Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1950 : 12.03.2017, 17:31:50 »
Mites tuo vaparin pumppu (pumput) mahtaa piisata turbokäytössä? Tilanne siis se että ajelen ahdettua vaparia ja bensapuoli noilta osin vakio. Ei oo toistaseks ollu ongelmia mutta jos vaikka nälkä taas nousee  :D
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1951 : 12.03.2017, 18:28:10 »
Mites tuo vaparin pumppu (pumput) mahtaa piisata turbokäytössä? Tilanne siis se että ajelen ahdettua vaparia ja bensapuoli noilta osin vakio. Ei oo toistaseks ollu ongelmia mutta jos vaikka nälkä taas nousee  :D

Oliskohan turbossa tuo järeempi ja vaparissa tuo veltompi? Joka tapauksessa pistä uutta kunnon...  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1952 : 12.03.2017, 21:10:50 »
Mites jos pohjaan laittaa paremman painepumpun niin kauanko tankkipumppu pysyy perässä? Turbomallin tankkipumppu on ainakin isompi fyysisesti
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1953 : 12.03.2017, 21:27:32 »
Vakio tankissa oleva vaparin siirtopumppu siirtää ainakin sen mitä -044 pumppu pystyy siirtämään eteenpäin paineella. Tuolla kombolla allekirjoittaneella 16v vinokone piirti penkissä paperille 575hp viinalla 
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1954 : 12.03.2017, 22:11:24 »
K-jetin pumpulla on +300hp työnnetty onnistuneesti. Mutta -044 aito bosch maksoi muistaakseni alle 100e takaiskuventtiilin kera ebayn kautta, joten ei kannata alkaa riskeeraamaan. Voihan se riittää vaikka kuinka pitkälle, mutta kun vetääkin laihalle sen takia ja kone nakuttaa itsensä rikki niin ei olekkaan enää säästöä.

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1955 : 27.04.2017, 13:40:47 »
Omalla kohdalla n. 1 vuoden sisään hankitut kinugawan hukkisjouset meni seuraavasti, tanko perus esikireydellä jos ei muuta mainita:

0.5Bar (Vaalean sin.) = 0.3Bar ahdot
0.8Bar (Tummanvihreä) = 0.4Bar tanko löysällä ja 0.6bar tanko tapissa.
1.0Bar (Kelt) = 0.5 Bar
1.2Bar (Musta) = 0.6Bar
1.5Bar (Tumman sin.) = 0.8Bar

Joku n. 3v sitten hankittu 1Bar jousi oli tosiaan sen 1Bar...

Koska tää kinugawan muutos on tullut? N. Pari vuotta sitten jouset oli sitä mitä tilasit.  :o

Ainaki:
1bar = 1bar
1.5bar = 1.5bar
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1956 : 27.04.2017, 14:01:01 »
Itellä ainakin vakio pumppu nosti paineen ylös mutta pidemmässä vedossa paine alkoi välittömästi laskea, walbro tankkiin ja ongelma katosi paine nousee ja pysyy myös siellä...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1957 : 27.04.2017, 17:13:56 »
Omalla kohdalla n. 1 vuoden sisään hankitut kinugawan hukkisjouset meni seuraavasti, tanko perus esikireydellä jos ei muuta mainita:

0.5Bar (Vaalean sin.) = 0.3Bar ahdot
0.8Bar (Tummanvihreä) = 0.4Bar tanko löysällä ja 0.6bar tanko tapissa.
1.0Bar (Kelt) = 0.5 Bar
1.2Bar (Musta) = 0.6Bar
1.5Bar (Tumman sin.) = 0.8Bar

Joku n. 3v sitten hankittu 1Bar jousi oli tosiaan sen 1Bar...

Eli niitä avautumispaineita tuijottelemaan listasta  :) :



Itellä ainakin vakio pumppu nosti paineen ylös mutta pidemmässä vedossa paine alkoi välittömästi laskea, walbro tankkiin ja ongelma katosi paine nousee ja pysyy myös siellä...

Se yks pumppusen pumppu on surkea, kokeiltu jopa ihan uudella boschillakin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1958 : 28.04.2017, 11:49:18 »
Eli niitä avautumispaineita tuijottelemaan listasta  :) :
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Nimenomaan tuota Kinun listaa tullut ihmeteltyä :) Aikalailla tuon avautumispaineen mukaan näyttäisi menevän ahtopaine noilla..

Se yks pumppusen pumppu on surkea, kokeiltu jopa ihan uudella boschillakin.

120LPH 4Bar lupaa Bossin kataloogi. Itse mitannut 3 käyttiksestä ja paras antoi 1,8L/min (108LPH) ja huonoin 1,2L/min 3bar paineella akkujännittellä.. Vakiosumut tapissa tahtoo jo sen n. 1,35L/min joten eipä tuolla nyt kovin pitkälle pötkitä.

Aito Walbro255 antoi 2,8L/min samalla mittausmenetelmällä. Nykyään tankissa AEM320 E85 malli jota en ole vielä penkittänyt. Sen pitäs ainakin riittää :)
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1959 : 28.04.2017, 12:40:14 »
Heitetäänpäs tähän väliin yksi 940 turbokymysys:

Allekirjoituksen käyttöclassicci kävi penkissä. Tulos 171hv/294Nm.

Viritykset:

Kinugawa TD04HL-20T Billettisiivellä ja 11blade turbiinilla, #7 suora kartio,
KL-Racing 3" DP+100Cell Racekat, loppuputki vakio (Bilteman rosteri ilmeisesti)
0.8Bar ahtoja
AEM 320LPH bensapumppu
Kaikki muu orkkista (immu, sumut, lastut,cooleri, 530kansi, T-nokka yms..)

Vähän laimeasti noussut teho virityksiin nähden... Pitäishän tommosesta nyt joku 220 penkkihevosta (190 oikeata) tulla, ajattelin. Ajattelinko väärin?

Ennenkun tulee sanomista vakiolastuista niin AFR täyskaasuvedossa ahdoilla siinä 11-11.5paikkeella, vetää tasaisesti, ei rötää missään vaiheessa ja ei tuntuisi nakuttavan
koska nakutusrikastus vetäis kyllä paksummalle sopat?

Hanuridynon mukaan tuntui kun olis mennyt yhtä hyvin/ehkä jopa paremmin täysin vakiona pelkällä 0.8bar ahtojen nostolla...
Mikäköhän tuossa nyt meni pieleen? Ahtimen/DP:n asentajalta pudonnut DP:seen/Cooleriin jotain ylimääräistä? :o
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1960 : 28.04.2017, 13:58:00 »
Ennenkun tulee sanomista vakiolastuista niin AFR täyskaasuvedossa ahdoilla siinä 11-11.5paikkeella, vetää tasaisesti, ei rötää missään vaiheessa ja ei tuntuisi nakuttavan
koska nakutusrikastus vetäis kyllä paksummalle sopat?

Hanuridynon mukaan tuntui kun olis mennyt yhtä hyvin/ehkä jopa paremmin täysin vakiona pelkällä 0.8bar ahtojen nostolla...
Mikäköhän tuossa nyt meni pieleen? Ahtimen/DP:n asentajalta pudonnut DP:seen/Cooleriin jotain ylimääräistä? :o

Sopituksen rikkaus vähentää hitusen tehoa ja mainitsematta sitä, että orkkis syttykartta rajoittaa aika rajusti tehoa siellä yläpäässä (+4000 rpm).

Olisi mukava nähdä penkkilappu (tehokäyrän muoto).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1961 : 28.04.2017, 14:47:12 »
Sopituksen rikkaus vähentää hitusen tehoa ja mainitsematta sitä, että orkkis syttykartta rajoittaa aika rajusti tehoa siellä yläpäässä (+4000 rpm).

Olisi mukava nähdä penkkilappu (tehokäyrän muoto).

Postasin lapun sinne vinokone viritysreseptit topicciin: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.new#new
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1962 : 28.04.2017, 15:30:29 »
Penkkilappusi viittaa nakutuksen aiheuttamaan syttymyöhäkköön. Saattaapi siinä olla myös nakurikastuskin käytössä mutta vakio suuttimista loppuu tuotto.

Tässä pelkästään lastutetun vakion penkkilappu.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29350.msg1061011595#msg1061011595


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1963 : 28.04.2017, 16:23:22 »
Paljonko tuossa lastutetussa vakiossa oli penkitystilanteessa ahtoja? Yli 400Nm väännön perusteella aika reippaasti.

Tämä penkityksen jälkeisen lootanhajoamisvideon perusteella jotain 1.2-1.3bar kun orkkismittari poistuu alueelta.

https://www.youtube.com/watch?v=WRSWPvBp80I&feature=youtu.be

Mulla vetää orkkismittari johonkin reiluun puoleenväliin ja asteikollinen mittari sanoo 0.75-0.8

Mitäköhän säätöjä noissa jogiinin lastuissa on ollut sytkä ja bensapuolella tuossa penkkitilaisuudessa, jos ei ole noilla ahdoilla nakuttanut?

Kattelin tunari-pro:ssa vakio 207 biniä, niin onhan siellä +4500rpm jälkeen maksimikuormarivilläkin 25.3ast. ennakkoa, joka mielestäni kuulostaa ahdetussa aika paljolta? (Oletan että 0.8 ahdolla kaasupohjassa mennään maksimirivillä?)



2000rpm on sitten 12ast ja yli 3000rpm vielä 15ast. Siellä välissähän se vissiin herkästi nakuttaa?

Voihan se olla että mulla sitten on pari tahtia tuossa naulannut koska rypyt :'( Pitänee ryhdistäytyä ja asentaa ostrich joka on n. 3v odottanut hyllyssä inspistä... Samalla sitten 012 imm ja 550cc EV14set niin ei enää mittausalue ja bensa lopu.

Eli huitasenko syttykartasta 2-3.5krpm välillä 2-3 alinta riviä muutaman asteen myöhäisemälle ihan pokkana? Sillähän saisi mukavasti tuota minullakin jo lähelle 300Nm kasvavaa vääntöä rajoitettua. (Mitäs se M90 vakiokytkin kestää?)

Ja 4k+ rpm ko pitäisi ennakoa vielä tuosta 25.3 asteesta lisätä? :o

Penkkilappusi viittaa nakutuksen aiheuttamaan syttymyöhäkköön. Saattaapi siinä olla myös nakurikastuskin käytössä mutta vakio suuttimista loppuu tuotto.

Tässä pelkästään lastutetun vakion penkkilappu.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29350.msg1061011595#msg1061011595

244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1964 : 28.04.2017, 18:07:03 »
Vakio kytkin kestää hetken alle 400nm. (+- yksilöerot)

N. 1bar bensalla rikkoo yleensä 400nm. Riippuen yksilöstä taas.

Sytkää kandee hakea ajamalla eikä arvuuttelemalla.  :P

Muuten Mikan sanoikin jo sen mitä ite olin sanomassa:

"Noilla paineilla td04 ahtimella ropisee 100 varmasti vakio sytkälastulla ja rypyt viittaisi tuohon n. 3500rpm nakuherkkään alueeseen...

Näyttääkö mittari oikein kun luulis 0.8bar olevan fuel cuttia lähellä jo?"
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Samppasport  Futurez