Kävin äsken mittaamassa akun napajännitteen (auto seissyt 34h) ja lukema oli 12.36V! Laturin lepojännite 12.42V. Lähden parin tunnin päästä liikenteeseen, niin voisin sitten mittailla kuormitusjännitykset.
Jokin kai tässä mättää? Ohivuotovirtaa ei mun virtamittauksen mukaan miinusnavalta ole. Silti 1.5 vrk seisonnan jälkeen uuden akun napajännite tippuu noin 0.3V eli ei taida olla aivan normaalia? Joku johto tai useampi mätä?
Jos akku on uusi ja täysi, niin sieltä pitäisi löytyä jännitettä yli 12,6V pitkänkin seisomisen jälkeen.
Jos ei löydy, niin jotain on pielessä. Eli akkua ei ole ladattu täyteen tai sitten sitä purkautuu jonnekkin.
En tiedä tarkkaa mittauspaikkaa imusarjalta mittaukseen, niin voisko esim. Mikan opastaa hieman (kuva ois kova), että mistä mittaan? Laturin runko <-> imusarja, akun miinus <-> imusarja ja laturin plus <-> akun plus ilmeisesti mitataan auton käydessä?
Oikein ymmärsit!
Mittaukset suoritetaan auton käydessä ja kuormaa päällä. Ysikantissa vähintään valot päällä ja saa siinä sumaritkin loimottaa. Mielummin vielä takalasin lämppärikin päällä mittausten aikana.
Ensiksi laturin maadoitusruuvin ja akun miinus navan väliltä. Sitten akun plussan ja laturin lähtönavan väliltä.
Jos miinuksella on enemmän häviöitä, niin sitten tutkimaan, onko se laturin maadoituspultin ja imusarjan välissä (luultavasti) vaiko imusarjan ja akun miinusnavan välissä.
Jos isompi häviö on akun plussan ja laturin lähtönavan välissä, niin siihen sitten uusipiuha laturilta akun plussalle, koska sen mätänemispaikka on joki laturin lähdössä, sieltä startille menevässä piuhassa tai akun plussanavassa.
Todennäköisesti haperoita piuhoja ovat laturin maadoitus pultilta imusarjaan menevä piuha ja myös laturin lähdönavasta startille menevä piuha ja nimenomaisesti siellä startin päässä, jossa korjaaminen jää tekemättä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0Kun kaikki on kunnossa, niin akun navoilla pysyy tasaisesti se 14V vaikka kaikki vakio valot olisivat takalasin lämppärin keralla päällä ja kone käy tyhjäkäyntiä.