Futurez  Kulkukoira

V90 -98 4,6l(purettu) ja ex 965 B6254T -95

  • 129 Vastauksia
  • 44579 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #105 : 16.12.2017, 01:03:47 »
965:een vaihdoin oikean käsijarruvaijerin ja -kengät, oikean etusumarin kun vanhasta oli ruostunut polttimonpidin pois ja kiristin kuskinoven ulkokahvan tankoa. Vaijerinvaihdon myötä hävisi loputkin tärinät ajossa ja jostain kumman syystä tuntuu ettei jarruttaessakaan ravista enää :idiot2:

Käytin katsastuksessa, eikä mittarien perusteellakaan jarruissa näyttänyt olevan viipotusta. Mutta sama ylemmän takatukivarren hela oli väljä kuin V90:ssäkin. Toiselta puolelta vaan. Ei olisi inssi sitä huomioinutkaan ennen kuin sanoin että taitaa antaa liikaa periksi. Sinällänsä kiire ole vaihtaa kun laski läpi "kun sen vaihdat kuitenkin". Otettava purkuautosta kunhan sen ottaa sisälle perän irrotusta varten. Muuta sanottavaa leimalla ei ollutkaan, etukuraläpät meinas vaan jäädä iskaritesterin talloihin pyörien laskeutuessa jarrudynoon. Vaikka eihän tätä ole edes madallettu V:>

V90 edistyi vähän sieltä täältä.
Kaasuvaijerirullia pyörittelin aikani, kunnes löysin 240 B19A vaijerin jonka sovitin auton omaan rintapellinläpivientiin ja kaasupolkimen kiinnikkeeseen.  Ohjaustehostimen painelinjan laitoin parempikuntoisen kun omansa oli jo aika hapan. Hydrauliikkaliikkeessä teki pumpun painelähtöön banjoon liitoksen jolla sai putken helmellä siihen kiinni. Säiliön laitoin sähkökeskuksen alapuolelle ja ilmanputsari tulee siihen viereen.

Pakoputkiston tein kokonaan 3" putkesta. Takapönttö on 500 pitkä Simonssin ovaali ja etupönttö lyhyt joka jäi nurkkiin kun tein Tarmo_L:n 242:een uudet pöntöt. Kaadoin tankkiin lisää ainetta ja käytin jonkin aikaa. Toistaiseksi ei vuotoja ja putkiston ääni vaikuttaa kohtuulliselta. Laitan varmaan vielä alkuperäisen tai vastaavan putkenpään näön vuoksi. Aikaa sai taas menemään kaikenlaiseen säätöön ja vielä ois hommaa ennen kuin viitsii lähteä koeajolle.



« Viimeksi muokattu: 16.12.2017, 01:06:01 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13524
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #106 : 16.12.2017, 13:22:25 »
Sanosin että nyt on V90 semmonen kuin sen olis pitänyt olla tehtaalta...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #107 : 17.12.2017, 00:59:11 »
Menis virittäminen liian helpoksi jos niin ois :D

Väsäsin V90 putkenpään vakionoloisesta rosterisesta jossa on sisällä irto-osa pienemmällä sisäreiällä. Vaimentui ääni kohtuullisesti. Laatikontukipalkin tein valmiiksi. Eipä siinä kummoisia kuin hitsasin levyn johon 242:ssakin ollut kumi kiinnittyy. Koneen sähköt sain siistittyä, enää ois pidempien tulpanjohtojen osto jotta saa tehtyä puolille telineet. Melkoinen johto/letkuhässäkkä on kyllä koneen takapuoliskolla.

Siinä putkenpää:


Koeajoa on tullut suoritettua ja toimiihan tuo pääpiirteittäin. Pienillä nopeuksilla ja liikkeellelähtiessä voimansiirto ravistaa aika paljon. Häviää melkein kokonaan 40-50km/h välimaastossa, pieni nypytys jää taustalle. Etupätkä ei ole aivan oikeassa asennossa. Jonkin aikaa meni ajellessa ja ihmetellessä seosta. Bensakarttaan joutui lisäämään reilusti ja nostamaan reqfueliakin, eikä siltikään riitä yläkierroksilla. Taitaa pumppu olla viimeisillään. Eihän näiden pumput kovin suurituottoisia ole, mutta 965:ssä kohtuu uusi pumppu piisaa kuitenkin ~samaan tehoon E85:llä. Nythän tässä on tankissa 95:ttä.

Unohtui aiemmin sanoa, että johtosarjaa sisälle vetäessä tuli vastaan jäähdytysnestettä apparin lattiamaton alla. Lämppärinkotelo näyttää siltä kuin se olisi ollut auki tai sitä olisi yritetty avata. Joutuu varautumaan kennon vaihtoon.

Josko päivällä sais otettua jotain käyntivideota.

Ainiin. Vaikka joku valtamerilaivamaisesta käytöksestä tykkääkin, niin alustalle on pakko tehdä jotain lähiaikoina. On se sen verran veltto(karmea) ajaa verrattuna 965:een :o
« Viimeksi muokattu: 17.12.2017, 01:05:04 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #108 : 17.12.2017, 23:28:11 »
Mitäs kaikkea V90:lle tulikaan tänään tehtyä ???

Bensansuodattimen vaihdolla tuli lähdettyä liikenteeseen ja siinä olikin jotain muovimaista möyhtää molemmissa päissä. Sisältä ei tullut kuitenkaan tummaa bensaa kuten joissain todella vanhoissa tulee toiseen suuntaan kaataessa. Motonetin listaus ei tunne näihin oikeanlaista suodatinta ollenkaan vaan tarjoaa V70II/S80/60 sutia. Pitäisi tarjota 850/x70. Bensa ei silti riitä kierroksilla joten pumppu menee vaihtoon. Kokeilisi hyllyssä lojunutta Walbro-kopiota.

Nöyhtää, klikkaamalla isommaksi:


Konepellin eristeeseen tein reiän kaasuläppäkotelon kohdalle ja hioin kotelosta paria nurkkaa. Nyt kaikki osapuolet mahtuvat olemaan, eikä kotelon kulmat ota enää peltiin kiinni. Vaihdoin oikeanpuolen käsijarruvaijerin vaikkei ollut vielä vanha, mutta edellisen omistajan väliliitospatentin takia oli hieraantunut rikki ja jumetti. Käynnissä oli vaihtelua satunnaisesti ja tuli esiin kun kakkosen suuttimenliittimen veti aivan lukkoa vasten. Kävin kaikki oikeanpuolen liittimet läpi, taivuttelin pinnejä vähän ja käynti on pysynyt kunnossa.

Kardaanintukilaakerissa tuntui epämääräisyyttä jo kasatessa ja tuumasin vaihtaa sen samalla kun haen tärinöitä pois. Kokeilin ensin nostaa ja laskea vanhaa tukikumia ilman merkittävää muutosta. Vaihdoin valkeassa 745:ssä olleesta kardaanista tuoreen kumin ja laakerin. Siinä ei värissyt yhtään, mutta tässä intoutui aivan älyttömäksi. Ei auttanut vaikka miten muutti korkeutta. Ainoana keinona ennen vanhan kumin uudelleenasennusta vedin puukkosahalla kumin takapuolelta ulkoreunasta vajaa sentin levyisen siivun pois ja nostin ~2mm päähän pohjasta. Tuuri on joskus kohillaan ja värinät lähtivät sahatun kuminriekaleen mukana. Nyt se on sopivan löysä, mutta ei liian. Etupätkän linjaus on jo ehkä jopa ohi tekniikan linjasta, mutta ei tullut kokeiltua onko korkeudella mitään merkitystä.

Tekniikan painonlisäyksen ja vakioiden löysien etujousien myötä ajoasento on kasarimaisen etukeno. Keulan korkeus on nyt hyvä, saatava vaan perä samalle tasolle. Ja T6 etujouset voisi laittaa tähänkin parantamaan kulkua. Ei ole kovin mukavaa kun reilummin kaasua antaessa kallistuu sivulle ja nostaa keulaa :(

Videota otin, mutta pitää katsoa onko siitä julkaisukelpoiseksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #109 : 18.12.2017, 00:16:26 »
Ja nyt on jonkinlaista videontynkää: https://youtu.be/RME8sETMZjQ
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #110 : 19.12.2017, 07:44:41 »
Täällä hiljaisuudessa oon salaa vaklaillu tätä sun hommaas tän V8 kanssa  S*

Komeaa ja erittäin kiinnostavaa toimintaa jota seuraa mielellään, foorumin yks mielekkäisimmistä jutuista. T: V8 hullu  ::)
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #111 : 19.12.2017, 17:22:08 »
Aina täytyy tehdä jotain, että pysyy mieli virkeänä ja tili tyhjänä ;)

Yllätykseksi V90 muutkin lukkopesät toimii kuin kuskin ovessa. Voitelin ne ja herkistin takaluukun lukkomekanismin. Kahva ei toiminut kunnolla ja vivusto oli jumissa auki-asentoon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #112 : 23.12.2017, 02:08:51 »
V90:een laitoin viikolla uudet takaluukunpumput, muuten sille ei olekaan "tarvinnut" tehdä juuri mitään.

965:n otin töiden jälkeen sulamaan ja vaihdoin kannentiivisteen.



Turbon toinen taaempi kiinnityspultti pakosarjaan oli lähtenyt omille teilleen ja toinen oli löysässä. Etummaiset olivat tiukassa eikä vuotojälkiä ollut. Kertaakaan en ole tarkastanut asennuksen jälkeen, eikä käytössä ole lukkomuttereita(kuten ei ole englantilaisessakaan). Yksi päälikannen pulteista leikkasi avatessa kiinni ja ainoa vaihtoehto oli kääntää se poikki. Ei lähtenyt edes isolla virralla hitsatun mutterin ja induktiolämmittimen avustuksella. Porasin pois kasauksen jälkeen ja tein M8 kierteen.

Kaikki vaikutti aivan siltä kuin konetta ei olisi ennen avattu ja tiiviste vuoti vanhuuttaan. Stefatkin olivat alkuperäiset ja sylintereissä näkyy hoonijäljet ylös asti, josta voisi epäillä että kone on vaihdettu ennen kuin auto on tullut Suomeen. Ei näillä kilsoilla pitäisi olla enää orkkis osia ja noin hyviä pyttyjä :D Jäähdytysnestevuoto oli lähinnä kannentiivisteen oikeasta takanurkasta ulospäin kuten oletinkin. Ei sentään ollut mennyt öljynpaluukanavaan. Sylinterien suuntaan ei näkynyt minkäänlaista merkkiä vuodosta ja lohkossa pyttyjen välitkin olivat kunnossa.

Käyttelin lämpimäksi, kävin koeajolla ja tuntuu toimivan kuten ennenkin. Kovin paljoa ei viitsi ajella ennen kuin vasen takaylätukivarsi on vaihdettu.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #113 : 26.12.2017, 12:49:43 »
Taas on pitkä tovi ennyt mun edellisestä foorumivierailultani ja taas löytyy V8 työn alta  *taavih->

Mun silmääni nää korimallin farkut on upeita autoja. Tuo vihreä väri paras, mitä voi olla. Siihen sitten V8 päälle, niin eipä paljoa muuta enään vois toivoa. Eikö tää ollut vielä manuaalikin? Tosin tässä topikissa vaihtuu autot sitä tahtia, että saatan erehtyäkin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #114 : 26.12.2017, 18:51:49 »
Kyllähän se on farkku oltava :) Toki on manuaali, eipä tekniikkapaketti ole muuttunut siitä mihinkään kun oli 242:ssa. Tämä vihreä ei omaan silmään ole parhaimmasta päästä, muttei pahinkaan. Kiillotuksella paranis kummasti.

Sunnuntaina tuli V90:llä reilu 400km maantiereissu ja 95:ttä kului noin 10,5l/100km. Harvempi perä vois auttaa kulutukseen, eikä siitä ois haittaa muutenkaan niin sais ykkösestä käyttökelpoisemman.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #115 : 27.12.2017, 20:52:25 »
Kaivauduin hangessa seisovan purkuauton luo ja vaihdoin siitä 965:een vasemman takaylätukivarren. Onneksi tukivarren sisemmän etuhelan kuusiokolot ei olleet niin tiukassa kuin purkuautossa, siitä joutui kääntämään molemmat poikki.

V90 lämppärinkenno vaikuttaa alkaneen vuotamaan viime päivinä ihan reilusti. Tilasin jo uuden ja tulipa mieleen että samalla voisi vaihtaa kaksitoimisen alipainekellon, mutta mistähän sellaisen saisi sovellettua kun uutta ei ole saanut enää hetkeen?
« Viimeksi muokattu: 27.12.2017, 23:19:19 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #116 : 28.12.2017, 07:48:07 »
Tuossa lainaus minun Showroomista https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25022.60.
Siellä myös muutoksesta kuvaa vastauksesta 69 eteenpäin.

Hokasin ryhtyä etsimään tuota paljetta AC-Delcon cataloogista. Sieltä pamahti GMC:n ja muutaman muun GM:n lotjan käyttämä kaksoispalje.
Numeroilla 15-71441 ja vielä parempi 15-71438, jossa ainoastaan hieman erilainen kiinnitys lämppärin läppään.

https://www.ebay.com/itm/ACDelco-15-71438-Heater-Blend-Door-Or-Water-Shutoff-Actuator/371858945135


Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #117 : 28.12.2017, 11:10:11 »
Yhden myyjän löysin ebaysta eilen tuolle linkkaamallesi ja sekin lähettää vain jenkkeihin. Ensin mainittuja myy useampikin ja niitä saa myös Rockautosta, siellä saldo oli kaksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #118 : 29.12.2017, 21:22:45 »
Laskin 965:stä bensanpainetta eilen eli vaihdoin puolisen milliä vähemmän puristetun paineensäätimen, viimeinkin. Kylmänä nollan tuntumasta lähtee samalla tavalla eli startatessa annettava kaasua jotta käynnistyy kerrasta. Liikkeellelähtö helpottui ja voi kuormittaa lumipöperössäkin alle 1000rpm kun kone ei enää koeta tukehtua pullaansa. Jos vaikka vähän laskis kulutusta ::)

V90 vanhan tekniikan meinasin siirtää 242:een, mutta se menikin tutulle lohkovikaisen S90:n keulalle. Vaihdoin sen joutessani maanantaina ja tänään purin risan koneen. Sen on joku käynyt hiljattain läpi kohtuu huolella. Laakeroitu, vaihdettu uutta veivin- ja runkopukinpulttia, jne. Ulkoisesti putsattu viimeisen päälle hyvin. Lohkossa vain melkein koko pituudelta halkeama peruspaikassa eli oikealla puolella puolivälissä. Jäähdytysnesteestä merkkejä viidessä kannenpultinreiässä ja öljynpaluukanavat vuotivat ulospäin. Ihme kyllä nesteet ei sekoittuneet. Lohko, veivit ja männät romuun, muut talteen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7597
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 965 B6254T -95 ja V90 -98 4,6l
« Vastaus #119 : 06.01.2018, 16:40:50 »
Eilen tein 965:lle perusputsausta ja tänään se lähti uuden omistajan matkaan:



Mitäs sitten seuraavaksi laitettas? :D
Mutta jos vaikka pyrkis vielä vähentämään kalustomäärää ennen kuin ostaa mitään lisää...
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

RallyBaron  Samppasport