Futurez  Kulkukoira

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 218 Vastauksia
  • 144548 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #150 : 24.05.2017, 20:47:01 »
Käyko 240 rasvakuppi? Tämmöistä muistan lukeneeni jostain.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #151 : 26.05.2017, 15:34:07 »
Miten olisi sellainen vaihtoehto tankin hitsaukseen kuin että Motonetistä tai Biltemasta rst lankaa MIG koneeseen ja hitsailee siten?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #152 : 27.05.2017, 21:21:05 »
Miten olisi sellainen vaihtoehto tankin hitsaukseen kuin että Motonetistä tai Biltemasta rst lankaa MIG koneeseen ja hitsailee siten?
Ulkonäöllisesti toi MIG on vähemmän kaunis vaihtoehto...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #153 : 28.05.2017, 21:04:36 »
Käyko 240 rasvakuppi? Tämmöistä muistan lukeneeni jostain.
Minun mielestä se navan mutterikin tuli jo liian ulos, joten ei käy etuvetoalumiinit ilman levikepalaa.
Kokeilin myös 240:n vastaavia pikkukapseleita, mutta nekään ei käyneet näitten vanteiden kanssa. 240:ssä on vain "reikä" vanteessa, jolloin kapseli kiinnittyy napaan, mutta 140:n vanteessa on kaulus, joka lähes peittää sen pyörännavan olakkeen.


Tuo 140:n vanteen keskireikä on hieman yli Ø65mm, joten kapseli voisi periaatteessa kuitenkin mahtua väliin, jos onnistuisi oikaisemaan niistä reunat. Ei oikein tässä kuvassa näy, mutta se on hieman piparkakkumainen kuten 5,5" vanteen keskireikäkin.

Miten olisi sellainen vaihtoehto tankin hitsaukseen kuin että Motonetistä tai Biltemasta rst lankaa MIG koneeseen ja hitsailee siten?
Ehkä, mutta ennen sitä naapuri kokeilee miten käy TIG:llä. Itsellä ei myöskään ole muuta kaasua kuin CO2:ta.

Helatorstaina leikin automaalaria ja tänään pääsi sitten kasaamaan. Nyt ei maalaus onnistunut yhtä hyvin kuin aiemmin, joten täytyy opetella valuman poishiomista nokkapellistä.


Pieniä ulkonäkömuutoksia.

Tilasin ihkauusiakin osia, kuten silmäluomet ajovaloihin ja lokasuojanauhat. Lokasuojanauhaa saa Kuplaan aika monen väristä ja halvemmalla kuin mitä PV:een myydään. Olisin laittanut ruskeat, koska sisustassa on ruskeaa, mutta sitä ei euroopasta meinannut saada. Tilasin sitten punaista, että on vähän erilaista kuin alkuperäinen musta. Kuva on maskinaukon kohdalla suurinpiirtein oikean värinen, eli sen verran kontrastia ettei näytä ylimaalatulta kuitenkaan.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #154 : 05.06.2017, 20:24:45 »
Vielä jatkui ruostekorjaukset.. Tosin vain kuusi paikkaa, mutta nyt olisi takalokasuojat pohjatöitä ja maalia vailla. Totesin lasikuituisten levittämisen olevan liian hidasta. Pelti on "helpompaa ja nopeampaa". Näin sain myös takavalot hitsattua lokasuojiin, joten ei tarvitse ihmetellä niihin tiivisteitä. Lokasuojia on myös levitetty maltillisesti ja ehkä erilailla kuin yleensä.

Keskipupit sain kuitenkin käymään takavanteisiin, kun oikaisin reunat. Asennettaessa täytyy pitää huolta että kiristää vanteen suorassa. Hieman vinosti kiristäessä keskikuppi tulee vanteen läpi. Vaati myös kolmen viillon tekemisen kuppiin, jotta halkaisija pieneni.

Naapurin sponsoroima tiskiallas osoittautui liian vaikeaksi hitsata, varsinkin kun jatkopala ja kansi olivat hieman paksumpia. Ratkaisu B oli toisen vanhan, hieman paremman, tankin kunnostus. Koitin vanhaa konstia, muttereita ja polttoöljyä sisään ja liinalla betonimyllyyn pyörimään. Meteli oli melkoinen :D. Kolmen tunnin "käsittelyllä" mutterit olivat puhdistuneet ruosteesta(laitoin kaikki huonoimmat mitä tallista löytyi) joten siihen hommaan konsti toimi hyvin. Tankki näytti sisältä kuin olisi kaukaa hiekkapuhaltanut huolimattomasti, eli enemmän pienempiä muttereita ja aikaa olisi tarvittu. Kannessa sen sijaan oli edelleen runsaasti ruostetta vaikka puolen tunnin välein käänsin tankin eriasentoihin. Koska PV:n tankki toimii tavaratilan pohjana, siihen on hitsattu vahvikekantit, jotka ohjaavat mutterita ym. sujuvasti.
Ratkaisu C oli sitten alkuperäisen jo aukileikatun tankin kunnostus. Hiekkapuhalsin sen sisältä, lisäsin loiskelevyn, tinasin koritinalla ja tein uuden kannen, johon paikka anturille ja huoltoluukku pumpulle. Vielä ostan sopivaa maalia, jolla saa sauman suojattua/tiivistettyä.

Joskus kauan sitten oli suunnitelmana mennä tällä koulun päättäjäisiin, mutta se ei onnistunut, koska päättötodistus saapui tänään postissa..

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #155 : 11.06.2017, 21:12:47 »
Tänään maalasin takalokasuojat, joten maalihommat alkaa olla voiton puolella.

Viikolla tilasin myös alkuperäiset mustat rekisterikilvet ja opin samalla jotain uutta. Konttorilta luvattiin laittaa viestiä kun kilvet saapuvat, johon totesin ettei ole kiirettä. On kuitenkin kuulema 3kk aikaa rekisteröidä auto tai joutuu tilaamaan/maksamaan uudestaan..

Bensan kestävä maali ei ollut ihan helppoa hankkia maalikaupasta. Oli tilaustavaraa ja minimi tilauserä 20 litraa, hintaakin siten varmaan liikaa tähän rojektiin.. Täytyy tilata netistä jotain vastaavaa tököttiä, että saa sauman suojattua.

Maskimerkki päivitetty ja kapselien keskiosat maalattu korin värillä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #156 : 13.06.2017, 21:34:42 »

Takalokasuojat maalattu.
Kuvassa näkyy myös, joskin huonosti, tuollainen vanteen maalaus apuväline, jonka idean löysin netistä. Tein sen 240:n iskarin yläpäästä, johon hitsasin kulmaraudat marsun merkin muotoon, jolloin vanteeseen jää vain pienet jäljet (L "oikeinpäin"). Maalaus sujui helposti, kun vannetta voi pyörittää laakerin varassa, eikä jää maalaamattomia kohtia niin helposti.


Alkaa näyttämään autolta.
Liekkö takavanteissa joku optinen harha kuvassa? Näyttävät kuitenkin paremmilta kuin edessä, koska ovat lähempänä pyöränkaarta. Roiskeläpät ovat taas mallia budjetti, maksoivat nimittäin noin 2€/kpl ja ovat ihan uusia. Biilteeman joustavia leikkuulautoja, joita saa erivärisiä. Ostin myös punaiset, mutta laitan ne jäärataautoon, koska olisi tullut jo liikaa punaista. Ostin noita jo talvella ja pidin ulkona pakkasessa. Ohikulkiessa aina välillä kokeilin ja totesin että ovat vielä joustavia, joten ostin sitten lisää. On helppoa leikata saksilla, aika näyttää miten sitten kestävät käytössä.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2200
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #157 : 14.06.2017, 18:26:19 »
Otetaas seurantaan kun itsellekkin tuli möykkyVolvo ostettua :) En koko topicia lukenut läpi, onko millä värikoodilla tuo uusi maali? Itsellä tuossa sportissa alkuperäinen väri ollut 46. Mietinnässä tukeeko siihen väriin.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #158 : 15.06.2017, 21:12:19 »
Otetaas seurantaan kun itsellekkin tuli möykkyVolvo ostettua :) En koko topicia lukenut läpi, onko millä värikoodilla tuo uusi maali? Itsellä tuossa sportissa alkuperäinen väri ollut 46. Mietinnässä tukeeko siihen väriin.
Itse pidin 46:sta liian tummana, joten menin maalikauppaan ja pyysin kirkkainta Volvon punaista mitä löytyy. Kolmannesta värikartasta löytyi 609, joka on 1990-luvun värejä. Ehkä S/V70:n?

EDIT: Katselin netistä, niin tuo 609 on nimeltään T-Red, jota on ollut 850R:ssä.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2200
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #159 : 16.06.2017, 21:50:06 »
Itse pidin 46:sta liian tummana, joten menin maalikauppaan ja pyysin kirkkainta Volvon punaista mitä löytyy. Kolmannesta värikartasta löytyi 609, joka on 1990-luvun värejä. Ehkä S/V70:n?

EDIT: Katselin netistä, niin tuo 609 on nimeltään T-Red, jota on ollut 850R:ssä.

Okei. Myös s60 Volvossa ollut kirkkaampaa punasta saatavilla kuin tuo 46. Juuri livenä toissapäivänä katselin läheltä 46värikoodilla olevaa Pyhimystä, varmaan itselle tulee kyllä se väri
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #160 : 25.06.2017, 20:42:17 »
Aina ajoittain on ollut tarvetta kääntää auto tallissa toisiapäin (ei ylösalaisin), eli tällä kertaa keula ulko-ovia kohti jos vaikka kesä ja aurinko tulisi sisään. Tänään oli se kauan odotettu päivä, että en tarvinnut kyseisessä toimenpiteessä apuvoimia, vaan PV tuli omin avuin tallista ulos ja vielä takaisin, kun alkoi melkein heti satamaan vettä.


Kuvan ehdin ottaa.

Kierroslukumittari ei ymmärrä näköjään tuota uutta ohjainlaitetta, sille pitää keksiä jokin kikka. Olin myös itse aiheuttanut käyntihäiriön kääntämällä TPS-anturia 180° johdon paremman reitin vuoksi. Siemenssi sitten ajatteli että nyt kaasutetaan ja rikasti seosta niin paljon että piti uusia tulpat. Tein uudet reiät pari milliä erikohtaan, jotta anturin vastus on sama lepoasennossa kuin alunperin. Edelleen alkaa tyhjäkäyntikierrokset kyllä jostain syystä lämmetessään nousta, mutta muuten toimii OK. Ainakin 30 metrin koeajon perusteella.

Tekemättömiä hommia on vielä vaikka kuinka paljon, mutta tavoittteena saada tänä kesänä katsastettua. Torstaina saapuivat rekisterikilvet konttorille, jotka pitäisi siis lunastaa 3kk kuluessa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #161 : 04.07.2017, 21:32:06 »
Pari viime viikkoa on ollut kiireisiä, päivät töissä ja illat PV:tä urakalla kokoontumisajoja varten, kun taisin viime vuonna sanoa muutamille että ehkä ensi vuonna. Edeltävä sunnuntai oli ensimmäinen päivä kun PV kulki omillaan. Ajoin tallista ulos ja ajattelin ajaa koeajon, mutta alkoi satamaan, joten se koeajo jäi n. 50m mittaiseksi.

Tiistaina sain iltakymmenen aikoihin kaikki pakolliset varusteet valmiiksi/paikoilleen.

Keskiviikkona oli pyöränsuuntaus, jolla reissulla auto alkoi käymään huonosti ja vuotamaan öljyä. Öljyvuoto tuli putsarin päältä letkuliittimistä, joihin ei meinannut enää päästä mitään kautta käsiksi. Torstai-iltana käytin autoa kaupungissa johdon päässä, kun oma testeri ei Siemenssin kanssa toiminut. Oli muutamia ihmettelijöitä, kun vanhukseen laitettiin ODB-johto kiinni.. Vikana oli MAP-anturi, joka ei korjaantunut anturin vaihdolla, vaan imusarjan tiiviste vuoti. Niinpä torstaina vielä sitä vaihtamaan yötä vasten, hyvänä puolena oli että nyt pääsi öljyvuotoon käsiksi, vaikka jouduinkin hitsaamaan erikoistyökalun että sain yhden nipan vaihdettua.

Perjantai oli työpäivä kuten muutkin, jonka jälkeen oli katsastus. 1h 45min meni, josta puolet paperihommia ja erilaisten todistuksien ja kuvien katselua. Vikoja ei löytynyt ja sain kilvetkin, joten pääsin kotia kohti. Kotona auto alas trailerilta ja takaisin kaupunkiin telttaa ostamaan, koska kaikki mökit oli varattu. Tällä kertaa tuli jo yli 5km koeajo, jonka jälkeen kiristelin vielä alustan pultteja, joita muutama olikin jo löystynyt. Sitten vain nokka kohti Oulua, ensimmäiset 100km meni kaikenlaisia ääniä kuunnellessa ja jännittäessä. Pikkuvikoina lämpö- ja bensamittarit eivät toimineet, tuuletusikkunat pitivät kovaa suhinaa ja joku rengas alkoi ravistamaan satasen nopeudessa. Perillä olin puolen yön aikaan ja muutama pikkujuttu, kuten hammasharja, tyyny, projekti valokuvat, eväät ym. oli jäänyt kotiin.

Lauantaina oli aurinkoinen sää ja tavoite saavutettu, eli kokoontumisajoissa kilvet paikoillaan:




Wetterin pihasta lähdettäessä seinästä kaikui pieni kilinä/räminä(vaikea kuvailla) joka lakkasi jarrua painamalla. Eräänlainen hiljainen "tikitys" jota ei enää 40km/h nopeudessa erottanut. Ajattelin ettei se ole vakavaa kunnes parin kilometrin jälkeen säikäytti tavallista enemmän. Kuin joku olisi kiskaissut käsijarrun päälle. Onneksi kukaan ei ajanut perään eikä vauhtia ollut kuin vajaa 60km/h. Asfalttiin piirtyi kaksi mustaa viivaa kunnes auto pysähtyi tien varteen. Ensimmäinen kerta oli kun jotain isompaa särkyi matkalla, kotiin 330km.. Pisti miettimään että entäs jos se olisi hajonnut edellisenä yönä vaikka 100km ennen Oulua? Kumpaan suuntaan olisin lähtenyt ja millä? Hinurilla takaisin leiripaikkaan ja osa ajolenkistä jäi ajamatta. Onneksi yhdellä kerholaisella oli peräkärry jolla päästiin sunnuntaina kotia. Kiitokset kaikille auttajille, kyllä kerholaisilla on hyvä yhteishenki. Viiden ihmisen työntämänä auto ei kunnolla liiku, vaan ennemmin tulee pyörät suhonaan. Moottorilla kun auttoi niin saatiin kärryn päälle rutinan säestyksellä. Itse en ole kuullut, eikä ollut kovin moni muukaan, että perä (1030) voi yhtäkkiä noin särkyä suoralla tiellä ajaessa.

Purin perää  ja etummainen laakeri siitä on ilmeisesti särkynyt. Poskilaakerit ja rattaat on ehjiä ja taaemmassa pinjonin laakerissa näkyy rullat ja väliliha paikoillaan. Pohjalla on aika isoa metallisilppua, eräänlaista liusketta eli laakerista on pinta lähtenyt irti? Mikä sitten lienee ollut varsinainen syy ja ensimmäinen särkynyt osa? Mitään sellaista ääntä ei kuulunut missään vaiheessa josta olisin enemmän huolestunut. Ilman tasauspyörästöä voi 1/2" räikässä vetää leukoja auton alla ilman että akseli pyörii. Tallin lattialla tunkin varassa sitä purin ja kardaanin laipan mutterinkin sai auki, kun veti käsijarrun avuksi päälle. Itse akselia en irti saanut, sen verran hyvin on leikkaantunut kiinni. Akseli pyörii vähän edestakaisin ja puolen metrin varrella saa "puristuksen yli". Toinen akseli täytyy irrottaa jostakin vaihtoa varten, valmiiksi irtonaisista puuttui nopeusmittarin anturi.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #162 : 04.07.2017, 21:46:43 »
Hienoa puurtamista ja ikävä vastoinkäyminen...

Mutta sinullekkin tiedoksi, ettei photobuckettiin ladatut kuvat näy enään ilman lisämaksua. Täten sinullakin näkyy tuossa vain logo, jossa kerrotaan asiasta.

Kirjaudu vaikka ulos bucketista ja lue tämä sivu uudestaan, niin näet.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #163 : 08.07.2017, 20:54:47 »
Hienoa puurtamista ja ikävä vastoinkäyminen...

Mutta sinullekkin tiedoksi, ettei photobuckettiin ladatut kuvat näy enään ilman lisämaksua. Täten sinullakin näkyy tuossa vain logo, jossa kerrotaan asiasta.

Kirjaudu vaikka ulos bucketista ja lue tämä sivu uudestaan, niin näet.
Loppui minun osalta kyseisen kuvapalvelun käyttö.. Korjailen linkkejä sitä mukaan kun ehdin.

Tämmöistä löytyi:


Olisiko särkynyt tuo rullan kannatin vai mikä ensin? Se oli paikoin kääntynyt "kierteelle" ja sitten ilmeisesti kiilaantunut rullien ja ulkokoolin väliin, joka aiheutti äkkipysäyksen. Sisäkooli on kanssa todella huonon näköinen (nuo rappuset myös tuntuu eikä vain näytä siltä). Väitän kuitenkin edelleen etten outoa ääntä kuullut, olinko sitten jo perjantaina niin väsynyt ja lauantaina ajettiin jonossa sen verran hiljaa. plus radio päällä ettei huomannut. Sitä tikutusta se kuitenkin piti Wetteriltä lähtiessäni, mutta jäi rengas-ilman suhina ym. äänien alle 50km/h nopeudessa. Järkyttävän likainen oli perä myös sisältä, ei ehkä vaihdettu koskaan öljyjä. Poskilaakerien ja tuon toisen laakerin ulkokoolien pinta oli samea, mutta kynnellä ei tuntunut mitään. Reuna jossa rullat eivät ole kulkeneet on kuitenkin kiiltävä. Sellainenkin tuli itsellä mieleen että kardaanin pohjaaminen voisi ehkä olla syynä, mutta liikevaraa jää pari centtiä, kun laipa irrottaa.

Eilen purin toisen(Oli muuten hyvä keli, aurinko paistoi ja ei tuullut yhtään. Itikoita oli kuusimetsässä melkoisen paljon..) ja tänään sitten asennus. Apuna oli "Hemik" jolle kiitokset. Nyt on 3,31 välitys, joten maantiekulutus ehkä tippuu. Tänä iltana ajoin pikkulenkin ja toimii samallalailla kuin Oulun reissulla.

Sitten olisi jossain vaiheessa edessä seuraava remont.. siis isompi huolto eli vaihteisto.. Saapi tarjota tinakoneen M90:stä. Laatikosta on nelonen hukassa ja kolmosen synkronointikin nähnyt parempia päiviä. Kolmosen kanssa pärjäisi, mutta tavoitteena oli saada 5-vaihteinen PV. Vika ilmenee siten että keppi ei mene "perille" ja jos nostaa kytkintä rusahtaa ja vaihde on vapaalla. Keppi nelosella voi pyörittää kardaania, jolloin kuuluu ikäänkuin suuren räikän ääni.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #164 : 08.07.2017, 23:19:18 »
Ota rohkeesti se vajaavaihteinen aski auki, vika on tosi helppo korjata eli siirtäjähaarukan päässä on semmoset muoviset asiat, mitkä liikuttaa kytkentäratasta, ja ne hyppää suks kuikkaan siitä haarukasta. Omavalintaisella tavalla tavaraa lisää niihin että on timmi, ja taas pelaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Elekma  Autoracing