Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tarvike iskunvaimentimet

  • 25 Vastauksia
  • 22546 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Tarvike iskunvaimentimet
« : 12.01.2011, 22:12:14 »
Minkälaisia kokemuksia teillä on tarvike iskunvaimentimista?

Mulla on 960 II sedan ja ostin siihen Monroe Reflex iskarit syksyllä. Autoon on vaihdettu jäpäkämpi takajousi eli nivot hittoon. Huomasin tässä kovien pakkasten aikaan että takapäästä alkoi kuulumaan lopinaa heti ajoon lähdettyä mutta ääni hävisi vaimentimen hieman lämmetessä. Eipä niillä ole ajettu kuin 2000 km ja en ole hyppyyttänyt tuota mopedia liiemmin.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Yleensä nuo tarvike iskarit ovat toimineet äänettä, mihin niitä on asennettu.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #1 : 12.01.2011, 22:16:06 »
Oon kans kuullu noista Monroeista ettei kestäisi.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #2 : 13.01.2011, 10:01:23 »
Minkälaisia kokemuksia teillä on tarvike iskunvaimentimista?

Mulla on 960 II sedan ja ostin siihen Monroe Reflex iskarit syksyllä. Autoon on vaihdettu jäpäkämpi takajousi eli nivot hittoon. Huomasin tässä kovien pakkasten aikaan että takapäästä alkoi kuulumaan lopinaa heti ajoon lähdettyä mutta ääni hävisi vaimentimen hieman lämmetessä. Eipä niillä ole ajettu kuin 2000 km ja en ole hyppyyttänyt tuota mopedia liiemmin.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Yleensä nuo tarvike iskarit ovat toimineet äänettä, mihin niitä on asennettu.

Eikös nämä ollut ne mustat, tyylikkäät ja ... halvat.  :)
Omassa keltaiset, tyylikkäät ja ... kalliit toimineet ihan hyvin, ei voi olla ajamatta isoa kovaa.
Kevään routaheittoja ( ja sakkoja   :P ) odotellessa.

Ja asiaan; toimiiko ne muuten ok ja kait niissä joku takuu on, jos pakkanen rikkonut jotain?
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa -W-

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #3 : 13.01.2011, 10:11:10 »
Itse ostin kanssa Monroe Reflexit noin 1,5 vuotta sitten, eivätkä olleet sieltä halvimmasta päästä. Takaiskarit vaihdettu kerran uusiksi. Ärsyttävän pintakovat ja kopisevat epätasaisella tiellä, maantiellä ja mutkissa isoissa nopeuksissa sopivat. Jotenkin eivät mielestäni toimi noiden orkkisjousten kanssa yhteen eli olisi varmaan pitänyt vaihtaa myös ne uusiksi samalla. Etuiskarit eivät oikein enää toimi yli 10 asteen pakkasella, aluksi toimivat ok. Seuraavaksi aion kokeilla noita Sachseja, jotka ilmeisesti ovat myös ne originaalit..?

Autoni siis S80 v.1999

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #4 : 13.01.2011, 12:42:50 »
Eikös nämä ollut ne mustat, tyylikkäät ja ... halvat.  :)
Omassa keltaiset, tyylikkäät ja ... kalliit toimineet ihan hyvin, ei voi olla ajamatta isoa kovaa.
Kevään routaheittoja ( ja sakkoja   :P ) odotellessa.

Ja asiaan; toimiiko ne muuten ok ja kait niissä joku takuu on, jos pakkanen rikkonut jotain?


Perhana että joillain pitkä muisti  ;D

Muuten ovat toimineet ihan ok ja takuu on 3v/ 100 000 km eli ei tässä kiire ole. Saatan pitää noita takaiskareita vielä hetken ennenkuin alan purnaamaan niistä. Eivät ne tosiaan kalliit olleet kun kierros suojakumineen ja yläpään laakerointeineen maksoi 360€. Tosin jos sillä rahalla saa sontaa niin ei sekään ole kivaa  ;)


kuten -W- tuossa mainitsi, niin ovat kyllä vakiovaimentimia selvästi pintakovemmat. Ovat juuri siinä rajalla pidänkö vain en mutta tosiaan mutkissa ja isommassa nopeudessa toimivat hemmetin hyvin (vakioiskareiksi). Vois tietty itse kokeilla pykälää pienempiä rengaspaineita kesäpyörissä, kun jatkuvasti on 2,6 bar. Tuntuu vaan sopivan tuohon korkeprofiiliseen muuten hyvin.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa petrereesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #5 : 13.01.2011, 17:51:05 »
Rupesin tässä häiriköimään  :facepalm:.

Tätä aihetta kun luin, niin omastani heräsi kysymys, että lieneekö iskunvaimentimet Volvossa ns. kuluvia osia lainkaan?
940, ollut minulla kuusi vuotta,  n. 83 tkm sinä aikana ajettu, yht. n. 260 tkm. Katsastajan %:t syksyllä edessä 77 ja 72, takana 73 molemmat. Jos edelliset omistajat ovat joskus vaihtaneet, oletan iskarien olevan siniset, koska kaikki leimat huoltokirjassa ennen minua ovat Avainvaunun. Minun aikanani niihin ei ole koskettu.
Muistan kun Sunnyyn piti uusia iskarit alle 50 tkm:ssä. Takuuseen meni  :).
Lipsuvitsi Kitumaasturi

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #6 : 13.01.2011, 21:25:41 »
Rupesin tässä häiriköimään  :facepalm:.

Tätä aihetta kun luin, niin omastani heräsi kysymys, että lieneekö iskunvaimentimet Volvossa ns. kuluvia osia lainkaan?
940, ollut minulla kuusi vuotta,  n. 83 tkm sinä aikana ajettu, yht. n. 260 tkm. Katsastajan %:t syksyllä edessä 77 ja 72, takana 73 molemmat. Jos edelliset omistajat ovat joskus vaihtaneet, oletan iskarien olevan siniset, koska kaikki leimat huoltokirjassa ennen minua ovat Avainvaunun. Minun aikanani niihin ei ole koskettu.
Muistan kun Sunnyyn piti uusia iskarit alle 50 tkm:ssä. Takuuseen meni  :).

Mulla tuli kans mielenkiintoisia arvoja viikko sitten konttorilla. Kolme viikkoa vanha takapää johon laitettiin sachin iskarit ja kuormajouset. Etupäässä on samat iskarit jotka oli ostaessa 3,5v ja 140tkm sitten. Kaikissa kulmissa arvot 5% sisään (73-77%). Aika hassua sinänsä, mutta auto on kyllä ajolleen mainio.

Autona tosin -99 V70 2.5D

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #7 : 14.01.2011, 01:03:11 »
240 farkku jossa takana (vakiopituiset) kuormajouset sekä KYBin kaasuiskarit mallia Motonet ja katsastuksessa tuli arvot 85% - 78%, edessä on jotkut taivasta vanhemmat en edes tiedä mitkä ja sieltä tuli 83% - 81% eli ainakin noiden jousien kanssa Motonetin halpiskaasu näyttää pelaavan hyvin yhteen. Ja kyllä se siltä tuntuukin, auto on aivan eri maata kuin ostaessa alla olleilla iskareilla ja jousilla - ei mitään tietoa mitkä ne olivat mutta joustoa oli molempiin suuntiin tajuttomasti, vaimennuksesta ei juuri päässyt puhumaan.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #8 : 14.01.2011, 07:44:10 »
Laitoin omaan 940 sedaniin kesällä Bilstein kaasut ympäriinsä, mallia en muista tarkemmin. Nyt talven aikana on alkanut takapäästä kuulua rasittava kalkatus kylmänä, ja koska mitään välyksiä en ole löytänyt luulen äänilähteen olevan iskareissa, sillä ääni hiljenee ajon myötä.

Tässä kohtaa en kyllä voi ihan täysin syyttää iskari valmistajaa, sillä samalla kun laitoin uudet pumput joka nurkkaan, asensin myös LeSjöforssin jousisarjan. Takajousitushan on tunnetusti näissä melko onneton jo alkujaan, eikä ko. madallusjousisarja ainakaan paranna tilannetta. Tästä oli sitten seurauksena muutama oikein tehokas jousituksen pohjaaminen mahtavan kolahduksen kera, jolloin luulen takapumppujen saaneen hieman kipeää. Sittemmin vaihdon taakse vakijouset takaisin.

Luulen että heitän uudet Monroet taakse tässä joku päivä, josko kalkatus häipyisi. Monroet siksi että niitä saan aika edullisesti... O0
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #9 : 31.01.2011, 16:03:04 »
Ja nyt alkoi vuorostaan etupää kolisemaan ja takapää on hiljaan  :2funny:
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #10 : 31.01.2011, 16:13:33 »
Ja nyt alkoi vuorostaan etupää kolisemaan ja takapää on hiljaan  :2funny:
Niinhän siinä helposti käy.    :-\

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #11 : 31.01.2011, 16:55:51 »
Niinhän siinä helposti käy.    :-\

Mietin tuossa puoli leikilläni että jos takaset hiljeni niin etusillakin sama edessä? Eli kiertää koko rundin ja sit lopettaa  :buck2:
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa rahtiertsi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #12 : 07.02.2011, 18:29:06 »
myös mulla 940:ssä kolisi takapää luulin että iskarit sielä kolisee mutta ei kolina johtu siitä et jousen alla olevat kumit oli huonosti

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #13 : 07.02.2011, 18:39:42 »
Taakse laittoivat liikkeen takuuseen KYBin kaasuiskarit reilu 2v sitten. Ei ole ollut valittamista vielä.
Volvoton

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Tarvike iskunvaimentimet
« Vastaus #14 : 07.02.2011, 18:57:31 »
Kolmisen vuotta on Bilteman kaasut olleet 850 takaiskunvaimentimina. Katsastuksessa inssi oli RPT:lle huomauttanut tehottomasta iskunvaimennnuksesta, ei ollut kuitenkaan löytänyt vuotoja vaikka kuulemma etsi oikein lampun kanssa. Seuraavaksi ehkä TRW:n kaasut ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

RallyBaron  Samppasport