Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730264 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hyrrävolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2010 : 13.06.2017, 21:19:02 »
Nuo 1200cc suuttimet ovat soveltuvat sinne +600hv luokkaan.

alle 400hv teholuokassa pärjäät hienosti alle 800cc suuttimilla ja niissä jää vielä runsaasti varaa ottaa lisää heposia irti.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/siemens_deka_injector_668_cc_c_26_12_ohm_jetronic_o_o_61_mm_long-p-517597-186/

Joten selviät halvemmalla ja saat järkevämmin säädettyä kun valitset oikeasti sopivat suuttimet. Liian isoilla suuttimilla törmäät säätämisen "vaikeuteen" erittäin pienillä kuormilla, jolloin päästöistä läpi pääseminen voi tulla hitusen työlääksi. Ja vaatii hieromista säädöissä juuri siellä jossa sitä ei viitsitä yleensä tehdä.
Suutinlaskurista päättelin ton 1200cc. Päästötestit ei ole ongelma mutta menikö liian isoiksi että saa säätöihin? Nälkä kasvaa kummiskin niin;)

Edit: Siis polttoaineena RE85!
« Viimeksi muokattu: 13.06.2017, 22:46:50 kirjoittanut hyrrävolvo »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2011 : 14.06.2017, 16:35:03 »
Suutinlaskurista päättelin ton 1200cc. Päästötestit ei ole ongelma mutta menikö liian isoiksi että saa säätöihin? Nälkä kasvaa kummiskin niin;)

Edit: Siis polttoaineena RE85!

Ok, tuo oli se olennainen tieto.

400hv tehoihin wiinalla riittävät +1000cc suuttimet ja jää vielä pelivaraakin nakutusrikastuksille yms. toiminteille.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa hyrrävolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2012 : 14.06.2017, 16:55:48 »
Ok, tuo oli se olennainen tieto.

400hv tehoihin wiinalla riittävät +1000cc suuttimet ja jää vielä pelivaraakin nakutusrikastuksille yms. toiminteille.
Noniin hyvä. Eikös noi orkkis 940 letkut kestäny etanolia? Vaihtelen tankinsisästä pumppua tällä hetkellä niin mietin että pitäskö se tankin sisänen letku vaihtaa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2013 : 14.06.2017, 17:17:48 »
Noniin hyvä. Eikös noi orkkis 940 letkut kestäny etanolia? Vaihtelen tankinsisästä pumppua tällä hetkellä niin mietin että pitäskö se tankin sisänen letku vaihtaa?

Kaikki 940 polttoainejärjestelmän osat kestävät etanolia oikein hyvin.
Omassa on asiasta kokemusta vuosia ja niin on muillakin pontikkapäillä.

Ainoa osa joka ei mahdollisesti kestä on uuden suosituksen mukainen polttoainepumppu (jos vaihdettu). Orkkis-pumppu joutuu jo muutenkin koville koska siinä ei riitä tuotto kunnolla viinalla lutraamiseen oikeastaan millään hitusenkaan isommilla suuttimilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kieppi47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
B230ft kaipaa lisää tehoa
« Vastaus #2014 : 26.06.2017, 22:58:10 »
Sattui hirvittävän nolo tilanne, Audi ei jäänyt taakse niinkuin piti. Nyt olisi todellinen tarve noin 50lle lisä hevoselle. Eli auto on -98 b230ft, m90, g80. Bensa ja syttylastu vaihdettu, ahtoja nyt 1,1 eli tehoa ehkä vähän yli 200hp. Mistä 50hp lisää? Jos vaatii uuden turbon niin minkälaisen? Olen valmis tinkimään alakierroksien mukavasta väännöstä lisähepojen kustannuksella. Haussa ei kuitenkaan ole mitään ämpärin kokoista turboa joka ei herää ennen 3500rpm. Käyttöautoon vain jonkun verran lisää tehoa. 
« Viimeksi muokattu: 27.06.2017, 00:24:04 kirjoittanut Chall »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2015 : 27.06.2017, 07:53:25 »
Joku vähän isompi TD04 sarjan mitsu (15-19) riittää hyvin. Samalla alkaa cooleri, imm ja suuttimet olemaan rajoilla.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2016 : 27.06.2017, 17:32:03 »
Joku vähän isompi TD04 sarjan mitsu (15-19) riittää hyvin. Samalla alkaa cooleri, imm ja suuttimet olemaan rajoilla.
Ja kytkin varmasti, mahd bensapumppu :D
Acken mainitsemat menevät varmasti vaihtoon isommalla ahtimella.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2017 : 29.06.2017, 08:50:43 »
Moro, Käyttöfarkun piristystä miettinyt seuraavalla kaavalla.
-A-nokka
-mitsun 18/19t
-rajapainevenalla ahdot
-muokattu ilmansuodattimen pohja
-3"downpipe ja 2,5" loppupätkä
-Tonilta lastut

Immu ja bensapuolen roippeet näillänäkymin pysymässä vakioina.

Kestääkö tuo zf4hp automaatti joka nyt ft perässä tuota piristystä vai tarviiko rueta katteleemaan m90 paketteja?
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2018 : 29.06.2017, 10:48:26 »
Immu ja bensapuolen roippeet näillänäkymin pysymässä vakioina.

Miksi?

Ei tule toimimaan kunnolla isomman ahtimen kanssa

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2019 : 29.06.2017, 11:05:17 »
Lainaus
Ei tule toimimaan kunnolla isomman ahtimen kanssa
Jos ajaa 0,2bar paineilla? ;)  :D
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2020 : 29.06.2017, 11:34:38 »
Moro, Käyttöfarkun piristystä miettinyt seuraavalla kaavalla.
-A-nokka
-mitsun 18/19t
-rajapainevenalla ahdot
-muokattu ilmansuodattimen pohja
-3"downpipe ja 2,5" loppupätkä
-Tonilta lastut

Immu ja bensapuolen roippeet näillänäkymin pysymässä vakioina.

Kestääkö tuo zf4hp automaatti joka nyt ft perässä tuota piristystä vai tarviiko rueta katteleemaan m90 paketteja?

No itsellä on nyt Kinugawan 19T 0.4 bar ahdoilla, IMM ja bensahilppeet vakiot (tulee muuttumaan kun saan suuttimet, säätelemään ja ahtoja nostamaan).

Mutta itse muuttaisin tuohon palettiin:
 - 3" IMM,
 - Isommat suuttimet,
 - Et lähe millään rajapaine-venttiileillä leikkimään vaan hukkiksella säädät ahdot haluttuun. 
 - Meibi polttoainepumpun päivittäisin mikäli on uudempi yhdellä pumpulla oleva...

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2021 : 29.06.2017, 19:32:49 »
Taita isommissa mitsuissa olla hukkaportissa säädettävä tanko? Ajattelin että samanmoinen kello kuin 13c..

Eli tyrmäätte täysin isomman ahtimen jos vakio bensahilppeet? Noh. Onko suuttimilla muuta merkitystä että ovat korkeaohmiset ja kiskoon sopivat, kokoluokka 450-600cc?

Saako lastuntekijä miten hyvin "etänä" arvioitua jos kerron hänelle suuttimien koon jne, että saataisiin bensakartta hehtaarille.

Bensapaineellahan voidaan säädellä myös..

Immun kanssa sama homma, eli vakiolla toimisi mutta loppuu mittauskaala kesken ~250hv kantturoissa?

Miten tuo laatikon kesto? Hyvin toimiva laatikko jolla olis paljo kilsoja edessä :D
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2022 : 29.06.2017, 22:12:24 »
Jokkut voivat väittää tekevänsä etänä hyvän lastun x suuttimille, y nokalle ja z ahtimelle. Useita erilaisia säädelleenä voin taata, että ei onnistu jos ei ole ns tunnettu setti ja korkeintaan yhdessä luetelluista on eroa tunnettuun settiin, sillon jos melko samanlaiseen on jo asiat tehty niin homma voi tuurillaan toimia.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2023 : 30.06.2017, 10:02:12 »
Taita isommissa mitsuissa olla hukkaportissa säädettävä tanko? Ajattelin että samanmoinen kello kuin 13c..
Voi olla, mutta tankoa säätämällä ei juurikaan ahtopaineisiin vaikuteta.

Eli tyrmäätte täysin isomman ahtimen jos vakio bensahilppeet? Noh. Onko suuttimilla muuta merkitystä että ovat korkeaohmiset ja kiskoon sopivat, kokoluokka 450-600cc?
Voi toki vaihtaa isomman ahtimen, mutta siitä ei juurikaan ole hyötyä koska vakio IMM:n ja suuttimien raja tulee vastaan jo 13C:llä. Ja suuttimien ohmit tietysti sen mukaan käytetäänkö etuvastusta vai ei. Ja kokoluokka tietysti muun setupin mukaan. Isommista suuttimista pienellä IMM:lla ja ahtimella ei ole juurikaan hyötyä.

Saako lastuntekijä miten hyvin "etänä" arvioitua jos kerron hänelle suuttimien koon jne, että saataisiin bensakartta hehtaarille.
Onhan noita Vikingin, Tonin ym. tekemiä bulkkilastuja maailmalla autoissa kiinni varmasti enemmän kun säädettyjä versioita. Ja näistä ainakin osalla laitteet toimii jollakin tapaa kelvollisesti. Mutta oikea tie ongelmien välttämiseksi on nimenomaan autokohtaisesti säädetty lastu.

Bensapaineellahan voidaan säädellä myös..
Voi jonkin verran, mutta menee samaan kerhoon rajapaineventtiilillä ahtojen bleedamisen kanssa säätötapana.

Immun kanssa sama homma, eli vakiolla toimisi mutta loppuu mittauskaala kesken ~250hv kantturoissa?
Vakio -016 toimii hyvin siihen asti mihin vakio 13C:llä ja vakiosuuttimilla pääsee.

Miten tuo laatikon kesto? Hyvin toimiva laatikko jolla olis paljo kilsoja edessä :D
Kun aletaan vaihtamaan isompaa ahdinta, suutinta, lastua ym. niin kyllä on molemmat, sekä AW että ZF hätää kärsimässä. ZF ehkä vielä helpommin kun AW. Eli hyvin varovaisesti saa ajella, jos ei kovasti halua vaihteistoja vaihdella :)

Suosiolla laittaisin siis jo aiemmin mainitun 3" IMM:n, sille kaveriksi polttoaineen ja tehotavoitteen mukaiset suuttimet ja sitten halutun isomman ahtimen. Tähän vielä vakiocoolerin tilalle joku paremmin toimiva ja sitten nupiksi koko setin säätö kohdalleen.
Sitten säätösession aikana tussahtaakin ZF:stä jo mehut kankaalle, niin voikin alkaa etsimään uutta/parempaa :D

Kaikista näistä jutuista löytyy täältäkin jo tonneittain tarinaa. Vie toki aikaa lukea asiat halki, mutta kannattaa :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Tatu P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2024 : 30.06.2017, 11:04:25 »
Zf:stä ei kokemuksia, mutta aw71L siftkitillä, isommalla jäähdyttimellä ilman syylärin kiertoa ja tyyliin 20tkm välein huuhdeltu laatikkoa. Ainakin toistaiseksi pysynyt nipussa tällä setupilla:
-230ft
-531 kanavat kohdistettu
-vx3 nokka
-mitsun 16t 7pesällä
-660 dekat
-3" downpipe
-iso alu cooleri
-012 imm
-tonilta lastut
Ja 1,3 bar paineilla ajeltu, tehoista ei tietoa.

 

Carcom Oy  Ateho