Elekma  Autoracing

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730263 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #75 : 19.08.2012, 12:44:52 »
Minkä kokoinen T-haaran reidän tulisi olla jotta saisin muutettua matalapaine turbon ahtopaineet 0,8 tuntumaan?

Löysin varaston kätköistä mun vanhan 940:ssä olleen T-haaran. Mutta en millään muista paljonko siinä oli silloin painetta.
Siinä taitaa olla joku 3-4mm reikä.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #76 : 19.08.2012, 12:50:39 »
FK:n kello on tosi löysä ja pakopaine avaa sen portin aika helposti.

Pelkkä ohjauspaineen rajoitus ei välttämättä tuo autuutta.

Laita kellon kiinnityksen ja kompurakotelon väliin paksut prikat, jolla saat lisää jännitystä kelloon. Tuolla sain omaani noin 0.7 bar ahdot.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #77 : 19.08.2012, 12:57:52 »
FK:n kello on tosi löysä ja pakopaine avaa sen portin aika helposti.

Pelkkä ohjauspaineen rajoitus ei välttämättä tuo autuutta.

Laita kellon kiinnityksen ja kompurakotelon väliin paksut prikat, jolla saat lisää jännitystä kelloon. Tuolla sain omaani noin 0.7 bar ahdot.

Prikkoja ei saa laittaa liikaa! jotta läpässä riittää avautumisvaraa ennen kuin kellon kalvo pohjaa.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #78 : 19.08.2012, 13:00:43 »
Prikkoja ei saa laittaa liikaa! jotta läpässä riittää avautumisvaraa ennen kuin kellon kalvo pohjaa.

Kokeilut pitää toki tehdä herkällä räpylällä. Hyväksi prikaksi omassa laitteessa osoittautui pakosarjan mutterin alla oleva paksu rosteinen prikka. Kellot on toki yksilöitä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #79 : 19.08.2012, 13:09:10 »
Minkä kokoinen T-haaran reidän tulisi olla jotta saisin muutettua matalapaine turbon ahtopaineet 0,8 tuntumaan?

Hanki suosiolla FT:n kello, koska prikkojen ja FK:n kellon kanssa törmäät tähän tapion mainitsemaan ongelmaan todella helposti ja jäät silti ahtopaine tavoitteestasi.

Tai laita lisäjousi siihen hukkaportin kellon tangon ja kiinnityslaipan välille. Jolloin liikerata ei tule ongelmaksi ja paineiden nousu alkaa hitusen aikaisemmin, kun lisäjousessa on sopivasti esikiristystä.

Jos todella haluat sinne 0,8 baarin nurkkaan, niin suosittelen vakavasti lastuja, ettei rupea rapisemaan!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #80 : 19.08.2012, 13:10:33 »
Tohtiiko tuota mun T-haara edes kokeilla, kun ei ole ahtopainemittaria?

Tai on se alkuperäinen.


Keräilen jostain myöhemmin rahaa lastua ja 1.0bar kelloa varten  :)
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #81 : 19.08.2012, 13:19:48 »
Tohtiiko tuota mun T-haara edes kokeilla, kun ei ole ahtopainemittaria?

Tai on se alkuperäinen.


Keräilen jostain myöhemmin rahaa lastua ja 1.0bar kelloa varten  :)

Jos on edes se orkkis-mittari, niin mikä ettei.  Ja vakiolastuilla pysyttelisin siellä 0,6-0,7bar luokassa.  Omani nimittäin kilisi huolella siellä 0,8 baarissa!  Ja pikkuinenkin rapina tekee hitaasti tuhojaan, vaikka EZK hoitaakin homman mallikkaasti.  Huomaat todella selkeän eron jo 0,6 baarin paineilla vakio FK:n verrattuna.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #82 : 19.08.2012, 15:54:30 »
toimiikohan mulla toi nakuanturi sitten hyvin kun en ole koskaan kuullu kilinää?
nyt on vakioahdin kiinni katsastuksen jäljiltä ja ahtomittari oli rikki, niin uusi mittari näytti sitten 1,2bar pudotin tosta sitten 0,9-1 bar...kinuski ahtimella ei kilissy 1,6barilla.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #83 : 19.08.2012, 18:57:59 »
toimiikohan mulla toi nakuanturi sitten hyvin kun en ole koskaan kuullu kilinää?
nyt on vakioahdin kiinni katsastuksen jäljiltä ja ahtomittari oli rikki, niin uusi mittari näytti sitten 1,2bar pudotin tosta sitten 0,9-1 bar...kinuski ahtimella ei kilissy 1,6barilla.
No voisit sentään kertoa, mitä muutoksia sinne on muuta tehty.

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #84 : 19.08.2012, 20:18:55 »
tällä hetkellä kaikki vakiota paitsi k-nokka , kiinakuuleri ja deralastu.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #85 : 19.08.2012, 20:21:12 »
tällä hetkellä kaikki vakiota paitsi k-nokka , kiinakuuleri ja deralastu.

Siinä se selitys, miksi ei kilise!   :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #86 : 19.08.2012, 22:36:36 »
toimiikohan mulla toi nakuanturi sitten hyvin kun en ole koskaan kuullu kilinää?
nyt on vakioahdin kiinni katsastuksen jäljiltä ja ahtomittari oli rikki, niin uusi mittari näytti sitten 1,2bar pudotin tosta sitten 0,9-1 bar...kinuski ahtimella ei kilissy 1,6barilla.
Mistä mittarin lähtö? vuotaako jostain. Ei voi olla mahdollista ettei kilise 1,6barilla. Sellasilla ahdoilla pitäis menon hyytyä vallan
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #87 : 19.08.2012, 22:47:24 »
Mistä mittarin lähtö? vuotaako jostain. Ei voi olla mahdollista ettei kilise 1,6barilla. Sellasilla ahdoilla pitäis menon hyytyä vallan

Tarkoitat, että vuoto on jossain turbon jälkeen.

Jos mittari on turbon imupesässä ja vääntää vaikka 1,5 bar paineita, niin kunnollisesti jäähdyttävän ja ahtaan coolerin jälkeen voi olla vain 0,8 baaria paineita.   ;)

Tai jos jossakin muualla mättää ja saa aikaiseksi ns. choked-flown, niin aivan sama mitä turbosta tulee, koska koneelle ei mene niin paljoa painetta.

Tai voihan olla, että paineita on 1,6 baaria mutta vakioveivit ovat kyllä solmussa niillä tehoilla...   :D

Tai sitten mittari on ihan mitä sattuu autogaugea....  ;)

Hitusen minäkin noita paineita epäilen, sillä noilla pitäisi tehoja lähteä +400hv.  Mutta vakiosuuttimet eivät siihen taatusti riitä! Joten noilla paineilla+vakiosuuttimilla tapaa sen inhottavan hyönteisen, mäntäpistiäinen nimeltään hyvin nopeasti. Tai sitä ötökkää ei kyllä ehdi näkemään, mutta sen jäljet kylläkin!   :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #88 : 19.08.2012, 23:09:25 »
imusarjasta mitattu...eihän tolla kinuskilla tullut kuin 260hv pienihän se oli,pakopuoli meni ihan tukkoon .aluksi oli vakio suuttimet mutta afr putosi yli 12 niin vaihdettiin
788mml jolloin pysy alle11.nakutusta en kuullu,joko anturi myöhästi tai on huono kuulo.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #89 : 20.08.2012, 20:32:07 »
Tarkoitat, että vuoto on jossain turbon jälkeen.
joo, en aatellu että se olis ennen turboo :D
imusarjasta mitattu...eihän tolla kinuskilla tullut kuin 260hv pienihän se oli,pakopuoli meni ihan tukkoon .aluksi oli vakio suuttimet mutta afr putosi yli 12 niin vaihdettiin
788mml jolloin pysy alle11.nakutusta en kuullu,joko anturi myöhästi tai on huono kuulo.
Missähän kohtaa mahto tuottaa enään pelkkää lämpöö se turbo, pienimmillä paineilla olis tullut varmaan paremmat tehot.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron