Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2160 : 09.11.2020, 10:47:43 »
Moro!

Mulla on sisäänajetussa (300+ tkm) -95 B230 FK:ssa:
- 15T ahdin
- vikingin parempi lastu
- kartiofiltteri
- bleedi
- 3" dp ja kissa sekä 2,5" cat back rosterista

Välillä jopa piikkaa 17 psi (1,17 bar) asti.   :-*

Ja se alukuuleri hyllyssä odottamassa parempia aikoja.   ;)

P.S. AW71L ei oo tykänny musta.
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2161 : 09.11.2020, 15:27:19 »
Moro!

Mulla on sisäänajetussa (300+ tkm) -95 B230 FK:ssa:
- 15T ahdin
- vikingin parempi lastu
- kartiofiltteri
- bleedi
- 3" dp ja kissa sekä 2,5" cat back rosterista

Välillä jopa piikkaa 17 psi (1,17 bar) asti.   :-*

Ja se alukuuleri hyllyssä odottamassa parempia aikoja.   ;)

P.S. AW71L ei oo tykänny musta.

Tol setupilla ottaisin vielä vähän enemmän ahtoja, hyvä esimerkki muille koko setupista mitä ei kannata tehdä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa autio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2162 : 09.11.2020, 18:30:58 »
nyt olis brobleemia 940 b200f turbo swapin kanssa 
b230f turbon sytkä ja ruisku boksi
443cc suuttimet
t3/t4 puhallin

vetää hyvin noin 3k rpm asti ahtaa noin 0.3bar  kunnes vedot häviää ja tyhjäkänti häviää.  Välillä sytyttää lambda valon ja antaa vika koodin 1-3-3
ja vika ilmeni turbotuksen jälkeen

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2163 : 09.11.2020, 21:37:41 »
Onko täyskaasu-tiedon piuha katkaistu kaasuläpän asentoanturilta? Tai ettei vahingossa ole katkaistu väärää piuhaa  ???

Tosin nakurikastukseen viittaisi tuo ~3krpm tienoilla tuleva tehojen katoaminen
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2164 : 09.11.2020, 22:40:13 »
Kun nyt tuosta äkkiä ajattelee niin siinä on:

- aika raju puristussuhde turbokoneeseen
- tilavuudeltaan 15% isomman koneen purkit ja ruiskutusmäärät sen mukaiset, ja sytytysennakot matalapuristeisen mukaan
- vakiota 42% isommat suuttimet, ja ne vakiotkin siis työntäisi jo teoriassa sen 15% liikaa ainetta iskutilavuuteen nähden eli yhteisvaikutus päälle 60%

...joten huomattavasti enemmän ihmettelisin jos se toimisi ihan sataprosenttisen hyvin.

Poissa autio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2165 : 10.11.2020, 07:25:11 »
nyt olis brobleemia 940 b200f turbo swapin kanssa 
b230f turbon sytkä ja ruisku boksi
443cc suuttimet
t3/t4 puhallin

vetää hyvin noin 3k rpm asti ahtaa noin 0.3bar  kunnes vedot häviää ja tyhjäkänti häviää.  Välillä sytyttää lambda valon ja antaa vika koodin 1-3-3
ja vika ilmeni turbotuksen jälkeen
.     
Nyt olis koitettu ajaa ilman ahtoja. Eli immi suoraan imusarjaan kiinni ja hyvin toimii  ahto putket katottu useempaan kertaan läpi eikä pitäisi vuotaa.  Onkos ideoita missä vika?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2166 : 10.11.2020, 08:57:31 »
.     
Nyt olis koitettu ajaa ilman ahtoja. Eli immi suoraan imusarjaan kiinni ja hyvin toimii  ahto putket katottu useempaan kertaan läpi eikä pitäisi vuotaa.  Onkos ideoita missä vika?

Luitko edellistä viestiä? Ei voi odottaakaan moottorin toimivan jos setuppi on aivan eri planeetalta kuin mitä moottorinohjaus sen luulee olevan.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2167 : 10.11.2020, 12:23:30 »
.     
Nyt olis koitettu ajaa ilman ahtoja. Eli immi suoraan imusarjaan kiinni ja hyvin toimii  ahto putket katottu useempaan kertaan läpi eikä pitäisi vuotaa.  Onkos ideoita missä vika?
Onko dumppi vai bypass? Onko ny lopuks turbon vai vaparin boksit? Välijäähy, jos vakio nii onko pääty irti?

- vakiota 42% isommat suuttimet, ja ne vakiotkin siis työntäisi jo teoriassa sen 15% liikaa ainetta iskutilavuuteen nähden eli yhteisvaikutus päälle 60%
Eikö IMM kuitenki mittaa paljoko sitä ilmaa koneeseen menee, 2l alakerralla menee vähempi ku 2,3 nii ei se sillon 15% ylimäärästä bensaakaa sinne lykkää?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2168 : 10.11.2020, 13:48:14 »
Onko dumppi vai bypass? Onko ny lopuks turbon vai vaparin boksit? Välijäähy, jos vakio nii onko pääty irti?
Eikö IMM kuitenki mittaa paljoko sitä ilmaa koneeseen menee, 2l alakerralla menee vähempi ku 2,3 nii ei se sillon 15% ylimäärästä bensaakaa sinne lykkää?

Ei se immu osaa laskea että sulla on eri suuttimet ja softa. Molemmilla moottoreilla kuitenkin alemmat kuormat on lähes identtisiä.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2169 : 10.11.2020, 17:11:20 »
Ei se immu osaa laskea että sulla on eri suuttimet ja softa. Molemmilla moottoreilla kuitenkin alemmat kuormat on lähes identtisiä.  :D
Puhuinki vain siitä 2l vs 2.3l erosta, en siitä että suuttimet ei välttämättä oo sinnepäinkää mitä lastu luulee.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa autio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2170 : 10.11.2020, 17:18:23 »
Onko dumppi vai bypass? Onko ny lopuks turbon vai vaparin boksit? Välijäähy, jos vakio nii onko pääty irti?
Eikö IMM kuitenki mittaa paljoko sitä ilmaa koneeseen menee, 2l alakerralla menee vähempi ku 2,3 nii ei se sillon 15% ylimäärästä bensaakaa sinne lykkää?

Dumbbi ja turbon boksi. Tällä hetkellä välijäähy ohitettu putkenpalalla joten se on pois sulettu vika. Mutta täytyy laittaa lastu hankinta listalle

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2171 : 10.11.2020, 18:10:37 »
Dumbbi ja turbon boksi. Tällä hetkellä välijäähy ohitettu putkenpalalla joten se on pois sulettu vika. Mutta täytyy laittaa lastu hankinta listalle

Siinähän se tuli

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2172 : 11.11.2020, 21:35:50 »
Valitettavasti LH ei osaa oppia omia karttoja, kuten saman ikäiset Siemensin laatikot, jotenka kyllä vaatii kasan läppäreitä ja lastuja.

LH:ssa joku koko alueen mukautus prosentteina, mutta se ei oikeen toimi kun tyhjäkäynti voi olla hyvä, mutta loppualue päin vittua = seokset vaeltelee koko ajan riippuen kauanko olet esim. tyhjäkäynnillä. Tämä siis tarkoitettu totaalisesti karkeaan säätöön kun osat kuluvat. Ei mihinkään karttojen itseoppimiseen kun muutetaan koko setuppi.

Motikoissa (upgrade) on erotettu jo tyhjäkäynti omakseen sekä muutenkin fiksumpi laite. Tai nuo Siemenssit, pystyy flashaamaan suoraan obd tai bemarin töpselistä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Tombeo1

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2173 : 23.11.2020, 19:43:41 »
Terve, olisi tarkoitus vaihtaa muutaman vuoden palvellut vapari 940 ahdettuun malliin. Mitä pitäisi ottaa huomioon ostettaessa, esim. onko joku tietty vuosimalli jota ennen, tai jonka jälkeen tehdyt mallit on "parempia" syystä X tai muuta vastaavaa?

Eikö B230FT ja B230FK ole muuta eroa kuin ahtopaine? Eli ei olisi mitään väliä kumpaan päätyy jos FK:n ahdot nostaa sinne FT:n tasolle?

Löytyy yksi "ylimääränen" FB yläkerta, eli 531 kansi ja VX3 nokka. Kuinka tuo käyttäytyy esim. FT:n päällä? Onko ylipäätään järkeä edes vaihtaa?

Tavoitteena on siis käyttis, jossa maltilliset tehot, mutta kuitenkin jotain tapahtuu kun painaa kaasua.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2174 : 23.11.2020, 21:43:49 »
Eipä oikeastaan ole muuta eroa FK/FT kuin ahtopaine. Vanhemmissat FT koneissa ei kai ollut öljyruiskuja, mutta n. 94-95 eteenpäin on. Samalla vaihtuu manuaaleissa vaihdelaatikko M90, joka on modernimman oloinen kuin vanhemmat.

 

Ateho  Elekma