KL-varaosat  Race.fi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1785 : 07.07.2016, 01:15:41 »
Yleisesti ottaen ahtopaineen pitäisi tulla jousta vasten. Eli tuosta "poikittain" olevasta nipasta letku hukkaportille ja pultin suuntaisesti olevaan nippaan ahtopaine kompressorilta.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1786 : 07.07.2016, 08:45:22 »
Paitsi nyt sitten kun ilman kiirettä laittoi sen mitsun kiinni niin menikin pohjaan asti sarjassa? Onko mahdollista että garretissa ja mitsussa on molemmissa ns pyöreän pallomainen se olake? Omaan silmään ainakin siltä näyttää. Tarvisi vielä vesi/öljyputket saada siihen niin sais vehkeet rokkaa

Mulla on vanhassa sarjassa mitsu kiinni. Vähän jäi sellanen tunne Garretilla että ois ollu potkua enemmän. En ole penkittänyt tai kellottanut, eikös tuo vanhempi sarja paina jo niin paljon että haittaa kulkua  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1787 : 02.08.2016, 02:17:44 »
Mitäs pakollisia virityksiä on laitettava, jotta 19t:llä pääsee 280hp teholuokkaan ja kestää peruskäyttiksenä?
Autoni on 940 vm. 1997, b230ft.

Eli suunnitelmissa olisi: 19t kartiolähdöllä ja 1-1.2bar painetta, kl-välijäähdytin, -012 imm, afr mittari (mikä?), suuttimet (koko?), 3" rööri, nokka(mikä olisi paras käyttikseen?), ohjelmointi(Mistä ja kuinka? Aikeissa olisi pitää lh, vaikka sitä täällä pilkataankin. :D), samaten 530 hattu koskemattomana ainakin alkuunsa.

Puuttuuko listastani vielä jotain, mikä olisi välttämätön moottorin keston kannalta? Autoa ei siis ole aikomus rääkätä kokoajan, mutta sillein, että voi joskus audeille näyttää perävaloja..

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1788 : 08.08.2016, 09:39:12 »
Mitäs pakollisia virityksiä on laitettava, jotta 19t:llä pääsee 280hp teholuokkaan ja kestää peruskäyttiksenä?
Autoni on 940 vm. 1997, b230ft.

Eli suunnitelmissa olisi: 19t kartiolähdöllä ja 1-1.2bar painetta, kl-välijäähdytin, -012 imm, afr mittari (mikä?), suuttimet (koko?), 3" rööri, nokka(mikä olisi paras käyttikseen?), ohjelmointi(Mistä ja kuinka? Aikeissa olisi pitää lh, vaikka sitä täällä pilkataankin. :D), samaten 530 hattu koskemattomana ainakin alkuunsa.

Puuttuuko listastani vielä jotain, mikä olisi välttämätön moottorin keston kannalta? Autoa ei siis ole aikomus rääkätä kokoajan, mutta sillein, että voi joskus audeille näyttää perävaloja..

Perus 668cc dekat ja vaikka plx:n laajakaista. Hinta soppelille laajakaistalle keikkuu siinä 200e paremmalla puolella. Nokasta sen verran, että riippuu siitä miten haluat koneen käyttäytyvän? Perusp*ska A nokka vetää ylös asti jotenkuten ja esim T nokka kulkee keskialueella ja meno alkaa hyytymään ylhäällä ennenkuin se alkaakaan. Konetta ei välttämättä edes tarvitse avata, jos et halua, sillä tuossa on 100% varmuudella vahvemmat kanget jo tehtaalta, ellei konetta ole joskus vaihdettu. Jos/kun siellä on nuo vahvemmat kanget niin kestää heittämällä sen 300hp.

Päivitä sitten myös kytkytin. Ja ohjelman laittajia on foorumit täynnä, jotkut edistyneempiä säätäjiä kuin toiset, mutta ohjelman teko itse ei ole mitään rakettitiedettä. Vajaa 200e kapula tilaten ja boxiin kiinni niin pääset säätämään vehjettä hamaan hautaan asti rajoituksetta. Muut sulla olikin jo tuossa.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 09:41:41 kirjoittanut razori »

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1789 : 08.08.2016, 14:14:50 »
Perus 668cc dekat ja vaikka plx:n laajakaista. Hinta soppelille laajakaistalle keikkuu siinä 200e paremmalla puolella. Nokasta sen verran, että riippuu siitä miten haluat koneen käyttäytyvän? Perusp*ska A nokka vetää ylös asti jotenkuten ja esim T nokka kulkee keskialueella ja meno alkaa hyytymään ylhäällä ennenkuin se alkaakaan. Konetta ei välttämättä edes tarvitse avata, jos et halua, sillä tuossa on 100% varmuudella vahvemmat kanget jo tehtaalta, ellei konetta ole joskus vaihdettu. Jos/kun siellä on nuo vahvemmat kanget niin kestää heittämällä sen 300hp.

Päivitä sitten myös kytkytin. Ja ohjelman laittajia on foorumit täynnä, jotkut edistyneempiä säätäjiä kuin toiset, mutta ohjelman teko itse ei ole mitään rakettitiedettä. Vajaa 200e kapula tilaten ja boxiin kiinni niin pääset säätämään vehjettä hamaan hautaan asti rajoituksetta. Muut sulla olikin jo tuossa.

Kiitos tästä.

Olen pohdiskellut, jos hankkisi semmoisen nokan mikä ei vedä liikaa alhaalta, ettei tulisi voimansiirrolle "liikaa" rasitusta. Onko vx/vx3 hyviä tämmöiseen vai liian alakierros nokkia?

Sitten vielä tuosta laajakaistasta, mulla on kl-racingin valmis dp ja sen perässä racekatti, jossa on se katin toimivuustarkkailu lambdapaikka. Onko mahdollista kytkeä se laajakaista toimimaan yhdellä lambda anturilla? Ei tarvitsisi tehdä uutta paikkaa siihen dp:seen.
Vaihtoehtoisesti, olisiko liian kaukana ahtimesta tarkan tuloksen saamiseen, jos laajakaistan anturin laittaisi siihen kattiin, kennoston eteen suoraan dp:n loppupaikkeille?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1790 : 08.08.2016, 15:05:09 »
Laajakaista lambda pitää olla jotain 50 cm ahtimesta. Jos se on liian lähellä niin ylikuumeneminen uhkaa. Varsinkin jollain pillerimitsulla joka käy kuumempana.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1791 : 08.08.2016, 16:24:28 »
Laajakaista ei oikein toimi LH:n kanssa hitautensa vuoksi. LH on äärimmäisen tarkka lambdan riittävän nopeasta vasteesta.

Lambdan paikka sinällään ei ole niin tarkka, vaikka se olisi siellä kissan kupeessa, se vain lämpenee hitaammin siellä.

Jos tehotavoite on ~280hv nurkissa, niin suuttimiksi riittävät 600cc/min 80% pulssisuhteella.

T-nokan legendaarinen väitetty "ylävedottomuus" on B230FT sytkäkartan tekosia, sillä vakioennakkokartoissa ennakko on samat 25 astetta 4000rpm kohdalta rajoittimelle asti. Sama ilmiö on myös geneerisissä viri-lastuissa.

Bensiinillä kone on herkkä kilisemään 3500, 4200 ja 4800rpm kohdalla. Wiinalla asia ei ole samanlainen ongelma, jonka vuoksi pontikkapäiden koneet vetävät raikkaasti rajoittimelle asti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1792 : 08.08.2016, 18:00:40 »
Laajakaista ei oikein toimi LH:n kanssa hitautensa vuoksi. LH on äärimmäisen tarkka lambdan riittävän nopeasta vasteesta.

Lambdan paikka sinällään ei ole niin tarkka, vaikka se olisi siellä kissan kupeessa, se vain lämpenee hitaammin siellä.

Eikös nyt puhuttu ihan erillisestä afr -mittarista eikä lh:n sisäisistä kommervenkeistä, vai menikö mulla joku nyt ohi? ??? :D

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1793 : 08.08.2016, 18:28:34 »
PLX:n laajakaistalla tuntuu -95 945 Turbo LH2.4 toimivan ihan hienosti mitä kaveri nyt on jonkun sata kilometriä sillä ajanut.
Varmaan nekin tässä vuosien varrella jo kehittyneet nopeutensa suhteen tjsp. se kaverin setti on melko tuore.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1794 : 08.08.2016, 20:03:57 »
PLX:n laajakaistalla tuntuu -95 945 Turbo LH2.4 toimivan ihan hienosti mitä kaveri nyt on jonkun sata kilometriä sillä ajanut.
Varmaan nekin tässä vuosien varrella jo kehittyneet nopeutensa suhteen tjsp. se kaverin setti on melko tuore.

Muutama sata kilsaa ei vielä kerro ihan kaikkea siitä, että emuloitu signaali kelpaa LH:lle.

Olen joskus tuota ihmetellytkin, koska LH saa hepulin, jos asioita ei tapahtu tietyllä tavalla viimeistään 0,15 sekunnin kuluttua säätöyrityksestä.

Tietysti nuo laajakaistatkin kehittyvät ja luultavasti ovat nopeutuneetkin huomattavasti. Toisaalta testaaminen on aika ikävää, jollei DP irtoa helposti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1795 : 08.08.2016, 20:37:15 »
Laajakaista ei oikein toimi LH:n kanssa hitautensa vuoksi. LH on äärimmäisen tarkka lambdan riittävän nopeasta vasteesta.


Edelleenkin ihan perus innovaten LC-1 laajakaista toimii LH:n kanssa kun vaan valitsee innovaten asetuksista sopivan vasteajan (esim 83ms).

« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 20:39:52 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1796 : 08.08.2016, 20:51:53 »
Edelleenkin ihan perus innovaten LC-1 laajakaista toimii LH:n kanssa kun vaan valitsee innovaten asetuksista sopivan vasteajan (esim 83ms).

Ison lambda-askeleen vasteaika on LH:ssa 150ms ja pienen 47ms.

Siinä on oikeastaan ainoa asia jota en ole LH:ssa ruuvannut ja yksi tilttiin johtaneista arvoista.
Siellä on ilmeisesti muitakin ajastimia aiheeseen liittyen, joiden keskinäistä suhdetta emme säätäjien keskuudessa ole hoksanneet.

Eli jos laajakaista saa vastaamaan edes 50ms vasteella, LH nielee sen pitkin hampain.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1797 : 08.08.2016, 21:49:28 »
Ilman keinotekoista vasteajan säätöä on vasteaika noin 5ms luokkaa joten luulisi riittävän LH:llekkin
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1798 : 09.08.2016, 13:23:24 »
Ilman keinotekoista vasteajan säätöä on vasteaika noin 5ms luokkaa joten luulisi riittävän LH:llekkin

Tuo 5ms riittää oikein hyvin. Mitenköhän paljon se emulaation ulosanti muistuttaa tuota kapeakaistaa?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1799 : 09.08.2016, 14:43:53 »
Taidan tilata tollaisen innovate lc-1 laajakaistan.
Onko aparaatin kytkentä kuinka pitkän työn takana?
Täytyykö säätää jollaintapaa tietokoneella?
Alkuperäisen lambdan tilalle pistäisin, pitääkö alkup. johtoja silpoa?

Jos alkaa kenkkuilemaan, niin vaihtaa sen sitten sinne kissan luokse.

EDIT: LC-1 taitaakin olla jo väistynyt uudemman tieltä.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2016, 15:10:13 kirjoittanut kanis187 »

 

Proturbo  Autodiagnoosi