Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730331 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1665 : 13.11.2015, 13:48:13 »
Omassa kontissa b230fk 2280rpm kohdalla on ahtoja 0,493bar 16T:llä logista tiirailtuna. Toisaalta en ees toivois heräävän aikaisemmin, laatikkoa sen verran jo harmittaa. :)
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1666 : 13.11.2015, 14:06:24 »
Garrettilla 0,9bar @ 2280rpm ja samaan aikaan Mitsu vielä ihmettelee, että tarviskos jotain tehdä. Oma vakio FK ottaa "heräämisessä" selkään kuten myös kaverin etanolilla käyvä merikontti hieman isommalla 16T hyrrällä.  ::)

Tälläiseen väittämään on varmaan jotain faktaa jo? Onko vielä vinokoneessa kiinni, tai onko vinokoneessa enään alle 3litran iskutilavuutta? :D
Ja kai me puhutaan edelleen Volvon jeesusta vanhemmasta T3 ahtimesta?
Siinä kun on, isommat siivet, isompi pakopesä, ja 10v vanhempi siipiprofiiili kun 13c?
Kehityksen huomaa Mitsussa, että pienemmällä saadaan samoja tehoja...

Jos T3 olisi parempi heräämään, niin miksi Volvo (ja moni muu valmistaja) olisi ikinä vaihtanut T3:sta Mitsuun? Olisivat perkele, säästäneet pitkät pennit ostamalla vanhoja T3 turboja.
(Garretinkin olisi kannattanut jättää kaikki kuulalaakeri viritykset ja pikku T25 ahtimet pois. Hölmöjä.  :idiot2:)
Silloinhan sitä paukutettaisiin vielä nykypäivänäkin moniin autoihin, TD04 kun vieläkin naitetaan uusiin autoihin.  :o

Pystyn mäkin sanomaan että mun TD05-16G heräilee 2000-2500rpm ja siellä on 1bar.
Vaatii kyllä jo vähän isolla vaihteella vedätystä noilla kierroksilla. Ja mittaus ei ole tarkkaa. :D

Dynossa kannattaa ehdottomasti käyttää jos saa 2280rpm 0.9bar ahdot jo. Siellähän saakeli sitten 400nm jos Mikko saa 0.493bar ja 280nm.  :o

Mutta joo, taisin astua trollin ansaan.  ::)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1667 : 13.11.2015, 14:39:42 »
Jos T3 olisi parempi heräämään, niin miksi Volvo (ja moni muu valmistaja) olisi ikinä vaihtanut T3:sta Mitsuun? Olisivat perkele, säästäneet pitkät pennit ostamalla vanhoja T3 turboja.

Tekniikka kehittyy ja hyvä niin. Onhan se mitsu sivistyneempi käytökseltään ja sitä en ole missään vaiheessa kieltänytkään. FK- ja FT-moottoreissa kun kokoonpano vaikuttaisi siltä että on pyritty juuri mahdollisimman siististi käyttäytyvään moottoriin leveällä vetoalueella ja siinä on kyllä onnistuttukin. Ainakaan parissa omassa autossa ei vaan ole itseä haitannut tuo jeesustakin vanhemman T3 ahtimen pieni viive. Väittäisin että ainakin B230ET-moottorissa tuota viivettä paikkaa ainakin osittain hieman suurempi puristussuhde FT-koneeseen verrattuna kuten myös aiemmin mainitut erot kannessa ja nokka-akselissa.

Tuosta talviseiskan moottorista olisi ihan mielenkiintoista tietää mitä se pitää sisällään. Lohkossa lukee B230FB, päällä on 530-kansi, kyljessä ET-moottorin turbohilut 0,8bar ahdolla ja lastutettu motikka ohjaa koko komeutta. Jos alakerta on sitä mitä kyljessä lukee niin purkkaa pitäisi kaiken järjen mukaan olla 9,8, miten se ei sitten ole vieläkään nakuttanut itseään aivan tuhannen paskaksi? :2funny: Ollut kuitenkin tällä kokoonpanolla vuosia ajossa ja lenkkaria on saanut ihan riittävästi.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1668 : 13.11.2015, 15:29:39 »
Tekniikka kehittyy ja hyvä niin. Onhan se mitsu sivistyneempi käytökseltään ja sitä en ole missään vaiheessa kieltänytkään. FK- ja FT-moottoreissa kun kokoonpano vaikuttaisi siltä että on pyritty juuri mahdollisimman siististi käyttäytyvään moottoriin leveällä vetoalueella ja siinä on kyllä onnistuttukin. Ainakaan parissa omassa autossa ei vaan ole itseä haitannut tuo jeesustakin vanhemman T3 ahtimen pieni viive. Väittäisin että ainakin B230ET-moottorissa tuota viivettä paikkaa ainakin osittain hieman suurempi puristussuhde FT-koneeseen verrattuna kuten myös aiemmin mainitut erot kannessa ja nokka-akselissa.

Näihän tuo on  :)
Mutta Kalamiehen T3 ja 0.9bar 2280rpm ei kyllä ihan kuullosta totuudelta.

Tuosta talviseiskan moottorista olisi ihan mielenkiintoista tietää mitä se pitää sisällään. Lohkossa lukee B230FB, päällä on 530-kansi, kyljessä ET-moottorin turbohilut 0,8bar ahdolla ja lastutettu motikka ohjaa koko komeutta. Jos alakerta on sitä mitä kyljessä lukee niin purkkaa pitäisi kaiken järjen mukaan olla 9,8, miten se ei sitten ole vieläkään nakuttanut itseään aivan tuhannen paskaksi? :2funny: Ollut kuitenkin tällä kokoonpanolla vuosia ajossa ja lenkkaria on saanut ihan riittävästi.

Älä puhu ääneen, moottori kuulee vielä ja ottaa nokkiinsa  :2funny:

Periaatteessa jos motikan lastu ei ole aikoinaan ajettu ihan nakurajoille niin voi pysyä kasassa hyvinkin, jopa 9.8:1 suhteellakin.
Parempi olla koskematta motikan purkkiin, kun kerran toimii  :D

Offtopikkina tuli mieleen tutun EVO 3. Oli bensanpaineet nostettu ja jotain tälläisiä vähän "purkkavirityksiä" saada rikkaalle seoksia. Ajo sillä pari talvea ja kesää.
Sai helvetisti sikaa, ei mitään ongelmia. Ajatteli (monien painostuksesta) käydä penkissä säädättämässä...
No ST-Motorssin penkkiin hajos ensimmäiseen vetoon, suli kone. Vähän outoa kun ei ollut missään ratapäivillä tai huippunopeus kokeilussa hajonnut, mutta heti läppäri kädessä syntyi mäntään reikä...  ::) :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1669 : 13.11.2015, 21:23:26 »
Tälläiseen väittämään on varmaan jotain faktaa jo? Onko vielä vinokoneessa kiinni, tai onko vinokoneessa enään alle 3litran iskutilavuutta? :D
Ja kai me puhutaan edelleen Volvon jeesusta vanhemmasta T3 ahtimesta?
Siinä kun on, isommat siivet, isompi pakopesä, ja 10v vanhempi siipiprofiiili kun 13c?
Kehityksen huomaa Mitsussa, että pienemmällä saadaan samoja tehoja...

Jos T3 olisi parempi heräämään, niin miksi Volvo (ja moni muu valmistaja) olisi ikinä vaihtanut T3:sta Mitsuun? Olisivat perkele, säästäneet pitkät pennit ostamalla vanhoja T3 turboja.
(Garretinkin olisi kannattanut jättää kaikki kuulalaakeri viritykset ja pikku T25 ahtimet pois. Hölmöjä.  :idiot2:)
Silloinhan sitä paukutettaisiin vielä nykypäivänäkin moniin autoihin, TD04 kun vieläkin naitetaan uusiin autoihin.  :o

Dynossa kannattaa ehdottomasti käyttää jos saa 2280rpm 0.9bar ahdot jo. Siellähän saakeli sitten 400nm jos Mikko saa 0.493bar ja 280nm.  :o

Mutta joo, taisin astua trollin ansaan.  ::)

En mä nyt olis sulle kympin tarkkuudella antanut kierroslukua, jos ei olis faktaa antaa. Muistin tosin väärin ja oikea lukema oli 2284rpm. Eikä ole edes 2,3l moottori, vaan 2,1litranen vinokone 7,5 rutuilla, Kuningasjetillä ja jeesuksenaikasella sytytyksellä. Ahdin on Volvon ja kyljessä on paistoleima vuodelle 1984


Toisiksi alin käyrä on ahtopaine.

Minä pidän tunkkini ja otan takkini. Jatkakaa te ysien kanssa tässä ketjussa.  ;D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1670 : 14.11.2015, 02:19:57 »
En mä nyt olis sulle kympin tarkkuudella antanut kierroslukua, jos ei olis faktaa antaa. Muistin tosin väärin ja oikea lukema oli 2284rpm. Eikä ole edes 2,3l moottori, vaan 2,1litranen vinokone 7,5 rutuilla, Kuningasjetillä ja jeesuksenaikasella sytytyksellä. Ahdin on Volvon ja kyljessä on paistoleima vuodelle 1984

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Toisiksi alin käyrä on ahtopaine.

Minä pidän tunkkini ja otan takkini. Jatkakaa te ysien kanssa tässä ketjussa.  ;D

Hattua pois päästä.  :o :-[
Ilmeisesti rikkaalla seoksella heräilee nätisti?  :)
Oliko millä nokalla?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1671 : 14.11.2015, 08:11:38 »
Oliko millä nokalla?
Näyttää TUA:n käppyrältä. T-nokka
vissin vielä halkosarjalla? :D
« Viimeksi muokattu: 14.11.2015, 08:13:29 kirjoittanut lakeshead »

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1672 : 18.11.2015, 18:25:40 »
En mä nyt olis sulle kympin tarkkuudella antanut kierroslukua, jos ei olis faktaa antaa. Muistin tosin väärin ja oikea lukema oli 2284rpm. Eikä ole edes 2,3l moottori, vaan 2,1litranen vinokone 7,5 rutuilla, Kuningasjetillä ja jeesuksenaikasella sytytyksellä. Ahdin on Volvon ja kyljessä on paistoleima vuodelle 1984
Mitäs pahuutta tuolle koneelle on tehty kun se noin aikasin herää?

B200et garretilla ei ollu kyllä paljo eloa alle 3000 kierroksen, sama mikä nokka siellä kävi.
Ja sulla oli tuo kaikista alhaisin puristussuhdekin...eihän toi ny käy järkeen ollenkaan.  :)
« Viimeksi muokattu: 18.11.2015, 18:31:18 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Vömbsteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1673 : 18.11.2015, 18:41:18 »
soveltuuko tollane deekun to3 garretti yhtää pikkuvirityksee vai onko liia tukkone? :(

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1674 : 19.11.2015, 03:15:12 »
Lisäsin muutamat:

jees lueskelen edelleen ja luin nyt ajatuksella noita meidän privaviestejä äsken.
laitan ruotsista tuon IC:n tulemaan jahka saan bemarin kytkimen tai muuta osaa myytyä.

Allaolevan kanssa siis sopii orkkis ahtoputket ihan normaalisti?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-940-med-ac-60mm-.html
« Viimeksi muokattu: 19.11.2015, 03:16:46 kirjoittanut remotion »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1675 : 19.11.2015, 11:23:53 »
jees lueskelen edelleen ja luin nyt ajatuksella noita meidän privaviestejä äsken.
laitan ruotsista tuon IC:n tulemaan jahka saan bemarin kytkimen tai muuta osaa myytyä.

Allaolevan kanssa siis sopii orkkis ahtoputket ihan normaalisti?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-940-med-ac-60mm-.html
Sopii suoraan  :)
Kuuleri itsessään vaatii vähän vaivan näköä et saa siististi ja huomaamattomasti paikoilleen.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1676 : 10.12.2015, 18:10:53 »
Kysytääs täällä(kin) ::) Minkäslaista ahdinta porukka suosittelee n.250hv hujakoille pyöriville tehoille ? Pakosarjan laippana T25... Hinta/laatusuhteita tulemaan myös.
Volvo 242DL -79

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1677 : 10.12.2015, 18:11:41 »
Kysytääs täällä(kin) ::) Minkäslaista ahdinta porukka suosittelee n.250hv hujakoille pyöriville tehoille ? Pakosarjan laippana T25... Hinta/laatusuhteita tulemaan myös.

Varmaan halvin joku T28 käytettynä 200sx nissanista.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1678 : 16.12.2015, 12:27:07 »
Ei liity ysikanttiin, mutta liippaa läheltä aihetta.

B230 lohko tuli hoonauksesta, jossa ottivat pois "mahdollisimman vähän". Kuitenkin mittasin sylinterit ennen hoonausta ja hoonauksen jälkeen.

Tulos; hoonauksessa lähti 4 kymppiä tavaraa! Näinollen sylinterit ovat nyt keskiarvoltaan ~96.54mm :tickedoff: Pitää nyt vielä tarkitella pari lisäkertaa mittavirheen toivossa..

Eli tod.näk ylikokomäntien hommaus seuraavana listalla std mäntien tilalle?  >:(

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1679 : 16.12.2015, 12:52:26 »
Ei liity ysikanttiin, mutta liippaa läheltä aihetta.

B230 lohko tuli hoonauksesta, jossa ottivat pois "mahdollisimman vähän". Kuitenkin mittasin sylinterit ennen hoonausta ja hoonauksen jälkeen.

Tulos; hoonauksessa lähti 4 kymppiä tavaraa! Näinollen sylinterit ovat nyt keskiarvoltaan ~96.54mm :tickedoff: Pitää nyt vielä tarkitella pari lisäkertaa mittavirheen toivossa..

Eli tod.näk ylikokomäntien hommaus seuraavana listalla std mäntien tilalle?  >:(
Niin, eka ylikokohan on 96,30mm. Joten tolla reikäkoolla menee jo melkein viimeseen ylikokoon...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Samppasport  Futurez