Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1635 : 11.11.2015, 19:28:21 »
.
pps. Jos jollakulla ehjä 940 turbon ilmansuodatinkotelo niin sellaisellekin voisi olla tarvetta, omastani klipsit antautuneet.

Tee-se-itse mies ottaa ruuvivääntimen ja 6kpl tuuveja ja vetäsee koteloon kannen kulmista ja pitkiltä sivuilta kiinni, näin itse tein ennenkuin sattuman kautta sain uuttavastaavan kotelon hyppysinn.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1636 : 11.11.2015, 19:57:24 »
Loistavia vastauksia. Teen nyt tuon ilmansuodattimen ja bensansuodattimen ja avaan sieltä pohjasta sen toisen reiän ja sitten se lisäjousi ja lastu. Minulle riittää jos saisi 0,6 ahdot.

Miten se ilmansuodattimen kotelo irrotetaan? Siinä on se imm ja putk turbolle päällä.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1637 : 11.11.2015, 20:49:48 »
immun klemmari irti ja putsarin etupuolella yks pultti
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1638 : 11.11.2015, 23:23:48 »
Loistavia vastauksia. Teen nyt tuon ilmansuodattimen ja bensansuodattimen ja avaan sieltä pohjasta sen toisen reiän ja sitten se lisäjousi ja lastu. Minulle riittää jos saisi 0,6 ahdot.

Miten se ilmansuodattimen kotelo irrotetaan? Siinä on se imm ja putk turbolle päällä.

Hetkinen. FT kone, ja haluaisit 0,6 bar ahdot? Sen verran siinä pitäis ollakin... Mutta lisäjousi ja lastu ovat vaivattomia ja turvallisia "perusvirejä", ei niillä kulku ainakaan huonone.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1639 : 11.11.2015, 23:34:15 »
Hetkinen. FT kone, ja haluaisit 0,6 bar ahdot? Sen verran siinä pitäis ollakin... Mutta lisäjousi ja lastu ovat vaivattomia ja turvallisia "perusvirejä", ei niillä kulku ainakaan huonone.

Ahaa luulin että 0,3 on vakio, eli siihen vajaaseen puoleenväliin ahtomittarin asteikkon oikeata puolta, mutta hyvä tietää. Tuosta lisäjousesta mainittiin että vaatii yritys&erehdys-metodeita. Onko näissä joku hyväksi havaittu maltillinen jousi jolla tiedetään että ahdot ovat esim 0.8-0.9?

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1640 : 11.11.2015, 23:59:23 »
Eikös nää jutut kuulu nyt muualle kun tähän topicin sisälle?

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1641 : 12.11.2015, 00:57:43 »
Eikös nää jutut kuulu nyt muualle kun tähän topicin sisälle?
Näkisin että ne ovat nyt oikeassa osiossa :juhau:

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1642 : 12.11.2015, 01:22:12 »
Putsari kotelosta ei kannata sitä pakosarjan puoleista avata, turhaa imee pakosarjalta kuumaa ilmaa.

0.3-1bar virit
-Välijäähdytin (vakio tosi surkea, huomaa eron jo vakio paineilla)
-Bensalastu
-0.7bar jälkeen viimeistään sytkälastu
-Viiminen äänenvaimennin

1bar kohdalla loppuu:
-IMM (karvan alle jo loppuu)
-Turbo
-Suuttimet
-Katti (oikeastaan vähän aikasemmin jo)
-Downpipe 3" ja loppuputki kannattaa kasvattaa väh. 2.5"

Lisäjousena 940 käsijarrukengistä saa sillä pitkällä jousella nostettua 0.2-0.3bar... Riippuu varmasti jousisarjasta.

Tai sitten myy se kaverilleni joka etsii 940 turboa mitä koskaan viritelty/huonoilla lastuilla ajeltu.
Harvassa ovat.  >:(
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1643 : 12.11.2015, 09:35:26 »
Putsari kotelosta ei kannata sitä pakosarjan puoleista avata, turhaa imee pakosarjalta kuumaa ilmaa.

0.3-1bar virit
-Välijäähdytin (vakio tosi surkea, huomaa eron jo vakio paineilla)
-Bensalastu
-0.7bar jälkeen viimeistään sytkälastu
-Viiminen äänenvaimennin


Mä kinaan pikkasen vastaan, vaikka en näistä mitään tiedä/ymmärrä siinä määrin kuin sinä. Sytkälastusta ei varmasti ole haittaa, mutta 0,7 barin juuri ja juuri vakion ylittävällä ahtopaineella se tuntuu hieman liioittelulta. Mun autolla on kuitenkin ennen oman omistuksen aikaa ehditty ajaa ilman mitään lastuja 0,8 barin maksimipaineilla 500tkm. Toki tuo paine tulee turboplussassa vasta kierrosmittarin loppupäässä, mutta eikö juuri siellä sen sopan pitäisi loppua? Tietysti ihan jokapäiväisessä ajossa ei välttämättä ylitetä tuota 4000 kierroksen rajaa.

Pidän kuitenkin listaasi järkevänä siinä mielessä, että hyvin harvoin se 13c + 0,9bar lopulta riittää kun hommaan pääsee sisälle. Mutta jos tekee asiat kunnolla ei niitä saa tehdä kahteen kertaan. ;)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1644 : 12.11.2015, 09:52:30 »
Sytkälastusta ei varmasti ole haittaa, mutta 0,7 barin juuri ja juuri vakion ylittävällä ahtopaineella se tuntuu hieman liioittelulta. Mun autolla on kuitenkin ennen oman omistuksen aikaa ehditty ajaa ilman mitään lastuja 0,8 barin maksimipaineilla 500tkm. Toki tuo paine tulee turboplussassa vasta kierrosmittarin loppupäässä, mutta eikö juuri siellä sen sopan pitäisi loppua?

Ei kun se ongelma tulee nimenomaan sillä alueella jolle Turbo+ ei ikinä pääse, eli täydet (nostetut) ahdot siinä kolmen tonnin hujakoilla. Nakutusherkkyys on siinä kohdin varsin huomattava ja Turbo+ ei asiasta kärsi koska se antaa lisää happea vasta kun kriittinen alue on jo ohitettu. Se neljän tonnin raja ei ole sattumaa.

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1645 : 12.11.2015, 10:15:45 »
Ei kai tuo nyt mahdottomuus ole. FB on perusmoottoriltaan kuitenkin vähän toisenlainen, kuin nuo jeesuksenaikaiset FT/FK:t.
Tähän olis kiva kuulla jotain perustelua. Mikä ft/fk koneesta tekee jeesuksenaikaisen verrattuna fb?
Mikä siitä äfbeestä tekee modernimman?
Puristuksissa vähän eroa, mits sitte?

Eiks tuo fb ole vanhempi konstruktio kuin ft/k?

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1646 : 12.11.2015, 10:19:32 »
Ahaa, aina oppii uutta! -H- Täytyykin ensi kesäksi viritellä nakutusledi johonkin kojelautaan, pääsee seuraamaan tarkemmin koneen sielunelämää. 0,7-0,8 barilla ja bensalastulla nakutus on varmaan niin hetkellistä/pientä että sitä on tottumattoman vaikea huomatakkaan (vai auttaako käynti korvalääkärissä)?

Tähän olis kiva kuulla jotain perustelua. Mikä ft/fk koneesta tekee jeesuksenaikaisen verrattuna fb?
Mikä siitä äfbeestä tekee modernimman?
Puristuksissa vähän eroa, mits sitte?

Eiks tuo fb ole vanhempi konstruktio kuin ft/k?

Eiköhän se pääasiallinen ero ole fb:n 531 kansi.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1647 : 12.11.2015, 10:23:23 »
Puristuksissa vähän eroa, mits sitte?
Nimenomaan just se. Ei varmaan juuri missään modernimmassa turbokoneessa ole alle ysin ruttuja. 8,7 vs 9,3 tekee ajettavuuteen yllättävän suuren eron ja tohon kun lisätään se 531 hattu, niin kyllä se on minun mielestäni fiksumpi aihio.

Mulla on kotipihassa FT moottori jonka paistoleima on jotain 83-83, eli kyllä se on vähän vanhempaa aikakertaa kuin FB:t.  :)

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1648 : 12.11.2015, 10:23:55 »
Eiköhän se pääasiallinen ero ole fb:n 531 kansi.
Eihän se ft/k koneista mitään jeesuksenaikaisia tee ja vakiomyllyissä tuo kannen ero 530-531 on huomaamaton, suurempi vaikutus nokalla A-T.

Ps. Ei -83 tehty satasarjan ft koneita. Kymppisarjaa joo.

Alkuperäiseen aiheeseen vastailin ja kyselin, 940 tbo kyssäreitä, saahan niitä aihioita hakea ja tehdä mitä haluaa..
« Viimeksi muokattu: 12.11.2015, 10:30:18 kirjoittanut rocktie »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1649 : 12.11.2015, 10:31:00 »
Ps. Ei -83 tehty satasarjan ft koneita. Kymppisarjaa joo.
Joo näissähän on ihan hirveesti eroja ajettavuudessa ja ominaisuuksissa.  ;D

Lähtökohtasesti jos kone on suunniteltu joskus vuonna nakki ja keppi. Sitemmin seitkytluvun lopussa alettu muuttaa turbolle ja kasikytluvulla vielä vähän paranneltu, niin kyllä se mun mielestä menee sarjaan jeesuksenaikainen.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy