Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730263 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1500 : 26.02.2015, 20:00:18 »
vissii 16v koneissa on eri IMM

Jos tällä tarkoitetaan 16v-FT:tä niin kyllä, niissä on -012 loppuinen 3" IMM.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1501 : 26.02.2015, 21:22:48 »
Ja 234F koneissa on ollut 016 immua ja olikohan se isompi 010, kuitenkin eri kuin tuo 012 mutta samankokoinen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1502 : 04.03.2015, 21:24:31 »
Mitä BSFC arvoa ihmiset on käyttäneet suutinlaskureissa vinokoneiden kanssa? 0,65?

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1503 : 04.03.2015, 21:29:41 »
Mitä BSFC arvoa ihmiset on käyttäneet suutinlaskureissa vinokoneiden kanssa? 0,65?
0,8

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1504 : 04.03.2015, 22:38:34 »
Mitä BSFC arvoa ihmiset on käyttäneet suutinlaskureissa vinokoneiden kanssa? 0,65?

Wiinaa vaiko bensaa?

Wiinalla 0,8 ja bensalla 0,6.
Tulokset täsmäävät aika hyvin todellisuutta omassani.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa timppa83

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1505 : 20.03.2015, 16:39:17 »
Minua askarruttaa sellainen juttu, että kuinka vaarallista on ahtojen piikkaaminen?
Volvo 940 B230FK koneella jossa on Viking Ecotrim lastu, se lupailee, että 0,8 barin paineilla voisi ajella.
Vakio-osat on muutoin. Eli lastu sekä rajapaineventtiili ja sitä olen nyt siten säätänyt, että piikkaa 0,8 bar ja asettuu sitten 0,6 bariin.
Onko vaarallista jos hetkellisesti piikkaa vaikka yhden barin verran ja sitten asettuu 0,8 bariin?
En tahtoisi tarpeetonta riskiä ottaa. Ajatuksena toki on, että 0,8 barin hukkaportinkellon ostaisin, mutta nyt mennään rajapaineventtiilillä.
Volvo 940 B230FK, AW71 ja RE85.

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1506 : 20.03.2015, 18:20:20 »
Minua askarruttaa sellainen juttu, että kuinka vaarallista on ahtojen piikkaaminen?
Volvo 940 B230FK koneella jossa on Viking Ecotrim lastu, se lupailee, että 0,8 barin paineilla voisi ajella.
Vakio-osat on muutoin. Eli lastu sekä rajapaineventtiili ja sitä olen nyt siten säätänyt, että piikkaa 0,8 bar ja asettuu sitten 0,6 bariin.
Onko vaarallista jos hetkellisesti piikkaa vaikka yhden barin verran ja sitten asettuu 0,8 bariin?
En tahtoisi tarpeetonta riskiä ottaa. Ajatuksena toki on, että 0,8 barin hukkaportinkellon ostaisin, mutta nyt mennään rajapaineventtiilillä.

Jos noin paljon venttiili piikkaa niin kannattaa pelata varman päälle kunnes saa sen hukkiksen vaihtoon. Itellä oli joskus huono rp-venttiili joka piikkaili kuvatulla tavalla, ääriolosuhteissa kilisi näppärästi vaikka sen olevanaan sääti niin että ei piikkaakaan yli 1bar (ahtomittari ei vältsiin ehdi mukaan piikkeihin). Ja ihan jo vakiosuutinten riittävyyden kannalta 1bar on vähän arpapeliä jo, kuten täällä on juttua ollutkin.
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Poissa Sharedoc

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1507 : 21.03.2015, 22:32:15 »
B230FK - koneessa kun ahtopainetta nostaa bleedillä vakio 0,4 -> 1.0 bar niin kaasupoljintuntuma huononee siten että normaaliajossaa talvella pystyy ajelemaan vain ihan pintakaasulla. Jos poljinta painaa vaikka 1/4 verran niin turboviiveen jälkeen iskee ahtopaineet päälle ja pyörät sutii helposti. Miten saisi kaasupoljintuntumaa paremmaksi että tehot tulis vasta kun kasupoljinta on painettu 1/2 matkaa?

Onnistuuko esim siten että käyttää bleedissä Volkkareissa käytettävää N75-ilmasolenoidia ja mikrokytkintä kaasuvivustoon, joka avaisi bleedin kaasupolkimen puolivälissä?

Toinen asia: saako LH2.4 viriteltyä mitenkään luistonestoa? Meinaan siitäkin olisi iloa talvella. On hemmetin vaikeaa kiihdyttää moottoritien rampilla kun on koko ajan (lukko)perä luisussa...
Volvo 940 SE 2.3 B230FK/AW71L 270tkm -97
Exät Volvo 245 SE B200F/AW70 -90, Volvo 945 B230FK/AW71L -98, Volvo 945 2.3 B230FK/M90 -96, Volvo 245 GL B200F/M47 -90, Volvo 745 TIC -90 B230FT/AW71L, Volvo 245 -86 B200K/M45, Volvo 242 -81 B21A/M45, Volvo 245 -77 B21A/BW35, Volvo 145 -72 B20/BW35

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1508 : 22.03.2015, 09:21:35 »
Jos on sellainen perus rajapaineventtiilin ja bleedin yhdistelmä voisit kokeilla RP venttiilin poistamista. Jäykemmällä kellolla tuntuu ainakin nousevan ihan järkevästi. Vai olisiko turbo plus sarja hyvä (paineet ylös 4000rpm jälkeen)?

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1509 : 22.03.2015, 09:40:05 »
Jos on sellainen perus rajapaineventtiilin ja bleedin yhdistelmä voisit kokeilla RP venttiilin poistamista. Jäykemmällä kellolla tuntuu ainakin nousevan ihan järkevästi. Vai olisiko turbo plus sarja hyvä (paineet ylös 4000rpm jälkeen)?

Turboplussa on kyllä aavistuksen ylläkuvatun oloinen toiminnaltaan, toiminnan kyllä huomaa talvella. En kyllä tiiä kuinka paljon sitä päivittäisessä ajossa tulisi kaasuteltua neljän tonnin yli.

Hyvälaatuisella rp-venttiilillä paineet nousee nopeammin ja loogisemmin. Vaikka kyllä mullakin paineet käy alkuun hieman ylempänä.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1510 : 22.03.2015, 10:20:48 »
Turboplussa on kyllä aavistuksen ylläkuvatun oloinen toiminnaltaan, toiminnan kyllä huomaa talvella. En kyllä tiiä kuinka paljon sitä päivittäisessä ajossa tulisi kaasuteltua neljän tonnin yli.

Hyvälaatuisella rp-venttiilillä paineet nousee nopeammin ja loogisemmin. Vaikka kyllä mullakin paineet käy alkuun hieman ylempänä.

Itsellä oli taannoin moinen ratkaisu myös suunnittelussa huvin vuoksi, solenoidiventtiili joka ottaisi herätteensä kaasupolkimeen viritetyltä kytkimeltä halutusta asennosta eteenpäin, ja päästäisi bleed-tyyppisesti painetta ohi kellon. Käytännössä samalla vaivalla tosiaan haalisi käsiinsä ton Turbo+ -sarjan, vaikkei ihan samalla periaatteella pelaakaan. Tosin, harvemmin talvella saa pitoja lähemmäs 400Nm vääntävälle kevytperäiselle tuupparille ilman luistonestoja, joten rp-venttiili talvehtii hyllyssä arkiajomukavuuden säilyttämiseksi.  :pomo: Rajapainevenalla ahdot nousee niskat taittaen kun ei hukkaportti ehdi pehmentämään.
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1511 : 22.03.2015, 13:02:51 »
Rajapainevenalla ahdot nousee niskat taittaen kun ei hukkaportti ehdi pehmentämään.

Nilkan asennolla olen huomattavasti pystynyt pehmentämään vaikutusta. ;) Mulla kun ei oo toi turbotakaveto ollut juurikaan talviajossa, niin jotenkin sen hiljalleen ylös hiipinyt ahtopaine pääsi usein yllättämään. ;D

Turboplus tulis kyllä huomattavasti edullisemmaksi, viimeksi taisi sarja olla 20e myyntipalstalla. Mutta itse tekemisen riemu jää pois.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Sharedoc

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1512 : 22.03.2015, 16:23:05 »

Tämmöinen kinuski halpissolenoidiventtiili tuli huudettua eBaystä


http://www.ebay.com/itm/DC-12V-Solenoid-valve-Mini-electric-valve-Discouraged-valve-Normally-closed/181690348156

Josko tuo tulisi jo ennen juhannusta että pääsisi kokeilemaan vielä lumilla...
Volvo 940 SE 2.3 B230FK/AW71L 270tkm -97
Exät Volvo 245 SE B200F/AW70 -90, Volvo 945 B230FK/AW71L -98, Volvo 945 2.3 B230FK/M90 -96, Volvo 245 GL B200F/M47 -90, Volvo 745 TIC -90 B230FT/AW71L, Volvo 245 -86 B200K/M45, Volvo 242 -81 B21A/M45, Volvo 245 -77 B21A/BW35, Volvo 145 -72 B20/BW35

Poissa Sharedoc

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1513 : 22.03.2015, 18:49:26 »
Tätä on tarkoitus käyttää säädettävänä rajakytkimenä kaasuvivuston asennolle


http://www.vilkut.net/jarruvalokatkaisin-jousella-kytkeva-malli-p-4236.html
 
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 21:56:08 kirjoittanut Sharedoc »
Volvo 940 SE 2.3 B230FK/AW71L 270tkm -97
Exät Volvo 245 SE B200F/AW70 -90, Volvo 945 B230FK/AW71L -98, Volvo 945 2.3 B230FK/M90 -96, Volvo 245 GL B200F/M47 -90, Volvo 745 TIC -90 B230FT/AW71L, Volvo 245 -86 B200K/M45, Volvo 242 -81 B21A/M45, Volvo 245 -77 B21A/BW35, Volvo 145 -72 B20/BW35

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1514 : 25.03.2015, 04:15:06 »
Mites ootte toteuttanu nuita hukkiksen kello asennuksia, kun ootte etuvetosten ahtimisa näihin laitellu? Ja tietoo mistä sais 16T:n suoraan 6#:n pesään dp:n laipan.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

 

Proturbo  Autodiagnoosi