Elekma  Autoracing

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604351 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1515 : 20.05.2015, 21:39:35 »
Pakopuoliko se on se puoli mihin purkkatahdin aikana painetta purkautuu? Varsinkin, kun puhutaan myöhäisestä nokasta...

No meneekö se ilma ja polttoaine hukkaan jos ne on imusarjassa?

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1516 : 20.05.2015, 21:40:10 »
No ookko tosissaan että vakio nokalla ja reilun millin laskulla alkaa jo tuommosta tapahtumaan? no kukkuu...

Tapahtuu jo ihan vakionokalla ilman kannen laskuakin, että de va kukku de vaan.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1517 : 20.05.2015, 21:46:58 »
No meneekö se ilma ja polttoaine hukkaan jos ne on imusarjassa?

No katsos se annos, joka sinne pakenee ei ole tuottamassa painetta männän päälle.

Juu. Eikä edes seuraavalla työkierrolla, kun taas pakenee tuhaus takaisin sinne lymyilemään jne.

Kaasujen liike-energian kasvaessa ilmiön vaikutus vähenee ja saattaa muuttua jopa suotuisaksikin kaasujen vaihdon kannalta, mikäli palikat on mietitty oikein.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1518 : 20.05.2015, 23:08:50 »
Hold your horses...

Jätetään moottorin perusmekaniikan luennot toisaalle. Mekaaninen moottorin viritysosiosta voi löytyä jo valmis ketju tai sitten vaan teette sinne uutta.

Keskitytään nyt jatkossa tuohon LH 3.1 konversioon, kun LH 2.4 rajat tulikin jo vastaan hieman aikaisemmin, mitä suurella sydämellä oletimme.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1519 : 20.05.2015, 23:48:18 »
Kait se näin on tehtävä, vaikka kiukuttaakin niin penteleesti :-)

Eiköhän ne "asiat" tullu jo sanottua/kirjoitettua ja yv:llä lisäåä jankkausta  :idiot2:

Noh. Tämä on kuitenkin mikanin projektitiopi, joten yritän "pull the reins" ja kunnioittaa tätä.

Topicci on erittäin mielenkiintoista ja opettavaa luettavaa (poislukien noi mun vänkkäämiset)!

KG240





Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1520 : 20.05.2015, 23:59:04 »
Hold your horses...

Jätetään moottorin perusmekaniikan luennot toisaalle. Mekaaninen moottorin viritysosiosta voi löytyä jo valmis ketju tai sitten vaan teette sinne uutta.

Keskitytään nyt jatkossa tuohon LH 3.1 konversioon, kun LH 2.4 rajat tulikin jo vastaan hieman aikaisemmin, mitä suurella sydämellä oletimme.
Valitettavasti rajat eivät tulleet vastaan vaan LH3.1 saadaan pari lisäominaisuutta käyttöön  :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4436
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1521 : 21.05.2015, 12:12:20 »
Mikan taisi jo tajuta, että miksi jankkaan ”päivänselvästä” asiasta eikä siksi vastannut.

En tajunnut, en ole vain vastannut sinulle mitään, koska reisussa ei ole ollut aikaa ja nyt herätessäni tirsoilta Danskin yläpuolelta ehdin vastaamaan pikaisesti jotakin!

Kannen lasku muuttaa samassa suhteessa nokan ja jakajan asentoa kamppariin nähden (ilman säädettäviä hihnapyöriä).
EZK:lle lieneekin ”*itun mikkeli”, että onko jakaja (ja samalla nenä) vähän sivussa sinne tai tänne jaosta, MUTTA
moottorin mekaniikalle / kinetiikalle näin ei ole, sillä nenän asennon suhde kampiakseliin vaikuttaa olennaisesti kaasujenvaihtoon ja sylinteripaineisiin (ja tehoalueeseen).

Niin? Tämä liittyy virranjakajan asentoon miten? Tai sen pyörijän tai edes siihen milloin EZK sen kipunnan päästää ulos?
Nythän tässä ei puhuta sytty-kartan muutos tarpeista, joka on täydellisen liittymätön jakajan asentoon nähden.

Pienemmillä paineilla motti sietänee nakuttamatta enemmän ennakkoa, joten EZK voinee silloin aikaistaa sytytystä.
TS. EZK:n SÄÄTÄMÄT ENNAKOT OVAT ERILAISIA, KUN NOKKA JA JAKAJA OVAT KAMPIAKSELIN SUHTEEN ERI ASENNOSSA!

Kun eivät muutu yhtään mitenkään, sillä kampiakselin asento määrää kipunan syttymisen hetken, sillä siitä EZK saa ainoan tietonsa moottorin asennosta.
Jos taas tarkoitat tarvetta säätää ennakoita, sanoisin sinun ilmaisevan itseäsi harvinaisen epäselvästi.

Käsittääkseni EZK ei kykene sähköisine signaaleineen muuttamaan vinomotin nokka-akselin ajoitusta, vaikka sille onkin aivan ”*itun mikkeli”, että missä asennossa jakaja on.
Joko ollaan samalla seinällä?

Tässä kohden kyllä, kipunä läimähtää täsmälleen siinä kohdin, missä EZK:n kartta sen kertoo olevan kuorman ja kierrosluvun suhteen. Oli jakaja missä asennossa tahansa.,


No se ilmiö on juurikin se tuossa yllä kuvattu, että kannen laskusta johtuen nokka ja jakaja ovat myöhäisemmällä, joten puristustahdin aikana polttokelpoista seosta pääsee karkuun.

Ja tuo liittyy sytkään miten?
Ja ne muutamat millimetrit eivät tuossa asiassa tunnu missään.

Ei pliis jatketa enää tästä ainakaan tässä topicissa!

Keskitytään nyt jatkossa tuohon LH 3.1 konversioon, kun LH 2.4 rajat tulikin jo vastaan hieman aikaisemmin, mitä suurella sydämellä oletimme.

 :nohnoh :nohnoh :nohnoh :nohnoh

Ainoa syy on mielenkiintooni 3.1:stä kohtaan on TPS, sillä se mahdollistaa uusia asioita jopa vikatilassa ja ihan aidon filmi-IMMun käyttämisen, mikä ei 2.4:lla onnistu sen hitauden vuoksi!

Filkka IMMu maksaa muutamia kymppejä ja se ei ole ihan yhtä herkkä väärinkäytöksille kuin lankaversio.

Ps. tätä kirjoittaessani ehdin jo kalingradin nurkille.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1522 : 21.05.2015, 12:35:33 »
Mistäs Eurooppa-/Suomimallin autoista 3.1:stä löytyy? Siis muutkin merkit kun Volvo? Jenkkimallin vikoissa 240:ssähän niitä oli kyllä...

Ja mitä eroa 3.2 -malliin? Onko hajua?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa masa88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1523 : 21.05.2015, 16:57:35 »
On kyllä mielenkiintoinen topic, piti uskaltautua tekemään profiili kirjottaakseni tämän.  :)

Keskitytään nyt jatkossa tuohon LH 3.1 konversioon, kun LH 2.4 rajat tulikin jo vastaan hieman aikaisemmin, mitä suurella sydämellä oletimme.

Ei pahalla JuHaU, mutta aika bensaa liekkeihin heittämistä ja sitten yrittää kuitenkin paimentaa liekit sammuksiin.  ::)
-Volvo V70 2.4
-Volvo 945 2.3

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4436
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1524 : 21.05.2015, 20:05:18 »
Mistäs Eurooppa-/Suomimallin autoista 3.1:stä löytyy? Siis muutkin merkit kun Volvo? Jenkkimallin vikoissa 240:ssähän niitä oli kyllä...

Ja mitä eroa 3.2 -malliin? Onko hajua?

Ainoa jonka tiedän varmaksi 3.1:ksi on 240 california edition. 3.2 esiintyy sitten muutamassa muussa (850 volvossa).

Minulla ei ole harmainta aavistustakaan LH3.2:n raudasta, joten en tiedä eroista. Jos saisin käsiini moisen purkin, tietäisin siitä paljon enemmän.
Jotain pientä XDF:n tynkää olen rakennellut 3.2:sta mutta karttojen sijaintia joutuu haeskelemaan jonkin verran, sillä sieltä löytyy jo useampikin 16*16 kartta (tai vaihtoehtoisesti 1*256).

IMMun linearisointi-käppyrän sieltä löytää minuutissa, sillä sen muodosta ei voi erehtyä mitenkään, koska se on kuin 016:n kippura.

Pitääpä kysellä koodin vääntäjiltä, miten pitkälle käskykanta on samaa kuin isoveljessä (2.4) ja tutkia itse kytkentöjä antureista yms. romusta, niin saa hitusen käryä mahdollisesta yhteensopivuudesta!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1525 : 23.05.2015, 04:03:21 »
Mulla on toi purkki/purkit turhana 20v kasipätkästä, jos lupaat ettei siitä tule entinen niin lainaan tieteellisiin tarpeisiin. Sekään ei ole katastroof jos hajoaa, mutta käypä korvaus voisi olla jees siinä vaiheessa...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4436
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1526 : 25.05.2015, 15:07:09 »
Mulla on toi purkki/purkit turhana 20v kasipätkästä, jos lupaat ettei siitä tule entinen niin lainaan tieteellisiin tarpeisiin. Sekään ei ole katastroof jos hajoaa, mutta käypä korvaus voisi olla jees siinä vaiheessa...

Ainoastaan kurkkaan purkin sisälle ja mittaan muutaman paikan, niin saan kaiken tarvitsevani tiedon.

Eka purkin tarjous tuli alle 15min edellisen viestin kirjoittamisen jälkeen.   :o :D






Eilen taas hitunen motorsporttia!  :facepalm:

Laitoin auton tulille pöndellä eilen ja katiska käynistyi ihan normaalisti. Jonkin ajan kuluttua käynti muuttui vaikeaksi ja auto sammui ryskähtäen kun olin laittanut kepin D:lle.
Laatikko takaisin P:lle ja startin yritys. Mittarivalot vain sammuivat kun solenoidi naksahti.
Pelti ylös ja volttimittari kouraan. Akun napajännite 10,2V ja nousee pikkuhiljaa. Mitä *ittua?  :o

Sähköperämoottorin akkua hakemaan ja kaapeleita kaivelemaan. Apuakusta käyntiin volttimittari kiinni ja kummankin akun jännite laskee? Mitä *ittoa?

Koneet seis ja ihmettelemään miksei lataa?

Laturin perästä sitten roikkuihin kaksi piuhaa sen laturin pultin perästä ja mutterista ei tietoakaan. Ahto putki/letkut pois ja ihmettelemään sitä laturin perää.

Pirskatti! Laturin pultti on poikki mutterin kierteen sisältä ja mutteri on ravistunut lopulta irti. Lisäpiuhassa näkyi selvästi, että lämpöä on ollut kun mutteri on alkanut löystymään.
Laturin takapään muovit pois ja ihmettelemään saisiko tynkään kiinni jotakin kunnolla. No saihan siihen, kunhan sen muovikopan jätti pois.

Lähemmin pultin tynkää tarkastellessani huomasin katkeamis kohdan olevan oksidoitunut, joten pultti on ollut osittain poikki jo pitkään. Kyseisen mutterin olen itse avannut kahdesti ja kiristänyt sen inhimillisellä momentilla, kun ensimmäisen kerran avatessani mutteria se vaati lievää suurempaa väkivaltaa.  >:(

Em. vika selittää sen, miksi invertteri on valitellut ajoittain alijännitettä kesken ajon. Joten tilanne on ollut päällä jo ennen moottorin räjähdystä. Tosin vasta viimeisen viikon aikana nuo alijännitetilanteet ovat yleistyneet selvästi joten pultin murtuma on pahentunut ja lopulta eskaloitunut viime viikon perjantaina katkeamiseksi.

Laturin olin jo suunnitellut vaihtavani, mutta en tällä aikataululla!  :D

Jännintä tässä on se, ettei kesäaikana mikään indikaattori kerro suoraan jännitteen laskevan kun ajovalojakaan ei näe tiellä tms. ja latauksen merkkivalo ei tuossa tilanteessa tietenkään syty, koska laturihan lataa normaalisti mutta sen tuottama teho ei vain siirry minnekkään.  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1527 : 25.05.2015, 17:39:25 »
Ei kun eBaysta Kiinasta tilaten jännite mittaria  ;) sama mittari suomessa ~25e ja Kiinasta taisi olla jonkin hassun euron hintanen. Omassa ihmettelin himmeää laturin merkkivalon palamista, jännite näytti 12,1 ja Aku navasta oli kaapeli löysällä. Kiva sitä on seurailla miten lämmetessä jännite laskee :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4436
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1528 : 25.05.2015, 22:07:01 »
Ei kun eBaysta Kiinasta tilaten jännite mittaria  ;) sama mittari suomessa ~25e ja Kiinasta taisi olla jonkin hassun euron hintanen. Omassa ihmettelin himmeää laturin merkkivalon palamista, jännite näytti 12,1 ja Aku navasta oli kaapeli löysällä. Kiva sitä on seurailla miten lämmetessä jännite laskee :)

No, mittareita minulla on ihan "riittävästi", joten en halua autoni muistuttavan enempää lentokoneen ohjaamoa kuin tällä hetkellä. Tuollaiset viat ovat kuitenkin sen verran harvinaisia, että niistä selviää auton mukana olevalla yleismittarilla (kuuluu auton varustukseen).

Laitan ennemminkin merkkivalon, joka kertoo jännitteen alittavan esim. 12V auton käydessä ja 11V virtojen ollessa päällä.
Se kun ei ole kovin monimutkainen kytkentä lopultakaan.




LH3.2 purkki ja EZ129K purkki tarttuivat tänään matkaan. Ainakin liitin on täysin erilainen, mutta saas nähdä mitä sisältä paljastuupi.






Heitin tuossa iltaisella säätölenkin, kun eilen tuli nollattua LH tuossa laturi episodissa. No, se tietysti hävitti sopeutumat ja totesin, että suutinvakio #4 on hitusen turhan paljon paksun puolella, joten läppäri kiinni LH:n ja LTFT-arvon resetointi ja testiä. Paksullehan se jäi mutta olin jo unohtanut kuinka paksulla se olikaan.

Aikas nopeasti tiputtelin sitä 70 numeroa joka sekin jäi vielä riittävästi paksun puolelle. Jätin nimittäin LTFT (Long Term Fuel Trimm) resetin päälle ja lähdin ajelemaan. Eli joka kerran kun LH käynnistetään, se resetoi LTFT-arvon. Taitaa tuo säätäminen olla jo niin rutiininomaista, että kaksi starttia ja arvo oli kohdillaan. Jääden kuitenkin sopituksessa turvalliselle puolelle, eli hitusen paksulle.

Karttoihin ei ole ihan hirveästi hieromista, vaikka kuinka tahtoisi.  ;D  :2funny:

Vähän syttyennakko muuttaa sopitusta ja nyt kun olen pitänyt ahdot siellä mihin ne pystyy laskemaan, eli 0,7 baarissa pääsen hieraisemaan sitä syttyä uudelleen ja saan ennakoita vähän ylöspäin. Ja kun pakopaineet pysyvät melkein siedettävinä, ennakoita pääsee hilaamaan aikas mukavasti ylöspäin optimia kohden.

Vajailla kuormilla ennakot ovat bensaa alempia mutta kuormilla lähestytään suhteessa enemmän bensiinin vastaavia. Seos vaikuttaa yllättävän paljon optimi ennakoihin, joten odotellaan vielä hetki, että LTFT saa kunnolla kopin sopista ja sitten hieraistaan se sytty-kartta kohdilleen.

Huvittavaa on, että jo 0,7 baarin ahdoilla katiska alkaa kulkemaan wiinalla sen verran raikkaasti, ettei bensalla meinaa päästä samaan kuin vasta 1 baarin ahdoilla (isoilla suuttimilla).



Laturi on tilattu (bosch) koska mätänetissä varaosanumerolla oli 8-pätkän laturi, eli joku on varastolla numeroinut laatikon väärin.

Yli-huomenna sellainen 600km säätölenkki, jolla voi tarkistella sopitusta ja syttyä vaihtelevissa ajo-dynaamisissa tilanteissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4436
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1529 : 28.05.2015, 20:23:11 »
Eilen 600km säätöreissu ja tossua annettiin oikein antaumuksella ripeällä maantie vauhdilla.
Wiinankulutus 14,84L/100km (vastaa 10,83L/100km).  Huvittavinta, että reissu on ajettu bensalla tuohon tahtiin 16L/100km kulutuksella pienimmillään.

Tänään 300km, josta motari sen 150km hyvällä hapetuksella, ajelin sentään pääosin alipaineilla ja kulutus oli mahtavat 16L/100km (bensalla 11,68L/100km). Bensalla tuolla reissulla ja tyylillä pääsi pienimmillään 15-17L/100km.

Joten voitaneen sanoa, että sytkän säädöt alkavat olla aikas kohdillaan, vaikka voihan niitä vielä lisääkin optimoida!  ;D :2funny:

Uusi laturikin haettu, joten huomenissa taidan vaihtaa sen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma