Ateho  Elekma

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 218 Vastauksia
  • 144523 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #90 : 27.12.2015, 18:51:01 »
Lattiamatot tulee museomielessä harmaasta alkuperäisyyttä kunnioittaen. :idiot2: Ainakin pysyvät samanvärisenä ja olisikin imenyt aika reilusti maalia, kun pikkupalaan jotakin kokeilin. Riittää samaa messumattoa sitten vielä peräkontin puolelle. Mustaa mattoa olisi ollut myös, mutta jotenkin omaan silmään liian synkkää ja siinäkin näkyy lika.

Sähköjä olen närpäillyt ja suurin osa onkin valmiina, mutta yhtä lisävarustetta en saanut toimimaan, nimittäin pyyhkijöiden tihkua. Nyt on siis 240:n viiksi, rele ja johdot, mutta PV:n oma moottori. Kun viiksen laittaa tihkuasentoon, se odottaa taukonsa ja alakaa pyyhkiä jatkuvasti. Napaan 31b tulee maa, kun "sulat" ovat alhaalla. Kertapyyhkäisy toimii kyllä moitteetta. Toista relettä kokeiltu. Talviautossa oli samaa vikaa joskus ja korjaantui moottorin vaihdolla. Pitänee laittaa toisenlainen rele.

Sohvia on katseltu Torista ja sattui annetaan osastolta löytymään samanvärisiä 3kpl lisää! Nyt riittää ruskea oviverhoiluihin ym. reilusti. Aikamoisen sotkun olenkin saanut niistä aikaiseksi:


Ompelukoneen kuluneita osia täytin tinaamalla ja sain sen aina välillä toimimaan, tosin äkkäilee vieläkin välillä. En ole ihan varma miten penkin päällisiä pitäisi tehdä, mutta näin juutuubi-videoita mukaillen tein:


Alkuperäinen verhous ratkottu malliksi.


Sprayliimalla nahan paloja niihin kiinni ja taakse piirretty ompeleen paikka. Kohdistus nuppineulojen avulla.


Nitojalla kiinni ettei kappaleet putoile koko ajan.


Kappaleita toisiinsa kiinni.


Ja liekkö aloittelijan tuuria, kun vielä jotenkin kävi takaisin.

Päistä vielä irti, eli vähän kiristyy tuosta vielä lisää. Selkänoja on kavennettu versio 240:n penkistä, koska halusin tuon kyynärnojan ja nyt peittyy samalla takapyöräkotelot penkillä. Saa sitten vähän lisäleveyttä taakse, joskin sivupahveja joutuu vähän muokkaamaan. Tuo Volvon penkinpäällikangas on huomattavasti helpompaa ommella, kuin etupenkkiin aiemmin itsetekemäni superloni-kangas. Se superloni kai jarruttaa neulan ja langan kulkemista enemmän. Keskikyynärnojan teen ehkä uuden, kun ensimmäisestä tuli "vääränvärinen". Laskeskelin punaisen nahan menekkiä, niin tein varulta ruskean. Nyt kun kaikki palat on leikattu valmiiksi, löysin takapenkin istuinosaan varattujen palojen joukosta yhden ylimääräisen. Alunperin pitikin riittää, mutta oli se pala mennyt väärään kasaan..

Takapenkin istuinosaan kanssa joutuu tekemään puutöitäkin vielä, ennen kuin saa verhoiltua ja autoon kiinni. Yksi poikkipuu on katkennut.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #91 : 31.12.2015, 18:27:02 »

Jotain uutta ja jotain vanhaa.

Takapenkin rungon tein vanerista uuden ja tukina on sekä vanhoja että uusia puita. (Kirsikkapuut kuivumassa konehuoneessa.)


Takapenkki koesovituksessa.

Monta asiaa tekisin toisin noiden penkkien kanssa, mutta taitaa mennä toistaseksi siihen "50 vuoden kuluessa toiminta suunnnitelmaan". Selkänojaa on hieman kavennettava lisää, mutta onneksi päälinenkin vielä irti niiltä osin.
Yhden palan lattiamattokin liimasin ja hattuhyllyn tein samasta huovasta.

Hyvää uutta vuotta vaan kaikille minunkin puolesta.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #92 : 31.12.2015, 19:17:14 »
On unohtunut seurata tätä säiettä vähän aikaa mutta nyt homma on edennyt mielenkiintoiseen vaiheeseen ja vielä ilahduttavan persoonallisella tavalla.  P>

Kyselin joskus mielenkiinnosta Tampereelta verhoomosta mitä kustantaisi Vollen nahkaverhoilu penkkien päälle. Muistaakseni budjettiin pitäisi siellä varata luokkaa 2500 euroa.

Tsemppiä projektiin myös uudelle vuodelle 2016, tätä on hauska seurata!

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #93 : 31.12.2015, 21:08:35 »
Olin kuullut että verhoilu maksaa toista rahhaa, mutten arvannut noin kalliiksi. :o Oma budjetti on mitä sattuu, niin joutuu siksi soveltamaan näissä ratkaisuissa. Sisusta on tullut maksamaan tähän mennessä:

Punainen nahkasohva                       50€
Ruskea nahkasohva                          50€
Ruskea nahkasohva+ 2 nojatuolia      0€
Ruskea nahkatakki                              2€
4 pulloa sprayliimaa                          36€
Kontaktiliima 1l                                  21€
Lankarulla ja 5 neulaa                      13€
Nitoja+niitit                                         6€
Hukkapala vaneri                                0€
Käytettyä messumattoa                      0€

Työtunteja on kyllä mennyt senkin edestä, täytyy ynnätä yhteen sitten kun on valmista. Hidasta kun ei aina tiedä miten tekisi ja joutuu miettimään enemmän. Pelti taipuu helpommin.

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • SVK #02580
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #94 : 02.01.2016, 10:57:14 »
Verhoilu on kyllä pirun kallista ja aikaavievää (siitäpä se hinta tietysti suurimmaksi osaksi koostuukin) puuhaa. Siksipä itsekin aloin yhteen automobiiliin tehdä itse penkinpäällisiä. Tunteja nyt mennyt ~30 ja oon vasta saanut etupenkin istuinosan ommeltua ja selkänojien kankaanpalat leikeltyä muotoonsa.
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #95 : 02.01.2016, 12:57:22 »
Menny tämmöinen projekti ihan ohitse. Pakko nostaa hattua tuosta sisustan tekemisestä  :hg:. Ei moni tuommoiseen lähtisi ilman kokemusta. Peltikin näköjään tottelee rakentajaa aika hyvin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #96 : 05.01.2016, 17:15:42 »
Mukava että homma kiinnostaa, vaikka vähän poikkeankin valtavirrasta.

Nyt on takapenkki ja takasivujen verhoilut valmiina. Kuvia otan kunhan laitan takasin paikoilleen. Tallissa ei nyt liikoja tarkene hohhailla. Koko projektissa tuli 400 työtuntia täyteen muutama päivä sitten.

Nopeusmittarikin tuli, tuollaisen tilasin:
http://www.ebay.com/itm/Programmable-Speedometer-80mm-Diameter-work-with-Hall-Effect-sensor-/131192642236

Näyttämä on ohjelmoitavissa, mutta joutuu vaihtamaan perään hall-anturin, toivoa on kuitenkin saada toimimaan. Hyvinä puolina mainittakoon että GT:n mittarin kromikehys ja viisari käyvät siihen suoraan. Tausta on hieman erilainen, niimpä tilasin Mainosasennuksesta taas uuden pohjan ja pari muutakin tarraa siinä samalla. Oli tulostettu reilusti muutama enemmän kuin pyysin. -H-


Eli arkilla muummoassa katalysaattorin, hihnojen ja flektin varoitustarra, akkuun ja paisuntasäiliöön tarrat ja isän PV:een 6V tarra puolaan ja venttiilivälysten säätötarra. Nyt on myös jakohihnanvaihtotarroja vähäksi aikaa.

(Ei vielä pitkään aikaan tarvetta, mutta ostaisin tähän "Classic"-merkin, jos joltakin löytyisi.)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #97 : 10.01.2016, 19:07:23 »

Mittari kasattu ja laitettu paikoilleen.

Mutta, se alkoi hieman ennakoimaan ja näyttämään nopeutta. Ensin ajattelin että olen asentanut neulan väärään asentoon, mutta ihmetystä herätti kun matkamittarinkin lukemat alkoivat kasvaa. :idiot2:
Autossa ei ole mitään muuta elektroniikkaa vielä paikoillaan kuin kiekkamittari, joten ei kai pitäisi olla häiriöitäkään. Anturin johdon irroitus ei vaikuttanut, eikä toisaalta taustavalojen päälle laittaminenkaan. Sytytysvirran kun kykee, viisari nousee ensin 30km/h ja sitten ihan hiljalleen tuonne noin 85km/h. Mitähän tuolle osaa tehdä?

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #98 : 10.01.2016, 19:18:16 »
Sytytysvirran kun kykee, viisari nousee ensin 30km/h ja sitten ihan hiljalleen tuonne noin 85km/h. Mitähän tuolle osaa tehdä?

Tee ensin juutuupi video. Kun ajat pienen pätkän ja kuvaat ihan hetken ulos ja sitten nopeusmittaria, niin on muuten seuraajia, kun kuolaavat sun ajotaitoa ja kiihtyvyyttä.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #99 : 11.01.2016, 08:18:23 »
Voiskohan mittarissa olla vika ? Ehkäpä kannattaa kokeilla jossain toisessa värkissä toimivuutta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #100 : 11.01.2016, 18:31:48 »
Tuohon pyyhkijöiden pysähtymättömyyteen: Kun pyyhkijöitä pyydetään ajamaan kotiin, niin virransyötön puolen pitäisi mennä oikosulkuun moottorin miinusnavan kanssa kotiasennossa. Kun moottorin piuhat on yhdessä niin moottori pysähtyy huomattavasti nopeammin. Ainakin 140 sarjassa pyykijöiden pysäytys maadoitetaan kojetaulussa katkaisijan kautta/läpi.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #101 : 07.03.2016, 19:53:53 »
Viime päivityksestä onkin kulunut tovi, aikaa on kulunut niin talvikäyttiksen kuin kilpurinkin kanssa. Pari iltaa sitten aloitin leikkelemään ja teippailemaan paperista erilaisia kappaleita ja niiden mukaan paloittelin mattorullasta yhtä epämääräisiä paloja. Kaikesta huolimatta sisusta alkoi näyttää taas vähän valmiimmalta.



Monenlaisia pyöreitä muotoja oli, joten mattoihin joutui tekemään viiltoja sekä ompelemaan saumat takaisin käsin kiinni, että sai istumaan siististi. Muutaman pienen palan liimasin kiinteästi kiinni, kuten esim. penkin rautojen verhoilut. Muuten matot ovat irroitettavissa kuutena kappaleena.


Vielä puuttuu osia


Pikku yksityiskohdat eivät ainakaan nopeuta työtä, mutta niitä on kiva tehdä.


Takasivuista tuli tuollaiset, tosin turvavöiden läpiviennit puuttuu vielä.

Mattoakin jäi vielä sen verran että saa takakontin verhoiltua. Sisusta alkaa olla voiton puolella etupenkkejä lukuun ottamatta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #102 : 07.03.2016, 20:51:52 »
Hyvältä näyttää.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #103 : 19.03.2016, 19:45:31 »
Pientä edistymistä taasen.

Peräkontti verhoiltu samalla huovalla kuin lattia ja asennettu ledinauha valaisemaan.

Tein myös irroitettavan palan tuohon takaosaan, jonne saa työkaluja ym. säilöön ja pysyy kontin pohja tasaisena siltä kohti.


Samaa ledinauhaa myös hanskalokeroon

Hemik:n kanssa käyty radiosta kauppaa, niin sai kaksi pyöritettävää nuppia kuten vanhaan autoon kuuluu. Etupaneliin vaihdoin korin väriä ennen asennusta, vielä kun löytää jostain sopivan kehyksen. Eilen kuului siis radio ensi kertaa, ehkä jopa ihan ensi kertaa auton historiassa, kaiuttimia eikä reikiä ainakaan ei ollut. Asennuksessa oli hetken aikaa kauhun hetkiä, kun reiän suurennettuani siitä näkyi tekemäni tukitanko, joka kannattaa koetaulua ja tukevoittaa rattiakselia korkeussuunnassa. Onneksi radio kuitenkin mahtui muutaman millin toleransilla sen ohitse. Olisi harmittanut alkaa hitsaamaan aukkoa toiseen kohtaan ja maalaamaan uudestaan.. Olin jättänyt sille kyllä tilaa, mutta en laittanutkaan radiota ihan alkuperäiselle paikalle, vaan samalla linjalle kolikkolokeron(tai tuhkakupin) kanssa.


Tein myös uudet kauhukahvat samaan väriin muun sisustan kanssa.


Keskikonsoli ja käsijarru harjoitus. Ei ihan virheetön mutta saa kelvata.

Kuskin penkkiin tuli korkeussäätö, en muista kirjoitinko siitä aiemmin, mutta näkyi tuossa kuvassa.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #104 : 22.03.2016, 02:52:05 »
pikkusen repeilin tolle ostoslistalle  :2funny:

 

Samppasport  Futurez