Ateho  Elekma

Polkupyörä Topicci

  • 806 Vastauksia
  • 242415 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #405 : 27.07.2014, 00:06:24 »
Tänään tuli napattua Jaguar-merkkinen  fillari odottamaan uusia renkaita ja satulaa :P Muijalle tuli kans joku missä en nähny merkkiä, mutta jossain tarrassa luki product of norway ???
No kun halvalla sai.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #406 : 27.07.2014, 09:42:21 »
Satula/satulaputki. Voi naksua vaikka ajaisi putkeltakin, kun runko elää. Ja käy etsimässä FFoorumilta vanhoista keskusteluista lisää vinkkejä. Niitä on oikeesti siellä selvitelty varmaan sata sivua. Otat vaan vittuilufiltterilasit päähän suodatat vain olennaisen sieltä.

Toinen paha löydettävä on mulla ollut pakan naksuminen. Eli pakka irti ja kaikki rattaat kunnolla pseten ja lehtien väliin jotain rasvaa ihan vähän ja tiukasti kiristäen takas.
Tangon ja stemmin liitos kannattaa myös tarkistaa.
Voiko ääni lähteä klosseita?
Onhan haarukka kiristetty ja säädetty sopivasti. Eihän joustohaarukan kruunu vaan natise?

Mutta koska olet jo kaikki pyörivät osat käynyt läpi, niin hyvin luultavasti ääni tulee jostain  muualta. Käy kaikki paikat läpi missä on jokin liitos. Tai kova liitos mikä on voinut ratketa. Tämmöiset ratkaisut löytyy yleensä mitä kummallisemmista paikoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #407 : 27.07.2014, 11:50:53 »
Noiden naksuntojen metsästys on v*ttumaista hommaa. Edellisestä trekistä en saanut kaikkea naksuntaa pois. Taisi olla alurungolle liikaa kun reilu 90kg ruho sillä polki. Nykyisessäkin on vähän alkanut tulemaan naksumista, siis maantiefillarilla. Sen paikallistanut stemmin ja tangon kiinnitykseen. Ei vain uskalla tarpeeksi tiukalle kiristää :)

Itse vaihtaisin varuilta ketjut ja takapakan, jos ei ole tosi vähän ajetut. Yks mikä vanhassa trekissä naksui todella vittumaisesti huonoissa säädöissä ollut takavaihtaja. Vaihdoin kampien keskiönlaakerit, polkimet ja vastaavat siihen. Lopulta yks naksunta lähti pois kun sääti vaihtee kunnolla kohdalleen. Ja oli uudet ketjut sekä takapakka.

Maasturilla tullut ajettua niin vähän että ihan hävettää  :-[
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #408 : 27.07.2014, 12:46:08 »
Täällä kun näyttäis olevan fillareihin perehtyneitä niin kysytäänpä.

Saako jostain tavallisiin pinnavanteisiin/keskiöön jälkiasennettavaa levyjarrusydeemiä?
Olis tommonen Grisley jossa V-jarrut ja koiran kanssa ajellessa voisi levyjarru olla parempi kun jarrua joutuu käyttämään runsaasti ja vanne ei tommosessa käytössä ole ikuinen. Varsinkin kun ajetaan pääasiassa hiekkatiellä ja kuraisilla metsäpoluilla.
Pinnat ovat sillai suorassa, ei ristikkäin... kai tällekkin on joku hieno nimitys.  :-[

Millään en haluaisi ostaa uusia vanteitra kun noissa ei sinänsä ole mitään vikaa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #409 : 27.07.2014, 14:01:49 »
*turboquotevaroitus*

Satula/satulaputki. Voi naksua vaikka ajaisi putkeltakin, kun runko elää.

Hyvä idea, tutkitaan.

Toinen paha löydettävä on mulla ollut pakan naksuminen. Eli pakka irti ja kaikki rattaat kunnolla pseten ja lehtien väliin jotain rasvaa ihan vähän ja tiukasti kiristäen takas.

Epätodennäköistä kun teki ihan samaa toisilla kiekoilla ja toisella pakalla mutta eipä ole paha rasti varmistaa.

Tangon ja stemmin liitos kannattaa myös tarkistaa.

Se naksuu jopa "ilman käsiä" ajaessa, toki pidin parilla sormella kiinni mutta kuitenkin. Tuoltakin on kyllä aikoinaan ääniä kuulunut.

Voiko ääni lähteä klosseita?

Ei, sataprosenttisen varma ei. Flätit ja lenkkarit. ;D

Onhan haarukka kiristetty ja säädetty sopivasti. Eihän joustohaarukan kruunu vaan natise?

Samalla tavalla olen nelisen vuotta laittanut, eiköhän se kohdallaan ole ja jos ääni tulisi siltä niin kai se kuuluisi muulloinkin. Eilen juuri vääntelin etupäätä ajossa joka mahdolliseen suuntaan ja vetelin kanttareihin reilusti vinossa ynnä muuta mutta eip, hiljaista on.

Itse vaihtaisin varuilta ketjut ja takapakan, jos ei ole tosi vähän ajetut.

Ketjut alkaa olla entiset joka tapauksessa, pakkaa ei viitsi vaihtaa varsinkin kun tuota ääntä on kuulunut käytännössä koko sen ajan mitä se on ollut käyt... hetkinen. Hmmmm.

Yks mikä vanhassa trekissä naksui todella vittumaisesti huonoissa säädöissä ollut takavaihtaja.

Minulla on lähinnä lopussa oleva takavaihtaja, sekin on kyllä yksi vaihtoehto jos kovempaa runtatessa ketjun voima pääsisi vetämään sitä vähän sivusuunnassa koska päänivel on niin tajuttoman väljä että se heiluu käsin kääntämällä ihan reilusti. Hyvää SRAM laatua, X7 kulahti reilun parin tonnin matkalla tuollaiseen kuntoon. Toisen pyörän SLX on ollut tasan yhtä huonolla huollolla ja 5500+km ajettuna edelleen napakka.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #410 : 27.07.2014, 14:57:10 »
Täällä kun näyttäis olevan fillareihin perehtyneitä niin kysytäänpä.

Saako jostain tavallisiin pinnavanteisiin/keskiöön jälkiasennettavaa levyjarrusydeemiä?
Olis tommonen Grisley jossa V-jarrut ja koiran kanssa ajellessa voisi levyjarru olla parempi kun jarrua joutuu käyttämään runsaasti ja vanne ei tommosessa käytössä ole ikuinen. Varsinkin kun ajetaan pääasiassa hiekkatiellä ja kuraisilla metsäpoluilla.
Pinnat ovat sillai suorassa, ei ristikkäin... kai tällekkin on joku hieno nimitys.  :-[

Millään en haluaisi ostaa uusia vanteitra kun noissa ei sinänsä ole mitään vikaa.

Lyhyt vastaus, saa.
Pitempi vastaus, saa muttei yleensä kannata. Taakse ei käytänössä saa, jollei ole valmiina jarrusatulalle kiinnitystä. Eteen saa jos haarukassa on satulalle kiinnitys, tai vaihtamlla haarukan. Liäksi luonnollisesti menee kiekosta vähintään napa vaihtoon että saa jarrulevy. Ts. äkkiä menee vähintään edullisemman fillarin verran rahaa jarrupäivitykseen.

Sitten järkevämmät vaihtoehdot:
-Uusi pyörä levyjarruilla
-Nykyisten jarrujen päivitys. Kunnon V-jarru kahvat ja länget ja hyvät palat. Kerran säätää kunnolla kohdalleen, niin sen jälkeen riittää että vaihtaa pelkät palojen jarrutyynyt. Kehiä kuluu, mutta ostaa vaikka edullisia kiekkoja saksasta tai briteistä.
Kunnollisilla V-jarruilla jarrutehot on yhtä hyvät kuin hyvillä levyjarruillakin, poislukien DH-jarrut ja mutaiset ja todella märät kelit. Pienessä kosteudessa hyvät palat toimiii vielä kohtuudella.

Ja pinnat on varmaankin suoravetopinnat.

Ja noi naksumiset on todella ärsyttäviä etsittäviä. Täysjoustoissa olen pari kertaa löytänyt mm. kuvista linkkujen laakereista. Samaten etuvaihtajan vaijerin pää joskus napsui kampeen, mitä metsästin aika monta hetkeä :D

Joskus jouduin vaihtmaan kaikki ratasruuvit kun alumiiniset natisi, vaikka olin upottanut kaikki rasvaan ja sitä ennen puhdistanut kaikki pinnat huolella.

Mulla taitaa molemmat maasturit natista tällä hetkellä, toisessa luultavammin muutettava geometriset dropoutit taas, tai linkkujen laakerit (Intense) ja toisessa olen jo pari vuotta metsästänyt todella mystistä narinaa ohjaustangon ja keulan väliltä.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2014, 15:01:57 kirjoittanut Itsok »

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #411 : 27.07.2014, 20:06:38 »

Joo, näin vähän arvelinkin. pitää tutkia olisko tossa joku mahis svapata juipin ja mun fillarin välillä kamat niin että sais levyt tohon omaan ja V:t juipin fillariin kun mopolla ajo kiinnostaa nuoriosa yllättäen enemmän kuin fillarointi.  ::)
Jarrutehossa ei ole vikaa vaan lähinnä toi normiajoa runsaampi jarrunkäytön tarve ja vannekehien kuluminen.

Lyhyt vastaus, saa.
Pitempi vastaus, saa muttei yleensä kannata. Taakse ei käytänössä saa, jollei ole valmiina jarrusatulalle kiinnitystä. Eteen saa jos haarukassa on satulalle kiinnitys, tai vaihtamlla haarukan. Liäksi luonnollisesti menee kiekosta vähintään napa vaihtoon että saa jarrulevy. Ts. äkkiä menee vähintään edullisemman fillarin verran rahaa jarrupäivitykseen.


Sitten järkevämmät vaihtoehdot:
-Uusi pyörä levyjarruilla
-Nykyisten jarrujen päivitys. Kunnon V-jarru kahvat ja länget ja hyvät palat. Kerran säätää kunnolla kohdalleen, niin sen jälkeen riittää että vaihtaa pelkät palojen jarrutyynyt. Kehiä kuluu, mutta ostaa vaikka edullisia kiekkoja saksasta tai briteistä.
Kunnollisilla V-jarruilla jarrutehot on yhtä hyvät kuin hyvillä levyjarruillakin, poislukien DH-jarrut ja mutaiset ja todella märät kelit. Pienessä kosteudessa hyvät palat toimiii vielä kohtuudella.

Ja pinnat on varmaankin suoravetopinnat.

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #412 : 02.08.2014, 23:28:22 »
Ja noi naksumiset on todella ärsyttäviä etsittäviä.

TAKAVAIHTAJAN KORVAKE! PRKL! :tickedoff:

Kyllä, takavaihtajan korvake. Se on kiinni yhdellä ontolla kuusiokololla ja yksi päivä tuli mieleen että niin, kun kokeilin erilaisia pikalukkoja ääni muuttui ja vanhoilla palautui ennalleen niin kyseessä on joku hyvinkin lähellä niitä oleva juttu. Sitten vaan pari päivää sitten kotiin kävellessä välähti että siinähän on tosiaan yksi irrotettava osa jota ei ole vielä kokeiltu, jos ruuvi on löysällä (kuskilla useinkin) se pääsee liikkumaan minimaalisesti kiekon ja haarukan välissä. Avain käteen ja tarkistus, oli se kireällä mutta kääntyi vielä vähän eikä mukavaa alumiinista rutinaa kuulunut joten säädöt sikseen ja testaamaan. Naksunta väheni selvästi, ollaan siis oikeilla jäljillä mutta kiristys oli vielä tehty kiekko paikallaan eli se ei välttämättä päässyt asettumaan ihan siihen mihin pitäisi. Eilen purin pyörän, tänään pesin sen ja käytin korvakkeen löysällä sekä kiristin nyt kunnolla "vapaana ollessaan" ja kyllä vain, juuri äsken tulin 22 km lenkiltä ilman yhden yhtä naksahdusta vaikka voimaa käytettiin monin paikoin kaikki mitä tästä 60 kg pystyyn jäätyneestä pulkannarusta lähtee.

Pakko sanoa että ei kyllä ole eka paikka mistä olisi tullut mieleen etsiä mutta tietääpähän jatkossa.

Poissa SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3320
  • Nonnih!
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #413 : 08.08.2014, 18:37:30 »
Nyt on taas tullu innostus pyöräilyyn. Hain äitiltä vaihossa (vein sille vaimon pyörän  :2funny: ) tollasen Madison Milano etujousitetun 28" pyörän, ku oli äitille liian iso. Soli sen 30€:lla ostanu naapurilta ladosta pölyttymästä. Pirun hyvän tuntonen pyörä polkia ja tuntu menevän hyvin mettässäki vaikka alla ei oo kunnon maastorenkaita. Alumiinirunkonen eikä paina omasta mielestä ees paljoa. Pitää tilata siihen runkolaukut ja taakse isompi laukku, kun olis tarkotus jossain välissä heittää pitempiki lenkki tolla kuhan kunto kasvaa.

- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #414 : 11.08.2014, 16:09:32 »
Tulipa kokeiltua ensimmäistä kertaa elämässä maastopyörä kisaa Lahdessa.
Merida Finlandia 35km.
Alku menikin hyvin, tarkoitus olikin noudattaa juonti ohjetta eli säännöllisesti. Kolmannen kerran meinasin juoda huomasin että juomapullo oli pudonnut koska pulloteline oli hajonnut, ja tämä tapahtui n. 3km kohdalla.
Ensimmäinen ajatus olikin että tästä se riemu ratkesi kun nyt ollaan huolto pisteiden varassa.

Kännykän laitoin mittaamaan ajetun matkan ja nopeuden paras noteeraus alamäessä 60km/h, jossa rynkytys oli sen verran kovaa ettei yksityiskohtia erottanut maasta. Ja muutaman kerran mentiin limiitillä.
ensimmäinen huolto piste n. puolessa välin paikkeilla, jossa otin suolakurkkua ja urheilujuomaa. Siitä se vatsa tykkäsi huonoa että meinasi alkaa kramppaamaa, onneksi olo helpotti.
Viimeinen kymppi oli taistelua todella pahojen jalka kramppien kanssa, ylämäet taluttaen, mikä ei sekään ollut helppoa jalka ongelmien takia.
Toinen huoltopiste, banaania ja reilusti juotavaa jota ei tuntunut pystyvän juomaa tarpeeksi.
Mielessä kävi että hajoaisi rengas tai jotain muuta että olisi syy keskeyttämiseen mutta ei.
Lopussa kaksi kovaa mäkeä jossa piti pyörää taluttaa, tosin viimeisen kymmenisen metriä ajoin, ajattelin että "ajamalla maaliin".
Muuta tavoitetta ei ollut etten jää omassa ryhmässä viimeiseksi. Luulin kun ilmoittivat sijoituksen että viimeiseksi jäätii, mutta ilmoittautuneita olikin enemmän ja aika olikin parempi jonka olin kuulevinani saatikka ne ongelmat mitkä tuli lopussa.
Jos ei olisi tullut kramppeja, ehkä olisin pystynyt ajamaan kovempaa kun ei lihakset ole juurikaan kipeytyneet.
Reitti oli hyvä, hyvin merkattu ja olo maaliin päästyä todella tyytyväinen.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #415 : 12.10.2014, 22:04:38 »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #416 : 19.10.2014, 07:10:28 »
Pitäs muijatukselle varmaan ostaa polkupyörään valo. Joku perus pattereilla toimiva ledi värkki, hintaluokassa <20e, hyviä ehdotuksia Suomesta? Ne halvimmat perus bilteeman valaisimet ei jotenkin säväytä valotehollaan. Tosin ei tuo hintakaan nyt kauheasti periksi anna..

Itelle kuvitellu räpläävänsä tuolta idän suunnilta tilaamalla jonkuin vähän paremmankin mutta tällä alkaa olla jo kohta kiire.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #417 : 19.10.2014, 10:01:51 »
Pitäs muijatukselle varmaan ostaa polkupyörään valo. Joku perus pattereilla toimiva ledi värkki, hintaluokassa <20e, hyviä ehdotuksia Suomesta? Ne halvimmat perus bilteeman valaisimet ei jotenkin säväytä valotehollaan. Tosin ei tuo hintakaan nyt kauheasti periksi anna..

Itelle kuvitellu räpläävänsä tuolta idän suunnilta tilaamalla jonkuin vähän paremmankin mutta tällä alkaa olla jo kohta kiire.
Ajaako paljon katuvalottomia pätkiä? Semmoisilla tarvii sitä valotehoa. Muuten koittaisin etsiä LED valon joka on helposti ladattavissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #418 : 19.10.2014, 10:16:20 »
Kannattaa katsoa myös että tankokiinnike on helposti käytettävä ja kestävä. Ainakin minä otan käyttöpyörän lampun aina taskuun kun poistun pyörän vierestä. Yksi varastettu lamppu riitti mulle.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #419 : 19.10.2014, 10:31:04 »
Ooksä kattonu valostoresta?
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron