Race.fi  Puotilan autokorjaamo

AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä

  • 77 Vastauksia
  • 28409 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #30 : 20.07.2011, 14:33:54 »
Nyt kun mennään insinööripornon puolelle, niin tuolla syyläriin tulevan veden lämpötilalla on merkitystä syylärin kuumassa päässä. Kennon tehosta, veden kiertonopeudesta, paskaisuudesta ja ilmamassan virtauksesta (nopeus/lämpötila) riippuu sitten se toisen päädyn lämpötila.  Yleensä se on selvästi kylmempää kuin tuleva vesi, mutta kuinka paljon on riippuvainen monesta ylläkuvatusta seikasta. Pääsääntönä mitoituksien turvakertoimet ovat poskettomia.

Merikontissa ei kyllä (ainakaan omassa) tule vastaan helposti se tilanne, että termostaatti ei aukeaisi pienemmissä pakkasissa kuin -30C, koska sen verran tehokas lämpögeneraattori, eikun....  bensiinikrematorio se on.
Ajoviima maantienopeuksissa riittää jäähdyttämään moottoria riittävästi tasakaasulla kireämmissä pakkasissa. Jo matka-ajossa bensiinikrematorioni tuottaa +100kW lämpötehoa jatkuvalla syötöllä, josta sellaiset n. 15kW menee liikkumiseen.   :o

Vaikka talvikeleissä en sandaalia käytäkkään, niin maiharia annettaessa termari aukeaa oikein iloisesti. Sen verran paljon lämpöä on se +400kW (kuvitteellisesti n. 30% hyötysuhde), jonka pannu tuottaa.  :o


Mutta takaisin aiheeseen.

Kuumissa keleissä (yli +30C) paluu puolella vesi on liian kuumaa, jotta laatikkoöljy jäähtyisi riittävästi pysyäkseen toimintaparametreissään vakiosysteemillä, joka on muutama kymmenen senttiä putkea syylärin kylmässä päässä.

Mun mielestä sen syylärin kylmänpään lämpötilan määrää lähinnä moottorin lämmöntuotto, ja mun mielestä voidaan sanoa että oli termari 82 tai 92 asteinen kone tuottaa suunnilleen saman verran hukkalämpöä suulärin hukattavaksi. 92 termarilla koneen ulkokuori on kenties hieman lämpimämpi jolloin sitäkautta haihtuu hieman enemmän lämpöä, mutta onko tuo määrä nyt enää merkityksellinen. 92 termarilla tietysti se syyläriin tuleva neste on kuumempaa, mutta määrällisesti vähemmän tms.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #31 : 20.07.2011, 15:23:56 »
Tässä vähän mallia miten sen öljyjäähyn voi sijoittaa konehuoneeseen:

eli noin:


Ei onnaa! Ei mahdu! Kuten Toni jo totesikin. Tuossa kohden omassa kontissa on se aktiivihiilisaastesysteemin pytty.

Lisäksi syyläri on niin leveä, että se on niiden uloimpien kiinnikkeiden välissä. Suomeksi sanottuna, täyttää runkopalkkien välin kokonaan.

Muistutan uudelleen, kyseessä on sähköflektillä varustettu ilmastoitu malli. Joten sen syyläri on kaikista suurin, mitä kontteihin on asennettu. About 15cm leveämpi ja melkein 20 cm korkeampi kuin kuvassa.   :-\
Kuvasi öljynkennon kiinnitysruuvin kohdalla alkaa vasta oman kontin syylärin muovipääty.

Pari jäähytintä purkanut, ja kyllä siellä on ihan oikea kenno kennon sisällä, eikä mikään putki, muistaakseni 5-rivinen lätty. Ja oli ihan volvolainen syyläri, siitä vaan räjähti ylävesiletkulähtö...

Kiitos tiedosta.  Tällöin sen kennoston jäähdytyskyky ei riitä tai sitten syylärissä ei ole tarpeeksi virtaamaa, mihin en kyllä usko ongelman aiheuttaneissa olosuhteissa.

Ja sinä meinasit rakentamalla kierukan syylärin alavesiletkuun lootan jäähdytykselle tapahtuvan mitä? Siellähän se lilluu kuumassa vedessä kuumalla ilmalla +30, tai jos se tulee siihen letkun päälle (en oo saanu selvyyttä miten "virallinen" asennus tapahtuu) lootaöljyn kuumetessa lähelle +100 paistuu se siihen alavesiletkuun aika varmasti kiinni ja kunnolla.

Kokeile RANE™ patentilla ensin sitä sun kierukkaa ihan siinä puskurin takana, ja jos se on vaikka kuparia tai alumiinia sen lämmön siirtokyky riittää varmasti. Ehkä jopa lauhduttaa paremmin mitä volvon omalla tai tarvike lauhduttimella. Riippuu sen putken koosta ja kieppien määrästä.

No, se paluukierron vesi on kylmempää kuin 80C, joka on aivan riittävän "pieni" lämpötila, jos lootaöljyn saa jäähdytettyä siihen. Ketjussa kuvattujen ongelmien ilmenemisen aikana lootaöljyn lämpötila on kolminumeroisilla lukemilla.

Ja se suunniteltu jäähdytyshässäkkä&kierukka tulee korvaamaan alkuperäisen alavesiletkun ja on rakenteeltaan rosteriputkea (150mm) ja kuparikierukka sisällä ja turbon vesikierron nippa pumpun puolella. Tehollista sisätilavuutta sillä on about sama kuin syylärin kylmällä päädyllä tai hitusen isompi.

Olin kyllä ajatellut tehdä tuon RANETM kokeilun.   :D

Mun mielestä sen syylärin kylmänpään lämpötilan määrää lähinnä moottorin lämmöntuotto, ja mun mielestä voidaan sanoa että oli termari 82 tai 92 asteinen kone tuottaa suunnilleen saman verran hukkalämpöä suulärin hukattavaksi. 92 termarilla koneen ulkokuori on kenties hieman lämpimämpi jolloin sitäkautta haihtuu hieman enemmän lämpöä, mutta onko tuo määrä nyt enää merkityksellinen. 92 termarilla tietysti se syyläriin tuleva neste on kuumempaa, mutta määrällisesti vähemmän tms.

Sen syylärin kylmän pään lämpötilan määrittää lähinnä ilman massavirtauksen määrä ja ilman absoluuttinen lämpötila jos syylärin mitoitukset ovat edes oikealla mantereella.

Tuon termarin vaikutus onkin kinkkisempi juttu, koska kuumempi vesi luovuttaa enemmän energiaa (lämpötilaero) kuin kylmempi mutta kuten sanoit, termari ei ole silloin niin usein tai paljon auki, jolloin jäähtymiselle on enemmän aikaa ja kokonaisenergia on kerrallaan pienempi. Mutta kylmemmällä vedellä on vähemmän energiaa luovutettavana. Toisin sanoen vähemmän työtä tehtävänä.

Näin RAHItm arvauksena sanoisin, että kylmemmällä termarilla kylmäpää on hitusen kylmempi.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8990
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #32 : 20.07.2011, 19:21:43 »
Ei onnaa! Ei mahdu! Kuten Toni jo totesikin. Tuossa kohden omassa kontissa on se aktiivihiilisaastesysteemin pytty.

Onhan sulla tuolla tilaa vaikka lampaalle:



Kyllä sinne tommosen taskujäähyn luulis saavan kiinni.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #33 : 20.07.2011, 21:15:57 »


btw mikä tuo ämpäri tossa laturin edessä on?

Ja voihan sen laatikon syylärin laittaa vaikka tuohon keskelle taaimmaiseksi..

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #34 : 20.07.2011, 21:17:57 »
btw mikä tuo ämpäri tossa laturin edessä on?

Ja voihan sen laatikon syylärin laittaa vaikka tuohon keskelle taaimmaiseksi..

Ei onnaa! Ei mahdu! Kuten Toni jo totesikin. Tuossa kohden omassa kontissa on se aktiivihiilisaastesysteemin pytty.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #35 : 20.07.2011, 21:21:57 »
Onhan sulla tuolla tilaa vaikka lampaalle:

Joo, jos se lammas on tätä kaliiberia!   :2funny:



Kyllä sinne tommosen taskujäähyn luulis saavan kiinni.

Kennopaketin etupuolelle mahtuu vaikka mitä, mutta ei siihen paikkaan mihin tarkoitit.   ;)
btw mikä tuo ämpäri tossa laturin edessä on?

Ja voihan sen laatikon syylärin laittaa vaikka tuohon keskelle taaimmaiseksi..

Se ämpäri on niitä saastehärpättämiä (pakollinen) jotka kuuluvat vuosimalliin (kts. aikaisempi viestini).

Keskellä ei ole nimeksikään tilaa ja siellä on jo muutoikin niin kuuma, ettei se jäähdytä enää kunnolla. Kone huoneen lämpötila pyörii tuolla 60C paremmalla puolella kun niitä loota ongelmia on. Joten idea laittaa se jäähdytin konehuoneen puolelle on kuolleena syntynyt.  Kennojen etupuolelle se kyllä sopii oikein hyvin.

Toinen juttu tuossa syyläristä erillisellä (alavesiletkussa) on se, että syylärin uusimisessa säästää satasia.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #36 : 20.07.2011, 21:40:40 »
Omassa tuo bensahöyry pönttö on etuvalon alapuolella. Nähny myös sellasen jossa se pultattu runkopalkkiin tosi alas.

Ootko ihan ite nostanut tuon noin ylös?

Omaan kaadoin uusien öljyjen sekaan tänään atf treatment ainetta joka vähensi tärinää 1-2 vaihdon jälkeen lähes olemattomiin. Huomenna lauhduttimen irrotus, pesu ja asennus uuteen paikkaan.


edit: Empä teekkään tänään mitään ainakaan aamusta, aurinko paistaa ja vettä sattaa. Muutenkin nokka jo vuotaa.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2011, 11:21:51 kirjoittanut The moose »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8990
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #37 : 20.07.2011, 21:44:23 »
Joo, jos se lammas on tätä kaliiberia!   :2funny:

http://jennifermccolm.com/blog/wp-content/uploads/2008/11/jm-home-01_080510_0387.jpg

Kyllä sinne tämmönenkin uppoaa



ja tuo on jo sen öljyjäähyn kokoinen. (Mittakaavaa antamassa etuveto-takaveto köydenvedon kiertopalkinto.)

Kennopaketin etupuolelle mahtuu vaikka mitä, mutta ei siihen paikkaan mihin tarkoitit.   ;)

No se oli vaan malliksi miten niitä jäähyjä voi ripustella sinne tänne. Sinne keulalle sen olisi tosiaan jo virittänyt monta kertaa tämän topikin kirjoittelun aikana...

Keskellä ei ole nimeksikään tilaa ja siellä on jo muutoikin niin kuuma, ettei se jäähdytä enää kunnolla. Kone huoneen lämpötila pyörii tuolla 60C paremmalla puolella kun niitä loota ongelmia on.

Tarvittaessa pienellä flektillä, mutta kyllä se siellä pärjäilee kun moottoriöljyllekin välttää melko syrjään laitettu pieni kenno.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #38 : 20.07.2011, 21:52:49 »
Kyllä se todennäköisesti toimisi vaikka siinä viimeisenäkin,  se öljy lienee aika pitkällä toisellasadalla asteella kun alkaa kehittelemään ongelmia.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #39 : 20.07.2011, 22:11:29 »
Omassa tuo bensahöyry pönttö on etuvalon alapuolella. Nähny myös sellasen jossa se pultattu runkopalkkiin tosi alas.

Ootko ihan ite nostanut tuon noin ylös?

Omaan kaadoin uusien öljyjen sekaan tänään atf treatment ainetta joka vähensi tärinää 1-2 vaihdon jälkeen lähes olemattomiin. Huomenna lauhduttimen irrotus, pesu ja asennus uuteen paikkaan.

Kyllä tuo aktiivihiilipytty on ihan tehtaan jäljiltä siinä missä se on. Löytyy myös kaverin kontista (vm. 97) samasta paikasta.
Lienee kylmästöityjen mallien juttu.
Kaksinelikantissani se taisi olla ajovaloumpion alla.

Ok, kaipaat siis sinäkin parempaa jäähdytystä laatikon öljyille?   ;)

Lähinnä itseä kiinnostaa AW71 kokemukset yleisesti, eikä pelkästään kuumassa.  :hello:
Kyllä se todennäköisesti toimisi vaikka siinä viimeisenäkin,  se öljy lienee aika pitkällä toisellasadalla asteella kun alkaa kehittelemään ongelmia.
Näin yleisestä kokemuksesta kaikenlaisesta elektroniikan jäähdyttämisestä, niin konehuoneessa on pirullisen kuuma ja se jäähtyminen niissä lämpötiloissa on vähän niin ja näin. Joten mielummin sinne missä on tilaa...   Lisäksi tahdon tehdä jakopäärempat ilman kennojen irroittamista.

En ole mitannut sitä öljyn lämpötilaa (kun sattumoisin niinä kertoina ei ole ollut lämpömittaria matkassa). Mutta arvaukseni on, että se on lähempänä 200C kuin 100C.  ::)


Jotain erikoista noissa kylmästöidyissä jurbo merikonteissa on, sillä mätänetistä ei saa edes syyläriä noihin vaikka muihin malleihin löytyykin.
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/307610/0
Tuokin kenno on liian matala (590*425mm), vaikka leveys alkaakin riittämään.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #40 : 20.07.2011, 23:52:17 »
Mulla ei ole lisäjäähyä atf:lle ja lukko kytkeytyy aivan hyvin helteelläkin vaikka kuinka kenkis. Lisäjäähy lienee tarpeellinen lähinnä karavaanarihommissa.

exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #41 : 21.07.2011, 12:18:36 »
Mulla ei ole lisäjäähyä atf:lle ja lukko kytkeytyy aivan hyvin helteelläkin vaikka kuinka kenkis. Lisäjäähy lienee tarpeellinen lähinnä karavaanarihommissa.

No, omassa kontissa on kyydissä ollut ongelma tilanteissa ylimääräistä painoa korkeintaan 30kg kuskin lisäksi.

Joten erona sitten lienee sandaalin keveys?  Minulla se on todella kevyt!  :2funny: :2funny:

Tai onko meillä samat systeemit?
945 B230FK 0,9bar ahdoilla, AW71L, manuaalinen ilmastointi (sähköflektijäähdytys).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #42 : 22.07.2011, 00:15:01 »
Tänään taasen olosuhteet olivat sellaiset, että kevyellä sandaalillatm sai aikaiseksi sen, että turbiinin lukolla oli vaikeuksia lukittua alle motari-nopeuksien.

Matka 60km ja "kevyesti" sandaalia parissa ohituksessa. Ilmastointi päällä ja ilmiö esiintyi kun auton lämpötilamittari ylitti 31C astetta.

Täsmennetään tuota kevyttä sandaalia...    ;)

Tuo "kevyt" sandaali tarkoittaa riuskaa (täyskaasu) ohitse kiihdyttämistä esim. 70km/h nopeudella etenevän rekan perässä matelevaa 5-8 auton jonoa 100km/h rajoituksella takimmaiselta paikalta lähdettynä.
Noita tilanteita kun sattuu perättäin useampia 10-20 kilometrin matkalla, kunhan taipaletta on taitettu parisen kymmentä kilometriä maantienopeudella 80-100km/h ennen sitä. Niin soppa on valmis, eli öljyt liian kuumina. Ja vielä ulkoilman lämpötila ylittää sen maagisen 30C astetta.

No, täytyy ensiviikolla näperrellä se kupariputkihässäkkä sinne kennojen etupuolelle ensihätään.  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 940 TURBO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #43 : 23.07.2011, 20:00:44 »
 :) Tästä kuvasta (ni ) senverran että kyseessä on ilmastoinnilla varustettu 940 Turbo. Vaihteisto öljyn lauhdutin sijaitsee Ilmastoinnin lauhduttimen etupuolella. Kuvassa näkyvä kenno on tosiaan moottoriöljyn lauhduttinkenno.  Sitä en tiennytkään että alkuperäinen jäähdytin olisi yhtä leveä kuin tuo Large-kiinari, todennäköisesti tähän on joskus vaihdettu kapeampi syylari.  Mutta koskaan ei ole ollut ongelmia moottorin lämpöjen kanssa.  Tuulettimena on visko, ja lisänä ilmastoinninkennoa viilentävä iso sähköflekti 124 MB,stä.
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg

Niin, sen matopurkin jouduin heittämään mäelle kiinarin asennuksen yhteydessä, olenkohan nyt syyllistynyt vakavaan ilmastorikkomukseen, bensatakin höyryt kulkeutuu vapaasti kohti atmosfääriä.... :2funny:
« Viimeksi muokattu: 23.07.2011, 20:11:42 kirjoittanut 940 TURBO »

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #44 : 23.07.2011, 20:22:27 »
:) Tästä kuvasta (ni ) senverran että kyseessä on ilmastoinnilla varustettu 940 Turbo. Vaihteisto öljyn lauhdutin sijaitsee Ilmastoinnin lauhduttimen etupuolella. Kuvassa näkyvä kenno on tosiaan moottoriöljyn lauhduttinkenno.  Sitä en tiennytkään että alkuperäinen jäähdytin olisi yhtä leveä kuin tuo Large-kiinari, todennäköisesti tähän on joskus vaihdettu kapeampi syylari.  Mutta koskaan ei ole ollut ongelmia moottorin lämpöjen kanssa.  Tuulettimena on visko, ja lisänä ilmastoinninkennoa viilentävä iso sähköflekti 124 MB,stä.
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg

Niin, sen matopurkin jouduin heittämään mäelle kiinarin asennuksen yhteydessä, olenkohan nyt syyllistynyt vakavaan ilmastorikkomukseen, bensatakin höyryt kulkeutuu vapaasti kohti atmosfääriä.... :2funny:

Onko imusarjan letkut sitten suoraan pihalle vai? Vaikuttaa muuhunkin se pönttö kuin bensatankin huuruihin.

Muttajuu, samanlainen konetilahan mikanilla on kuin omassakin 945:ssa. Tosin itelläni ECC ja pykälän vähemmän paineita. Ei ole kyllä tullut itsellänikään ongelmia laatikon toimimisen kanssa, ei edes vaikka helteellä kävin repimässä ton lasikuitupaskan mäkeen ja kiihytykset oli aika rankkoja :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy