RallyBaron  Samppasport

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa arestes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #195 : 13.12.2012, 15:44:34 »
Viking Racing teholastu EcoMax B230FT/FK

"Mahdollistaa ahtopaineen nostamisen n. 1,0-1,1bar, jolloin saavutetaan n. 210-220hv teho."

Mitenkäs tuo vääntöpuoli, eli mihin nousee Nm, ja kestääkö M47 vai pitääkö vaihtaa laatikko.



Volvo 240 GL -87 b230ft

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #196 : 13.12.2012, 19:02:22 »
...Mitenkäs tuo vääntöpuoli, eli mihin nousee Nm...
350-400 Nm.
M47 on jo aika lujilla.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2012, 19:04:58 kirjoittanut jaippi »

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #197 : 13.12.2012, 19:11:14 »
Itsellä tuo m90 b230ft ssä 1bar ahdoilla kytkin tai kardaani tai vauhtipyörä ravistaa todella paljon ja kytkin luistaa. Ahdot 0.7bar pystyy vielä ajamaan, mutta jos pienillä kierroksilla rupeaa kiihdyttämään niin ravistaa silti.

« Viimeksi muokattu: 13.12.2012, 19:13:28 kirjoittanut comanche »

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #198 : 13.12.2012, 19:16:06 »
M47 kestää jotenkin jos on kunnossa. Kestää varmasti jos et väännätä kolmosvaihteella.
Odota ainakin n. 3000rpm, miel 3500 asti ennen kuin lyöt lapun lattiaan.

comanche Kytkimes on loppu(tai se kaksoismassapyörä). Kaksoismassapyörällä sietää vetää lujaa, n. 0.8 bar saattaa juristaa alakierroksilla mutta siitä eteenpäin toimii.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2012, 19:20:35 kirjoittanut hevonen »

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #199 : 15.12.2012, 10:37:04 »
Viking Racing teholastu EcoMax B230FT/FK

"Mahdollistaa ahtopaineen nostamisen n. 1,0-1,1bar, jolloin saavutetaan n. 210-220hv teho."

Mitenkäs tuo vääntöpuoli, eli mihin nousee Nm, ja kestääkö M47 vai pitääkö vaihtaa laatikko.

Minulta saa parempia lastuja ja halvemmalla.
"Mahdollistaa ahtopaineen nostamisen n. 2,0-2,1bar, jolloin saavutetaan n. 410-420hv teho."  :)

M47 riippuu täysin miten sitä on kaytetty ja onko öljyjä vaihdettu vai onko sisällä jotain epämääräistä harmaata kuraa. M47 kestää yleensä sen mitä jotkut ~205 katurenkaat pitää. Vääntö syö turbossa vanhoja laatikoita kuin heppa kauraa. Yksi laatikko kesti varttimaililla ja slickseillä kolme vetoa ennen kun kolmonen hajosi, toinen laatikko kesti katurenkailla ja kakkonen pamahti slickseillä ekalla vedolla.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #200 : 15.12.2012, 11:33:10 »
Onko täällä kuinka moni sitten ottanut yli 400 hevosen tehoja  Lh 2.4:sella?  :o
V70 D5
850 T5
145 T5

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #201 : 15.12.2012, 13:58:36 »
En sitä tiiä mutta Tonihan otti muistaaksen 403hp (voi olla että oli vähän enemmänkin)? Immua muokattu, se ei vakiona riitä kuin alle 300hp.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #202 : 15.12.2012, 15:49:51 »
 B230FT '94 standardi alakerta, ajettu n. 330t km
 Hieman avarrettu 531 kansi, 46/38 venttiilit
 A-nokka
 Garrett GT37 ahdin
 Virityspakosarja (by HarriK)
 Ulkoinen hukkaportti pakosarjassa
 LH-Jetronic 2.4 sytytys- ja ruiskutusjärjestelmä
 Deka 998cc@3bar suuttimet
 90 mm itse tehty IMM (ilmamassamittari)
 K & N Vapaavirtaussuodatin
 Takaisinkierrättävä Dump Valve
 Large cooler - välijäähdytin, 2,5" ahtoputket
 3" pakoputki yhdellä takavaimentimella



Koska 400hv ei ole juurikaan mitään niin pellin alla on nykyään B6284-T6 kone. Keväällä penkkiin, pitäis se 500-600 hv irrota (Megalla).   :)

« Viimeksi muokattu: 15.12.2012, 16:03:53 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #203 : 15.12.2012, 16:05:58 »
Onko täällä kuinka moni sitten ottanut yli 400 hevosen tehoja  Lh 2.4:sella?  :o

Minun näkövinkkelistäni siihen ei ole mitään estettä, kuten toni on todistanutkin.

Ainoastaan LH:n säätäminen vaatii hitusen enemmän välineitä kuin megan rassaaminen mutta LH on jo kaikin puolin EZK:n keralla täydellinen moottorinohjausjärjestelmä (nakutuksen tunnistuksineen).

Joten sillä voi aivan helposti saavuttaa sen 500kW (680hv) tehon. Säätäminen on vain työläämpää kuin megan veivaus. LH:lla ei tarvitse hakea mitään muita arvoja kuin kartat kohdalleen. Sama homma EZK:ssa. Tai tiedä tästäkään työläydestä, sillä niitä lastuja on helppoa poltella.

IMMu on oikeastaan ainoa komponentti, joka pitää rakennella ja sen linearisointi-käyrä sinne LH:lle.

Immua muokattu, se ei vakiona riitä kuin alle 300hp.

Vakio 016 IMMu on tapissaan jo siellä 200hv kohdalla (baarin paineilla). 0,8 baaria menee nipin napin, jonka jälkeen IMMun signaali on suoraa viivaa ilmamäärän kasvamisesta huolimatta!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
« Viimeksi muokattu: 15.12.2012, 16:11:06 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #204 : 15.12.2012, 16:27:53 »
Joskus laskettiin teoriassa noita ilmamääriä ja saatiin IMM tapissa n. 270hv. Näköjään taas teoria ja käytäntö on todella kaksi eri asiaa..
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #205 : 15.12.2012, 16:40:36 »
Joskus laskettiin teoriassa noita ilmamääriä ja saatiin IMM tapissa n. 270hv. Näköjään taas teoria ja käytäntö on todella kaksi eri asiaa..

Juu, kun tuosta teoreettisesta laskennasta puuttuvat ne häviöt yms. komponentit, joita vinokoneessa on hitusen vaikea arvailla, saati mittailla.   ;)

Siinä lienen syy, miksi turbo+ sarjassakin maksimit ovat 0,8 baaria.   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa S_Kaulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • "Lähtää ostelee jotaa.."
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #206 : 15.12.2012, 19:47:54 »
Minulta saa parempia lastuja ja halvemmalla.
"Mahdollistaa ahtopaineen nostamisen n. 2,0-2,1bar, jolloin saavutetaan n. 410-420hv teho."  :)

M47 riippuu täysin miten sitä on kaytetty ja onko öljyjä vaihdettu vai onko sisällä jotain epämääräistä harmaata kuraa. M47 kestää yleensä sen mitä jotkut ~205 katurenkaat pitää. Vääntö syö turbossa vanhoja laatikoita kuin heppa kauraa. Yksi laatikko kesti varttimaililla ja slickseillä kolme vetoa ennen kun kolmonen hajosi, toinen laatikko kesti katurenkailla ja kakkonen pamahti slickseillä ekalla vedolla.

Jaa että vakioturbolla 410hv!  :idiot2:
Ja 2.1bar ähkyjä..

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #207 : 15.12.2012, 19:57:30 »
Nyt alkaa taas menemään niin insinööripornon puolelle, että taidan olla ihan hiljaa.. Jatkakaa!  :D
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #208 : 15.12.2012, 20:13:32 »
Tunerpro:lla pystyy ohjelmoimaan  lh2.4:sta.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #209 : 15.12.2012, 20:28:32 »
Jaa että vakioturbolla 410hv!  :idiot2:
Ja 2.1bar ähkyjä..

Kuka tuossa vakio-turbosta on puhunut?

Jokaiselle pitäisi olla selvää, ettei pikku-mitsu tuollaista kykene antamaan tuollaisia paineita kuin ehkä litraiseen moottoriin jos siihenkään.   ;)

Resepti millä tuo teho on saatu, on seuraavanlainen:
 B230FT '94 standardi alakerta, ajettu n. 330t km
 Hieman avarrettu 531 kansi, 46/38 venttiilit
 A-nokka
 Garrett GT37 ahdin



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira