Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230FK, kulutus ~16l/100km, selvisi

  • 109 Vastauksia
  • 42216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
B230FK, kulutus ~16l/100km, selvisi
« : 06.02.2011, 10:51:54 »
Kaasuläppäanturin vaihdon jälkeen toimi normaalisti ainakin hetken.
Nyt kylmänä lähdettäessä ajamaan, ei tahdo kiihtyä normaalisti (tasaisesti, ei nykimistä), kaasu reagoi hitaasti.
Kun lämpeää, kiihtyy normaalisti, mutta pakokaasu haisee bensaiselta. Kulutus on ollut aika huima, manuaalivaihteisella seka-ajossa noin 17litraa/100km, ei ole tosin ollut lämmityksessä kertaakaan. Bensan pyörteen tankissa huomaa mittarissa  :o
Pari kertaa kylmänä sähköinen flekti lähti heti käynnistyksen jälkeen pyörimään.

Motonetista ostin anturin joka on moottorinvalvontaan/9,90€, ei vain ole vielä löytynyt paikkaa FK koneesta tällaiselle anturille. Erilainen liitin. Taitaa tulla asiaa siniselle?

Onkohan tämä moottorinvalvonta anturi kannessa vai välittömästi kannen alapuolelle lohkossa?

Ajatus olisi alkaa vaihtaa lämpötila/moottorinvalvonta/flektin anturat, jos kenties ruiskunboksi saa väärää lämpötila tietoa?? Lämpömittari näyttää lämmöt normaalisti.

Onkohan mistään mahdollista saada sähkökaavioita?
« Viimeksi muokattu: 23.08.2011, 21:11:57 kirjoittanut PuuhaPede »
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Oletko varma ettei sitä anturia siellä ollut? Etumainen on mittarin anturi? http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/ERGRE.jpg ( En nyt kyllä ole varma onko noin uusissa vielä samat anturit kuin vanhemmissa, olettaisin?)

Kytkentäkaavioita

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70.0

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Onko autossasi ECC:tä? Jos on, kokeiles napsauttaa AC pois päältä ja katso hörähtääkö vieläkin flekti päälle.

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Autossa on manuuaalinen ilmastointi. Se ei ollut päällä kun auto käynnistettiin, tosin selvästi ilmastoinnin kompura kytkeytyi päälle vaikka nappula koelaudassa ei ollut kytketty.
Siitä kenties flektin käynnistyminen kylmänä. Kolmannella peräkkäisellä käynnistyksellä flekti ei käynnistynyt.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Kiitos HembalanD!

Siellähän se onkin  :D
Riisuttu kuva auttoi paikallistamaan paremmin. Ei kun vaihtamaan ja tuloksia tiiraamaan  8)
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Autossa on manuuaalinen ilmastointi. Se ei ollut päällä kun auto käynnistettiin, tosin selvästi ilmastoinnin kompura kytkeytyi päälle vaikka nappula koelaudassa ei ollut kytketty.
Siitä kenties flektin käynnistyminen kylmänä. Kolmannella peräkkäisellä käynnistyksellä flekti ei käynnistynyt.

Jos sinulla on puhallussuunta pelkästään tuulilasille, niin ilmastoinnin kompuran tuleekin käynnistyä (ns. huurteenpoisto asento), ellei painerajan mielestä ole liian kylmä. Jäähdytyspuhallin ohjautuu ilmastoinnin painerajojen kautta, joten kylmällä ei käy.
Mutta lämpöisessä käy, jos toimii. Tätä voi testata lämpimässä parkkihallissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Jos sinulla on puhallussuunta pelkästään tuulilasille, niin ilmastoinnin kompuran tuleekin käynnistyä (ns. huurteenpoisto asento), ellei painerajan mielestä ole liian kylmä. Jäähdytyspuhallin ohjautuu ilmastoinnin painerajojen kautta, joten kylmällä ei käy.
Mutta lämpöisessä käy, jos toimii. Tätä voi testata lämpimässä parkkihallissa.

Kiitos!
Puhallus oli lasille..  :)
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Sattuneesta syystä oma moottori on palasina ja tuossa pöydällä on molemmat lämpöanturit. Oma auto on tosin 740GL B230F -89, mutta silti.

Ruiskun anturi on: Bosch 0 280 130 032
Mittarin anturi on: Volvo 1362645 ja toisella puolella liitintä lukee SWF 601.607

Sattumoisin tuolla on taulukko tuolle Boschille. Mikä resistanssi milläkin lämpötilalla:
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=494

---
Lisäys:
Mittasin pikaisesti tuota omaa ruiskun anturia ja molempien pinnien ja rungon välinen resistanssi oli tuolla alueella noin suunnilleen tuon Finnsquirtin taulukon mukainen.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2011, 08:38:59 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Sattuneesta syystä oma moottori on palasina ja tuossa pöydällä on molemmat lämpöanturit. Oma auto on tosin 740GL B230F -89, mutta silti.

Ruiskun anturi on: Bosch 0 280 130 032
Mittarin anturi on: Volvo 1362645 ja toisella puolella liitintä lukee SWF 601.607

Sattumoisin tuolla on taulukko tuolle Boschille. Mikä resistanssi milläkin lämpötilalla:
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=494
Jos tuota minun postaamaa tarkoitat, siinä saattapi olla virhe  ::)

Tuosta oikeat:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Jos tuota minun postaamaa tarkoitat, siinä saattapi olla virhe  ::)

Tuosta oikeat:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0

Tuo Finnsquirtin taulukko menee sopivasti tuon sinun linkittämän taulukon kanssa yhteen. Plottasin arvot (tuon sinun taulukon arvoista otin keskiarvon) ja nätti eksponentiaalinen käppyrä tuosta tuli.

Ehkä vedän liikaa mutkat suoraksi, mutta tässä tuohon kuvaajaan sovitettu yhtälö:
Resistanssi = 5583.9 x e^(-0,037xLämpötila)
e = neperin luku
^=potenssiin korotus

Tästä näppärästi laskien mikä lämpötila tarkoittaisi mitäkin resistanssia:
Lämpötilaresistanssi
-50astetta35,5KOhm
-4024,5KOhm
-3016,9KOhm
-2011,7KOhm
-108,1KOhm
05,6KOhm
103,9Kohm
202,7KOhm
301,8KOhm
401,3KOhm
50880 Ohm
60610 Ohm
70420 Ohm
80290 Ohm
90200 Ohm
100138 Ohm
11095 Ohm

Meneekö tuo kuvaajaan sovitettu yhtälö yksiin reaalimaailman kanssa?

Muoks: kirjotus-, asia- ja muita virheitä.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2011, 09:21:42 kirjoittanut googe 2.0 »

hevonen

  • Vieras
Näinhän se menee. Hyvä jos nyt on kymmenen asteen tarkkuudella ottaa vastusarvot, niissähän on yleensä tuo toleranssi riippuen lämpötilasta. Mitä kylmempi, sitä enemmän liikkumavaraa. Kuumana tarkempaa hommelia.

Noin tarkasti tuon saa ehkä laittamalla anturin kuumaan veteen ja siihen tarkan lämpömittarin, sitten vastusmittaus.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Näinhän se menee. Hyvä jos nyt on kymmenen asteen tarkkuudella ottaa vastusarvot, niissähän on yleensä tuo toleranssi riippuen lämpötilasta. Mitä kylmempi, sitä enemmän liikkumavaraa. Kuumana tarkempaa hommelia.

Noin tarkasti tuon saa ehkä laittamalla anturin kuumaan veteen ja siihen tarkan lämpömittarin, sitten vastusmittaus.

Mittasin tuo oman vanhan anturin asteen tarkkuudella 87-54 (silloin loppui into) ja ihan kivasti tuo yhtälö sopii mitattuihin arvoihin - paitsi silloin kun lämpötila on päälle 70 astetta. Lämpötilan noustessa tuosta ylöspäin laskettu resistanssi jäi jatkuvasti mitatusta. Anturin resistanssi alkoi nousta 85:n asteen jälkeen ja alimmasta n. 300 Ohmin lukemasta. Tuosta seuraa, että yhtälö jonka tuohon oman 20v anturin käppyrään sai sovitettu on muotoa: Ohm = 2E-05*C^5 - 0.0065*C^4 + 0.8273*C^3 - 51.403*C^2 + 1527.3*C - 16043 (Ohm= resistanssi ja C = lämpötila celcius asteita).

Juu tuo aikaisempi on ihan hyvä yhtälö. Sillä saa kivasti vaikkapa infrapunalla mitatusta 50 asteisesta kannesta laskettua, että anturin molempien karvojen resistanssin tulisi olla noin 850-900 Ohmia :).

Ja tosiaan tuo oma anturi voipi olla enemmän tai vähemmän sökö?
« Viimeksi muokattu: 08.02.2011, 15:34:26 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: B230FK, kylmänä meinaa hyytyä kiihdyttäessä
« Vastaus #12 : 25.03.2011, 14:13:44 »
Missä on tunnistin "ryypylle" kun moottori kylmä? IMMUssa?

Ehkä vaikutusta kylmänä on myös sillä, että downpipe on kiinni turbossa vain kahdella pultilla ja kylmänä käynnistyessä liitoksesta tulee pakokaasua konehuoneeseen. Lämmettyä reikä ikäänkuin turpoaa umpeen. Eli lambda ei saa kaikkea tarvittavaa tietoa?

Lämpimänä käy tasaisesti, kiihtyy tasaisesti, mutta kylmänä pätkii.
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: B230FK, kylmänä meinaa hyytyä kiihdyttäessä
« Vastaus #13 : 25.03.2011, 17:52:04 »
Missä on tunnistin "ryypylle" kun moottori kylmä? IMMUssa?

Ehkä vaikutusta kylmänä on myös sillä, että downpipe on kiinni turbossa vain kahdella pultilla ja kylmänä käynnistyessä liitoksesta tulee pakokaasua konehuoneeseen. Lämmettyä reikä ikäänkuin turpoaa umpeen. Eli lambda ei saa kaikkea tarvittavaa tietoa?

Lämpimänä käy tasaisesti, kiihtyy tasaisesti, mutta kylmänä pätkii.

No moottorin lämpötila-anturi antaa sen tiedon, ylempänä on jopa kuva missä se sijaitsee.

Ja vuodot ennen lambdaa ei oo ikinä hyvä juttu.

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Kiitos sekokupu!

Näihin tuloksiin ja tunnelmiin olen itsekkin tullut. Vuoto ennen lambdaa ei hjuva! :)
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron