Elekma  Autoracing

Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?

  • 52 Vastauksia
  • 18267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Audi A6 4.2

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 395
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #16 : 05.04.2015, 22:06:56 »

Vanhassa on kaksi anturia eli nuo molemmat, uudemmissa vain termarikotelossa. Termarikotelon anturi on vanhoissa lämpömittarille ja uudemmissa boksi ohjaa lämpömittaria.

Jaa nii se muuttu tuoki uusnaamaseen.
S80 -07

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #17 : 06.04.2015, 11:32:14 »
Noniin. Nyt taas asiasta lähinnä lueskeltu. 5-1-2 mitä ilmeisemmin(ainakin omilla lontoonkielen taidoilla käännettynä) tarkoittaa "Lyhyen aikavälin rikasta polttoaineseosta".

Onko näissä tinakutosissa jotain tyyppivikoja jotka voisi aiheuttaa tuon rikkaan seoksen? Että tietäisi vähän mistä lähteä vikaa metsästämään.
Imuvuodot kokeiltu suihkimalla brake cleaneriä imusarjan alueelle. Ei kuitenkaan pois sulje sitä, etteikö voisi olla imuvuotoa.
Jollain foorumilla oli mainittu, vuotava pa-säädin ja liian kovat pa-paineet. Myöskin vuotavista suuttimista oli puhetta, että voivat aiheuttaa ko. vian. Kenelläkään kokemuksia sellaisista ongelmista ko. auto mallissa?
Mitä tuohon IMM:n mittaamiseen tulee niin voiko sen mitata IMM:lle tulevalta johdolta vai tarviiko se mitata ECU:n päästä?

Edit: Sen verran vielä mainittakoon, että tänään käyty pari kertaa n. 15km testilenkillä eikä ole sytyttänyt vikavaloa. Käyntiinkin on lähtenyt lämpinmänä hyvin paitsi pesulasta lähtiessä. Vika mahdollisesti yhteydessä ilmankosteuteen.

Ja jälleen suuret kiitokset vastaajille :)
« Viimeksi muokattu: 06.04.2015, 17:04:56 kirjoittanut Nikkari »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #18 : 07.04.2015, 18:43:38 »
Aikaisemmat vikakoodit 1-1-5 ja 1-1-3 viittaisivat suutinvikaan ja sellaisesta voi tulla ja tuleekin tuo 5-1-2 helposti.
Vika voi olla huono kontakti suuttimen liittimessä tai rosta tms. josta sitten tulee lopulta tuo 5-1-2.

IMMun signaalin voi mitata ECU:n päästä tai suoraan IMMun liittimestä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #19 : 07.04.2015, 22:11:05 »
Kiitos vastauksista. Tänään soittelin M. Järvisen korjaamolle joka erikoistunut Volvoihin 30 vuoden kokemuksella. Epäili IMM vikaa ja kehotti viemään sen kollegalleen, joka pyörittää Bosch Car Serviceä ja pystyvät kuulemma siellä testaamaan IMM:n toimivuuden.

Tuota rupesin sitten mietiskelemään, että onko tietoa käyttävätkö korjaamot jotain erillistä testauslaitetta, että pystynkö itse toteamaan tuon toimivuuden noilla mittausohjeilla mitä netistä löytyy vai saanko tarkemman/varmemman tuloksen viemällä IMM:n mittautettavaksi? Kun ei viitsisi ruveta tuota IMM:a vaihtamaan" ihan vain varmuuden vuoksi", on niin perhanan kallis nimittäin.
Aikaisemmat vikakoodit 1-1-5 ja 1-1-3 viittaisivat suutinvikaan ja sellaisesta voi tulla ja tuleekin tuo 5-1-2 helposti.
Vika voi olla huono kontakti suuttimen liittimessä tai rosta tms. josta sitten tulee lopulta tuo 5-1-2.

Joo täytyypä nyt seuralla tuota, että vieläkö herjailee koodia. Nyt ajettu n. 100km ilman ko. vikakoodia

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #20 : 02.05.2015, 22:53:41 »
Väliaikatietoja.

Käytin auton IMM:n mittauksessa ja totesivat, että vaikuttaisi olevan kunnossa. Seuraavalla viikolla auto ei yhtenä iltapäivänä enään lähtenytkään käyntiin. No motivaation ja ajan puutten takia vein auton suoraan M.Järvisen korjaamolle Tampereen Ruskoon. Siellä totesivat, että pa-pummpu lähtee kyllä käyntiin, mutta ei tee painetta. Eivät ruvenneet vaihtamaan pumppua, koska Volvolta ei saa enään alkuperäistä, eivätkä kuulemma käytä muita kuin alkuperäis osia. Vaihdoin pumpun siis itse. Pumpun vaihdon jälkeen auto lähti käymään ja lähti lämpimänäkin käyntiin. Ajelin n. 50km ja käynnistin auton tämän ajelun aikana n. 5 kertaa lämpimänä. Kaikki vaikutti olevan kunnossa kunnes...

Auto sammui ajosta ja "lambda valo" syttyi. Sain auton kuitenki heti uudestaan käyntiin ja pääsiin n. 500m eteenpäin kunnes auto rupesi nykimään ja tärisemään(aivan kuin ei kävisi kaikilla) ja sammui taas. Ei muuta kun auto taas käyntiin ja liikkeelle, taas tärinää ja nykimistä, eikä kerännyt kierroksia. Sain auton nilkuttamalla veljeni pihaan, joka sattui asumaan lähistöllä. Pihassa tarkistin vikakoodit ja sieltä löytyi seuraavat:
 1-1-3 "Fault in Injector 1,2,4"
 1-1-5 "Fault in Injector 3,5,6"

Suuttimista taas hälyytteli.
Voiko esim tukkonen pa-suodin(hienosuodin) tehdä tuota, koska itsellä ei ainakaan tietoa, että milloin viimeksi vaihdettu, enkä tajunnut pumpun vaihdon yhteydessä sitä vaihtaa.

Apuja kaivataan ja kiitokset jo tähän asti auttaneille ;)

Poissa 244 V8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #21 : 03.05.2015, 20:29:25 »
tässä vaiheessa kuulostaa siltä että uskallan vaikka lyödä vetoa että  moottorin johtosarja siellä kettuilee. Mun 960 -95 teki tota samaa melkein anto 115 mittasin piuhat moneen kertaan ja vaikutti ihan ok mutta lopullta vaihdon johtosarjan ja ei sen jäleen mitään vikaa ollu yli vuoteen
PV -65.AMAZON -67 ja 68. 142-69.164-70.144-73.242-75.244GLD/V8-80.343 1,4-79 ja-80 ja-83.360 -84.740 2,3 -85.760-85.960 2,5 -95.S90-97. S90-98 V8 +JENKIT ja monet muut.

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #22 : 03.05.2015, 22:34:39 »
Bensansaantiongelmalta vaikuttaa.
Motonetistä sai vielä joku vuosi sitten tuota pa-suodatinta, vaihdoin sen joskus kerrostalon parkkipaikalla joten ei ole paha homma.
Vanhakorisessa oli kaksi bensapumppua, onko tässä uudempikorissa myös?
« Viimeksi muokattu: 03.05.2015, 22:36:50 kirjoittanut Rivipumppu »
Audi A6 4.2

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #23 : 03.05.2015, 23:55:48 »
tässä vaiheessa kuulostaa siltä että uskallan vaikka lyödä vetoa että  moottorin johtosarja siellä kettuilee.
Suuttimien maadoitus piuhoista löytyi halkeamia. Täytyy ensi viikonloppuna tutkailla onko mitään tehtävissä. Mitenkäs noita johtosarjoja ei varmaan saa uutena, eli joutuu purkaamoilta kyseleen? Ja oliko ihan mahdoton homma vaihtaa, joutuiko paljon purkamaan apulaitteita pois tieltä?

Bensansaantiongelmalta vaikuttaa.
Motonetistä sai vielä joku vuosi sitten tuota pa-suodatinta, vaihdoin sen joskus kerrostalon parkkipaikalla joten ei ole paha homma.
Vanhakorisessa oli kaksi bensapumppua, onko tässä uudempikorissa myös?
Itsellä oli yhdellä tankin sisäisellä pumpulla.

Poissa 244 V8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #24 : 04.05.2015, 22:50:01 »
imusarja irti niin onnistuu ei kovin paha homma
PV -65.AMAZON -67 ja 68. 142-69.164-70.144-73.242-75.244GLD/V8-80.343 1,4-79 ja-80 ja-83.360 -84.740 2,3 -85.760-85.960 2,5 -95.S90-97. S90-98 V8 +JENKIT ja monet muut.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #25 : 03.07.2015, 18:18:57 »
Noniin, vedetäänpäs tälle päätös, ainakin toistaseksi. Erinäköisten vaiheiden jälkeen auto saatu kuntoon moottorin johtosarjan vaihdolla.
Autolla ajeltu nyt pari tuhatta kilometriä johtosarjan vaihdon jälkeen ja tuntuisi pelaavan. Kiitokset kaikille vastaajille avusta :).

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #26 : 12.07.2015, 19:32:48 »
Eipä näemmä kannata iloita liian aikasin. Eli sama vika taas, ei lähde lämpimänä käyntiin. Heti sammuttamisen jälkeen lähtee samantien, mutta jos auto seisoo vaikka sen 10 min niin ei lähde käyntiin ennen kuin kone on jäähtynyt.

Seuraavanlaisia temppuja kokeiltu: vedenlämpötila-anturi vaihdettu, pa-pumppu vaihdettu(tämä oli yhdellä pumpulla), moottorin johtosarja vaihdettu, suuttimien o-renkaat vaihdettu, kaikki moottoritilan maadoitus paikat käyty läpi, IMM käytetty mittauksessa ja putsattu, tulpat vaihdettu.

Tuntuisi olevan polttoaine puolen ongelma. Voiko esim. rikkinäinen paineensäädin tai pa-suodin tehdä tuommosta vai meneekö vika sitten jo mahdollisesti ecun päähän?

Ei anna enään mitään vikakoodeja, aikasemmin antoi mm. tuon 1-1-3 ja 1-1-5 eli suuttimien vikakoodit.

Johtosarjan vaihdon jälkeen autolla ajettu n. 3vko ja 2500km ilman ongelmia.

Auto myös starttaa mielestäni melko pitkään 2-3 sekuntia ennen kuin auto käynnistyy(tehnyt sitä aina, mutta ehkäpä se on enemmän ominasuus kuin vika)

Ideoita saa heitellä.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #27 : 23.07.2015, 15:39:14 »
Voisiko vika olla esim. nokka-akselin anturissa. Tutun Audissa oli ko. anturissa vikaa niin, että anturi lakkasi toimimasta lämpimänä. Moottori pysyi Audin moottorinohjauksella kuitenkin käynnissä (antoi vaan kipinän joka kierroksella), mutta ei osannut enää käynnistyä. Myös kampiakselin tunnistin voisi olla sen verran viallinen, ettei anna riittävää signaalia lämpimänä startin kierrosluvulla.

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #28 : 24.07.2015, 20:32:30 »
Voisiko vika olla esim. nokka-akselin anturissa. Tutun Audissa oli ko. anturissa vikaa niin, että anturi lakkasi toimimasta lämpimänä. Moottori pysyi Audin moottorinohjauksella kuitenkin käynnissä (antoi vaan kipinän joka kierroksella), mutta ei osannut enää käynnistyä. Myös kampiakselin tunnistin voisi olla sen verran viallinen, ettei anna riittävää signaalia lämpimänä startin kierrosluvulla.

Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu viime vklp:na, ei vaikutusta. Tänään vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen ja välimaakaapelin.
Muutaman kerran lähti lämpimänä käyntiin, mutta en sen enempää vielä ole ehtinyt testailla. Aika näyttää.

Seuraavaksi varmaan kokeiluun pa-suodattimen vaihto ja jos näissä on, niin suuttimien releen vaihto(?). Jos näistäkään ei hyötyä niin sitten ECU:n vaihto edessä jonka jälkeen uudestaan johtosarjan vaihto. :2funny:
« Viimeksi muokattu: 24.07.2015, 20:38:39 kirjoittanut Nikkari »

Poissa Nikkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 3.0 aut. 1995 lambda vikaa?
« Vastaus #29 : 01.08.2015, 19:11:04 »
Yritin netistä etsiskellä, mutta ei ihan auennut, että missä näissä uudemmissa 960:ssä sijaitsee ECU? :-[

 

Samppasport  Futurez