Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #165 : 06.10.2012, 20:44:22 »
Siitä rajapaineventtiilistä,pitäisikö se säätää aukeamaan esim. 1,0bar paineella,kun on 0,8 barin kello? Näinkö se säädetään? Selittäkää nyt puusilmälle mikä sen venttiilin hyöty on.
Säädät sen sille paineelle mille haluat, paine nousee nopeammin kuin bleedillä tai normaalisti. Venttiili aukeaa säädetyssä paineessa ja päästää vasta sitten avauspaineen hukkaportin kellolle... Ei pikkuhiljaa niinkuin normaalitapauksessa.

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #166 : 06.10.2012, 21:01:25 »
Kiitoksia! Selvisi lopulta tämäkin mysteeri.Nyt vain sitten rajapaineventtiiliä tilailemaan.Teen katalysaattorille korvausputken ja vaihdan takapöntön,nurkista löytyy yksi Flowmaster,se ei taida olla aivan läpivirtaava,mutta varmaan alkuperäistä parempi.Jos nyt innostun tilailemaan koko putkiston,niin mitä firmaa kannattaa lähestyä? Saa laittaa yyveetä jos ei halua mainostaa.
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #167 : 06.10.2012, 21:11:21 »
Kiitoksia! Selvisi lopulta tämäkin mysteeri.Nyt vain sitten rajapaineventtiiliä tilailemaan.Teen katalysaattorille korvausputken ja vaihdan takapöntön,nurkista löytyy yksi Flowmaster

Rajapaineventtiilin pystyy myös valmistamaan itse, kustannut noin 10e. Flowmasterin kiertokammiopöntöillä otettu +400hv tehoja V8 koneista
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #168 : 07.10.2012, 12:25:48 »
Netin ihmemaailmaa selaillessani löysin juttua myös siitä,että jotkut ovat siirtäneet hukkaportin kellolle tulevan painelähdön kompressorikotelosta coolerin ja kaasuläpän väliin.Auttaa ilmeisesti hienoisesta viiveestä johtuen ahtoja nousemaan nopeammin?
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #169 : 07.10.2012, 15:38:38 »
Netin ihmemaailmaa selaillessani löysin juttua myös siitä,että jotkut ovat siirtäneet hukkaportin kellolle tulevan painelähdön kompressorikotelosta coolerin ja kaasuläpän väliin.Auttaa ilmeisesti hienoisesta viiveestä johtuen ahtoja nousemaan nopeammin?

Auttaa pitämään paineet suunnitelluissa arvoissa!   ;)

Itsellänikin on ahtopaineiden ohjaus toteutettu tyhjäkäyntiservon putkesta haaralla.  Muutos aiheutti sen, että ahdot pysyvät samoina kaikissa olosuhteissa coolerin ominaisuuksista huolimatta.

Viiveistä en sano mitään, sillä paineen muutosaalto etenee äänen nopeudella.  ;)

Se, miten ahdin tuottaa painetta ei liity mitenkään tuohon ohjauspaineen ottamispaikkaan.  Mutta ilman fysikaaliset ominaisuudet liittyvät yhdessaä coolerin kanssa.

Eli tuolla eliminoidaan kompurapesän dynaamisten ja lämpötilapainehäviöiden vaikutukset ja coolerin painehäviötkään eivät siten vaikuta systeemiin.

Se, mitä hyötyä tuosta on, on lähinnä insinööri-pornoa...   :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #170 : 14.11.2012, 17:57:51 »
Laita korkeaohmiset ja osta etuvastusten ohitusadapteri.

Mistä noita ohitusadaptereita mahtaa saada?

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #171 : 14.11.2012, 19:15:06 »
Mistä noita ohitusadaptereita mahtaa saada?
Tee ite. Käytännössä siis otat vastuspaketin liittimen irti ja lyöt johtosarjasta ne kaikki johdot samaan nippuun(tulevan jännitteen liität palaaviin). Olen itse joskus tehnyt tuon ihan johdonpätkillä ja litteillä abikoilla, pysyy se liitin ehjänä jos tulee katumapäälle. :)

Poissa Mrkossu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #172 : 15.11.2012, 23:26:45 »
Vaikuttaako rajapaineventtiilille menevän letkun pituus jotain ahtoihin?
Täysillä kiihdyttäessä nostaa ahdot n. 1.2bar ja laskee nopeasti 0.8bar
Letkua on 0,5m rajapaineventtiilin molemmilla puolilla

Eli saisiko tuon ahtopiikin pois jotenkin?

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #173 : 16.11.2012, 11:43:01 »
pitkä letku voi hyvinkin aiheuttaa tuon
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #174 : 20.11.2012, 00:27:32 »
Tekeekö tämmösellä mitään b230ft koneessa  http://www.ahtoja.com/product/95/wr-430 ?   Muuten konetta ei oo parannettu kun D-nokalla , bensalastulla ja putkistolla. Ois tarjolla edukkaasti ja tulis vakio mitsun korvaajaksi.
  Itse ostin kokeeksi Wr560 ahtimen, kokeillaan miten toimii..

Parilla kaverilla ollu noita wr ahtimia ja ilmeisesti niissä on surkea laakerointi tai tasapainotus kun ei meinaa herätä millään ja yleensä ei oo kovin pitkäikäisiä. Tai sitten ne on ollu maanantaipäivän versioita...
Jossei vinkkelikoneessa heräile, niin tehdään asialle jotain.. Kuullut mutuilua, että saattaisi jopa kestääkkin. Jotkut ajellut jopa 20 000-30 000 km ilman ongelmia.  Kerron sitten varmasti omakohtaiseisen näkemyksen noiden ahtimien suhteen..  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 20.11.2012, 07:10:47 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Mrkossu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #175 : 21.11.2012, 14:41:51 »
Vaikuttaako rajapaineventtiilille menevän letkun pituus jotain ahtoihin?
Täysillä kiihdyttäessä nostaa ahdot n. 1.2bar ja laskee nopeasti 0.8bar
Letkua on 0,5m rajapaineventtiilin molemmilla puolilla

Eli saisiko tuon ahtopiikin pois jotenkin?
Eipä letkujen lyhentäminen mitään auttanut, olisiko jotain ehdotuksia?

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #176 : 21.11.2012, 16:52:40 »
Eipä letkujen lyhentäminen mitään auttanut, olisiko jotain ehdotuksia?
On, hyvin selkeä sellainen. Jos sulla on fk, niinkuin otaksun ja on vakiolla hukkaportinkellolla, se vaatii ulkoisen lisäjousen(halvin) tai vähintään ft:n kellon.
Muuten et saa järkevästi ahtoja yli 0.8 bar koska pakopaine avaa hukkaportin kun sen kellon jousi on niin vetelä...
Lisää jousivastusta siis portille ja uutta säätöä.

Itse tein fk malliin jousen siten että rp-vena pois(vakiotila) ja vedin lisäjousta niin paljon kehiin että otti ilman rp-venaa n. 0.6 bar.
Sitten se rp sinne takaisin ja ahdot 1.1 bar. Toimii kuin kello.

Ps. Minkä verran ahtoja sinne haluat? Sen 0.8 vai? Silloin on helpointa tehdä se pelkällä lisäjousella tai 0.8 bar kellolla.

Psps. Monet rp-venat on liian kireällä jousella noin pieneen ap-nostoon jos tosiaan haluat ne ahdot vain sinne 0.8 bar. Silloin tekee tuon piikin.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2012, 17:12:11 kirjoittanut hevonen »

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #177 : 29.11.2012, 11:23:39 »
Kyselisin sen verran, että kannattaako hommata tuommoinen ahdin B230FK koneeseen http://www.ahtoja.com/product/22/t3t4-hukkaportilla
kun on pelkkä ECU lastu ja kohta tulossa katilta taakse päin 3" putkisto?
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #178 : 29.11.2012, 11:57:33 »
Miksipäs ei?  :o
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #179 : 29.11.2012, 12:39:39 »
[quote author=mopo56 link=topic=11621.msg491893#msg491893 date=1354181019]
Kyselisin sen verran, että kannattaako hommata tuommoinen ahdin B230FK koneeseen http://www.ahtoja.com/product/22/t3t4-hukkaportilla
kun on pelkkä ECU lastu ja kohta tulossa katilta taakse päin 3" putkisto?
[/quote
]

mulla oli tuommoinen vakiosarjassa,en kovasti kehuisi.hyvin se kesti  n.20tkm mitä sillä ajoin.
mutta esim alle 3000rpm ei tapahdu juuri mitään ja tehotkin jäivät  n.270-290hv oli aivan tukossa jo n1,3bar.
nykyinen holset pulssisarjassa alkaa ahtamaan useamman sata kierrosta alempaa vaikka on huomattavasti isompi ahdin ja
tehoa on ehkä  50-80hv enemmän.

 

Futurez  Kulkukoira