Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

945-remonttipäiväkirja / myyty

  • 103 Vastauksia
  • 39968 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #60 : 18.06.2015, 13:51:43 »
Olen nähnyt joskus subbarin asennettuna selkänojan taakse, muistaakseni jossain käsinojan seutuvilla.  :(

Tuolla höyrykoneella on hyvä sulatella talvella autoa, no siihen on aikaa.  ;D

Voipi olla että joutuu unohtamaan koko subbarihomman jos ei keksi mitään järkevää sijoituspaikkaa, mutta täytyy vielä suunnitella.

Juu talvella sitten tuolla höyrystimen pistesuuttimella on hyvä sulatella vailla lukkoja. :D Lämpötolpasta vaan sähkö.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #61 : 18.06.2015, 15:16:11 »
Tuo vanhakunnon "motonetin halvin" tummennuskalvo on itseasiassa aika pätevää tavaraa. Hirveesti ei vaan kestä venyttää, mutta tässä korimallissa ei liene ongelma. Maltilla tekee ja lutraa vettä tarpeeksi niin onnistuu varmasti.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #62 : 18.06.2015, 23:31:28 »
Tuo vanhakunnon "motonetin halvin" tummennuskalvo on itseasiassa aika pätevää tavaraa. Hirveesti ei vaan kestä venyttää, mutta tässä korimallissa ei liene ongelma. Maltilla tekee ja lutraa vettä tarpeeksi niin onnistuu varmasti.

Hyvä tietää ettei ihan sekundaa tullut ostettua. -H- Tässä merikontissa ei tosiaan ota vastaan nuo ikkunoiden kaareutumiset tai muutenkaan ikkunan muoto kun kaikki kalvotettavat ikkunat on melkeinpä suorakulmia. :D Takaikkunat voisi kalvottaa paikallaan, tai ainakin kokeilla ensin. Ei tekisi mieli purkaa verhoiluja ja laseja irti jos ei ole pakko.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #63 : 23.06.2015, 20:25:53 »
Aloitetaan tästä jo mainitusta, hukkaportin kello ja jouset tuli tänään kotiinkuljetuksena. Josko noita vaikka ensi viikolla laittaisi sitten paikalleen.



Sitten uusia juttuja, selailin töissä myytävänä-palstaa ja bongasin parikin kiinnostavaa juttua Jyväskylästä, snowcapin ja 960 nahkaratin. Snowcapin kiinnikkeet on rikkinäiset mutta ostin pois kun halavalla sai ja saahan tuon vaikka nöölillä paikalleen jos uusia kiinnikkeitä ei saa tehtyä. Ratista jouduin jo kaupat perumaan kun ratissa olisi ollut turvatyyny ja eihän tässä semmosia hienouksia vakiona ole. Tulee katsastusmieheltä kitinää kun ratissa lukee SRS eikä SRS-valo pala eikä tyyny toimisi kuitenkaan. Tälle löytyi kyllä aikamoinen harvinaisuus jo samana päivänä korvaajaksi, haaveilinkin tästä ratista kun luin noita 900-sarjan myyntiesitteitä. S*





Niin ja Volvon lukollinen tankin korkkikin tuli ryöstettyä tähän seiskakantista:



Ahvenistolle tulo taitaa jäädä väliin sittenkin tällä kertaa sukuloinnin takia, ensi vuonna sitten kokonaan valmiilla autolla ainakin paikalle. :) Saattaahan tuo miitin kanssa päällekkäin oleva reissu vielä peruuntua mutta katsotaan. ::)

Ikkunoiden kalvotus jää ensi viikolle, pitää setviä ilmastointi toimimaan tällä viikolla.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2015, 21:08:02 kirjoittanut Hemik »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #64 : 24.06.2015, 00:15:45 »
Ei olisi käynytkään 960:in ratti. Eri spoori :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #65 : 24.06.2015, 08:02:43 »
Ei olisi käynytkään 960:in ratti. Eri spoori :)

No sitten "hyvä" että tuo kauppa meni tuon airbaginkin takia puihin jos ei olisi sopinut ollenkaan.

Jostain pitäisi metsästää uudemman mallinen takaluukun kahva. Tarjotkaa jos löytyy.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2015, 08:10:27 kirjoittanut Hemik »

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #66 : 06.07.2015, 11:35:26 »
Takaluukun kahva ja mukitelineellinen käsinoja on hankittuna, käsinoja on jo paikallaan ja takaluukun kahvakin tulee vaihdettua lähiaikoina. Ikkunakalvokin odottelee edelleen kontissa asennusta.

Pientä murhettakin on taas, kävin täytättämässä ilmastoinnin viime torstaina ja auto viilenikin mukavasti sen jälkeen. Samana iltana muutaman tunnin päästä kylmää ei enää kuitenkaan tullut. Mitä seuraavana päivänä tutkin liitäntöjä, niin vaikuttaa siltä, että toinen ilmastoinnin kennon liitännöistä vuotaa. Täytyy avata nuo ja tarkastaa tiivisteet ja vaihtaa ne uusiin, mutteri on varmaan lähtenyt menemään vähän vinoon kiinnittäessä ja leikannut tiivisteen halki. Meinasi kyllä kasvaa sarvi otsaan, täyttöön meni oma rahansa ja sillä sai selville että järjestelmä vuotaa sittenkin. Omat testaukset alipaineella ja ilmastoinnin täyttölaite ei kuitenkaan vuotoa huomanneet. :( No, vuotokohtaa etsimään, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Ahtimen kanssa on vähän ihmetystä, pakopesästä taisi tulla muutoksessa turhan iso kun tuo herää todella hitaasti. Ahdin kyllä lähtee puhaltamaan jo ~2000 kierroksen kohdalta, mutta ahtopaine nousee täydellä kaasulla tappiinsa vasta ~4500 kierroksessa. Läppärin kanssa en ole vielä kerennyt ajaa että tietäisin tarkkaan paljonko painetta enimmillään on, menohaluja tuli kyllä lisää hukkaportin kellon vaihdon jälkeen persdynollakin. Auton oma ahtopainemittari ei kyllä mene edes tappiin asti vaikka ahtoja "pitäisi" olla kellossa olevalla jousella 1.2bar eli jossain vähän yli mittarin asteikon yli. Bensakartta ja syttykarttakin on toki jotain ihan muuta kun kohdallaan, mutta ei niiden tuohon ahtopaineeseen pitäisi vaikuttaa. Ehkä vaihdan rahatilanteen salliessa tähän vaikka 19t:n. Sitten menee kyllä voimansiirtoa myöten aika paljon palikkaa vaihtoon, täytyy tuumata.

Mitäs muuta, vakkari lakkasi toimimasta kunnolla ja pakoputki otti osuman katukiveyksestä ja aloitti pärinän. Vakkaria pitää tutkia ja putki menee kuitenkin vaihtoon kun tehdään 3" viemäri. Trippimittarikaan ei toimi, haittaa ikävästi keskikulutuksen laskemista. Koiraverkko kitisee rasvauksen puutteesta, kaikenlaista pientä harmia mikä vie iloa ajokokemuksesta. :(

Yleisesti ottaen auto pelaa kuitenkin hyvin, viikonlopun aikana tuli ajettua noin 650km.

edit: Kakkosella muuten kuin pintakaasulla kiihdyttäessä tuntui voimansiirrosta tärinää lauantaina, tuo kuitenkin hävisi itsestään kun sunnuntaina lähti liikenteeseen, lisää asioita tutkittavaksi. :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 07.07.2015, 09:29:05 kirjoittanut Hemik »

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #67 : 11.07.2015, 19:46:21 »
Ilmastoinnin vuotokohta löytyi kun tuutattiin järjestelmään kompuralla ilmaa. Paineilman syöttämisen jälkeen konehuoneesta alkoi kuulua selvää pihinää ja vuoto paikallistui seuraavassa kuvassa keltaisella merkittyyn putkeen, varmaankin hankautunut puhki kun vaikutti vuotavan kannakkeen kohdalta.



Jos keneltäkään löytyy ehjää niin ostan pois, tarjouksia voi laittaa yv:llä.

Pakoputki saatiin tänään valmiiksi, tuli aika muhevat äänet. Ääninäytevideota en kyllä muistanut ottaa, mutta otan joku päivä ja laitan sitten tänne.

https://youtu.be/gn_gEPDhW4s







Downpipen alku otettiin alkuperäisestä pakoputkesta ja se sai alkuun jatkoksi pari 60° asteen mutkaa. Seuraavaksi jousto, katti, suoraa, mutka, vaimennin, akselin ylivienti, toinen vaimennin ja suoraan vaimentimessa ulostulo. Katti on mallia Biltema 3" lähdöillä, vaimentimet Simonsia, samoin ulostulo. Suorat ja mutkat sekaisin Motonetistä ja Biltemasta. Riittävä määrä rälläköintiä, vasarointia, Esabin liimaa ja sinkkimaalia ja hyvä tuli. ::)

Kakkosella kiihdyttäessä vaivannut tärinä hävisi itsestään, mikälie oli, ehkä kardaanin tukikumit on tulossa tiensä päähän. Mahdoton tutkia nyt kun vika hävisi eikä äkkiseltään väljää löytynyt mistään.

Takaovien ikkunat kalvotettiin tänään, yllättävän hyvin se onnistu näin ensikertalaisilta. Yksi rulla Motonetin halvinta kalvoa riittää takaoviin ja yhteen kontin ikkunaan, kontti jäi vielä kokonaan kalvotta kun takaikkunan kalvon leikkaus meni päin honkia. Ensi kerralla uuden kalvorullan ja vähäisen kertyneen kokemuksen kanssa loput kalvoista paikalleen, jos samalla laittaisi snowcapin ja takaluukun kahvankin paikalleen. :o
« Viimeksi muokattu: 11.07.2015, 19:56:20 kirjoittanut Hemik »

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #68 : 13.07.2015, 21:00:19 »
Toinen rulla Motonetin kalvoa laitettu ikkunoihin, tuolla sai takaikkunan ja toisen takaluukun ikkunoista, vielä täytyy yksi pienempi rulla hakea että saa tuon viimeisenkin ikkunan kalvotettua. Jäi hölmön näköiseksi nyt kun on yksi ikkuna ilman kalvoa.:D

Kytkin rupesi luistamaan vedossa, tilasin pienen foorumikahlauksen jälkeen Sachsin vakiokytkinlevyn ja Sachs SRE -763 -asetelman. Pitäisi sitten olla sen verran pitoa kytkimessä että laatikko antautuu ensin jos jotain menee rikki. Kyllä tuolla nyt vielä kuitenkin ajelee uuden levyn ja asetelman tuloon saakka kunhan ajaa pintakaasulla eikä laulata turboa. :buck2:

Tulipa otettua se luvattu video tyhjäkäyntiäänestäkin.

edit: Onko kenelläkään kokemuksia Dave Bartonilta tilaamisesta? Tilasin muutama viikko sitten tarroja ja USPS:n sivu kertoo "July 10, 2015 00:32 ATTEMPTED DELIVERY ABROAD" vaikka kotiovella ei ole kyllä käynyt ketään eikä ole jätetty lappua että olisi yritetty toimittaa. Track17.net taas sanoo että paketti olisi mennyt Kanadaan ja hylätty siellä tullissa ja laitettu takaisin lähettäjälle. :D Vaikuttaa jopa Postin toimintaa epävarmemmalta tämä touhu. :D :o
« Viimeksi muokattu: 14.07.2015, 13:05:24 kirjoittanut Hemik »

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #69 : 15.07.2015, 20:35:48 »


Nämä tuli haettua tänään, asetelma tuli race.fistä Matkahuollolla ja kytkinlevy tutusta ja turvallisesta Mätänetistä. Yllättävän nopea toimitus molemmissa, tein tilaukset maanantaina illalla ja hain molemmat tänään aamulla. Huom. asetelman mukana kylkiäisenä tullut Sisu-rasia. :D Lauantaina sitten elämäni ensimmäiseen kytkinremonttiin. ::)

Viimeinen ikkunakalvo laitettiin tänään atan kanssa, kyllä niistä tosiaan sopivalla määrällä vettä, riittävällä maltilla ja hieromisella sai hyvät niinkun Kalamies sanoikin. Joitain pieniä kuplia on vielä, mutta ilmeisesti kuuluvat asiaan ja asettuvat noin viikon kuluessa. Kuvista tuli niin huonot etten kehtaa laittaa niitä tänne. Täytyy ottaa lauantaina oikea kamera mukaan, voisi ottaa autosta muutaman edustavamman kuvan samaan syssyyn. :pomo:

edit: Painelaakeri, silmälaakeri ja koneen takastefa tuli varattua AD:lta. ata huomautti että ensimmäiset kaksi pitää vaihtaa kytkinrempassa muutenkin ja takastefan kunnosta ei ole tietoa niin vaihdetaan sekin samalla.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2015, 09:37:58 kirjoittanut Hemik »

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja - kytkinremppa tehty
« Vastaus #70 : 18.07.2015, 21:05:48 »
Heti aamusta merkkihuollon nosturille ja homma käyntiin. ;)



Vanhat osat saatiin nopsaan purettua autosta pois. Tarkoitus oli ottaa kuvia kun kaikki uudet kilkkeet on paikallaankin mutta hyvin unohtui kun alko väsy painaa remontin lähestyessä loppua. *nuqquun->







Ei siinä liikaa pintaa enää ollut.





Sitten tulikin hidasteita kun piti ihmetellä yhtä toista autoa välissä, aikatauluun tuli mutkia ja päästiin hakemaan kardaanin tukikumia ja laakeria vasta 13:45 aikoihin vaikka alkujaan tehtiin lähtöä jo 11:15. No eipä mitään, hommat venyy lähes poikkeuksetta. Paketti saatiin taas kasaan parin tunnin päästä kun päästiin takaisin tallille. Vaihdekepin väljiä puslia ja holkkeja kiristettiin osin lisäämällä kierros tai pari sähköteippiä holkkeihin ja osin yhdellä o-renkaalla, nyt menee vaihteet jämäkästi sisään. ata hitsasi vaihdekepin alapäähän pienen jatkon niin saatiin vaihdekepin liikematkaa vähän lyhyemmäksi, mukava parannus käyttömukavuuteen. Kytkin pitää hyvin ja alkaa ottaa jo heti alhaalta, tuli sammutettuakin auto pari-kolme kertaa ennenkun tottui edes vähän. :D Opettelua taas "uuteen" kytkimeen.

Kampiakselin takastefa vuoti niinkun arvelin, kannatti hommata se etukäteen niin sekin tuli nyt samaan syssyyn vaihdettua. Vaihdelaatikko tuli pestyä liuotinpesuaineella ja painepesurilla pariin kertaan niin sai enimmät öljy+hiekkakertymät sun muut skeidat pois.

No jotain meni pieleenkin, tuolla ylempänä näkyy kuvassa kardaani kahdessa osassa. Sitähän ei ollut alkuun tarkoitus purkaa, mutta kun huomattiin parhaat päivänsä nähnyt tukikumi niin kardaani kuitenkin purettiin, tässä tapahtui pieni erhe kun unohtui merkata tarkka kohta missä kohtaa kardaanin spoorin pitää olla. Ensimmäisellä koeajolla täristi jo 60km/h vauhdissa. Tiputettiin kardaanin takaosa jo kertaalleen irti ja muutettiin asentoa, nyt täristää vasta 80km/h vauhdin jälkeen. Huomenna uudella innolla kardaanin oikeaa spooria arpomaan ja jos sitä muistaisi ottaa kuvia valmiista remontista samalla, edustuskuvia varten pitää kyllä pestä auto.

Maanantaina lähdetään käymään Harisella säädössä ja penkissä. ::) Tuon reissun jälkeen varmaan löytyy intoa auton puunaamiseen ja kuvaamiseenkin. :D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #71 : 18.07.2015, 22:17:35 »
Pienellä putsilla kardaanista luultavasti löytyy keltaset tussimerkit joilla se on alkujaan kohdistettu. Ne on ihan oikeesti tehtaan merkit  ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #72 : 19.07.2015, 03:26:00 »
Pienellä putsilla kardaanista luultavasti löytyy keltaset tussimerkit joilla se on alkujaan kohdistettu. Ne on ihan oikeesti tehtaan merkit  ;D
+ saattaa olla myös lyöty pienet nuolet. omassa oli keltaiset tussimerkit ja pienet stanssatut nuolet jotka passasi kohdakkain.

Poissa Hemik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Vaeha kaapeli, vaeha mutteri
    • insta rammi
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #73 : 19.07.2015, 15:46:39 »
Pienellä putsilla kardaanista luultavasti löytyy keltaset tussimerkit joilla se on alkujaan kohdistettu. Ne on ihan oikeesti tehtaan merkit  ;D
+ saattaa olla myös lyöty pienet nuolet. omassa oli keltaiset tussimerkit ja pienet stanssatut nuolet jotka passasi kohdakkain.

Otettiin kardaani osiin ja putsattiin molemmat puolet, noita tehtaan merkkejä ei tullut huomattua, mutta yhdessä hampaan välissä oli vähän erilainen jälki kuin muissa ja sillä saatiin kohdistettua osat yhteen. Kardaania ei voi nähtävästi edes laittaa väärin spooriin koska kardaanin etupätkän spoorista puuttuu yksi hammas eikä kardaanin takapätkä mene spooriin kuin yhdessä asennossa, huulille menee mutta ei lopsahda paikalleen. Purettiin koko kardaani molemmista päistä irti, etuosan kumi on kunnossa eikä holkissa ole yhtään väljää, tärinä ei johdu siitä. Vikaa ei löytynyt kardaanin takaosastakaan, ristikoissa ei ole väljää ja ristikot liikkuu herkästi. Perämurikan ja kardaanin vastakkain tulevat laipat hiottiin ettei varmasti ole asennushiekkaa välissä täristämässä. Ei jää oikein muita vaihtoehtoja kuin tuo tukikumin vaihto mikä nyt aiheuttaa tärinän, voi olla että kardaani on täristänyt jo pitkäänkin mutta tärinä on hävinnyt rikkinäiseen tukikumiin. :idiot2: Täytyy käyttää kardaani tasapainotettavana kunhan saadaan tuo Harisen reissu käytyä huomenna.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945-remonttipäiväkirja
« Vastaus #74 : 19.07.2015, 15:52:41 »
Tuo uusi tukikumi on paljon todennäkösempi vika kuin epätasapaino.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Futurez  Kulkukoira