Ateho  Elekma

Valot 940

  • 87 Vastauksia
  • 22299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #30 : 07.10.2013, 10:20:50 »
Itellä on tuossa "boxissa" rele /palava lanka...

Siitä kun laskee:
- lyhyet 2 relettä
- omat pitkät/H4 2 relettä
- Bosch Pilot 190:t  2 relettä
- omat sumuvalot 2 relettä
- ja ne vaihtoreleen kautta vaihtoehtoisesti Pilottien kanssa pelaavat omat "lisäpitkät" 2 relettä...

Riittää vähempikin. Turhaa hifistelyä moinen. ::)
Releen laatukin ratkaisee ja arvot.
Ehkä rele / molempien  heittiöiden samat langat olisi ok?

Toki mun valoja voi kuvata kirkkaanoloisiksi. Kun on hyvät polttimot, ovat vieläkin kirkkaammat.
Boxi on jotain 270 mm*200 mm.   En ole mitannut.  Vakiokokoinen sähköasennusrasia kuiten. Läpivientikumein ja silikonilla tiivistettynä. Siinä edessä puskurin takana. Vanerilevylle asennettuna.
_sfr-

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Valot 940
« Vastaus #31 : 07.10.2013, 12:22:40 »
Huhhuh, kaksi H4:sta ja kaksi H7:aa, montakohan relettä tarvitsee.? 2? 3? :2funny:

Kolme relettä jos oikein haluaa hifistellä.

Yksi lyhyille, yksi pitkille ja yksi sumareille.  Pitää vain huolen siitä, että releet ovat sopivia (riittävä virrankesto).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valot 940
« Vastaus #32 : 07.10.2013, 13:13:26 »
Kolme relettä jos oikein haluaa hifistellä.

Yksi lyhyille, yksi pitkille ja yksi sumareille.  Pitää vain huolen siitä, että releet ovat sopivia (riittävä virrankesto).
Sumareille ei laiteta relettä, vaan vastuslanka. :nohnoh Eihän ne umpion lisäpitkät ole mitkään sumarit. :nohnoh

Näin itsekin aamupaskalla tuumasin. Yksi rele H4-lyhyille, yksi rele H4-pitkille ja yksi rele niille "lisäpitkille". Ei tuon luulisi olevan vaikeaa. Voisi hommata jostain "töpselin" mihin valojen töpseli käy. Siihen sitten laittaa nuo alkuperäiset piuhat menemään ja siitä heräte releille. Releiltä sitten ihan omat kunnollisella kaapelilla olevat töpselit umpioille.

Harmittaa lisäillä sähköjä omien sähköjen päälle. :'( Vissiin sulakekin kannattaa laittaa...

Pitää vain huolen siitä, että releet ovat sopivia (riittävä virrankesto).
Joo, bilteman relesatsin "tehoreleen" jos meinaan laittaa, niin se tehokkaampi yli 2x100w releistä tulee.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Valot 940
« Vastaus #33 : 07.10.2013, 14:13:20 »
Sumareille ei laiteta relettä, vaan vastuslanka. :nohnoh Eihän ne umpion lisäpitkät ole mitkään sumarit. :nohnoh
Miksi niille pitäisi laittaa vastuslanka?  :buck2:

Umpion lisäpitkät on johdotettu umpion sisällä H4 pitkien kanssa rinnakkain, joten yksi rele riittää niille, koska niiden yhteensä kuluttama virta on siellä 20A luokissa. Ja kun laittaa 40A releen niille pitkille, niin taatusti riittää.
Lähivaloille ja sumareille riittää taatusti sellainen 30A rele ilman hikeä.

Ihan ensimmäisenä sulake-rasia.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481762/Laattasulakerasia-4-sulakkeelle

Sitten rele lyhyille/pitkille.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481861/Kaksoisrele-12V-2x40A

ja sumareille.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481869/Yleisrele-12V30A

Päälle hitusen piuhaa, liittimiä ja kutistesukkaa.

Näin itsekin aamupaskalla tuumasin. Yksi rele H4-lyhyille, yksi rele H4-pitkille ja yksi rele niille "lisäpitkille". Ei tuon luulisi olevan vaikeaa. Voisi hommata jostain "töpselin" mihin valojen töpseli käy. Siihen sitten laittaa nuo alkuperäiset piuhat menemään ja siitä heräte releille. Releiltä sitten ihan omat kunnollisella kaapelilla olevat töpselit umpioille.
Tuolla menetelmällä joutuu puukottamaan umpion johdotusta, sillä umpiolle tulee vain neljä piuhaa!
Lyhyt, pitkät, sumari ja maadoitus.
H4 pitkä ja se lisäpitkä ovat umpion sisällä rinnan kytkettyinä.

Ja kyllä, herätteen voi  pölliä siitä umpion "töpselistä", kunhan hankkii jostan samanlaisen "töpselin", niin ei tarvitse tehdä purkkaviritelmiä.

Harmittaa lisäillä sähköjä omien sähköjen päälle. :'( Vissiin sulakekin kannattaa laittaa...
Joo, bilteman relesatsin "tehoreleen" (Kuva poistettu lainauksesta.) jos meinaan laittaa, niin se tehokkaampi yli 2x100w releistä tulee.

Tuo bilteman rele on jo yliampumista kokonsa puolesta. Tuollainen 40A kaksois-rele on riittävä ja pienempi.
Lisäksi nuo ruuviterminaalit ovat haitarista.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valot 940
« Vastaus #34 : 08.10.2013, 00:04:28 »
Eli sittenhän pitkille pitäisi riittää tämmöinen sarja:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Muu-valaistus/Ajovalojen-kaapelisarja-42680/
?
Tuossahan on releet (30A) ja töpselit + johdot. Tarvitsee vain lisätä sulakkeet ja kutistesukkaa, niin pitäisi olla buéno?

"aavistuksen" hatuttaa, kun ylä-asteella muisti kaikennäköiset sähköopit ulkoa ja rakenteli toimivia ajovaloja peltoautoon yksivärisellä johdolla, kolvilla ja muutamalla releellä. Nyt hyvä jos muistaa mitä johto tekee... :facepalm:

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Valot 940
« Vastaus #35 : 08.10.2013, 05:00:07 »
Tuolla Bilhelveten sarjalla pärjää oikein hyvin!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #36 : 08.10.2013, 09:20:26 »
Epäilen, että uusimpiin vehkeisiin valojenkin rakentelu voi edellyttää jonkin tietojärjestelmän päivittämistä...
 :2funny:

Sikäli 940:n on tämän rakentelun puolelta  varmaa peruskamaa.

Muutoinkin ihmisen  elämää hankaloitetaan.
Koneistamon mies sanoi, että uudemissa (auto)malleissa mm. jakohihnan katkeaminen aiheuttaa miltei väistämättä kannen uusimisen. Ei pysty korjailemaan. Hyvä jos  5000 riittää...

Syöpäsäätiöt siis rulettaa. Ti-ihminen  jyrätään. >:(

Toivottavasti tuo 940 ei joudu kolariin. Silloinhan se kulkee kirkkaasti vielä seuraavat 10 vuotta....
Aaamusumussa huomasin, että valot näyttää liikaa vasemmalle - siksiköhän ne väläyttelee niin taajaan...  Kirkkauteen tottumattomat papat.
_sfr-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valot 940
« Vastaus #37 : 08.10.2013, 21:12:12 »
Noni, Bilteman satsi haettu ja avattu, vaikuttaa todella pätevältä ja fiksulta setiltä. Ainoa miinus on, että sulake puuttuu...

Nyt kysynkin, eikös tuohon kannattaisi moinen lisätä, vaikka tuleekin ns. omien valojen johtojen perään koko relesarja? Kuitenkin alkuperäiset johdot kytkevät vain releet päälle, jolloin releet antavat virtaa valoille suoraan akulta, tässä välissä ei ole mitään sulakkeita. ??? Eikös tuohon rele - polttimo välille nyt kannattaisi sulake laittaa? Vai välille akku - rele? Onko sillä mitään väliä? Ja mitenkäs sulake laskettiin... oliko nyt kaavalla 55w/12V lyhyille ja 60w/12V pitkille? Tällöinhän se olisi ~5A lyhyille ja seuraava isompi 7,5A pitkille? Menikö väärin? :2funny:

Ja yhden asian tajusin, mitä tapahtuu kun tuon satsin asentaa. Se "palanut polttimo" -valo jää palamaan, koska toisen umpion piuhat jäävät irti (tuo relesatsi tarvitsee vain toisen umpion piuhat, sekin kytketään töpselillä)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Valot 940
« Vastaus #38 : 08.10.2013, 21:34:43 »
Ainoa miinus on, että sulake puuttuu...
Nyt kysynkin, eikös tuohon kannattaisi moinen lisätä, vaikka tuleekin ns. omien valojen johtojen perään koko relesarja?

Totta hitossa ja vähintään kaksi sulaketta, eli pitkät ja lyhyet erikseen. Ettei tule ikävää ylläriä jos se sulake palaa!  :o
Voipi paniikki iskeä, jos kaikki valot katoaa vauhdissa.

Kuitenkin alkuperäiset johdot kytkevät vain releet päälle, jolloin releet antavat virtaa valoille suoraan akulta, tässä välissä ei ole mitään sulakkeita. ??? Eikös tuohon rele - polttimo välille nyt kannattaisi sulake laittaa? Vai välille akku - rele? Onko sillä mitään väliä?
Sillä on iso väli, mihin se sulake laitetaan!  :hello:
Oikea paikka on akusta releelle väliin ja mahdollisimman liki akkua!

Ja mitenkäs sulake laskettiin... oliko nyt kaavalla 55w/12V lyhyille ja 60w/12V pitkille? Tällöinhän se olisi ~5A lyhyille ja seuraava isompi 7,5A pitkille? Menikö väärin? :2funny:
Meni!   :buck2:

Pitkien teho on (H3 55W+55W) + (H4 60W+60W) = 230W  230/13,2V=17,4242 Ampeeria.
Koska suunnittelujännite halogeeneille on yleensä 13,2V, niin oikeasti tuo sähköteho on isompi releistyksen jälkeen. Minulla pitkissä ei meinaa kestää 25A lattasulake (lämpenee rajusti).  Sulakkeen tehtävä on olla oikosulkusuoja, eikä lämmitysvastus!  :D
Joten survo sinne suoraan se 30A sulake pitkille ja lyhyille 20A riittää. 

Meikäläisen pitkien valoteho on wateissa 336W, notta noilla näkee jo!  :pomo:
Ja siellä on vakio H3/H4 polttimot!  :buck2:

Ja yhden asian tajusin, mitä tapahtuu kun tuon satsin asentaa. Se "palanut polttimo" -valo jää palamaan, koska toisen umpion piuhat jäävät irti (tuo relesatsi tarvitsee vain toisen umpion piuhat, sekin kytketään töpselillä)
Riippu siitä, onko valovahti kytketty vai ei. Minulla ei ole, joten mitään ei tapahdu.  Yleisesti tuo releen ottama virta on pirun pieni (10mA), eikä välttämättä sytytä sitä vikavahtia.  Jos sytyttää, niin pienet vastukset orkkisjohtoihin, niin valovahti ei tiedä asiasta sen jälkeen tuon taivaallista.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valot 940
« Vastaus #39 : 08.10.2013, 22:04:28 »
Täytyy kyllä antaa sen merikontin takaloosterissa olevan turun tuomiokirkon kokoinen  P> mikanille! Jaksaa selittää yli-innokkaasti ja riittävän selkeästi tollolle, vaikka vissiin vähemmälläkin olisi päässyt! O0

Mutta päässäni mietiskelinkin, että olisi vissiin pitänyt ynnätä watteja. Olisi sen virheen viimeistään virrat päälle kääntäessä huomannut. :D Mutta helvetin helpolta vaikuttaa, tarvitsee enään sulakerungon (minkä mikan jo aikaisemmin linkittikin), pari sulaketta ja ruuvata kiinni. ??? Katsotaan josko saisi tämän kuun aikana kytkettyä. 8)

Tuli menneisyydestä eräs esimerkki mieleen. Ensiautossani, Fiat 127:ssa oli edellinen omistaja releyttänyt lisäpitkät ja H4 -umpioiden pitkät (älä kysy miksi). No arvatkaapas mikä oli tilanne, kun vaihdoit todella hyviltä pitkiltä 11V jännitteellä oleviin lyhyisiin... :buck2: Aivan sama jos olisi suoraan pudottanut parkeille. :2funny:

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #40 : 02.11.2013, 21:25:57 »
Tulipa laiteltua itsellekin tuo bilteman valonvahvistin sarja paikoilleen. Ihan suht pätevän oloinen sarja, ja kaapelivahvuus aika asiallinen n. 2,5mm2. Maadoituspiuhat olivat hieman hassusti vain noin 30 cm pitkät, pitää vetää runkoon ihan valon viereen. 940:ssä tosin on juuri sopivasti vieressä auton omat maadoituspisteet valmiina ;) Hinkkailin samalla laitellessa puhtaaksi nuo maapisteet, ettei tule sieltä jännitehäviöitä.

Ennen asennusta mittailin lyhyiden jännitteeksi n. 11,7-11,8 volttia ;D Uusilla piuhoilla jännite nousi 13,4 volttiin, akkujännitteen ollessa 13,6 volttia. Eli huomattavaa parannusta tapahtui virran kulussa polttimolle :) Koeajoa ei ole vielä tullut tehtyä, mutta valot kirkastui ihan silmin nähden kun vertasi tallissa.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valot 940
« Vastaus #41 : 03.11.2013, 00:48:42 »
Tulipa laiteltua itsellekin tuo bilteman valonvahvistin sarja paikoilleen. Ihan suht pätevän oloinen sarja, ja kaapelivahvuus aika asiallinen n. 2,5mm2. Maadoituspiuhat olivat hieman hassusti vain noin 30 cm pitkät, pitää vetää runkoon ihan valon viereen. 940:ssä tosin on juuri sopivasti vieressä auton omat maadoituspisteet valmiina ;) Hinkkailin samalla laitellessa puhtaaksi nuo maapisteet, ettei tule sieltä jännitehäviöitä.

Ennen asennusta mittailin lyhyiden jännitteeksi n. 11,7-11,8 volttia ;D Uusilla piuhoilla jännite nousi 13,4 volttiin, akkujännitteen ollessa 13,6 volttia. Eli huomattavaa parannusta tapahtui virran kulussa polttimolle :) Koeajoa ei ole vielä tullut tehtyä, mutta valot kirkastui ihan silmin nähden kun vertasi tallissa.

Puukotitko umpion muovikuorta, vai johtosarjaa? Johtosarjassahan on H4 -poltimon kansa, mutta merikontin umpion persiissä on semmoinen nelinapainen "töpseli", jonka kautta menee umpion sähköt.

Omaani en ole vielä saanut kiinni, ajattelin rakentaa sen siihen töpseliin sopivaksi.

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #42 : 03.11.2013, 09:37:10 »
Puukotitko umpion muovikuorta, vai johtosarjaa? Johtosarjassahan on H4 -poltimon kansa, mutta merikontin umpion persiissä on semmoinen nelinapainen "töpseli", jonka kautta menee umpion sähköt.

Omaani en ole vielä saanut kiinni, ajattelin rakentaa sen siihen töpseliin sopivaksi.

Laittelin tuohon omaani suoraan polttimon kantaan kiinni, sillä minulla on noissa auton omissa lisäpitkissä laitettuna xenonit. Johdoille tein läpiviennin umpion "kanteen", eli siihen luukkuun mistä vaihdetaan se H4-polttimo. Nuo piuhat oli aika jämyä tavaraa, piti hieman katsella luukkua kiinni laittaessa ettei väännä polttimoa väärään asentoon.

Tuohon nelinapaiseen liittimeen käynee aika hyvin pyöreät abikot pienellä puristelulla. Vilkku- ja parkkiumpion sekä hehkureleen liittimet tuli tuolla tavalla korjattua kun oli osa johtimista mennyt poikki. Hieman kyseenalainenhan tuo abiko viritys on, mutta on ainakin noissa pienemmän virran sovelluksissa toiminut hyvin useamman vuoden :P
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Valot 940
« Vastaus #43 : 03.11.2013, 09:55:33 »
Niin ajattelin itsekin tehdä, että "putkiliittimillä" (juurikin sellaisia "kyrvän" näköisiä abikoja :2funny:) laitan sen. Pitää vain ostaa kunnollisia jostain muualta, kuin motonetistä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Valot 940
« Vastaus #44 : 03.11.2013, 12:15:18 »
Eikö kannattaisi laittaa omat sulakkeet vasemmalle ja oikealle. Aika tympeetä jos pitkiltä lyhyille vaihdettaessa häviää lyhyet kokonaan vaikkakin pitkät saisi vielä päälle. ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Proturbo  Autodiagnoosi