa kävi ne perinteiset, eli pintamaali reagoi ja sävy meni sen verran pieleen että uusiksi menee.  Vaikka budget sporttia tehdään ja aita on matalalla, niin edes itse en usko että tällä suorituksella inkvisiittorin tarkastuksessa museomiehen taivaspaikka ratin takana on tarjolla.



Sitten positiiviset puolet: Onneksi reagointipaikkoja on vain muutama ja vielä en osaa sanoa onnistuuko tasoitus jollain nelinumeroisella paperilla hiomalla. Ja kun en ole maaliekspertti, niin mitään hajua ei ole onko edes pysyvä ratkaisu. Sen verran lienee kuitenkin paikalla avautua, että nyt kun on muutama yö nukuttu, kaikki se höyry pois päästelty niin on pystynyt ajattelemaan järkevästi että miksi, miksi, miksi just mulle. Eikä vastaukseksi ole riittänyt että sä vaan tössit niin kuin normaalisti. Kun mietin paikkoja  mistä kupli, niin yksi yhteinen piirre niille on. Näissä kohdissa mentiin punaiseen pohjamaaliin ja pellille hioessa. Punaista jäi näkyville. Sen päälle laitoin automaalit.netin trotonin kilikoli epoksia. Ruiskulla pintavärillä sitten DuPontin akryylibingossa pikkuvoittoja. Eli ilmeisesti amazon on alkuperin maalattu siten, että pohjalla on joku punainen happoväri, sitten harmaa eristekerros ja päällä akryyli. Kuten sanottua, minä en näistä tiedä mutta ennen uutta maalausta pakko tehdä hieman kokeita ennen kuin uutta porisevaa soppaa keittelee.



Jotain pientä askartelin kun auto oli maalaamossa. Keskikonsolia virittelin paikalleen laittoon. Siinä kääntelin hyllyssä olevia kelloja minkä niistä paikalleen laittaisi, kun tarjolla oli kolmea eri mallia. Lopulta valikoitu yksinkertainen mustavalkoinen versio rakentajan mukaan ilman turhia minuuttinäyttöpisteitä tai punaisia viisareita. Tässä versiossa oli jonkinlaiset L-kiinnikkeet, mutta piankos tällainen hionomekaanikko ne rälläkällä pois sipaisee asennuksen helpottamiseksi. Muutamassa kohdassa konsolissa on repeämää, joita voisi vielä yrittää elvyttää. Kappaletta olen yrittänyt moneen kertaan käsissä käännellä ja arvuutella mitä muovia se on. Ilmeisesti PVCtä, eli jollain ihme-epoksilla ja pienellä palalla kuitukangasta taustalle laittamalla vois jäykistää. En pistäisi pahaksi jos joku lukijoista joka omaa enemmän tietoa kuin meikäläinen (joka ei todellakaan ole paljon vaadittu) ja tietää mitähän tälle käikäleelle voisi tehdä, avautuisi.



Tuulilasin alumiinikäikäleitä oioskelin kun oli sen verran kuoppia ja naarmuja että jopa meikäläisen silmissä näytti liian huonoilta. Ensiksi kokeilin taputella tuurnalla ja vasaralla. Tuntui toimivan suhteellisen hyvin pieniin pyöreisiin painanteisiin jossa ei ole teräviä vekkejä. Toisen konstina käytin ruustuukissa muotoon puristamista. Tein jätepuusta listan muotoisen vastakappaleen ja sisälle vanha kumitiiviste. Tämä toimi paremmin isompiin lommoihin. Oli myös suhteellisen nopea. Täydellistä jälkeä pikku askartelulla ei saanut, mutta sehän tässä projektissa ei ole tavoitteenakaan. Jotenkin nämä jutut meni vähän niin kuin omat preferenssit - en oikein tykkää naputtamisesta, kun sitä on saanut kuulla kotona ihan tarpeeksi. Puristelu ja painaminen tuntuu olevan myös paremmissa piireissä suosittua ainakin jos mallia otetaan niin charmantista ja kaunopuheisesta Jenkkilän uudesta pressasta.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 20:11:20 kirjoittanut kalkkis »
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #133 : 03.02.2017, 13:55:43 »
Omaa vastaavanlaista konsolia meinasin vahvistella lasikuidulla, oli halki ja muutenkin semmonen rimpula. Jäi kuitenkin tekemättä kun konsoli meni muutenkin kokonaan uusiksi m46 -vaihdelootan takia... Ulkopuolelle halkeamien kohdille voisi laittaa ennen kuiduttelua teipit, että hartsi ei pääse valumaan halkeamista mihin sattuu. Kuidutettavan pinnan voisi hioa esim. kasikymppisellä paperilla, että hartsi tarttuu kunnolla kiinni.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70 budget sport
« Vastaus #134 : 03.02.2017, 16:41:48 »
Klassiker (länsinaapurimme klassikkoikäisiin kulkupeleihin keskittynyt julkaisu) lehdessä oli juttua erään auton rattiakselin ympäröivien muovien paikkailusta jota varten he sekoittelivat asetonia ja LEGO -palikasta raastettua muovia. Tästä syntyi sitten sopivaa massaa muovin paikkaukseen.
Googlettamalla 'lego' ja 'aceton' löytyy tietoa varmaan sen verran, että pystyy tekemään päätöksen homman toimivuudesta ja järkevyydestä.

 

Autoracing  KL-varaosat