Elekma  Autoracing

Volvo 940:n akku ei lataudu

  • 57 Vastauksia
  • 17731 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #15 : 17.02.2013, 14:59:52 »
Mittailin laturin jännitteen, joka oli ~14.5V auton ollessa käynnissä, joten laturi näyttäisi olevan kunnossa. Tein nuo ToniA:n mainitsemat mittaukset ja kaikki ok. Uusi akku näytti jotain 14.25V auton käydessä ja lepojännite noin 4 tuntia ajon jälkeen 12.67V eli ihan ok arvo ilmeisesti. Ajoreissun jälkeen ei myöskään plusnapa ja -johdot tuntuneet lämpimiltä, joten hyvä niin.

Pitää vielä seurailla huvikseen silloin tällöin akun jännitettä, jos auto on seissyt jonkin aikaa. Ohivuotoja ei mittausten perusteella kyllä näyttäisi tulevan, sillä virtamittauksissa miinusnavalta ja -kengältä näytti 0.00A ovet lukossa. Kokeilin huvikseen valot päällä ja tais olla jotain 0.30A.

Nyt vaan kovaa ajoa. Kiitoksia kaikille vastanneille avusta!  P>

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #16 : 17.02.2013, 15:50:55 »
En taida osata mitata laturin perästä ilman ohjeita...

Kävin vähän mittailemassa:

Otin Matti-laturin (jonka viisari näytti 2A ja U=12V) pois latauksesta ja kokeilin startata ja auto lähtikin vaivoin käyntiin.

- jännite ilman sähköherkkuja käynnistyksen jälkeen 14.5V
- jännite auto käynnissä sähköherkut päällä 12.4V
- puolen tunnin ajon jälkeen sähkökarkit päällä 13.32V
- ilman sähköherkuttelua 13.98V
- auton sammuttamisen jälkeen vain 11.8V !

Saisko näistä tiedoista jotain irti?

Homma on ihan selkeä!

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0

Vaikka sinulle sanottiin, että lataa oikein, niin ei pidä paikkaansa!  Tyhjäkäynnillä sähköherkut päällä pitää jännitettä akun navoilla olla yli 13,5V jotta kaikki on kunnossa.

Itselläni akunnavoilla on 14,1V tyhjäkäynnillä penkinlämmittimet, takalasi/peilien lämmittimet päällä ja pitkä+sumarit päällä!



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1993
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #17 : 17.02.2013, 16:26:57 »
Homma on ihan selkeä!

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0

Vaikka sinulle sanottiin, että lataa oikein, niin ei pidä paikkaansa!  Tyhjäkäynnillä sähköherkut päällä pitää jännitettä akun navoilla olla yli 13,5V jotta kaikki on kunnossa.

Itselläni akunnavoilla on 14,1V tyhjäkäynnillä penkinlämmittimet, takalasi/peilien lämmittimet päällä ja pitkä+sumarit päällä!
Tuo latausjännitehän riippuu täysin akun senhetkisestä varaustilasta, sitä vartenhan se lataussäädin on olemassa.
Olen edelleen sitä mieltä että tämä laturi on kunnossa.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #18 : 17.02.2013, 16:51:20 »
Tuo latausjännitehän riippuu täysin akun senhetkisestä varaustilasta, sitä vartenhan se lataussäädin on olemassa.
Olen edelleen sitä mieltä että tämä laturi on kunnossa.

Ja kun EI!  :hello:
Auton laturi tuottaa vakiojännitteen (14,1-14,4V). Akun latausvirta vaihtelee akun varaustilan funktiona.

Jos lyijyakun navoilla on käynnissä ollessa alle 13V hitusenkaan, niin akkua puretaan mikä ei tiettävästi ole tarkoitus, vaan laturin on tarkoitus tuottaa se sähköjärjestelmien tarvitsema teho.

Termi "lataussäädin" on kyllä ajalta relesäätimet. Jännitteensäädin se on oikealta nimeltään.  :D

Laturi voi olla kunnossa mutta johtosarja ei jos akun navoilta ei löydy sitä 14V jännitettä....  ;)

Ja tämä ei ole mielipide, vaan jääkylmä totuus!   :juhau:


Iltalukemista akuista:
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_fi_Teknisk_info.PDF


Ps. verkkolaturilla ladatessa kannatta pitää mielessä, että niistä irtoaa vain muutamia hassuja ampeereita virtaa. Auton laturi voi pukata jopa 100A virtoja!

Jos auton akku on 60Ah ja käytännössä tyhjä, pitää sitä ladata 4 ampeerin latausvirralla vähintään 15 tuntia, että se täyttyisi. Laskelma ei ota huomioon lataushyötysuhdetta tms. insinööripornon puolella olevaa.

Laskukaavana voi käyttää ampeeritunnit / latausvirta = latausaika


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #19 : 17.02.2013, 17:31:04 »
Jos laturista tulee 14.5V ja akun kengilläkin on yli 14V auton käydessä tyhjäkäyntiä (voisi vielä pistää penkinlämmittimet, takalasin lämmittimen ja pitkät valot päälle), niin kyllä sähköpuolen pitäisi olla kunnossa. Mittasin muuten omastani Bilteman pihtivirtamittarilla 72 ampeerin virran tuossa tilanteessa, mun autossa on 100A laturi.

Mun kärryni on kakkosauto jolla ajellaan tosi vähän ja lyhyitä matkoja. Koitan muistaa ladata akun parin viikon välein jos sillä ei ole ajettu yhtään pidempää reissua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #20 : 18.02.2013, 01:23:56 »
Mittasin muuten omastani Bilteman pihtivirtamittarilla 72 ampeerin virran tuossa tilanteessa, mun autossa on 100A laturi.
Halvat DC-pihtivirtamittarit muuten puhuvat höpöjä herkästi! Koska kalliimmatkin puhuvat höpöjä DC-virtamittauksissa yllättävän paljon.

Epäilen hitusen tuota 72A mittaustulosta, koska tuo 100A bosch laturi tuottaa tyhjäkäynnillä 55A maksimissaan muistini mukaan. Laturin datalehteä en just tähän hätään löytänyt.

Jokatapauksessa 72A tarkoittaa 1kW sähkötehoa laturilta.  Akkukaan ei ole useiden kymmenien ampeerien virtaa vastaan kovin pitkään startin jälkeen.

Mun kärryni on kakkosauto jolla ajellaan tosi vähän ja lyhyitä matkoja. Koitan muistaa ladata akun parin viikon välein jos sillä ei ole ajettu yhtään pidempää reissua.

Erittäin hyvä tekniikka.  Hyvä systeemi on myös nuo lohkolämppärin sarjaan kytkettävät automaattilaturit.
Kaikki akut tykkäävät olla täysiä. Tyhjentyminen ja tyhjänä säilyttäminen tappaa akun kuin akun!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2288
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #21 : 18.02.2013, 09:38:14 »
Akkukeskusteluun otan kantaa sen verran että keltainen optima, ei lisättävää. Kestää syväpurkausta ja toimii vielä 10 vuoden päästäkin, moniko happoakku pystyy samaan?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #22 : 18.02.2013, 13:24:15 »
Kävin äsken mittaamassa akun napajännitteen (auto seissyt 34h) ja lukema oli 12.36V! Laturin lepojännite 12.42V. Lähden parin tunnin päästä liikenteeseen, niin voisin sitten mittailla kuormitusjännitykset.

Jokin kai tässä mättää? Ohivuotovirtaa ei mun virtamittauksen mukaan miinusnavalta ole. Silti 1.5 vrk seisonnan jälkeen uuden akun napajännite tippuu noin 0.3V eli ei taida olla aivan normaalia? Joku johto tai useampi mätä?

En tiedä tarkkaa mittauspaikkaa imusarjalta mittaukseen, niin voisko esim. Mikan opastaa hieman (kuva ois kova), että mistä mittaan? Laturin runko <-> imusarja, akun miinus <-> imusarja ja laturin plus <-> akun plus ilmeisesti mitataan auton käydessä?

Ps. Autossa on Bosch 100A -laturi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #23 : 18.02.2013, 14:06:50 »
Kävin äsken mittaamassa akun napajännitteen (auto seissyt 34h) ja lukema oli 12.36V! Laturin lepojännite 12.42V. Lähden parin tunnin päästä liikenteeseen, niin voisin sitten mittailla kuormitusjännitykset.

Jokin kai tässä mättää? Ohivuotovirtaa ei mun virtamittauksen mukaan miinusnavalta ole. Silti 1.5 vrk seisonnan jälkeen uuden akun napajännite tippuu noin 0.3V eli ei taida olla aivan normaalia? Joku johto tai useampi mätä?
Jos akku on uusi ja täysi, niin sieltä pitäisi löytyä jännitettä yli 12,6V pitkänkin seisomisen jälkeen.
Jos ei löydy, niin jotain on pielessä. Eli akkua ei ole ladattu täyteen tai sitten sitä purkautuu jonnekkin.

En tiedä tarkkaa mittauspaikkaa imusarjalta mittaukseen, niin voisko esim. Mikan opastaa hieman (kuva ois kova), että mistä mittaan? Laturin runko <-> imusarja, akun miinus <-> imusarja ja laturin plus <-> akun plus ilmeisesti mitataan auton käydessä?
Oikein ymmärsit!

Mittaukset suoritetaan auton käydessä ja kuormaa päällä. Ysikantissa vähintään valot päällä ja saa siinä sumaritkin loimottaa. Mielummin vielä takalasin lämppärikin päällä mittausten aikana.

Ensiksi laturin maadoitusruuvin ja akun miinus navan väliltä. Sitten akun plussan ja laturin lähtönavan väliltä. 
Jos miinuksella on enemmän häviöitä, niin sitten tutkimaan, onko se laturin maadoituspultin ja imusarjan välissä (luultavasti) vaiko imusarjan ja akun miinusnavan välissä.

Jos isompi häviö on akun plussan ja laturin lähtönavan välissä, niin siihen sitten uusipiuha laturilta akun plussalle, koska sen mätänemispaikka on joki laturin lähdössä, sieltä startille menevässä piuhassa tai akun plussanavassa.

Todennäköisesti haperoita piuhoja ovat laturin maadoitus pultilta imusarjaan menevä piuha ja myös laturin lähdönavasta startille menevä piuha ja nimenomaisesti siellä startin päässä, jossa korjaaminen jää tekemättä.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0


Kun kaikki on kunnossa, niin akun navoilla pysyy tasaisesti se 14V vaikka kaikki vakio valot olisivat takalasin lämppärin keralla päällä ja kone käy tyhjäkäyntiä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #24 : 18.02.2013, 14:15:07 »
Tuo lukema 12,36V on kieltämättä huolestuttava. Kun tässä näitä napajännitteitä on esitetty, kävin silloin mittaamassa muistaakseni tammikuun loppupuolella vara-akkuna olleen n 62 Ah:n akun ja tulos oli muistaakseni 12,72V. Akun latasin viime vuoden syyskuun loppupuolella ja akku oli mm kerran purkanut itsensä täysin nollille, ei ottanut varausta tippaakaan ja unohdettu varaajaan. Oli elpynyt parin viikon päästä  ;). Purettu silloin syksyllä jonnekin 11,5 volttiin vaimon hammasharjaa invertterin läpi päivittäin varaten ja paria kännykkää ladaten. Akku on hylätty neljä vuotta sitten tuon "tyhjiinmenon" takia autokäytöstä.
Siksi muutama kysymys:
1) varasitko uuden akun verkkovaraajalla ja kuinka kauan? Pelkkä hapotus ei tee akusta täysin varattua - on "puolivarattu" tai parhaassa tapauksessa 70%.
2) mainitsit ettei ole vuotovirtaa. Miten teet tuon vuotovirtamittauksen? Näissä nykyautoissa siitä pitäisi jotaín tulosta tulla.
Epäilyttää ehkä:
Joskus hiilet voivat "loppua tehdessä" tehdä tuollaistakin. Lataa, mutta sähköt häviää hiljalleen. Viimeksi tuollainen sattui pojan Golf II:ssa Helsingissä viitisen vuotta sitten.


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #25 : 18.02.2013, 14:31:00 »
Juu, jätin minäkin joskus L300:n seisomaan latoon ja parin vuoden kuluttua starttasin sen käyntiin. Vähän vaivaisestihan se yhdeksän vuotias akku dieseliä käänsi käyntiin mutta ollessaan autossa se oli aina hyvin ladattu.  ;)

Mutta tuo oli hyvä muistutus siitä, että kaupasta tuleva akku ei hapotettuna ole käytännössä täysi, vaan vajaa ja pitäisi ladata täyteen ajamalla tai verkkolaturilla.

Jos laturin ahterin navoilla jännite on jotakin muuta kuin 14-14,4V noiden kuormitustestien aikana, niin lataussäädin/hiili-paketti on syytä vaihtaa samalla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #26 : 18.02.2013, 14:43:06 »
Akkukeskusteluun otan kantaa sen verran että keltainen optima, ei lisättävää. Kestää syväpurkausta ja toimii vielä 10 vuoden päästäkin, moniko happoakku pystyy samaan?

Optimakaan ei toimi, jos sitä ei ladata täyteen!  ;)

Volvon startti kun ei vaadi kun muutaman sata ampeeria, joten aikas paskalla akullakin tuon saa irti vähän pakkasellakin.

Kannattaako maksaa yli 2*tavis akun hinta siitä, että purkausvirta voi olla isompi kuin tavis-akussa ja sijoitusasento on vapaa? 
 
Minusta ei kannata, sillä minä saan mätänetistä 80Ah:n akun alle satasen.  Miksi maksaisin yli 200,- 50Ah:n akusta?
Koska lopulta ne Ampeeritunnit ratkaisevat, kun mennään koville pakkasille, koska Optimatkin tottelevat luonnonlakeja, jossa ampeeritunnit ratkaisevat.

Akut kehittyvät, myös tavalliset, joten optiman eittämätön etu on vain siinä, että käyttöasento voi olla mikä tahansa. Mistä on etua muissa sovelluksissa kuin Volvoissa. 

Vaikka Volvot voivat olla nopeita, niin lentokoneita ne eivät sentään ole!  :D


Ps. Varta ja Optima ovat tämän firman tuotemerkkejä.   :hello:
http://www.johnsoncontrols.fi/content/fi/fi/products.html
« Viimeksi muokattu: 18.02.2013, 14:52:24 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #27 : 18.02.2013, 14:45:07 »
Tuo lukema 12,36V on kieltämättä huolestuttava. Kun tässä näitä napajännitteitä on esitetty, kävin silloin mittaamassa muistaakseni tammikuun loppupuolella vara-akkuna olleen n 62 Ah:n akun ja tulos oli muistaakseni 12,72V. Akun latasin viime vuoden syyskuun loppupuolella ja akku oli mm kerran purkanut itsensä täysin nollille, ei ottanut varausta tippaakaan ja unohdettu varaajaan. Oli elpynyt parin viikon päästä  ;). Purettu silloin syksyllä jonnekin 11,5 volttiin vaimon hammasharjaa invertterin läpi päivittäin varaten ja paria kännykkää ladaten. Akku on hylätty neljä vuotta sitten tuon "tyhjiinmenon" takia autokäytöstä.
Siksi muutama kysymys:
1) varasitko uuden akun verkkovaraajalla ja kuinka kauan? Pelkkä hapotus ei tee akusta täysin varattua - on "puolivarattu" tai parhaassa tapauksessa 70%.
2) mainitsit ettei ole vuotovirtaa. Miten teet tuon vuotovirtamittauksen? Näissä nykyautoissa siitä pitäisi jotaín tulosta tulla.
Epäilyttää ehkä:
Joskus hiilet voivat "loppua tehdessä" tehdä tuollaistakin. Lataa, mutta sähköt häviää hiljalleen. Viimeksi tuollainen sattui pojan Golf II:ssa Helsingissä viitisen vuotta sitten.
1) Eipä tullut ladattua laturilla. Kävin ajamassa "hyvän" lenkin uudella akulla. Vois olla syytä laittaa verkkovirtalataukseen illemmalla, kunhan saan käytyä ensin autolla yhden reissun.
2) Mittasin yleismittarilla: punainen johdin miinuskengälle ja -navalle <-> musta runkoon (maa). Muuten näytti 0A, mutta kun laittoi parkkivalot päälle, niin lukema tais olla 0.3A eli kyllä se mittari jotain virtaa älysi mitata.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #28 : 18.02.2013, 14:54:09 »
2) Mittasin yleismittarilla: punainen johdin miinuskengälle ja -navalle <-> musta runkoon (maa). Muuten näytti 0A, mutta kun laittoi parkkivalot päälle, niin lukema tais olla 0.3A eli kyllä se mittari jotain virtaa älysi mitata.

Tuo vuotovirtamittaus on hyvä suorittaa myös mA alueella.  Joku 10mA voi kello yms. härpättimet viedä mutta sitä suuremmista kannattaa olla kiinnostunut, vaikkeivat ne akku hetkessä tyhjennäkkään.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #29 : 18.02.2013, 15:04:18 »
Tuo vuotovirtamittaus on hyvä suorittaa myös mA alueella.  Joku 10mA voi kello yms. härpättimet viedä mutta sitä suuremmista kannattaa olla kiinnostunut, vaikkeivat ne akku hetkessä tyhjennäkkään.
Kokeilin myös mA-mittausta ja nollaa näytti. Noh, voin kyllä kokeilla kohta uudelleen. Lähden tästä kohta starttaileen autoa ja tekemään mittaukset. Ilmoittelen sitten mittaustulokset 17-18 aikoihin.  :)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo