Autodiagnoosi  Carcom Oy

varoitusvalot

  • 54 Vastauksia
  • 14261 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #30 : 04.01.2013, 22:14:00 »
Joo, kaikki ei tee näitä täyspäiväisesti, se pitänee ottaa kaikkien huomioon... ;)

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #31 : 09.01.2013, 17:29:35 »
No nyt sit mittasin latausjännitteen ja akun varauksen... no akusta sain 12,09 V eli ihan jees mielestäni kun ajattelee et vaan käynnistellään ja ajetaan muutamia kymmeniä metrejä. No lautaus jännite oli 14,4 V... miltä kuulostaa? Ja ei oo tehny sitä vikaa enää. :)

hevonen

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #32 : 09.01.2013, 18:57:55 »
No nyt sit mittasin latausjännitteen ja akun varauksen... no akusta sain 12,09 V eli ihan jees mielestäni kun ajattelee et vaan käynnistellään ja ajetaan muutamia kymmeniä metrejä. No lautaus jännite oli 14,4 V... miltä kuulostaa? Ja ei oo tehny sitä vikaa enää. :)
Ihan hyvä. Akkujännite vähän alhaalla mutta selittynee tuolla pikkuajolla. 14.4V riittää lataukseen, on ihan normaali.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #33 : 09.01.2013, 20:01:35 »
Jep. Joku 12.4-5 V ois kai ihanteellinen? Ilmeisesti laturin sisuskaluja ei tarvitse tähän hätään uusia vaikka ennen leimaa ne menee vaihtoon kuiteskin. Kiitoksia kaikille. :)

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #34 : 10.01.2013, 09:22:43 »
No nyt sit mittasin latausjännitteen ja akun varauksen... no akusta sain 12,09 V eli ihan jees mielestäni kun ajattelee et vaan käynnistellään ja ajetaan muutamia kymmeniä metrejä. No lautaus jännite oli 14,4 V... miltä kuulostaa? Ja ei oo tehny sitä vikaa enää. :)
Tietysti tuosta akun napajännitteestä voi olla montaakin mieltä, mutta minusta se on kyllä "kuoleman partaalla" eikä huoli sitä latausjännitettä sisäänsä ;). Jos autoa edes jonkin verran käytetään tuolla latausjännitteellä napajännitteen tulisi olla 12.6 - 13.0 kieppeillä lähipäivinä mitatessa. Riippuu tietysti mistä nuo jännitteet mittasit, mutta ihan akun navoista mitaten saa luotettavimman perustuloksen. Latausjännitteen mittauksessa pitää tietysti auto olla käynnissä  ;). Kunnossa oleva käynnistin toimii pienellä virranotolla etenkin kesällä, vaikka wanhat Volvot taitavat olla niitä "sahaamalla käyntiin - autoja"  :). Ehkä kuitenkin kannattaa ladata akku täyteen verkkolaturilla ja katsella sen jälkeen "pysyykö sähköt lukemilla" vaiko ei.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #35 : 10.01.2013, 17:43:07 »
Joo siis kyllä mä sen verran tiedän et auto käynnissä ku latausjännitettä mitataan. :D Vaikken mikää taikuri olekkaan.
Ja navoista mä sen akun jännitteen mittasin, otin tänään akun sisälle ja ku oli akku lämmin niin sain tuloksen 12,35 V. Ja mulla on tollanen pieni akkulaturi ja laitoin lataukseen, pitää kattoo minkä tuloksen sitte saan. Eikö alle 12,2 v ole käytännössä jo reilusti purkautunu, välillä tulee istuttua autossa niin että radio soi ja kattovalo päällä ku näprään jotain, sekin varmaan laskee varausta. Seuraava ostos on joka tapauksessa se jännitteen säätäjä ja pyörijän vois tsekkaa onko hapettunu.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #36 : 10.01.2013, 20:35:45 »
Tietysti tuollaista autossa oleilua varten on se akun kapasiteetti avainasemassa. Normaalisti näissä Volvoissa akun kapasiteetti on yleensä 60 Ah (=ampeerituntia). Minulla on vastaava akku matkailuvaunussa ja kestää noin viikon kesäaikaan ennen kuin pitää kiskoa agregaatti käyntiin (sähköpumppu/vesi, lämmitys, valaistus). Tuo 12v on se maaginen lukema, jonka alle ei jännitettä kannata laskea, koska vesipumpun ja lämmityksen moottorit (+sytytys) alkavat oikkuilla. Lisäksi akku voi sanoa työsopimuksen irti. Tosin auton käynnistyskään ei noin alas puretulla akulla tahdo aina onnistua  ::)

hevonen

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #37 : 10.01.2013, 22:38:32 »
Tietysti tuollaista autossa oleilua varten on se akun kapasiteetti avainasemassa. Normaalisti näissä Volvoissa akun kapasiteetti on yleensä 60 Ah (=ampeerituntia). Minulla on vastaava akku matkailuvaunussa ja kestää noin viikon kesäaikaan ennen kuin pitää kiskoa agregaatti käyntiin (sähköpumppu/vesi, lämmitys, valaistus). Tuo 12v on se maaginen lukema, jonka alle ei jännitettä kannata laskea, koska vesipumpun ja lämmityksen moottorit (+sytytys) alkavat oikkuilla. Lisäksi akku voi sanoa työsopimuksen irti. Tosin auton käynnistyskään ei noin alas puretulla akulla tahdo aina onnistua  ::)
Lähtee se vielä kesäkelillä 10V akkujännitteellä jos kaikki komponentit on kunnossa. :)
talvella kylmä kone ei lähde.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #38 : 11.01.2013, 20:57:10 »
Joo no tuo mun akku 68 Ah josta kai johtuukin että on lähteny viimeiset kolme talvea käyntiin jopa -35 asteessa. Eikös tuo ole suht isohko akku?

Kun akku oli laturissa puolipäivää ja laitoin tonne parvekkeelle (-9), oli se tyhjentynyt hieman, mutta vain 12,38 V:iin, oli sisällä 12,48. Ei alle tuon 12,38 laskenu. Eli ei ole akku kuollu, vain tyhjentyny käytöstä ku ei oo ajettu. :) 

Muuten on Freedom merkkinen akku... ei ilmeisesti oo kovin tuttu? Ite en tiedä mutta pääasia mulle on et siinä riittää potku.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #39 : 12.01.2013, 13:08:01 »
Tuo "puolipäivää" saattaa olla normaalilla akkulaturilla liian vähän. Akku on normiluokkaa, minulla näkyi olevan 72 Ah:n Motorcrafti bensamondeossa, mutta se taitaa olla dieseleihin tarkoitettu ;). Hieman vaikuttaa noista lukemista, että akku on vasta "puolivireessä". Minulla on noita latureita useampaa kokoa ja paras tuuppaa alussa 8 ampeeria akkuun. Latauksen kestäessä virta pienenee ja 60 Ah 4A laturilla voi kestää jopa pari vuorokautta. Tässäkin on siitä yleismittarista apua sillä 14 volttia alkaa jo olla lähellä täyttä mutta jotkut akut vaativat sen 14.5 että ovat täynnä - se loppulataus yleesä kestää koska virta pienenee. Tavallinen ns suora laturi jossa on ampeerimittari kertoo olevansa tuollaisella "normiakulla" olevansa täynnä jos latausvirta on 1 A tai hieman alle. Riippuu tietysti myös sen laturin elektoniikasta.

hevonen

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #40 : 12.01.2013, 18:47:00 »
Tavallinen ns suora laturi jossa on ampeerimittari kertoo olevansa tuollaisella "normiakulla" olevansa täynnä jos latausvirta on 1 A tai hieman alle. Riippuu tietysti myös sen laturin elektoniikasta.
..sekä pakkasessa ei kyllä helposti putoa latausvirta alle 1A, se pitää ottaa huomioon. Jos se kylmänä pukkaa alle 2A on se jo aika hyvä.

Jos haluaa halvalla tietää akun tilan, ostaa ominaispainomittarin, ei tosin voi käyttää jos akussa ei ole avattavia korkkeja... :P
Tosiaan, taval. kotilaturilla saa kyllä painaa ainakin vuorokauden että on suunnilleen täys, niinkuin pikis tuossa ylempänä kevyesti vihjaskin.

VolvoMan740

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #41 : 13.01.2013, 00:35:34 »
Joo siis ei oo noita korkkeja eli eikös tää oo huoltovapaa sillo?
Kiitti tiedosta et puolipäivää ei riitä, pidin jotain 10h ja tuo mun laturi on tosiaan antiikin aikainen ja 20 cm X 20 cm kokoinen loota, eli kun pakkaset kiristyy, pitää pitää tosiaan pari päivää latingissa.  :)

Poissa zzzalee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #42 : 13.01.2013, 00:52:59 »
Pitänee kai munki vaihtaa tuo jännitteensäädin.. Pamahti pieni ihmetyksen ilme kun 60km/h rajotuksen jälkeen alko kiihdyttämään 80, niin neloselta vaihtaessa vitoselle, kaasu ylhäällä, kaikki mittarin varoitusvalot (samat kuin käynistettäessä) vilahtivat himmeästi.. sama tapahtui kun kotitiellä painoi kaasua, huomasin kun kierrosten noustessa esim.ajovalot himmenivät ja varoitusvalot vilahtivat. Pitää tarkistaa ne laturin hiilet ja jos niissä kaikki ok, niin siiten jokatapauksessa säädin vaihtoon.  :) käsittääkseni se ei kovin hintava laitos ole  ;)
Volvo 740 B234F  -89 & Volvo S60 B5244  -05

s73

  • Vieras
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #43 : 13.01.2013, 08:05:01 »
Joo siis ei oo noita korkkeja eli eikös tää oo huoltovapaa sillo?
Kiitti tiedosta et puolipäivää ei riitä, pidin jotain 10h ja tuo mun laturi on tosiaan antiikin aikainen ja 20 cm X 20 cm kokoinen loota, eli kun pakkaset kiristyy, pitää pitää tosiaan pari päivää latingissa.  :)
ei välttämättä, siinä voi myös akun pituinen muovilaatta päällä, katso näkyykö saumoja siinä. Omassa on iso exide ja ei ole korkkeja, pitkä laatta ja se teippi piti ekana leikata siitä saumasta, laatan alla oli tavalliset kennot.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: varoitusvalot
« Vastaus #44 : 13.01.2013, 15:42:14 »
www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf

V       Varaustila %  Ominaispaino
12,8   100 %       1,28        Täysi akku. Täyden akun pakkaskesto on jopa -67°C
12,7    95 %        1,27        Täyteen varattu ehjä ja hyvä akku n. 24h kuluttua
12,6    90 %        1,26        viimeisestä täyteen lataamisesta
12,5    85 %        1,25
12,4    75 %        1,23        75% Kohdalla akku kannattaa ladata, koska sen alitus
12,3    70 %        1,22        kuluttaa akkua huomattavasti. Pakkaskesto -35°C
12,2    60 %        1,20
12,1    50 %        1,18
12,0    40 %        1,16        Pidempään alle 50% varauksessa säilytetty akku
11,9    30 %        1,14        pilaantuu hyvin nopeasti. Pakkaskesto enää -18°C
11,8    25 %        1,13
11,7    20 %        1,12
11,6    10 %        1,10
11,5
11,4
11,3
11,2
11,1
11,0    0 %    1,00               Tyhjän akun elektrolyytti on pelkkää vettä, pakkaskesto vain -5°C


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo