Turbo vaihdettu uuteen ~40tkm sitten eikä livedatassa näy mitään poikkeavuuksia. Katalysaattorin koodi tulee toodella harvoin, päästöt kunnossa jne joten en usko katalysaattorin vikaan.
Nyt lähinnä kiinnostaisi tietää millainen ahtopaineen säätöventtiili tuolla on (jos on). Tällä hetkellä liikaa välimatkaa jotta alkaisin itse tonkimaan konepellin alta...
Sen katin kunnon voi itsekin tarkastella livedatalla. katsoo lambda arvoa ennen ja jälkeen katin, ennen kattia pitäisi seilata edestakaisin laidasta laitaan, ja jälkeen olla melko suoraa viivaa sen jälkeen kun katti on lämmennyt.. Olettaen tietysti että siellä on se katin jälkeinenkin lambda-anturi. Tosin jos siellä ei ole, niin mistäpä se osaisi keksiä että katissa olisi jotain vikaa. Kuolemaisillaan oleva katti tosin voi tehdä sitä kuolemaa vuosikausia.
Hukkaporttin kello ohjaa yleensä turbon pakopesässä olevaa venttiiliä (eli sitä varsinaista hukkaporttia) joka päästää ylimääräisen pakokaasun turbiinin ohi, siten rajoittaen ahtopainetta. Jos autossa ei ole sähköistä ahtopaineen säätöä, ecu vain vahtii että ahtopaineet vastaa suunnilleen sitä mitä vastaavalla kengittämisellä sieltä pitäisi tulla, jos ahto jää vajaaksi, tai nousee liian korkeaksi se päättelee että nyt ei ole kaikki ihan niin kuin pitäisi.
Jos hukkaportin kellolle menevä letku vuotaa, niin se antaa liikaa ahtopainetta, tai vastaavasti jos kello, tai sen jousi on kuoleentunut se ei anna täyttä ahtoa, jonka myös tekee huonokuntoinen turboahdinkin.