Carcom Oy  Ateho

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #90 : 20.08.2012, 20:39:33 »
98E5 litkussa on stoikka noin 14,5 AFR.
Joten eikös noin 11,6 AFR olisi kova juttu?

Edit: 14,5 * 0,80= 11,6

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #91 : 20.08.2012, 21:23:08 »
Tuli osteltua tuossa valmiiks piristetty 940 stw turbo, automaatti. Autossa siis valmiina viikingin lastu ja ahtopaineet autogaugen mukaan ~1.1. Kansikin ilmeisesti portattu. Turbokoneita tuntemattomana ihmetyttää muutama asia.

1. Ahtopaineet karkaa 3- ja 4-vaihteilla johonkin 1.4 tienoille ihan pienellä kaasullakin. Seosmittari näyttää silti rikasta. Mistä ihmeestä tämä johtuu? Ja kuinka tuohon ilm. alkup. lambdan avulla toimivaan mittariin voi luottaa? Ja ennen kaikkea, kuinka saan ne ahdot pysymään kurissa?

2. Pitäisikö bypassin pudottaa ahdot vaihteenvaihdossa? Jos kiihdyttää ykköseltä kakkoselle kaasu pohjassa, niin ykkösellä neula liimaantuu tuonne 1.1bar ja ei edes värähdä kun 2-vaihde tulee pesään.

3. Seosmittari seilaa normiajossa ääripäiden väliä, kiihdytyksessä rikkaalla. Onko tämä seilaus normaalia? Käsittääkseni lambdan kuuluukin näin tehdä...

4. Ei sinänsä turbokysymys, mutta: Lasketellessa ilman kaasua kierrokset heijaa pahasti (~300k). Kun kierrokset on alle 1500 niin heijaus loppuu. Tyhjäkäynnissä tai ajossa ei tunnu mitään pätkimistä. Auto tosiaan automaatti.

-pelleeee


onko tuohon 4 kohtaan löytyny vastausta? nimittäin tekee mulla samaa.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #92 : 20.08.2012, 21:30:21 »
eikö toi nro 4 ole ominaisuus, moottorijarrutuksen aikainen bensansyötön katkaisu taitaa poistua 1700 kierroksen alapuolella

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #93 : 20.08.2012, 21:50:34 »
Ei ole, nimittän samat jutut kuin pellellä.  Siis viripuolella.   B230FK + 1bar + Lastut + AW71L + kevyt porttaus

Ei heijaa kierrokset yhtään moottorijarrutuksessa.

Tosin kansipokan jälkeen tyhjäkäynti alkoi huojumaan kun vaihdetta ei ole pesässä.  Epäilys kohdistuu EGR-järjestelmään tai tyhjäkäyntiservoon.  Saman tyhjäkäynnin huojumis tempun tekee myös kun huohottimen putki on irti tms. ilmavuoto IMM:n ja turbon välissä.

Ihan ekaksi tyhjäkäynti ei huojunut yhtään vaan kävi niin nätisti tyhjäkäyntiä, ettei vinokone ole koskaan käynyt.   :)

Tosin vika voi olla myös siinä mätänetin tarvike-lambdassa, josta on nyt esilämmitys paskana (ostettu maaliskuussa). Menee onneksi takuuseen.  Ja tilalle tulee Bosch.
Tosin tyhjäkäynti huojui jo ennenkuin lambda-oireili millään tavalla abt. 200km kansipokan jälkeen. Nyt kansipokan jälkeen on kilsoja tullut rapiat 3tkm ja tällä viikolla tulee työajoja sen 1500km.

Imusarja ei testattaessa vuotanut.

imusarjasta mitattu...eihän tolla kinuskilla tullut kuin 260hv pienihän se oli,pakopuoli meni ihan tukkoon .aluksi oli vakio suuttimet mutta afr putosi yli 12 niin vaihdettiin
788mml jolloin pysy alle11.nakutusta en kuullu,joko anturi myöhästi tai on huono kuulo.

siis 260hv vakio suuttimilla?

Elikkäs se ei sittenkään ollut se ns. täysin vakio lukuunottamatta nokkaa, cooleria ja lastua? Vai onko lastut (molemmat?).


Itsellä rapsahtelee puolikaasulla 3700rpm taas kun tuo lambda-anturi wittuilee. Vajaammalla kaasulla tai täyskaasulla ei rapsahtele.  Ja jos auto meluaa yhtään, niin tuota yksittäistä rapsahdusta ei välttämättä huomaa lainkaan.

Kun lambda toimi kunnolla, ei rapinoita tai kilinöitä ollut.

Kun nakuttaa kunnolla, niin sen taatusti kuulee huonokuuloisempikin, yksittäistä rapsahdusta ei välttämättä huomaa kuin mittareilla, koska EZK hanskaa homman seuraavalle kierrokselle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #94 : 20.08.2012, 21:56:53 »
Ei ole, nimittän samat jutut kuin pellellä.  Siis viripuolella.   B230FK + 1bar + Lastut + AW71L + kevyt porttaus

Ei heijaa kierrokset yhtään moottorijarrutuksessa.

Tosin kansipokan jälkeen tyhjäkäynti alkoi huojumaan kun vaihdetta ei ole pesässä.  Epäilys kohdistuu EGR-järjestelmään tai tyhjäkäyntiservoon.  Saman tyhjäkäynnin huojumis tempun tekee myös kun huohottimen putki on irti tms. ilmavuoto IMM:n ja turbon välissä.

Ihan ekaksi tyhjäkäynti ei huojunut yhtään vaan kävi niin nätisti tyhjäkäyntiä, ettei vinokone ole koskaan käynyt.   :)

Tosin vika voi olla myös siinä mätänetin tarvike-lambdassa, josta on nyt esilämmitys paskana (ostettu maaliskuussa). Menee onneksi takuuseen.  Ja tilalle tulee Bosch.
Tosin tyhjäkäynti huojui jo ennenkuin lambda-oireili millään tavalla abt. 200km kansipokan jälkeen. Nyt kansipokan jälkeen on kilsoja tullut rapiat 3tkm ja tällä viikolla tulee työajoja sen 1500km.

Imusarja ei testattaessa vuotanut.

siis 260hv vakio suuttimilla?

Elikkäs se ei sittenkään ollut se ns. täysin vakio lukuunottamatta nokkaa, cooleria ja lastua? Vai onko lastut (molemmat?).


Itsellä rapsahtelee puolikaasulla 3700rpm taas kun tuo lambda-anturi wittuilee. Vajaammalla kaasulla tai täyskaasulla ei rapsahtele.  Ja jos auto meluaa yhtään, niin tuota yksittäistä rapsahdusta ei välttämättä huomaa lainkaan.

Kun lambda toimi kunnolla, ei rapinoita tai kilinöitä ollut.

Kun nakuttaa kunnolla, niin sen taatusti kuulee huonokuuloisempikin, yksittäistä rapsahdusta ei välttämättä huomaa kuin mittareilla, koska EZK hanskaa homman seuraavalle kierrokselle.
lambdakorjaus menee pois pelistä tuossa 3700 paikkeilla, sitten mennään puhtaasti karttojen pohjalta. Sulla käy sitten laihalla jos nakuttaa , tankkaathan 98e5.


pikkusen isommat suuttimet korjaa tilanteen

EVO8

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #95 : 20.08.2012, 22:12:24 »
Silloin kun mennään ns kartoille niin se minkälaisille kartoille mennään riippuu siitä mitä lambda on kertonut eculle ennen sitä.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #96 : 20.08.2012, 22:14:16 »
Silloin kun mennään ns kartoille niin se minkälaisille kartoille mennään riippuu siitä mitä lambda on kertonut eculle ennen sitä.
eli ns pehmeä lasku ?

millaista seosta lh muuten tarjoaa ahdoilla ??

EVO8

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #97 : 20.08.2012, 22:27:56 »
Jos lambda valehtelee eculle että seos on paksulla niin se on laiha koko alueella. Tai päinvastoin. Ecu laskee korjauskertoimen outloop alueille sen mukaan mitä se on nähnyt. Varsin pirullinen laite ja aina pitää olla tarkkana että niitä pakopuolen vuotoja ei ole.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #98 : 20.08.2012, 22:46:33 »
lambdakorjaus menee pois pelistä tuossa 3700 paikkeilla, sitten mennään puhtaasti karttojen pohjalta. Sulla käy sitten laihalla jos nakuttaa , tankkaathan 98e5.


pikkusen isommat suuttimet korjaa tilanteen

Tankkaan 98 tai 98/RE85 sekoitusta mutta nyt on puhtaasti 98.

Pukkasi oikein vikakoodinkin tuossa perjantaina kun käytti tyhjäkäyntiä useampia minuutteja.  Heti kun lähtee ajamaan koodia ei tule, eli lambda lämpenee riittävän nopeasti.

Vikakoodi (2-1-2) väitti, ettei lambda-signaalia tule, mutta kyllä se tulee mutta viivästetysti kunhan lambda lämpenee tarpeeksi.
LH:ssa on muuten n. 2-3 minuutin viive tuolle lambdan haistelulle. Alle 3 minuutin ajan lambdan johto voi olla vaikka kokonaan irti mutta sitten kun mennään closed-loop tilaan ja silloin ilmestyy vikakoodi.

Liekö se kansipahvin, virranjakajan kannen ja tunnin stattailu sitten ollut se viimeinen niitti sille lambdalle vaiko vain paska tarvikelaatu?


Mitä suuttimiin tulee, niin ovat alkuperäiset vihreät mutta muutoinkin ajatus on ollut vaihtaa ne isommiksi (puhdas RE85 ajelu).

Eli mitkä ovat seuraavat suuttimien koot?  Vakio suuttimien tuotosta ei ole havaintoa ja sellainen aavistus olisi, että ovat jo rajoilla blandiksella muutoinkin ja viimeistään nenäkepin vaihdon jälkeen.

Jos lambda valehtelee eculle että seos on paksulla niin se on laiha koko alueella. Tai päinvastoin. Ecu laskee korjauskertoimen outloop alueille sen mukaan mitä se on nähnyt. Varsin pirullinen laite ja aina pitää olla tarkkana että niitä pakopuolen vuotoja ei ole.

No, halkosarja on halki, muttei tunnu vuotavan merkittävästi. Jos jostakin pakopuolella vuotaa, niin kannen ja sarjan välistä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #99 : 20.08.2012, 23:19:49 »
viinalle soveltuu ne n.30% suuremmat suuttimet, olikohan vakiot 337cc/min elikkä n 440cc?
eikös lambdan haistelu astu voimaan kun kone on saavuttanu tietyn lämpötilan, ei siis aika viivettä?


näin offina, eipä kyllä harmita megan valinta lh:n kanssa kikkailun sijasta  :D

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #100 : 21.08.2012, 13:17:47 »
Ei ole, nimittän samat jutut kuin pellellä.  Siis viripuolella.   B230FK + 1bar + Lastut + AW71L + kevyt porttaus

Ei heijaa kierrokset yhtään moottorijarrutuksessa.


Moi

Taisin tuossa aiemminkin kirjotella mutta tuota kierrosten heijausta moottorijarrutuksessa EI esiintynyt vakiolastulla. Vaihdoin tonilastuun ja tilanne parani kyllä huomattavasti (vrt. viking), mutta ei täydellinen nytkään. Tällä mennään.

-pelleeee

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #101 : 24.08.2012, 17:30:36 »
Koneena 230FK ja 945 vm. 1996, moottoritilasta löytyy Volvo osa nro 3517757, eli ilmanputsari laatikon etupuolella oleva alipaineventtiiili johon tulee 12v sähköä ja kiinnittynyt kolme alipaineletkua. Pari turbon suuntaan ja yksi ilmanputsari kotelon sisään.

Miten ohitetaan?
Tarkoitus laittaa rajapaineventtiili ja säätää lisää ahtoja.

Meneekö ruiskulle tietoa tätä kautta paineitten kasvusta vai voiko letkut laittaa tukkoon ja sähköt katkaista :) ?

ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #102 : 24.08.2012, 17:36:13 »
Koneena 230FK ja 945 vm. 1996, moottoritilasta löytyy Volvo osa nro 3517757, eli ilmanputsari laatikon etupuolella oleva alipaineventtiiili johon tulee 12v sähköä ja kiinnittynyt kolme alipaineletkua. Pari turbon suuntaan ja yksi ilmanputsari kotelon sisään.

Miten ohitetaan?
Tarkoitus laittaa rajapaineventtiili ja säätää lisää ahtoja.

Meneekö ruiskulle tietoa tätä kautta paineitten kasvusta vai voiko letkut laittaa tukkoon ja sähköt katkaista :) ?
turbo lussahan se, ahdot pitäs olla 0.8bar ja enempää ny ei kannata ottaa ilman lastuja.....

ei nyt ainakaan kannata hajottaa, laita vaikka myyntiin jos et tartte.
Otat vaan letkuineen irti, vedät ahtimen kompurapuolelta letkun hukkaportille ja väliin se turporuuvi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #103 : 24.08.2012, 17:38:28 »
Koneena 230FK ja 945 vm. 1996, moottoritilasta löytyy Volvo osa nro 3517757, eli ilmanputsari laatikon etupuolella oleva alipaineventtiiili johon tulee 12v sähköä ja kiinnittynyt kolme alipaineletkua. Pari turbon suuntaan ja yksi ilmanputsari kotelon sisään.

Kyseessä on ns. turbo+ sarja, joka nostaa ahdot 0,8baariin yli 4000 rpm kierroksilla.

Voit poistaa ilman ongelmia.

Mutta voisin väittää, että jos kone on oikeasti se FK (vakioahdot 0,3bar), niin ei oikein onnaa ahtojen nosto ilman hukkaportin kellon lisäjousia tai tiukempaa kelloa.

Ja tuota bleedin kanssa leikkimistä en ymmärrä?  Oikean jäykkyinen hukkaportin kello, niin se on siinä ilman mitään räpeltämistä.

Lisäksi lastut kehiin, jos meinaat yli 0,8 baaria saada!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #104 : 24.08.2012, 17:50:00 »
Kertooko joku jossain tunnistin ahtopaineen ECUlle
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy