Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730314 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1650 : 12.11.2015, 10:34:41 »
Lähtökohtaisesti se fb on sitten samaa sarjaa. :)
Ei väännetä ennää, ainakaan mun taholta, menee ohi alueen. ;)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1651 : 12.11.2015, 10:37:08 »
Tehdään näin.  :)

Pääpointti oli siis siinä, että jos musskat rakentelette näihin noita kellareita, niin harkitaa suosiolla vähän korkeampaa ruttua kuin se alkuperäinen 8,7. Tulee mukavempi ajella.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1652 : 12.11.2015, 13:22:47 »
Ei kun se ongelma tulee nimenomaan sillä alueella jolle Turbo+ ei ikinä pääse, eli täydet (nostetut) ahdot siinä kolmen tonnin hujakoilla. Nakutusherkkyys on siinä kohdin varsin huomattava ja Turbo+ ei asiasta kärsi koska se antaa lisää happea vasta kun kriittinen alue on jo ohitettu. Se neljän tonnin raja ei ole sattumaa.

Näin juuri. 2-3000rpm välissä on huomattavasti nakuherkempi alue kuin muualla. :)

Ahaa, aina oppii uutta! -H- Täytyykin ensi kesäksi viritellä nakutusledi johonkin kojelautaan, pääsee seuraamaan tarkemmin koneen sielunelämää. 0,7-0,8 barilla ja bensalastulla nakutus on varmaan niin hetkellistä/pientä että sitä on tottumattoman vaikea huomatakkaan (vai auttaako käynti korvalääkärissä)?

LH nakuttaa kerran kaksi, sitten lisää bensaa ja vähentää sytytystä. Mutta ledi jää palamaan niin kauan kunnes kaasu nostetaan.
Eli sitä ei kyllä välttämättä kuule.

Nimenomaan just se. Ei varmaan juuri missään modernimmassa turbokoneessa ole alle ysin ruttuja.

Kyllä aika monessakin on. Relluissa jopa Volvoa alempi 8.6:1. Silti ihan mukava moottori. Moottorinohjauksella, nokilla ja moderneilla ahtimilla saadaan pientä ruttua kyllä korvattua.  :)

Eipä tuo puristus ole tie onneen, vai onko B230ET / 10.3:1 (pitääkö paikkaansa?) jotenkin parempi ajettavuudeltaan esim. huonommalla ruiskulla, antiikkisella ahtimella parempi kuin B230FT?
Tietenkin Volvo ymmärtänyt, että A-nokka ei ole mikään alhaalta vetävä kun puristuksia tiputetaan 1.5 ja laittanut T-nokan. Samoiten ahdin on huomattavasti modernimpi ja ruiskukin astetta parempi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1653 : 12.11.2015, 13:56:18 »
Lisäsin muutamat:

Putsari kotelosta ei kannata sitä pakosarjan puoleista avata, turhaa imee pakosarjalta kuumaa ilmaa.

0.3-1bar virit
-Välijäähdytin (vakio tosi surkea, huomaa eron jo vakio paineilla)
-Bensalastu
-0.7-0.8bar jälkeen viimeistään sytkälastu
-Viiminen äänenvaimennin

1bar kohdalla loppuu:
-IMM (karvan alle jo loppuu)
-Turbo
-Suuttimet
-Katti (oikeastaan vähän aikasemmin jo)
-Downpipe 3" ja loppuputki kannattaa kasvattaa väh. 2.5"
-Bensapumppu
-E85 ei riitä puola

Automaatti:
-AW71 tarvitsee shiftkitin ja lisäksi vaihteistojäähdyttimen.

Manuaali M46/M47:
-Kytkin
-Vaihteisto ei pysy kasassa

Manuaali M90:
-Kaksoismassa yleensä ei kestä enään (pottapyörä tilalle)
-Kytkin


Lisäjousena 940 käsijarrukengistä saa sillä pitkällä jousella nostettua 0.2-0.3bar... Riippuu varmasti jousisarjasta.

-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1654 : 12.11.2015, 14:55:45 »
Eipä tuo puristus ole tie onneen, vai onko B230ET / 10.3:1 (pitääkö paikkaansa?) jotenkin parempi ajettavuudeltaan esim. huonommalla ruiskulla, antiikkisella ahtimella parempi kuin B230FT?

9 puristus pitäisi mun tietääkseen olla isolohko ET-ssä. Ja kyllä, huomattavasti virkeämpi ajella kuin vakio B230FT, tuntuukin jopa ihan oikealta turbomoottorilta.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1655 : 12.11.2015, 16:16:05 »
9 puristus pitäisi mun tietääkseen olla isolohko ET-ssä. Ja kyllä, huomattavasti virkeämpi ajella kuin vakio B230FT, tuntuukin jopa ihan oikealta turbomoottorilta.

Näköjään on 9, niin 0.3 ei kyllä hirveitä vaikuta. Johan sen verran tulee kun kerran kaks höylää kannen suoraksi.

Oikea turbomoottori? Ilmeisesti tarkoitat pientä ahtoviivettä ja t3 ahtimen "muulinpotkua". Virkeämpi varmasti ylempänä, 20hp siinä on enemmän. Ehkä verrokkina voisi pitää Turbo+ ja ET?
FT on kyllä laiskan oloinen, johtuen ettei sisällä mitään "tehopiikkiä". Tylsä, mutta käyttöautona mukava (millä houkuteltu aikoinaan ostajia).

Harva näillä kyllä vakiona jaksaa ajaa.  :D

Jotain arvoja löyty netistä:

B230ET
9.0:1
183hp 5700rpm, 250Nm/3500rpm

B230FT
8.7:1
165hp 4800rpm, 264 Nm/3450rpm

Jotta pääsis vähän topicciin käsiksi, näistä kun valitsee kumman tahansa ei voi mennä pahasti pieleen. Paitsi että ET joutuu vaihtamaan veivit ja ruiskun 300hp:lle.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1656 : 12.11.2015, 16:38:54 »
Mihinkäs puristukset nousee FK:ssa, jos vakiokannesta höylää esim. 1mm, 1.5mm, 2mm tms. pois? Kokemusta?

Varmaan jossakin siitäkin jo mainittu/keskusteltu, mutta tulipa nyt mieleen...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1657 : 12.11.2015, 16:56:16 »
Mihinkäs puristukset nousee FK:ssa, jos vakiokannesta höylää esim. 1mm, 1.5mm, 2mm tms. pois? Kokemusta?

Varmaan jossakin siitäkin jo mainittu/keskusteltu, mutta tulipa nyt mieleen...

1.25mm ois +1

http://www.metsys.fi/ana/VolvonKansi.html
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1658 : 12.11.2015, 21:13:55 »
Oikea turbomoottori? Ilmeisesti tarkoitat pientä ahtoviivettä ja t3 ahtimen "muulinpotkua". Virkeämpi varmasti ylempänä, 20hp siinä on enemmän. Ehkä verrokkina voisi pitää Turbo+ ja ET?

Ei se 531 kansi ja A nokka ihan syyttömiä varmasti ole erilaiseen käytökseen. Pirteämmältä se tuntui ihan koko alueella sen vähän aikaa mitä mulla vakiona ehti olla. Jos T3 ahtimesta saa muulinpotkun niin ei ole ajanut autolla missä on oikeasti turboviivettä isolla hyrrällä... ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1659 : 12.11.2015, 21:34:55 »
Jos T3 ahtimesta saa muulinpotkun niin ei ole ajanut autolla missä on oikeasti turboviivettä isolla hyrrällä... ;)

Sanoisin, että liikut vaarallisilla vesillä....   :pomo:

Tai sitten HX5x hyrrät ovat pieniä.....    ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1660 : 12.11.2015, 21:56:57 »
Sanoisin, että liikut vaarallisilla vesillä....   :pomo:

Tai sitten HX5x hyrrät ovat pieniä.....    ;)

Täällä sitä osataan taas tuttuun tapaan tarttua juuri siihen olennaiseen asiaan.

Jos luet kirjoitukseni ajatuksella, niin en hakenut tässä nyt sitä että miten isolla turbolla kukakin on ajanut ja paljonko henkseli paukkuu, vaan sitä että  sillä mainitulla T3 ahtimella ei tosiaan mitään muulinpotkua saa aikaan vaikka tekisi mitä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1661 : 12.11.2015, 22:05:35 »
Tietämättä kenellä on pisin ja kenen äiti tekee muiden pullat, sanoisin että T3 ahtimessa on kyllä heräämisen ja potkun suhteen ison ahtimen ominaisuuksia, harmi että tehontuotossa ei ole. On ne aika kamalia ajaa verraten vaikkapa 16 mitsuun, millä pitäisi päästä suurempiin tehoihinkin kun garretilla. Ja toisaalta etenkin nostetuilla ahdoilla se garretti on kyllä aika selkeän potkun tekevä hyrrä kun lopulta häreilee. Ahtopaineen säätötapa on silti mielestäni suurimpia syitä muulinpotkuilmiöön, bleedillä ja sopivan jäykällä jousella ei potkua juuri tuli, käytännössä kaikki rajapaineventtiilitoteutukset tekee enempi tai vähempi potkua vasteeseen. On sitten makuasia onko se hyvä juttu...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1662 : 13.11.2015, 04:36:36 »
Tietämättä kenellä on pisin ja kenen äiti tekee muiden pullat, sanoisin että T3 ahtimessa on kyllä heräämisen ja potkun suhteen ison ahtimen ominaisuuksia, harmi että tehontuotossa ei ole. On ne aika kamalia ajaa verraten vaikkapa 16 mitsuun, millä pitäisi päästä suurempiin tehoihinkin kun garretilla. Ja toisaalta etenkin nostetuilla ahdoilla se garretti on kyllä aika selkeän potkun tekevä hyrrä kun lopulta häreilee. Ahtopaineen säätötapa on silti mielestäni suurimpia syitä muulinpotkuilmiöön, bleedillä ja sopivan jäykällä jousella ei potkua juuri tuli, käytännössä kaikki rajapaineventtiilitoteutukset tekee enempi tai vähempi potkua vasteeseen. On sitten makuasia onko se hyvä juttu...

Näin se on. Harmi, että 8-pätkä taas ei ymmärtänyt.

T3 ahdin verrattavissa pikku mitsuun tai t25 tuotoltaan. Herääminen ei ole edes samalta planeetalta.
Johtuen ehkä t3 on 70luvun lopun tuotoksia.

Vähän sama kun vertaisi uutta state-of-art borgwarneria ja hx35 ahdinta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1663 : 13.11.2015, 12:27:24 »
Mä kinaan pikkasen vastaan, vaikka en näistä mitään tiedä/ymmärrä siinä määrin kuin sinä. Sytkälastusta ei varmasti ole haittaa, mutta 0,7 barin juuri ja juuri vakion ylittävällä ahtopaineella se tuntuu hieman liioittelulta.
Oma orkkis FK-koneiseni B230 mylly ropisi jo 0,7 ahdoilla 3500rpm kohdalla iloisesti, mutta siinä vaiheessa mentiin jo kartoissa kohdissa, joihin vakiolla ei ikinä pääse mitenkään.

Katsomalla tuota vakio-syttykarttaa ymmärtäneet asian.


Merkityt pisteet maksimikuormalla ovat +4500 rpm soluissa, joissa ennakko on vakio (25 astetta).

Mun autolla on kuitenkin ennen oman omistuksen aikaa ehditty ajaa ilman mitään lastuja 0,8 barin maksimipaineilla 500tkm. Toki tuo paine tulee turboplussassa vasta kierrosmittarin loppupäässä, mutta eikö juuri siellä sen sopan pitäisi loppua? Tietysti ihan jokapäiväisessä ajossa ei välttämättä ylitetä tuota 4000 kierroksen rajaa.

0.8 bar ahdoilla loppuu ensin IMMu, joka on tapissaan tuolloin. Seuraavaksi loppuu suutinten tuotto, siinä 200hv nurkissa, jolloin suuttimet ovat 99% pulssi-suhteella.

Turbo+ antaa täyden höngän vasta siellä +4000rpm kohdilla, jolloin vakioromut ovat tapissaan ja bensakartasta on jäjellä mahtavat neljä solua!  :o


Pidän kuitenkin listaasi järkevänä siinä mielessä, että hyvin harvoin se 13c + 0,9bar lopulta riittää kun hommaan pääsee sisälle. Mutta jos tekee asiat kunnolla ei niitä saa tehdä kahteen kertaan. ;)

Vakio 13C:llä mennään 0,9 ahdoilla, sillä laatikko ei kestä isompaa ahdinta. AW30-40 olisi seuraava prokkis omaan katiskaani ja sen seuraksi ahdistin isommalla pakopesällä (vähintään #7), sillä muutoin pakopaineet ovat tapissaan.

Tosin näin talven kynnyksellä tuolla 13C:lläkin takanakit (195/65/15 nastat) huutavat ja kipunat sinkoilevat kun kaasun lyö lattiaan, joten enempää vääntöä minä en kaipaa täksi talveksi!  :3/4 jättää sen:





Puliuk0n mainitsema naku-rikastus LH&EZK kombossa menee näin.



Sylinteri A naksahtaa, sytty-myöhäkköä -3 astetta, jos ropina loppuu, palautetaan ennakkoa em. sylinteriin hiljalleen 0,375 astetta kerrallaan.

Tai

Sylinteri A naksahtaa, sytty-myöhäkköä -3 astetta, jos sylinteri A naksahtaa uudelleen, myöhäkköä lisää -3 astetta (-6 yhteensä) ja huudetaan isoveljeä apuun (LH) ja pyydetäänä sopitusta lisää isän kädestä.
Lisä-sopitus pidetään niin pitkään, kunnes pikkuveli (EZK) huomaa kuormatiedon tipahtavan reilusti, jolloin naku-rikastuksen anto lopetetaan.

Tai

Sylinteri A naksahtaa, sytty-myöhäkköä -3 astetta, jos sylinteri B naksahtaa, myöhäkköä lisää sille pytylle -3 astetta. Sama pätee myös C:lle ja D:lle.

Yksittäinen naksahdus tuo vain sytty-myöhäkön mutta kaksi naksahdusta samasta pytystä tuo automaattisesti naku-rikastuksen.

Nakurikastuksen vuoksi en suosittele vakio-romuilla yhtään enempää ahtoja kuin sen 0,8 baaria. Isommilla suuttimilla ja IMMulla voi sitten ahtaa ihan niin paljon kuin pikku-mitsulla kehtaa vetää pakopaineiden puolesta.
Isommat suuttimet ja IMMu tietysti edellyttävät oikein tehtyä lastua, jollaista ei ikävä kyllä ole tarjolla keneltäkään näillä markkinoilla!




Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1664 : 13.11.2015, 12:30:33 »
Herääminen ei ole edes samalta planeetalta.
Garrettilla 0,9bar @ 2280rpm ja samaan aikaan Mitsu vielä ihmettelee, että tarviskos jotain tehdä. Oma vakio FK ottaa "heräämisessä" selkään kuten myös kaverin etanolilla käyvä merikontti hieman isommalla 16T hyrrällä.  ::)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron