Autodiagnoosi  Carcom Oy

AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä

  • 77 Vastauksia
  • 28386 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« : 10.07.2011, 23:22:03 »
7.7 helteisenä päivänä tapatui taasen se ilmiö, josta kerroin museossa viime vuonna.

Auto:
Merikontti (945), B230FK (0,9bar ahdoilla). Laatikko AW71L. Cooleri KL-racing malli"sopiva". Manuaali-ilmastoinnilla. Laatikkoöljyn jäähdytys vain syylärin paluukierron puolella.

Olosuhteet:
Ulkoilman lämpötila 32C (kontin oma mittari), ilmastointi päällä.
Motarilla, moottoritienopeuksilla ja vähän päälle.
Kiihdytyksiä avosandaalilla, joka on tunnetusti kevyt kenkä.   ;D

Oireet:
- AW71L laatikko ei enää vaihda neloselle tai jos vaihtaa, niin käytännössä niin pintakaasulla, ettei sillä pysty pitämään motarinopeutta tai sitten turbiinin lukko ei tartu alle 130km/h nopeuksissa. Ensin ei lukitse turbiinia ja sitten ei vaihda neloselle.
- Sylkäisee pieninä pisaroina öljyä jostakin ulos sotkien merikontin takalasin ja vähän alustaa.

Havainnot:
- Laatikko ei luista tms.
- Oltuaan parkissa pari tuntia toimii täysin normaalisti, ajossa ei ns. jäähdy millään maantienopeuksilla.
- Öljyn hävikki minimaalista tai olematonta
- Öljy punaista eikä haise palaneelle tms. epämääräiselle.

Faktat:
Laatikko öljyt vaihdettu keväällä vajaat 15tKm sitten (Mobil ATF-220, huuhteluvaihto).
Ilmiö koettu myös Mobil ATF-320:lla kesällä 2010 samoilla olosuhte-ehdoilla.


Millä estää em. ilmiö uudelleen?   :-\
Arvauksia? Tietoa? Kokemuksia? Edes aavistuksia?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #1 : 11.07.2011, 09:53:32 »
Onko laatikon öljynjäähdytin kuin tukkeessa eli töhnässä ulkoa päin.
Tossa olis osoite jossa on laatikon hoito-ohjeita "hellsteno.se". Minä vaihdoin
isomman jäähdyttäjän.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #2 : 11.07.2011, 10:05:32 »
Käyttöohjekirjassa lukee, että voi heittää öljyä ulos jos kuumana öljymäärä on yli tikun MAX arvon.

Tiedä sitten vaikuttaako tuohon vaihdejuttuihin..

Omassa ZF-laatikossa teki samaa turbiinilukon kanssa kesälomareissulla kun lämpöä oli yli +30 astetta. Turbiini normaalisti lukkiutuu kesärenkailla n. 88km/h, tuolloin kuumalla kelillä jossain 95 - 100km/h. Kaikki öljynkierrot on orkkiksia. Ei viitsi ottaa syylärikiertoa pois ja lisätä pelkkää lisäjäähyä, kun pitää ajaa talvipakkasillakin. Syylärikierto kuulemma myös lämmittää ölyt nopeammin käyttölämpötilaan.

Bensakoneeseen tosin saa 82 ast. termaria, Dieseliin vaan 87.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #3 : 11.07.2011, 12:29:36 »
Onko laatikon öljynjäähdytin kuin tukkeessa eli töhnässä ulkoa päin.
Tossa olis osoite jossa on laatikon hoito-ohjeita "hellsteno.se". Minä vaihdoin
isomman jäähdyttäjän.

Ainoa laatikon öljynjäähdytin on syylärissä, joten se ei ole töhnässä ulkoisesti tms.

Käyttöohjekirjassa lukee, että voi heittää öljyä ulos jos kuumana öljymäärä on yli tikun MAX arvon.

Tiedä sitten vaikuttaako tuohon vaihdejuttuihin..
Kuvatussa tilanteessa täyttömäärä on mittatikun mukaan jonkin verran ylitse max. arvon.
Normitilanteessa juurikin maximi täyttömäärässä.
ja em. tilanteessa öljy vaikuttii veden ohuelta.


Omassa ZF-laatikossa teki samaa turbiinilukon kanssa kesälomareissulla kun lämpöä oli yli +30 astetta. Turbiini normaalisti lukkiutuu kesärenkailla n. 88km/h, tuolloin kuumalla kelillä jossain 95 - 100km/h. Kaikki öljynkierrot on orkkiksia. Ei viitsi ottaa syylärikiertoa pois ja lisätä pelkkää lisäjäähyä, kun pitää ajaa talvipakkasillakin. Syylärikierto kuulemma myös lämmittää ölyt nopeammin käyttölämpötilaan.

Bensakoneeseen tosin saa 82 ast. termaria, Dieseliin vaan 87.
Jep, syyläri kierto on talvella näpsäkkä. Laatikko lämmittää koneen tai päin vastoin, kumpi vain ensin lämpiää.

Olen harkinnut lisäjäähdytintä väliaikaisratkaisuksi.

Varsinainen suunnitelma on ollut rakentaa alavesiletkuun laatikkoöljyn jäähdytin, jossa on 1,5 m kupariputkea. Eli moninkertainen määrä vakioon verrattuna. Tosin projekti on ollut hitusen vaiheessa hitsarilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #4 : 11.07.2011, 13:50:36 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7230.0#lastPost (alhaalta vähän ylöspäin..)
tosta ghostilta jäähdytin joka tod näk sopii suoraan sun lootan putkeen ja syylärinpäätyyn.

omassa juuri tuollanen ja puhtaana ollessaan toimii oikein hyvin, ja kaupungissa pyöries laitan tuon edessä olevan flektin pyörimään.


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #5 : 12.07.2011, 15:39:53 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7230.0#lastPost (alhaalta vähän ylöspäin..)
tosta ghostilta jäähdytin joka tod näk sopii suoraan sun lootan putkeen ja syylärinpäätyyn.

omassa juuri tuollanen ja puhtaana ollessaan toimii oikein hyvin, ja kaupungissa pyöries laitan tuon edessä olevan flektin pyörimään.

Onkos sinulla myös ilmastoitu malli?

Kun katselin kuvia, niin mietin, että miten ihmeessä se sopii sinne keulaan neljänneksi kennoksi?

Syyläri

Jollainen tietääkseni löytyy vain ilmastoiduista malleista, riippumatta siitä, mikä laatikko on.


Noista oikeassa laidassa näkyvistä metallinatsoista ylempi on öljyn paluu laatikolle ja alempi laatikolta tuleva tulo.

Joten alla olevan kuvan mukainen kenno

Jonne öljyn kierron täytyy siis tulla syylärin alemmasta natsasta. Eli laatikolta lauduttimeen ja sieltä vasta syyläriin.

Tämä sitten herättää kysymyksen kennon kiinnityksestä, sillä en cooleria vaihtaessani muista nähneeni paikkaa, jonne nuo kuvan mukaisen öljynlahduttimen jalat sopisivat. Ja koska syyläri on lähes keulan korkuinen, niin naftisti sitä tilaa jää pysty suunnassa.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #6 : 12.07.2011, 16:31:13 »
tuossa viikkotakaperin ajoin testilenkin ostoaikeissa 940 turbolla jossa kaikki tuo sulassa sovussa ja omilla alkuperäsillä paikoillaan. melkovarmaan sunkin volvon keulalla on 2 hits mutteria "palkissa" syyjärin etupuolella.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #7 : 12.07.2011, 16:39:49 »
Tuo lisälaatikkoöljynjäähy muistaakseni tarttee erilliset kannatinraudat tuossa mallissa, missä on ilmastoidun mallin IC eli se lukkopellin alle jäävä versio, mutta se siis pinottaisiin vielä IC:nkin etupuolelle.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #8 : 12.07.2011, 22:20:22 »
tuossa viikkotakaperin ajoin testilenkin ostoaikeissa 940 turbolla jossa kaikki tuo sulassa sovussa ja omilla alkuperäsillä paikoillaan. melkovarmaan sunkin volvon keulalla on 2 hits mutteria "palkissa" syyjärin etupuolella.

Minulla noissa kanneissa on ilmastoinnin kenno. Eli ei käy suoraan tuo kuvattu jäähdytin.
Katsoin vaihtaessani vaihteistoöljyä tunti sitten.

Jotain sinne täytyy kehitellä, ellen saa hitsaria kiirehdittyä tekaisemaan tuota uutta vesi jäähyä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #9 : 13.07.2011, 11:11:57 »
Minulla ei ole ilmastointia ja minulla on toi kuvan jäähdytin lisäjäähdyttimen kanssa.
Öljyn kierto on varmaan sellainen että laatikolta tuleva öljy tulee ensin syylärin
alaosaan ja yläosasta se menee lisäjäähdyttimeen ja sieltä palaa laatikkoon.
Muistelisin että se lisäjäähdytin olisi ilmastoidussa siinä syylärin edessä.

The moose

  • Vieras
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #10 : 13.07.2011, 13:24:32 »
Ihmettelenpähän nyt ääneet että kuinka saamarin ahdasta siellä keulassa voi olla ettei tuollanen jäähy mahdu sinne edes ensimmäiseksi? Putkissa ja letkuissa vähän varaa ja kaupat myy lisää jos loppuu kesken.

Tuossa omassa harkinnu sen tuomista aivan etummaiseksi että olis helpompi pestä. Ei aina tarvis syyläriä irrottaa.


Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #11 : 13.07.2011, 13:38:06 »
Tällä lailla se automaatin lisäjäähy sijaitsee 760:ssä:



Tuossa on syyläriä vähän raotettu taaksepäin että näkyy tuonne väliin.

Sinänsähän tuollaisen kennon voi sijoittaa ihan mihin haluaa, eiköhän tuo ilmastoidussa turboysissäkin mahdu monenlaiseen paikkaan. Kuvan mukaiset teräspunosletkut saa muutamalla kympillä mittojen mukaan hydaruliikkaliikkeestä. Eli sijoittaa ensin sen kennon mihin haluaa ja ostaa sitten sopivat letkut sen liittämiseksi. Jos tuntuu ettei kennolle saa ilmavirtaa niin ruuvaa tietokoneen kotelotuulettimen kennoon kiinni, kuulemma mönkkäreissä käyttävät ainoana flektinä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #12 : 13.07.2011, 22:48:52 »
Tuossa on syyläriä vähän raotettu taaksepäin että näkyy tuonne väliin.

Sinänsähän tuollaisen kennon voi sijoittaa ihan mihin haluaa, eiköhän tuo ilmastoidussa turboysissäkin mahdu monenlaiseen paikkaan. Kuvan mukaiset teräspunosletkut saa muutamalla kympillä mittojen mukaan hydaruliikkaliikkeestä. Eli sijoittaa ensin sen kennon mihin haluaa ja ostaa sitten sopivat letkut sen liittämiseksi. Jos tuntuu ettei kennolle saa ilmavirtaa niin ruuvaa tietokoneen kotelotuulettimen kennoon kiinni, kuulemma mönkkäreissä käyttävät ainoana flektinä.

Samassa paikassa jossa sinulla on öljynlauhdutin, minulla on cooleri. Sen edessä sitten ilmastoinnin jäähdytin. Joten askarteluksi menee jurbomerikontissa.

Tuulettimeksi mille tahansa kennolle laittaisin oikean autokäyttöön tarkoitetun puhaltimen, sillä tietokonekäyttöön tarkoitetut puhaltimet eivät kestä niitä olosuhteita johon ne joutuvat (kosteus/kylmä/kuuma).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #13 : 13.07.2011, 23:54:12 »
Samassa paikassa jossa sinulla on öljynlauhdutin, minulla on cooleri.

Tuleeko se tosiaan edemmäksi kuin vaparin syyläri? Sinne lukkopeltimuovin alle ja lamppujen viereisten peltisuikaleiden väliin?

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #14 : 14.07.2011, 10:04:24 »
Tästähän livahdetaan näppärästi offtopicin puolelle ja aletaan keskustella optimaalisesta kennojärjestyksestä. Jos valmiita kiinnikkeitä ei olisi, laittaisin laatikon jäähyn etummaiseksi. Noin pieni kenno tuskin merkittävästi vaikuttaa muiden kennojen jäähdytystehoon ja on kuitenkin itse melko kriittisessä roolissa.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron