Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #240 : 09.01.2013, 23:18:17 »
Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon kun koneen kesto jos otan jonku 350hp max 400hp irti, meinaan että pitääkö vaihelaatikkoon, kytkimeen tai perään tehdä muutoksia?
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #241 : 11.01.2013, 15:14:55 »
Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon kun koneen kesto jos otan jonku 350hp max 400hp irti, meinaan että pitääkö vaihelaatikkoon, kytkimeen tai perään tehdä muutoksia?
Vauhtipyörän ja perän välillä saa aika lailla laittaa kaiken uusiksi poislukien kardaanin. Riippu hyvin pitkälti käytöstä ja siitä lopullisesta väännöstä
760 '90 b230ft+m46

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #242 : 23.01.2013, 00:02:00 »
Kumpikos noista http://www.doc-power.fi/product/3564/volvo-940-t---bsr-wastegate#.UP8KHid96FC  1,0bar vai 1,2bar gate kannattaa ostaa?  Vakiocooleri, lastut ja hieman avarampaa putkistoa.  Noilla tuskin, tehollisesti ole eroa tälläisessa pikku virittelyssä. Vakioahtimella mennään. :D Ja oliko jotain, että vakiocooleri kestäisi sen +1bar.  Kiitoksia jo etukäteen vastauksesta. :)
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #243 : 23.01.2013, 01:18:19 »
Suuttimet on tapissaan (vakiot) siinä baarissa bensalla ajettaessa!  :hello:

Viinaksilla ne loppuvat jo siellä 4200-4500rpm viinalla ajettaessa!   :-[

IMMu pohjaa siinä 0,8baarin kohdilla, joten turha tavoitella mopolla mahdottomia!

Ja vaikkei minulla ole enää mikään vakio cooleri, niin 1,2 mukaan mitoitettujen lastujen kanssa "ameriikan bleedillä" (haljennut hukkaportin letku) kone rapisi iloisesti +15C lämpötilassa siinä 1,2 baarin kohdilla (suuttimet tapissa).

Ja juu, minä en arvaile suuttimien loppumista tai IMMun pohjaamista, vaan olen mitannut ilmiöt todeksi.  :juhau:

Jotain lätinää aiheesta FAQ:ssa...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0

Tietysti, jos haluat tutustua ikävään ötökkään nimeltä mäntäpistiäinen, niin antaa mennä vaan sinne 1,2 baariin asti vakio romuilla!  :D

Jos minä olisin sinä, niin tyytyisin 0,8 baarin kelloon hankkisin uuden coolerin ja siihen sopivat lastut ja vasta sitten harkitsisin sitä baarin painetta, isompien suuttimien keralla!  :hello:
« Viimeksi muokattu: 23.01.2013, 01:22:27 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #244 : 23.01.2013, 07:07:03 »
Yeeps.  Kiitoksia avusta. :p Saa nyt pirteyttä vähäsen, rikkomatta mitään. :D
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #245 : 23.01.2013, 10:45:19 »
Itellä naidanakutteli 1.1 bar paineilla vakioromuilla. Tosin koneen, kun avasi niin ei ollut merkkejä rapsuttelusta.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #246 : 23.01.2013, 12:51:07 »
Tosin koneen, kun avasi niin ei ollut merkkejä rapsuttelusta.

No, sitten kun niitä merkkejä siitä rapistelusta vinokoneessa on, niin yleensä ne ovat sellaisia, että ne taatusti erottaa...   :-[

Ja EZK LH:n kanssa pitää vinokoneessa parhaansa mukaan huolen siitä, ettei rapina tekisi vahinkoa!
Eli EZK muuttaa ennakkoa rapisevassa pytyssä välittömästi ja pyytää LH:lta lisää soppaa rapinan lopettamiseksi.  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #247 : 23.01.2013, 15:50:02 »
Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon kun koneen kesto jos otan jonku 350hp max 400hp irti, meinaan että pitääkö vaihelaatikkoon, kytkimeen tai perään tehdä muutoksia?
Jos tuplamassa vauhtipyörä, niin vaihtoon. Tilalle potta tai littupyörä esimerkiksi. Sit esimerkiksi Pottaan käypä Sachsin SRE asetelma(olikohan -763) ja vaikka dieselin (D24TIC) 228mm 20-boorinen levy tai jos epäilee, ettei riitä niin sintteriä kehiin. Ainakin itsellä kestänyt lukoton perä kaiken mitä pellin alla tähän mennessä ollut. Autolla kuitenkin ajettu reilusti yli puoli miljoonaa ja vakioperä. M90 laatikko kyllä kestää ihan kiitettävästi kunhan ei sohi miten sattuu vaihteita sisään. Ja jos on tapana sohia niin vahvistehitsaa sen kolmosloven syncrorenkaan paikoilleen. Jos taasen m46 tai m47 paikoillaan, niin taitaa moiset tehot jäädä lyhyeksi lystiksi laatikon puolesta.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #248 : 24.01.2013, 09:01:10 »
Vauhtipyörän ja perän välillä saa aika lailla laittaa kaiken uusiksi poislukien kardaanin. Riippu hyvin pitkälti käytöstä ja siitä lopullisesta väännöstä

Jos laatikkona on m90, niin kyllä se melko varmasti sen väännön kestää. Rajuilla vaihdoilla saa synkrot, kolmosen pidätinrenkaan, siirtäjäkehdon yms tavaraa rikki, mutta normaalikäytössä kestää kyllä. Eikä sillä nyt tarvitse niinkuin vanhat mummot ajaa, mutta ihan hulluna ei passaa repiä.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #249 : 27.01.2013, 09:53:56 »
Eli EZK muuttaa ennakkoa rapisevassa pytyssä välittömästi ja pyytää LH:lta lisää soppaa rapinan lopettamiseksi.  :hello:

Toisin sanoen yksi kun nakuttaa, niin kaikkien ennakkoa muutetaan (LH:ssa ei ole pytty kohtaista korjausta).
 Vähän kuin intissä. Yksi mokaa, niin kaikki kärsii.

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #250 : 27.01.2013, 11:44:23 »
oletteko tuommoista tehneet autoonne? eli hyppy johdolla maadoittaneet ezk-poksin yhden nastan että saa ennakkoa lisää.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5284.0

itse ajattelin kokeilla mitä tapahtuu vai saanko poltettua koko auton ;D

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #251 : 27.01.2013, 11:57:56 »
oletteko tuommoista tehneet autoonne? eli hyppy johdolla maadoittaneet ezk-poksin yhden nastan että saa ennakkoa lisää.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5284.0

itse ajattelin kokeilla mitä tapahtuu vai saanko poltettua koko auton ;D
En ole tehnyt ja et kai sinäkään turbokoneeseen ennakkoa halua vakiosta lisätä???

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #252 : 27.01.2013, 12:42:48 »
En ole tehnyt ja et kai sinäkään turbokoneeseen ennakkoa halua vakiosta lisätä???

Saanen kysyä miksei ennakkoa voisi lisätä jos ei nakuta? Sillähän tehoa saa :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #253 : 27.01.2013, 14:31:11 »
eikö se syttylastukin justiinsa aikaista sytytystä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #254 : 27.01.2013, 14:54:36 »
Toisin sanoen yksi kun nakuttaa, niin kaikkien ennakkoa muutetaan (LH:ssa ei ole pytty kohtaista korjausta).
 Vähän kuin intissä. Yksi mokaa, niin kaikki kärsii.

Ei ihan noin!   :hello:

EZK hanskaa pyttykohtaisesti sen nakutuksen ja pyytää soppaa LH:lta jos ennakon säätötoimet eivät auta.
EZK erottelee sen vielä niin, että onko kyseessä nakutus kipunan jälkeen vaiko esisytytys ennen kipunaa ja kertoo vieläpä tämän LH:lle.  :pomo:

Käsittämättömän hienosti 80-luvulla suunnitelluksi!

oletteko tuommoista tehneet autoonne? eli hyppy johdolla maadoittaneet ezk-poksin yhden nastan että saa ennakkoa lisää.

itse ajattelin kokeilla mitä tapahtuu vai saanko poltettua koko auton ;D

Saat vakiobensakoneessa aikaiseksi korkeintaan rapinaa ja kilinää (riippuu setistäsi).

Viinamäen miehille se on suositeltava temppu!  :D
Ja muutama sen on jo tehnytkin!

eikö se syttylastukin justiinsa aikaista sytytystä?

Juu ja EI!  Riippuu kartan kohdasta ja kuormatiedosta ja turbossa tavoitepaineista yms....


Vakio turbovinnokone kilisee niin maan vietävästi 3000-4000rpm välissä 0,8 baarin ahdoilla!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira