Minä väitän, että valojen käyttö
liikenteessä lisää turvallisuutta (Kumoa tuo väite)!
Mielipiteen vapaus mahdollistaa monenlaiset väitteet, mutta ei niitä silti ihan kaikkia uskoa tarvitse. Väitteeni oli peräänajokolarien lisääntyminen takavalojen käytön vuoksi, eikä tämä ole ainoa referenssi aiheeseen:
http://www.edilex.fi/mt/livm19970002Voit toki jatkaa väittämistäsi, mutta taajamien ajovalopakosta keskusteltaessa tiedettiin jo kolaritilastojen valossa, että
"Suomi otti tietämättään askeleen taaksepäin liikenneturvallisuudessa, kun se on hyväksynyt ajovalojen käytön myös taajamissa. Se johti liikenneonnettomuuksien kasvuun kahdessa ryhmässä: jalankulkijaonnettomuudet lisääntyivät ja peräänajot lisääntyivät. " Minä myös väitän että kaikki EU:n aivopierut eivät ole järkeviä.
Aikoinaan Suomessa lisäjarruvalokin oli kielletty kunnes ymmärrettiin, että se lisää turvallisuutta.
Molemmista ollaan samaa mieltä, mutta kumpikaan perustelu ei liity puheena olevaan takavalojen polttamiseen kirkkaassa päivässä.
EDIT: Väitän myös, että valoautomatiikassa automaattivalot aiheuttavat käyttäjissä sen ominaisuuden etteivät osaa siinä kakkosautossa tai vieraassa autossa kytkeä niitä valoja päälle.
Väität taas paljon asioita omista lähtökohdistasi perusteetta yleistäen.
Jos käyttäjät ovat väittämäsi kaltaisia rumasti kiroiltavia idoiitteja, niin minun mielestäni sinun meitä muita fiksumpana luulisi kaipaavan lisää automatiikkaa varmistaaksesi, että jopa meidän huonomuististen autoissa on asianmukaiset valot päällä ajon aikana, eikö niin? Eli mikä vastaus lukitaan, lisätäänkö sitä automatiikkaa vai kielletäänkö?
Ja jos kieltämään lähdetään, niin mitä muuta automatiikkaa kuin valoautomatiikka kielletään?
Meillä ainakin on kolmosautossa ja molemmissa yli 10 vuotta vanhoissa moottoripyörissäkin valoautomatiikka, joten pihasta ei lähdetä ilman valoja, ellet sinä käy salaa poistamassa sulakkeita. Minäkin näen pimeissä autoissa ongelman pimeällä, mutta ehdottaisin jotain muita ratkaisuja kuin kuljettajille kiroilun tai pienen markkinan kotimaiset poikkeussäännöt.
Sakkoja pimeänä ajaville, ja kuskit vastatkoon itse ajamisestaan. Ellei muista valoja itse, niin ostaa kontrollerin jolle delegoi. On helppo homma, eikä ketään tarvi kirota, kun jokainen vastaa ajamisestaan ihan itse.