Autoracing  KL-varaosat

Vaunun veto

  • 119 Vastauksia
  • 39522 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #15 : 02.07.2013, 19:47:51 »
Jos edes suurinpiirtein laillisia nopuksia vetelee niin en kyllä suosittele isointa vaihdetta millään henkilöautolla jos yli 500kg menee kuorma. Ei se kulutuskaan juurikaan laske ja pitkässäjuoksussa kulut kasvaa uuden vaihdelaatikon myötä. Ei ne voitelut jaksa toimia jos laatikossa ei oo kierroksia. Tuleepa tuolla mersullakin aina toiseksi isointa (5/6) käytettyä.
Jos ajan 90kmh vitosella ilman kärryä ja vitosella kärry perässä niin moottorin kierrokset on samat ja eiköhän siellä silloin myös öljy liiku samalla tavalla? Muuten voi tietenkin olla voimansiirto kovilla, mutta jos ei joka viikonloppu hinaa jalasmökin kokoista Soliferia suomen läpi niin ei taida maksaa vaivaa miettiä vaihteita.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #16 : 02.07.2013, 19:52:34 »
Jos ajan 90kmh vitosella ilman kärryä ja vitosella kärry perässä niin moottorin kierrokset on samat ja eiköhän siellä silloin myös öljy liiku samalla tavalla? Muuten voi tietenkin olla voimansiirto kovilla, mutta jos ei joka viikonloppu hinaa jalasmökin kokoista Soliferia suomen läpi niin ei taida maksaa vaivaa miettiä vaihteita.
Meinaatko, että rattaiden pintapaineet ei muutu kuormituksen mukaan?
Tai, laakereiden?

Vinkkinä, että liittyy voiteluun nuo edellämainitut.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #17 : 02.07.2013, 20:01:27 »
Volvon laatikossa on laakerit sellaisissa paikoissa että vitonen ovi olla jopa parempi vetovaihde mitä nelonen.
Mutta, tärkeintä suurella kuormalla on pitää ajossa kierrokset pääsääntöisesti yli 2000rpm ainakin jos dieselipeli alla, ettei ehdon tahdoin turhaa rasita suurilla väännöillä matalalla voitelulla laatikkoa.

Automatic alle jos alkaa mietityttää liikaa vetouskallus.

Toista se on jossain fiiatissa missä on vitonen lootan "ulkopuolella" niin vääntää alhaalta väännättämällä akseleita erilleen ja sitten lähtee hampaat.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #18 : 02.07.2013, 20:04:29 »
automaatissa sitten sellainen alue päälle ettei turhan paljon vatkaa pienemmälle/suuremmalle. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #19 : 02.07.2013, 20:11:38 »


Toista se on jossain fiiatissa missä on vitonen lootan "ulkopuolella" niin vääntää alhaalta väännättämällä akseleita erilleen ja sitten lähtee hampaat.

Sama ilmiö käy kaikissa vaihdelaatikoissa.

Mitä suurempi välityssuhde, sitä suuremmat voimat niitä vaihdelaatikon kotelon laakerointipisteitä repii erilleen toisistaan.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #20 : 02.07.2013, 20:22:44 »
Meinaatko, että rattaiden pintapaineet ei muutu kuormituksen mukaan?
Tai, laakereiden?

Vinkkinä, että liittyy voiteluun nuo edellämainitut.
En sitä tarkoittanut etteikö rattaat kuormittuisi. Lue tuo kirjoitus minkä lainasin, siellä puhuttiin ettei kierrokset riitä voiteluun.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #21 : 02.07.2013, 20:51:28 »
En sitä tarkoittanut etteikö rattaat kuormittuisi. Lue tuo kirjoitus minkä lainasin, siellä puhuttiin ettei kierrokset riitä voiteluun.

Jos auto kulkee 90 km/h nelosella, ja sitten kuski vaihtaa vitoselle.
Mitä tapahtuu?

A: Vaihteiston ensiöakselin pyörimisnopeus pienenee ja vääntömomentti kasvaa.
B: Vetopyörästön pyörimisnopeus pysyy samana.
C: Öljyn roiskevoimainen voitelu pienenee.
D: Vaihtoehdot A, B ja C

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #22 : 02.07.2013, 20:54:28 »
Jos auto kulkee 90 km/h nelosella, ja sitten kuski vaihtaa vitoselle.
Mitä tapahtuu?

A: Vaihteiston ensiöakselin pyörimisnopeus pienenee ja vääntömomentti kasvaa.
B: Vetopyörästön pyörimisnopeus pysyy samana.
C: Öljyn roiskevoimainen voitelu pienenee.
D: Vaihtoehdot A, B ja C
meinaatko että vitosella kärry perässä laatikon rattaat pyörivät hitaammin kuin ilman kärryä? ???
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #23 : 02.07.2013, 20:58:26 »
meinaatko että vitosella kärry perässä laatikon rattaat pyörivät hitaammin kuin ilman kärryä? ???

Lue se lainaus, jonka käskit minun lukea.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #24 : 02.07.2013, 21:04:57 »
Lue se lainaus, jonka käskit minun lukea.
luin sen, mutta nuo kaikki sinun listaamat asiat tapahtuu oli se kärry perässä tai ei.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #25 : 02.07.2013, 21:10:42 »

Automatic alle jos alkaa mietityttää liikaa vetouskallus.


Automaatti - Ainakin. 740 tda/940 2,3a/850 glta/S70 2,5a, V70 d5a x2 ja xc70D5a, joista on enemmän kokemusta, pitää isointa mahdollista vaihdetta pidempään kuin mun kantti/into jyryyttämiseen riittää - ei kuullosta terveeltä, ja meno alkaa hyytymään. Ehkä toi menon hyytyminen on se lopullinen motivaattori? Korva kertoo milloin pitää vaihtaa pienemmälle - suunnitteluvirheet on eri asia.

Antaa mennä vaan, ellei ohjekirja erikseen kiellä.

EDIT: En ole karavaanari, normi peräkärry ja painavahko venetraileri roikkuu koukussa, satunnaisen säännöllisesti.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #26 : 02.07.2013, 21:24:03 »
luin sen, mutta nuo kaikki sinun listaamat asiat tapahtuu oli se kärry perässä tai ei.

Lisäpähkinä:

Jos Urpo vetää peräkärryä 90 km/h vitosvaihteella ja Repa nelosella.
Mitä tapahtuu?

A: Urpon vaihteiston sisäinen häviö on suurempi.
B: Urpon hammaspaineet ovat suuremmat.
C: Urpon vaihteiston laakerit huutaa hoosiannaa.
D: Urpo tekee vaihteistoremontin ennen Repaa.
E: Vaihtoehdot A, B, C ja D

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Re: Vaunun veto
« Vastaus #27 : 02.07.2013, 21:29:16 »
Kokemusta on kans vähän vaunun vedosta.  Olen vetänyt vitosella maltilla vaunua.  Heti kun vaunu alkaa vähäkin vedättää niin vaihdan neloselle. 

Kulutus on vähän pienempi kun saa vitosella vetää.  Ainakin vielä tuossa 02vm D5:ssa on laatikko kestänyt ongelmitta ja mittarissa on nyt 250tkm. Vaunua on vedetty tuolla autolla 6-7 kesää.
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #28 : 02.07.2013, 21:32:33 »
En tiedä onko '01 kakkoskopassa sama Bonnevillen suola-aavikolle välitetty laatikko kuin '00 ykköskopassa mutta jos on niin en itse todellakaan vetäisi vitosella, hyvä jos ylämäkiin edes nelosella. Se vehje (omat kokemukset 140 bhp vaparista) ei kiihdy viiden hengen kuormalla vitosella juuri mihinkään edes kaasu pohjassa ja lähtötilanne oli sentään melkein satanen taulussa ja reilu 2000 rpm koneessa. Tonni lisää massaa, kierrokset jossain pitkälle alle kahdessa tonnissa, joo ei.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Re: Vaunun veto
« Vastaus #29 : 02.07.2013, 21:33:28 »
Kokemusta on kans vähän vaunun vedosta.  Olen vetänyt vitosella maltilla vaunua.  Heti kun vaunu alkaa vähäkin vedättää niin vaihdan neloselle. 

Kulutus on vähän pienempi kun saa vitosella vetää.  Ainakin vielä tuossa 02vm D5:ssa on laatikko kestänyt ongelmitta ja mittarissa on nyt 250tkm. Vaunua on vedetty tuolla autolla 6-7 kesää.

Juuri näin.

 

Futurez  Kulkukoira