Autoracing  KL-varaosat

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #255 : 27.01.2013, 15:02:04 »
Voima asuu ennakossa. Wiina on siitä katalaa, koska se ei nakuta niin kuin bensa. Ennakkoa voi olla liikaa, momentti tippuu, mutta kilinää ei kuulu.

Tästä ihan omakohtasia kokemuksia jarrupenkissä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #256 : 27.01.2013, 15:54:17 »
Ei ihan noin!   :hello:

EZK hanskaa pyttykohtaisesti sen nakutuksen ja pyytää soppaa LH:lta jos ennakon säätötoimet eivät auta.
EZK erottelee sen vielä niin, että onko kyseessä nakutus kipunan jälkeen vaiko esisytytys ennen kipunaa ja kertoo vieläpä tämän LH:lle.  :pomo:

Käsittämättömän hienosti 80-luvulla suunnitelluksi!

Sitten päästäänkin kysymykseen että miten ihmeessä EZK yhden nakutusanturin avulla tunnistaa mikä sylinteri sielä rapisee kun ääniaallot leviää aika tasaisesti koko lohkoon? Ja miten jakajasytytyksellä pystytään tarkasti rajoittamaan ainoastaa yhden sylinterin ennakkoa? Itekin toimivammalta kuulostaa kaikkien pyttyjen myöhäistäminen.
760 '90 b230ft+m46

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #257 : 27.01.2013, 15:56:24 »
eli tuota ei kannata tehdä? itsellä ei ole muuta viriä kuin lastu pensa puolella ja ahdot kilossa. mietin vaa tuota juttua kun ei ole omassa syttypoksissa lastulle paikkaa. toki siihen saa ostettu tytär kortin mikä kolvataan sinne kiinni ja siinä on sitten lastulle paikka.
http://www.jpstyling.com/kauppa/?46,en_ezk-sytytyksen-muutossarja-(lastulle)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #258 : 27.01.2013, 16:15:23 »
Sitten päästäänkin kysymykseen että miten ihmeessä EZK yhden nakutusanturin avulla tunnistaa mikä sylinteri sielä rapisee kun ääniaallot leviää aika tasaisesti koko lohkoon? Ja miten jakajasytytyksellä pystytään tarkasti rajoittamaan ainoastaa yhden sylinterin ennakkoa? Itekin toimivammalta kuulostaa kaikkien pyttyjen myöhäistäminen.

Helposti!  EZK tietää missä asennossa kone on ja mihin pyttyyn se kipuna on räiskäisty!

Ja sitä ennakkoa pystyy säätämään pyttykohdaisesti aivan samalla tavalla kuin yhdestä pytystä kuin sitä säädetään kokonaisuudessaan!

En vain tajua, miksi tätä ei tajuta?   :buck2:

eli tuota ei kannata tehdä? itsellä ei ole muuta viriä kuin lastu pensa puolella ja ahdot kilossa. mietin vaa tuota juttua kun ei ole omassa syttypoksissa lastulle paikkaa. toki siihen saa ostettu tytär kortin mikä kolvataan sinne kiinni ja siinä on sitten lastulle paikka.

Toki se kannattaa tehdä, jos sen hyödyn voi todeta penkissä. Summan mutikassa en lähtisi väsäämään.
Jos sinulla on B230FK/FT pannussa kilo ahtoja, niin onko sinulla vielä vakiot suuttimet? Seossuhdemittaria?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #259 : 27.01.2013, 16:32:41 »
Helposti!  EZK tietää missä asennossa kone on ja mihin pyttyyn se kipuna on räiskäisty!

Ja sitä ennakkoa pystyy säätämään pyttykohdaisesti aivan samalla tavalla kuin yhdestä pytystä kuin sitä säädetään kokonaisuudessaan!

En vain tajua, miksi tätä ei tajuta?   :buck2:

Toki se kannattaa tehdä, jos sen hyödyn voi todeta penkissä. Summan mutikassa en lähtisi väsäämään.
Jos sinulla on B230FK/FT pannussa kilo ahtoja, niin onko sinulla vielä vakiot suuttimet? Seossuhdemittaria?
Ei muuten tiedä, räiskäsee vaan kipunan tietyn ennakkotaulun mukaan eykk ja eakk. Sylinterikohtaisista tahdeista tuo ei tajua mitään.  Jakaja sitte rätkäsee kipunan oikeeseen osoitteeseen  :)
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/Ignition%20Systems/Volvo%20TP2031397-1%20Ignition.pdf
« Viimeksi muokattu: 27.01.2013, 16:48:23 kirjoittanut Ari E »

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #260 : 27.01.2013, 16:54:28 »
on vakio suuttimet ja ei ole seos mittaria. luulen tuon kyllä kestävän kun  maksimi ahtoja ei ole varmasti minun ajossa montaa sekunttia kerralla. tiedän että sinä (vai olikoha joku muu) olet kyllä mitannut että vakio suuttimet ovat tapissa jo pienemmillä ahdoilla.

tästä voitas melkein päästä seuraavaan aiheesen että ymmärtääkö lh jos laittaa isommat suuttimet että normaali ajossa ei suihkuta liikaa bensiiniä? vissiin jos meinaa yli 400cc suuttimet laittaa niin imm:ua on isonnettava.

olenko ihan hakoteillä?

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #261 : 27.01.2013, 17:11:22 »
Et ole hakoteillä, kyllä lh-mukautuu vähän isompiin suuttimiin, eikä kulutus normaalikäytössä nouse.
Ymmärtääkseni tuo lh-2.4 ymmärtää isompia suuttimia paremmin kuin 850 mallin ecu.

Ps. Tuolla Ari E:n linkkaamassa volvomanuaalissa kyllä sanotaan että:"Since the ignition may be retarded in each individual cylinder in the event of knock, the timing in each may vary by as much as approx. 10-15 degrees."
Eikö tuo ainakin mun lontoontaidolla tarkoita just että ennakkoa pystytään myöhäistämään yksittäisestä sylinteristä ja sylinterien välinen ennakkoero voi tuollaisessa tilanteessa olla niinkin paljon kuin 10-15 astetta.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2013, 17:31:55 kirjoittanut hevonen »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #262 : 27.01.2013, 23:37:37 »
Onhan se kenties ajonaikana mahdollista että EZK säätää pyttykohtaisesti kipinää, mutta se perustuu vain sen ajokerran aikana opittuihin juttuihin jos se ohjelma on oikeasti tehty niin että se laskee jokatoisella kierrokselle menee näihin pyttyihin ja jokatoisella sitten kahteen muuhun. Kumpikaan purkki kun ei tiedä, mikä pytty on työvuorossa, mutta toisaalta tietäävät tasan tarkkaan onko kyseessä pariton vai parillinen kierros koneen käynnistymisestä. Itse en ollenkaan usko tähän mahdollisuuteen, vaan jos joku tämän osoittaa vääräksi niin vallan komeeta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #263 : 28.01.2013, 00:15:16 »
Ei muuten tiedä, räiskäsee vaan kipunan tietyn ennakkotaulun mukaan eykk ja eakk. Sylinterikohtaisista tahdeista tuo ei tajua mitään.  Jakaja sitte rätkäsee kipunan oikeeseen osoitteeseen  :)
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/Ignition%20Systems/Volvo%20TP2031397-1%20Ignition.pdf

EZK käsittelee asiaa niin, että pytyt on A, B, C ja D, eikä sitä kiinnosta samalla tavalla se, mitä sylinteri se niistä neljästä on.  Mutta EZK hanskaa nakutuksen ja esisytytyksen muistaakseni 15 astetta ennen kipinää 55 astetta kipunan jälkeen väliltä, jossa se ainoastaan "kuuntelee" nakutusanturia.
Jakaja sitten huolehtii siitä, että se menee oikeaan pyttyyn tahtien suhteessa, millä tiedolla ei taasen ole EZK:lle mitään merkitystä.

Ja koneen asennon EZK tietää tarkkemmin kuin 1/60 kierros (6 astetta) vauhtipyörän 60/2 systeemistä johtuen. reikien välillä asiaa käsitellään ajan funktiona.

Kannattaa muuten lukea huolella se linkkaamasi manuaali. Itse olen opuksen lukenut neljästi ja taidan lukea sen taas uudelleen....   ;)

Onhan se kenties ajonaikana mahdollista että EZK säätää pyttykohtaisesti kipinää, mutta se perustuu vain sen ajokerran aikana opittuihin juttuihin jos se ohjelma on oikeasti tehty niin että se laskee jokatoisella kierrokselle menee näihin pyttyihin ja jokatoisella sitten kahteen muuhun. Kumpikaan purkki kun ei tiedä, mikä pytty on työvuorossa, mutta toisaalta tietäävät tasan tarkkaan onko kyseessä pariton vai parillinen kierros koneen käynnistymisestä.

Juurikin näin, koska EZK:ta ei kiinnosta kuin se, että se tietää missä kohden koneen 1-pytyin tahtia mennään.  Se voi aloittaa laskemisen vaikka pytystä 3....
LH:ta kiinnostaa vielä vähemmän se sylinterin numero mutta se kaipaa tietoa kierrosluvusta ja sen muutoksista. Ajallisesta sykronomisoitumisesta LH:n ruiskutusajankohdan suhteen en osaa sanoa mitään mitattua. Täytynee tutkia joskus.

Tiettävästi EZK ei opiskele mitään pysyvää, vaan hanskaa nakutuksenkin vain silloin kun sitä esiintyy ja muutoin mennään kartoilla kierrosluvun, lämpötilan ja LH:n antaman kuormatiedon pohjalta.

Itse en ollenkaan usko tähän mahdollisuuteen, vaan jos joku tämän osoittaa vääräksi niin vallan komeeta.
En ole varma mitä tarkoitat? Selvennätkö?

Et ole hakoteillä, kyllä lh-mukautuu vähän isompiin suuttimiin, eikä kulutus normaalikäytössä nouse.
Ymmärtääkseni tuo lh-2.4 ymmärtää isompia suuttimia paremmin kuin 850 mallin ecu.

Kohtahan se nähdään....  Löin kiinni justiinsa 280155830 suuttimet!   ;)
Enkä nollannut LH:ta!  :hello:

Hyvin olet tuota EZK-manuaalia muuten lukenut!   ;D

Maksimi viivästys on 14 astetta EZ116K:lla ja pikkukierroksilla se askeltaa 2,3 asteen välein ja isoilla 2,6 asteen askelilla. Ennakkoa se palauttaa 0,375 astetta kerrallaan!  :pomo:

on vakio suuttimet ja ei ole seos mittaria. luulen tuon kyllä kestävän kun  maksimi ahtoja ei ole varmasti minun ajossa montaa sekunttia kerralla. tiedän että sinä (vai olikoha joku muu) olet kyllä mitannut että vakio suuttimet ovat tapissa jo pienemmillä ahdoilla.
Vakiosuuttimilla baari on tapissa suuttimistakin ja IMMusta erityisesti!  Sen 0,8 baaria bensalla se on matkassa mukana.

Lastuilla (molemmat) nakutteli iloisesti haljenneella hukkaportin letkulla ja paineetkin piikkailivat imusarjassa siellä 1,3-1,4 baaria alle 4000rpm ja sen yli en edes kokeillut, koska hölläsin kaasua aina kun rapsahti.

Ja laihalla seoksella ne sekunnit ovat pitkiä! Kysy vaikka miten ihmeessä vartilla tulee mäntäpistiäinen visiitille, vaikkei veto kestä edes kymmentä sekuntia!

Valitettavasti LH ei noteeraa mitenkään sekuntien mittaista laihalla olemista mitenkään.

Eikä LH:n tarvitse ymmärtääkkään suuttimien 99% aukioloaikaa, koska sitä ei koskaan tapahdu tehdaskokoonpanossa!  Virittäminen onkin juttu, mihin LH:n ei ole koskaan edes kuviteltu sopeutuvan!  :hello:

tästä voitas melkein päästä seuraavaan aiheesen että ymmärtääkö lh jos laittaa isommat suuttimet että normaali ajossa ei suihkuta liikaa bensiiniä? vissiin jos meinaa yli 400cc suuttimet laittaa niin imm:ua on isonnettava.

IMMua on isonnettava heti kun ahdot menevät sen 0,8 baarin yläpuolelle, jos haluaa, että IMMu ymmärtää virtaamista yhtikäs mitään ja ettei mene lambda-säädössä closed-loop tilaan (lambda määrää sopan määrän).

Jos suuttimet isontuvat kovinkin paljon, on LH:n suutinvakiota muutettava samassa suhteessa. Koska sille suuttimien koon muutosten hanskaamiselle on maksiminsa.
Katselen juuri itse, hanskaako LH liki yli 20% muutoksen vaiko ei. Jos ei, niin veivaan suutinvakion oikeaksi ja jatkan sitten...   :)

olenko ihan hakoteillä?

Juu ja et!   8)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #264 : 28.01.2013, 00:20:40 »
ei sytkäboksi tiedä mikä tahti on menossa, se vain aloittaa myöhästämisen nakutuksesta 3 sytytystä myöhemmin
tuossa sytkäboksissahan on 2 kanvaa, toinen rätkäsee juurikin ykk:ssa ja toinen akk:ssa
tuota hyödyntämällä saa modattua hukkakipinän perään  ;)
kyse ei siis ole mistään sylinterikohtaisesta ennakko kartasta

tulipas roinaa iltapalan aikana  ;D
« Viimeksi muokattu: 28.01.2013, 00:31:25 kirjoittanut Ari E »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #265 : 28.01.2013, 00:20:54 »
Kyllä tietää purkki kivasti onko laitimmaiset vai keskimmäiset pytyt työvuorossa. Näille on omat sovitukset, luulisin. Ja sitten kun on kilahtanut, purkki ottaa tukkimiehen kirjanpidon vetää 120-4 viivaa siihen ja pätkäisee kibunatilauksen menemään, pikkasen myöhemmin.

Kas nelitahtisessa kestää imu puristus työ pako
baletti kaksi kierrosta. Siksi sitä sanotaan nelitahdiksi, kaksi ylös ja kaksi alas. Vauhtipyörä antaa sen 60-2 pulssia per kierros. Siitä tuo 120-4.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #266 : 28.01.2013, 00:51:20 »
Kyllä tietää purkki kivasti onko laitimmaiset vai keskimmäiset pytyt työvuorossa. Näille on omat sovitukset, luulisin. Ja sitten kun on kilahtanut, purkki ottaa tukkimiehen kirjanpidon vetää 120-4 viivaa siihen ja pätkäisee kibunatilauksen menemään, pikkasen myöhemmin.

Kas nelitahtisessa kestää imu puristus työ pako
baletti kaksi kierrosta. Siksi sitä sanotaan nelitahdiksi, kaksi ylös ja kaksi alas. Vauhtipyörä antaa sen 60-2 pulssia per kierros. Siitä tuo 120-4.
tietää vain rätkäistäänkö A vai B sytkälähdöstä kipinä jakajalle, eli siis ensimmäinen kipinä menee ykkös tai nelos sylinterille. Tuohan on kärryillä kampiakselin asemasta heti kun tyhjä kohta triggerikehästä pyyhkäisee  vr anturin ohi, tahdista taas ei ole mitään hajua.   
nakutus rupeaa taas puremaan 3 kipinää nakutus ajankohdasta, jolloin ollaan saman sylinterin kipinävuorossa mistä naku lähtikin.
seosta rikastetaan vasta tietyn kierrosluvun jälkeen ja vasta kun kaikki sylinterit nakuttavat
« Viimeksi muokattu: 28.01.2013, 01:01:37 kirjoittanut Ari E »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #267 : 28.01.2013, 01:26:12 »
En ole varma mitä tarkoitat? Selvennätkö?
Että en usko tuohon mahdollisuuteen, että EZK "opettelisi" nakukarttaa ajon aikana laskien jatkuvasti, monesko pytty on menossa, vaan korkeintaan kenties tuon että se erottelee 4 toisistaan erillistä tapahtumaa ja kenties pystyisi niistä yksittäisiä säätämään erilailla, ja suoraan sanoen epäilin tuota jälkimmäistäkin. Mutta sen boksin "oppiminen" oli mun visioni mukaan mahdoton, en tosin ole näiden sielunelämään ikinä perehtynyt bittitasolla. Aika komeeta, jos se edes tuolla hetkellisellä tasolla oppii ja osaa myöhästää yksittäistä pyttyä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #268 : 28.01.2013, 08:55:03 »
Että en usko tuohon mahdollisuuteen, että EZK "opettelisi" nakukarttaa ajon aikana laskien jatkuvasti, monesko pytty on menossa, vaan korkeintaan kenties tuon että se erottelee 4 toisistaan erillistä tapahtumaa ja kenties pystyisi niistä yksittäisiä säätämään erilailla, ja suoraan sanoen epäilin tuota jälkimmäistäkin. Mutta sen boksin "oppiminen" oli mun visioni mukaan mahdoton, en tosin ole näiden sielunelämään ikinä perehtynyt bittitasolla. Aika komeeta, jos se edes tuolla hetkellisellä tasolla oppii ja osaa myöhästää yksittäistä pyttyä.

Ei EZK todellakaan opiskele mitään nakutuskarttaa, koska nakutus on normaali-moottorissa äärimmäisen harvinainen poikkeustilanne, mikä johtuu viasta tai bensan laadusta!  :hello:

Ja lueppas tuo linkattu dokkari, niin voit oppia jotain uutta!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #269 : 20.02.2013, 03:04:28 »
Parilla kaverilla ollu noita wr ahtimia ja ilmeisesti niissä on surkea laakerointi tai tasapainotus kun ei meinaa herätä millään ja yleensä ei oo kovin pitkäikäisiä. Tai sitten ne on ollu maanantaipäivän versioita...

  Itse ostin kokeeksi Wr560 ahtimen, jossei vinokoneessa heräile, niin tehdään asialle jotain.. Kuullut mutuilua, että saattaisi jopa kestääkkin. Jotkut ajellut jopa 20 000-30 000 km ilman ongelmia.  Kerron sitten varmasti omakohtaiseisen näkemyksen noiden ahtimien suhteen..  :pomo:

No niin nyt on pari tuhatta kilsaa jo takana, joten ahdin kestänyt kohta jo pidempää, kuin muuan huollettu mitsu.. Wr560 herää siinä 3300-3400rpm kohalla ja kilon paneella meno vähän toisen makuista, kuin vakioahtimella.. :pomo:

Ennen asennusta purin ahtimen kappaleiksi ja kasasin omakohtaisesti omin pikku kätösin lukkoliiman kanssa. Ei ole vielä purkautunut, vaikka sakkaamista ja muuta rääkkiä on saanut.



V70 D5
850 T5
145 T5

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron