Ateho  Elekma

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730311 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #105 : 24.08.2012, 17:56:06 »
Kertooko joku jossain tunnistin ahtopaineen ECUlle

Ei ole mitään tunnistimia bensa 940:ssä ahtopaineelle.

Vaatii hitusen uudempaa mallisarjaa....   ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #106 : 24.08.2012, 17:58:42 »
Mikä rajoittaa 0,3 bar?
Hukkaportti?
Kone on todella FK.

Tarkoitus säätää nyt 0,5-0,7bar. Ja siitä alkaa rakentamaan lisää...
« Viimeksi muokattu: 24.08.2012, 18:36:39 kirjoittanut PuuhaPede »
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #107 : 24.08.2012, 23:32:45 »
Mikä rajoittaa 0,3 bar?
Hukkaportti?
Kone on todella FK.
Hukkaporti joo. FTn kello, tarvikekello, prikkoja tai lisäjousi orkkiskellon kanssa niin saat nostettua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #108 : 25.08.2012, 03:15:33 »
Mikä rajoittaa 0,3 bar?
Hukkaportti?
Kone on todella FK.

Tarkoitus säätää nyt 0,5-0,7bar. Ja siitä alkaa rakentamaan lisää...

Hukkaportti rajoittaa nyt paineet alle 4000 rpm sinne 0,3 baariin.
Ja sen jousi on niin löysä, että pakopaineet voittavat jousivoiman kohtuullisissa paineissa.

Joten pidä se turbo+ sarja, joka nostaa paineet sinne 0,8 baariin siellä yli 4000 rpm, joten saat kierrosten noustessa lineaarisesti lisää voimaa.

Vakio turbolla, nokalla yms. paineiden nostolla saat voima/vääntö-piikin alemmas, mutta yläpää kierroksista on löysempi. Eikä koneen voiman anti ole lineaarista kierrosten mukaan, kuten vapareissa, vaan muuttuu keskialue painotteiseksi.

Hukkaporti joo. FTn kello, tarvikekello, prikkoja tai lisäjousi orkkiskellon kanssa niin saat nostettua.

Prikat kannattaa unohtaa suosiolla, sillä ne rajoittavat hukkaportin liikettä ja aiheuttavat ahtopaine piikkejä yms. ongelmia.

FT:n kello, lisäjouset tai valmiiksi kovemmille paineille tehty hukkaportin kello ovat oikea tapa nostaa paineita.

Prikat vs. lisäjouset vakio FK:n kellossa, prikat kannattaa suoraan unohtaa!

Jos rakennat, niin porttaus ja sitä kautta sinne oikeisiin viritystoimiin. Pelkällä ahtopaineillakin toki saa tehoa, mutta porttaus tuo samoilla paineilla enemmän tehoa/vääntöä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #109 : 25.08.2012, 17:27:50 »
Kiitos neuvoista!
Otin vaarin ja tilasin Jaappanista uuden 1bar kellon.

Asennukset jatkuvat kun osa saapuu  :)
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #110 : 25.08.2012, 19:43:47 »
Kiitos neuvoista!
Otin vaarin ja tilasin Jaappanista uuden 1bar kellon.

Asennukset jatkuvat kun osa saapuu  :)

Paljonko tuli hintaa? Mullakin olisi sellaiselle tarvetta  :)
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #111 : 25.08.2012, 19:57:21 »
Kiitos neuvoista!
Otin vaarin ja tilasin Jaappanista uuden 1bar kellon.

Asennukset jatkuvat kun osa saapuu  :)

Ja hanki samalla lastut tai kilautat koneesi!  Nimittäin taatusti nakuttaa 1 baarin ahdoilla vakio-lastuilla!   :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #112 : 26.08.2012, 02:47:50 »
Ja hanki samalla lastut tai kilautat koneesi!  Nimittäin taatusti nakuttaa 1 baarin ahdoilla vakio-lastuilla!   :o

Näinhän ne kertoo tapahtuvan.
Tutun tuttu on kohta vuoden pudotellut vakiolla 940 fk:lla 1 barin paineilla, mä oon manannu että kilahtaa koska tahansa, mutta sinnikkäästi viellä lennättää! :o

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #113 : 26.08.2012, 09:32:15 »
Ja hanki samalla lastut tai kilautat koneesi!  Nimittäin taatusti nakuttaa 1 baarin ahdoilla vakio-lastuilla!   :o

Lastut hankitaan..
Mikä on hyvä laatu/hinta suhteessa?
« Viimeksi muokattu: 26.08.2012, 09:41:23 kirjoittanut PuuhaPede »
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #114 : 26.08.2012, 09:40:19 »
Kestääkö M90-laatikon vakio kytkin 1bar painetta+lastua?

Ei huvittaisi rueta kytkintä vaihtamaan, nykyinen on vain vuoden vanha.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #115 : 26.08.2012, 12:15:41 »
Näinhän ne kertoo tapahtuvan.
Tutun tuttu on kohta vuoden pudotellut vakiolla 940 fk:lla 1 barin paineilla, mä oon manannu että kilahtaa koska tahansa, mutta sinnikkäästi viellä lennättää! :o

Manuaali- vaiko automaagiloota?

Automaagilla kun tuota kierroskäytöstä on hitusen hankalampi hallita jos kiihtyvyyttä haluaa. Manuaalilla sitä rapinaa voi välttää tietoisesti.

Mutta joka tapauksessa se nakutus tappaa koneen ennen pitkää, puhumattakaan siitä, että koneen tehot rajoittuvat EZK:n toimesta erittäin runsaasti kun kone nakuttaa....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #116 : 26.08.2012, 12:48:40 »
Paljonko tuli hintaa? Mullakin olisi sellaiselle tarvetta  :)

80€ + mahdolliset tullit ja alv 23%
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #117 : 26.08.2012, 12:50:55 »
Ja hanki samalla lastut tai kilautat koneesi!  Nimittäin taatusti nakuttaa 1 baarin ahdoilla vakio-lastuilla!   :o

Lastuja odotellessa...
Voiko/onko järkeä laittaa rajapaineventtiiliä väliin tuolla 1bar kellolla? Saa sillä ainakin pudotettua kellolle menevää painetta..
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #118 : 26.08.2012, 13:04:06 »
Rajapainevenalla päästät vain paineet kellolle tietyn paineen kohdalla, bleedillä päästät vähemmän painetta kellolle, mutta sehän taas tarkoittaa että kello avautuu myöhemmin. Eli et voi laskea paineita sillä. Jos vielä mietit lastuja, niin Tonin lastut ovat edullisia ja ilmeisesti toimivia.

Poissa PuuhaPede

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • Ammattilainen töissä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #119 : 26.08.2012, 13:09:13 »
Rajapainevenalla päästät vain paineet kellolle tietyn paineen kohdalla, bleedillä päästät vähemmän painetta kellolle, mutta sehän taas tarkoittaa että kello avautuu myöhemmin. Eli et voi laskea paineita sillä. Jos vielä mietit lastuja, niin Tonin lastut ovat edullisia ja ilmeisesti toimivia.

Ok!
Tonille viestiä laitoin   :)
ex Volvo 945 - 230FK - 1996
     Audi 100 - 2.3E - 1993

 

Proturbo  Autodiagnoosi