Samppasport  Futurez

AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä

  • 77 Vastauksia
  • 28385 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #15 : 14.07.2011, 20:39:36 »
Tuleeko se tosiaan edemmäksi kuin vaparin syyläri? Sinne lukkopeltimuovin alle ja lamppujen viereisten peltisuikaleiden väliin?

Taitaa tulla, koska vaparissa on käsittääkseni viskotuuletin ja ilmastoidussa sähköflekti.

Kuvan kertonevat.

 

Syylärin kenno on hitusen takakenossa uudella coolerilla muutoin kaikki romut ovat niille kuuluvilla paikoillaan.

Ja omasta mielestänikin paras kennojärjestys on Dartterin mainitsema.


Edit:
Löysin sopivan kuvan joka kertoo ilmastoimattoman mallin syylärisysteemistä.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2011, 23:16:04 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #16 : 14.07.2011, 22:37:43 »
tohon omaan tarvii tehdä öljynvaihto vielä tän kuun aikana ja vois koittaa asetella kennonkin uuteen paikkaan sitten samalla, puskurin takana on tilaa johka sen sulloo ja kiinnikin sen siihen saa. tarvii vaan hyttysverkkoa laittaa sen eteen ettei ensimmäisenä ole tukossa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #17 : 14.07.2011, 23:18:04 »
tohon omaan tarvii tehdä öljynvaihto vielä tän kuun aikana ja vois koittaa asetella kennonkin uuteen paikkaan sitten samalla, puskurin takana on tilaa johka sen sulloo ja kiinnikin sen siihen saa. tarvii vaan hyttysverkkoa laittaa sen eteen ettei ensimmäisenä ole tukossa.

Tuo hyttysverkko on hyvä juttu.
Sellaiset on olleet kahdessa edellisessä kotterossa. Suojaavat syyläriä tms. kennoja kuralta, kiviltiä, nastoilta, ötököiltä, tms. sonnalta.

Jos et laita metalliverkkoa, (suht tiuhaa), niin lasikuituvahvisteinen ötökkäverkko on ainoa joka oikeasti kestää ja suoraa (harmaata).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #18 : 15.07.2011, 00:28:49 »
Taitaa tulla, koska vaparissa on käsittääkseni viskotuuletin ja ilmastoidussa sähköflekti.

Kuvan kertonevat.

 

Tuossahan tuo oikeanpuoleisessa kuvassa näkyykin, siellä lukkopeltimuovin alla se cooleri olla möllöttää.

En kyllä hoksi miten sähkö vs. visko liittyy tuohon, litteämpi pakettihan se sähkö on kuin visko eli nimenomaan sähkörupelin kanssa kennot mahtuisivat taaemmaksikin jättäen lootaöljyjäähylle tilaa...

No, johonkin muualle vaan se lootaöljyjäähy sitten. Onhan tuolla vielä tilaa.

Löysin sopivan kuvan joka kertoo ilmastoimattoman mallin syylärisysteemistä.
http://image.nettiauto.com/extra/carimg/4089201_4089300/volvo-940-4089233_b_2d159b32a3d29776.jpg

Tollanen muistikuva mullakin oli välijäähyn sijoittumisesta. Eli tuossahan välijäähy ei mene sen muovilirpakkeen alle.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #19 : 17.07.2011, 14:44:55 »
Onhan siellä maskin ja ilmastoinnin kennon välissä paljon tyhjää tilaa mihin tuo lootajäähy mahtuu.


Bensakoneeseen tosin saa 82 ast. termaria, Dieseliin vaan 87.

Mitä tekemistä moottorin termostaatilla on minkään kanssa? Ei tuolla ole mitään mainittavaa merkitystä syylärin lämpötilaan, tai jos on niin se lienee käänteinen.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #20 : 17.07.2011, 16:07:38 »
Onhan siellä maskin ja ilmastoinnin kennon välissä paljon tyhjää tilaa mihin tuo lootajäähy mahtuu.
Niin mahtuu, kesällä se on loistava paikka ja talvella ei.
Talvella ei lootan jäähtyminen ole ongelma vaikka antaisi sandaalia kuinka paljon tahansa.
Tuolloin ongelmaksi tulisi lähinnä laatikon riittävän nopea lämpeneminen optimaaliselle toiminta-alueelle.

Siksi luonnostelin tuo kasvatetun lämmönvaihtimen sinne alavesiletkuun. Jonka tarkoitus on omata niin suuri lämmönsiirtokapasiteetti, että lootaöljyn lämpötila saadaan vakioitua kuormasta huolimatta.

Mitä tekemistä moottorin termostaatilla on minkään kanssa? Ei tuolla ole mitään mainittavaa merkitystä syylärin lämpötilaan, tai jos on niin se lienee käänteinen.
Väittäisin sen vähän riippuvan nopeudesta ja kuormituksesta.
Jos vauhtia on, niin se on aivan sama mikä termari on, hitaissa nopeuksissa tilanne voi olla toinen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

The moose

  • Vieras
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #21 : 17.07.2011, 16:44:49 »
eipä tuota lootaöljyn lauhdutinta ole tarvinnu koskaan talvella peittää vaikkei se ensimmäisenä olekkaan on keulalla kuiteskin aika huiku jo -10 pakkasessa jos ajaa vaikka 60 alueella (esimerkki vaan)

Menee tässä melko hukkaan tää korjaamon idea jos tää nyt näin vaikeeks menee.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #22 : 19.07.2011, 19:50:25 »
Voihan siihen lisäsyyläriin jonkun säkin vetää päälle jos meinaa että se talvella jäähdyttää liikaa.
Mun mielestä tehdasasennuksessa se on yleensä ensimmäisenä.

Kiertääkö siellä muuten kokoajan öljy täysillä? Vai onko tuossa jonkinlainen termostaatti laatikon päässä?

Ja mitä tulee moottorin termariin, niin mä väitän että syylärin lämpötilaan sen vaikutus on jotain ei mitään ja olemattoman välillä. Talvella mahdollisesti oikein kylmä termari aiheuttaa sen että lämppäriä huudatetaan täysillä jolloin sitäkautta häviää enemmän lämpöä, mutta kesällä sillä ei ole kyllä mitään vaikutusta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #23 : 19.07.2011, 22:27:01 »
Voihan siihen lisäsyyläriin jonkun säkin vetää päälle jos meinaa että se talvella jäähdyttää liikaa.
Mun mielestä tehdasasennuksessa se on yleensä ensimmäisenä.
Näin olen ajatellut.   :)
Tuo nopea laatikon lämpötilan nousu talvella on lähinnä mukavuuskysymys. Toki vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseenkin.



Kiertääkö siellä muuten kokoajan öljy täysillä? Vai onko tuossa jonkinlainen termostaatti laatikon päässä?

Kokoajan kiertää omien havaintojeni mukaan.

Ja mitä tulee moottorin termariin, niin mä väitän että syylärin lämpötilaan sen vaikutus on jotain ei mitään ja olemattoman välillä. Talvella mahdollisesti oikein kylmä termari aiheuttaa sen että lämppäriä huudatetaan täysillä jolloin sitäkautta häviää enemmän lämpöä, mutta kesällä sillä ei ole kyllä mitään vaikutusta.
Niin.....   :juhau:

Nyt kun mennään insinööripornon puolelle, niin tuolla syyläriin tulevan veden lämpötilalla on merkitystä syylärin kuumassa päässä. Kennon tehosta, veden kiertonopeudesta, paskaisuudesta ja ilmamassan virtauksesta (nopeus/lämpötila) riippuu sitten se toisen päädyn lämpötila.  Yleensä se on selvästi kylmempää kuin tuleva vesi, mutta kuinka paljon on riippuvainen monesta ylläkuvatusta seikasta. Pääsääntönä mitoituksien turvakertoimet ovat poskettomia.

Merikontissa ei kyllä (ainakaan omassa) tule vastaan helposti se tilanne, että termostaatti ei aukeaisi pienemmissä pakkasissa kuin -30C, koska sen verran tehokas lämpögeneraattori, eikun....  bensiinikrematorio se on.
Ajoviima maantienopeuksissa riittää jäähdyttämään moottoria riittävästi tasakaasulla kireämmissä pakkasissa. Jo matka-ajossa bensiinikrematorioni tuottaa +100kW lämpötehoa jatkuvalla syötöllä, josta sellaiset n. 15kW menee liikkumiseen.   :o

Vaikka talvikeleissä en sandaalia käytäkkään, niin maiharia annettaessa termari aukeaa oikein iloisesti. Sen verran paljon lämpöä on se +400kW (kuvitteellisesti n. 30% hyötysuhde), jonka pannu tuottaa.  :o


Mutta takaisin aiheeseen.

Kuumissa keleissä (yli +30C) paluu puolella vesi on liian kuumaa, jotta laatikkoöljy jäähtyisi riittävästi pysyäkseen toimintaparametreissään vakiosysteemillä, joka on muutama kymmenen senttiä putkea syylärin kylmässä päässä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #24 : 19.07.2011, 23:06:26 »
Tässä vähän mallia miten sen öljyjäähyn voi sijoittaa konehuoneeseen:

http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg

eli noin:


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #25 : 19.07.2011, 23:57:36 »
Kuumissa keleissä (yli +30C) paluu puolella vesi on liian kuumaa, jotta laatikkoöljy jäähtyisi riittävästi pysyäkseen toimintaparametreissään vakiosysteemillä, joka on muutama kymmenen senttiä putkea syylärin kylmässä päässä.
Pari jäähytintä purkanut, ja kyllä siellä on ihan oikea kenno kennon sisällä, eikä mikään putki, muistaakseni 5-rivinen lätty. Ja oli ihan volvolainen syyläri, siitä vaan räjähti ylävesiletkulähtö...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

The moose

  • Vieras
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #26 : 20.07.2011, 00:04:19 »
Mutta takaisin aiheeseen.
Kuumissa keleissä (yli +30C) paluu puolella vesi on liian kuumaa, jotta laatikkoöljy jäähtyisi riittävästi pysyäkseen toimintaparametreissään vakiosysteemillä, joka on muutama kymmenen senttiä putkea syylärin kylmässä päässä.

Ja sinä meinasit rakentamalla kierukan syylärin alavesiletkuun lootan jäähdytykselle tapahtuvan mitä? Siellähän se lilluu kuumassa vedessä kuumalla ilmalla +30, tai jos se tulee siihen letkun päälle (en oo saanu selvyyttä miten "virallinen" asennus tapahtuu) lootaöljyn kuumetessa lähelle +100 paistuu se siihen alavesiletkuun aika varmasti kiinni ja kunnolla.

Kokeile RANE™ patentilla ensin sitä sun kierukkaa ihan siinä puskurin takana, ja jos se on vaikka kuparia tai alumiinia sen lämmön siirtokyky riittää varmasti. Ehkä jopa lauhduttaa paremmin mitä volvon omalla tai tarvike lauhduttimella. Riippuu sen putken koosta ja kieppien määrästä.


Poissa okoz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • 760 Turbo
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #27 : 20.07.2011, 00:11:02 »
Tässä vähän mallia miten sen öljyjäähyn voi sijoittaa konehuoneeseen:

eli noin:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mutta toihan on moottoriöljyn kenno? Itselläni on tuollainen tehdasasennettuna.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #28 : 20.07.2011, 00:16:39 »
Mutta toihan on moottoriöljyn kenno? Itselläni on tuollainen tehdasasennettuna.

Ei se välitä kiertääkö sen sisällä koneen vai lootan öljy  ;)

Vastaava mutta kapeampi on se lootaöljykenno joka löytyy syylärin päädyn sisältä.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #29 : 20.07.2011, 13:16:23 »
Ei käy ilmastointi/sähköflektimalliin tuo kiinnitys kun syyläri on leveämpi; syyäri just mahtuu kinkkicoolerin lähtöjen väliin  :)

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo