Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Polkupyörä Topicci

  • 806 Vastauksia
  • 242473 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3082
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #600 : 10.04.2016, 23:16:35 »
Kannattaako hommata satulan alle putki jossa on iskari. Eli parin sentin jousto satulaan ... Kokeemuksia,  haitat/hyödyt?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #601 : 10.04.2016, 23:54:37 »
Pyörähän on peräti puoli vuotta vanha eikä ole juuri edes ajettu. Olisko parisesataa kilsaa jos sitäkään. Minen IKINÄ enää osta noita ketjuvaihdep*skoja. Sulatolle kaikki heti

Niin no, paskat säädöt niin ei se Rolls Roycekään toimi. Paaliinhan se siis pitää laittaa.

Kannattaako hommata satulan alle putki jossa on iskari. Eli parin sentin jousto satulaan ... Kokeemuksia,  haitat/hyödyt?

+ onhan se mukavampi...
- ...kunnes se rupeaa nitisemään ja natisemaan jolloin menee hermo

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #602 : 11.04.2016, 00:02:58 »
Kyllä noiden ketjuvaihteiden kanssa tulee toimeen , mulla on Nishikin hybridi , ja pari viikkoa sitten laitoin uudet ketjut , rattaat , takavanteen , ja takarenkaan  :idiot2: Maksoi tietty hiukan , mutta varmaan jonkun 10000 km taas pääsee (poislukien rengas)
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #603 : 11.04.2016, 09:39:34 »
Noilla Feltin kilsoillahan pitäis ruveta sitä ensihuoltoa tekemään/teettämään. Ei maksa montaa kymppiä kun ammattilainen laittaa. Kummasti rupesi itselläkin vaihtamaan paremmin kun kiristi venyneet vaijerit ja hieroi säädöt kohdilleen.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #604 : 11.04.2016, 13:28:00 »
Itellä oli ekan 200km jälkeen säädöt takavaihtajassa vähän ketullaan, tahtoi nousta ketju seuraavalle rattaalle tietyllä vaihteella ja muutamat vaihteet meni ketju ohi.

60€ tai maksaa ensihuolto jonka tein 300km kohdalla. Sitten pelas vaihteet tosi hyvin.

Nyt takajarru on jotenkin talven jäljiltä tehoton.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #605 : 11.04.2016, 13:44:03 »
500+ km Trekillä ja kumpaankaan vaihtajaan en ole koskenut, olikohan Altukset vaihtajina. Entisistä pyöristä saanut "rämppäämällä" kyllä vaihtajat solmuun ja ketjut tippumaan. Rauhalliset vaihdot tasamaalla ja ei veto pällä niin on ainakin täällä toiminut :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa PetteriK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #606 : 11.04.2016, 13:55:13 »


Nyt takajarru on jotenkin talven jäljiltä tehoton.

Vinkuuko? Jos on levyjarrut niin jarrukliineriä levyille ja paloille. Varmaankin vain kuramoskaa, joka aihetuttaa tehottomuuden.
XC70 D4 AWD -16, V40CC D2 -14

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #607 : 11.04.2016, 14:37:22 »
Vinkuuko? Jos on levyjarrut niin jarrukliineriä levyille ja paloille. Varmaankin vain kuramoskaa, joka aihetuttaa tehottomuuden.
Kuullostaa suorastaan kurkilaumalta :idiot2:

Kiitos vinkistä, pitäneen kokeilla puhistaa  :)

Poissa PetteriK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #608 : 11.04.2016, 14:57:29 »
Laita kliineriä paloihin ja hinkkaa kulutuspintaa vastakkain. Se pinta pitää saada rikki. Jos ei kunnollisen putsin jälkeenkään hiljene niin ovat haukannut paskan sisäänsä niin kovin, että uudet palat ovat ainut vaihtoehto.
XC70 D4 AWD -16, V40CC D2 -14

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #609 : 11.04.2016, 16:15:05 »
Niin no, paskat säädöt niin ei se Rolls Roycekään toimi. Paaliinhan se siis pitää laittaa.

Jos Rollsseja tarttis säätää noin usein (siis 200km välein) niin koko merkki ois paalattu jo heti alkuunsa emmekä olisi koskaan moisesta merkistä kuulleetkaan. Ei voi olla 2000-luvulla polkupyöräily niin hankalaa että kokoajan saa trimmata jotain h*mmetin vaihdevaijereita. Tai jos unohdat trimmata tai teet sen väärin niin matkanteko tyssää siihen. Tuli mieleen se eräs top gearin jakso jossa sanottiin että "60-luvulla autojen jatkuva korjaaminen oli Iso Britanniassa täysin normaaliksi katsottavaa puuhaa. Autoissahan on 15000 osaa niin tottakai ne menee rikki ja epäkuntoon...". No sitten alkoi puskea markkinoille autoja joita ei tarvinnutkaan korjata ja loppu oli historiaa.. Eiköhän nämä ketjuvaihteetkin häviä maan päältä kun jaksaa odottaa

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #610 : 11.04.2016, 18:17:47 »
Ei voi olla 2000-luvulla polkupyöräily niin hankalaa että kokoajan saa trimmata jotain h*mmetin vaihdevaijereita. Tai jos unohdat trimmata tai teet sen väärin niin matkanteko tyssää siihen.

Ei se olekaan. Joko a) ne säädöt ei ole koskaan kunnossa olleetkaan, b) joku osa on rikki tai c) teit itse vaihtovirheen. Vaihtoehto A on näistä ylivoimaisesti todennäköisin, C tulee hyvänä kakkosena.

Tässä on nyt perhepiirissä tullut neljän viime vuoden aikana sellainen vähän reilu 20.000 km ajettua ketjuvaihteisilla niin maastossa kuin tielläkin ja kaikissa mahdollisissa keliolosuhteissa. Ketjut on saatu putoamaan kahdesti - kerran huonojen etuvaihtajan säätöjen takia ja kerran vääntyneen takavaihtajan korvakkeen takia. Varsinaista säätöä muistan tehneeni tuon ajosuoritteen aikana kahdesti.

Mutta eipä siinä, onneksi sinulle ja kaltaisillesi on olemassa Shimanon Nexus-sarja. Onnea ja menestystä sen kanssa.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #611 : 11.04.2016, 20:19:47 »
Ja onhan napavaihteissakin vaijeri. Tai joskus on ne ollu jollain hemmetin pianolangalla. Alkuun jokatapauksessa kaikki vaihdevaijerit venyy vähän, mutta sen jälkeen pääsääntöisesti huoltotarve sen osalta vähenee.
Venyyhän moottorisahanketjukin uudenkarheana reilusti :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #612 : 11.04.2016, 20:50:45 »
Jos Rollsseja tarttis säätää noin usein (siis 200km välein) niin koko merkki ois paalattu jo heti alkuunsa emmekä olisi koskaan moisesta merkistä kuulleetkaan. Ei voi olla 2000-luvulla polkupyöräily niin hankalaa että kokoajan saa trimmata jotain h*mmetin vaihdevaijereita. Tai jos unohdat trimmata tai teet sen väärin niin matkanteko tyssää siihen. Tuli mieleen se eräs top gearin jakso jossa sanottiin että "60-luvulla autojen jatkuva korjaaminen oli Iso Britanniassa täysin normaaliksi katsottavaa puuhaa. Autoissahan on 15000 osaa niin tottakai ne menee rikki ja epäkuntoon...". No sitten alkoi puskea markkinoille autoja joita ei tarvinnutkaan korjata ja loppu oli historiaa.. Eiköhän nämä ketjuvaihteetkin häviä maan päältä kun jaksaa odottaa
ei niitä tarvi säätää 200km välein. Eka huolto tehdään n. 100km jälkeen. Sen jälkeen laadukkaat osat tarvivaat säätöä kun vaihdat ketjut ja takapakan parin tonnin jälkeen. Eikä silloinkaan välttämättä jos sattuu pakka just oikein. Näissäkin on sama kuin autoissa. Laatu maksaa. Rollsia vastaavaa pyörää ei tarvi säätää. Siinä on sähkö vaihteet. Vanteet on käsin kasattu ja tiukkuus sekä suoruus on tarkistettu. Toisaalta silloin puhutaan monen tonnin fillareista. Just katsoin että maasturiin Shimanin sähköiset vaihteet oli luokkaa pari tonnia. Siis pelkkä vaihdesetti.
 Ketju vaihde pistää keveydessään napavaihteita pataan 100-0. Myös huolto helpompaa. Napavaihteetkaan ei ole huoltovapaat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #613 : 11.04.2016, 21:14:23 »
Ketju vaihde pistää keveydessään napavaihteita pataan 100-0. Myös huolto helpompaa. Napavaihteetkaan ei ole huoltovapaat.
Onko tästä esittää faktatietoa? Itsellä aina tuo napavaihteinen tuntunut paljon helpommalta ja kevyemmältä polkea oikeasti lujaa. Ketjuvaihteellisia joutuu monesti ohittelemaan. Eikä varmasti napavaihteisessa ole suoralla vaihteella juuri mitään häviötä itse vaihteen osalta. Ketjuvaihteellisessa tosin on hieman vähemmän kitkaa, verraten kun napavaihde ei ole suoralla vaihteella, kun välityssuhde tehdään suoraan niillä rattailla mitä ketju yhdistää. Mutta on siinä lisäksi pari ylimääräistä pyörää pyörimässä ympyrää. Suora vaihde lienee vain kakkonen yleensä tuollaisessa kolmivaihteisessa? Huolto on toki helpompaa, kun ei tarvitse vannetta levittää pöydälle. Toisaalta ikinä tälle ollut itsellä vielä tarvetta. Mikään ei ole huoltovapaa, paitsi laite jonka käyttöikä on lyhyempi kuin kestoikä. Kuka mitoittaa käyttöiän sitten mitenkin.

Tämä on oma käsitykseni aiheesta, toivon korjauksia tähän sillä en ole juurikaan polkupyöriin perehtynyt.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #614 : 11.04.2016, 21:25:26 »
Mutta eipä siinä, onneksi sinulle ja kaltaisillesi on olemassa Shimanon Nexus-sarja. Onnea ja menestystä sen kanssa.

Kyllä, nexukset toimivat pomminvarmasti. Niissä on sitä magiaa jota kutsutaan laaduksi ja niiden kanssa ei tartte myyjän edes harkita sanovansa sitä klassista epätoivoista puolustusta "käyttäjän virhe".. Tietysti jos tykkää jatkuvasti rassata, säätää, rasvata niin silloin nämä ketjuvaihderäikät ovat tietysti laadukkaita. Minulla on vain se pointti että näitä ei myydä sellaisina vaan arkikäyttöön(kin) soveltuvina polkupyörinä.

Edit: tuossa esiintyi väite että ketjuvaihde olisi jopa huoltovapaampi kuin napa. Tuo on täyttä puppua! Toisen pojan nexukset on saanu hirveetä röykkyytystä ja vielä vain toimii. Perheessä myös yksi 7 vaihteinen nexus joka ollut taivasalla vähän liiankin kanssa ja ikää jo varmaan 5v. Toimii. Lienekö koskaan säädetty. En ainakaan muista
« Viimeksi muokattu: 11.04.2016, 21:30:01 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Carcom Oy  Ateho