Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730327 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #285 : 22.03.2013, 21:43:16 »
No eihän ne niitä helpoimpia ole lh:n kanssa... Kaasuläpän perussäätöä kun vähän avaa isommalle ja säätää läppäkytkimen niin voi saada jotenkin pelaamaan.
Rikkaallehan se kyllä menee aina vaihtaessa. Olen noita pariin kokeillut ja enemmän oli harmia kuin mitään muuta. :)
Vaparisuotimella saa kanssa sitä äänimaailmaa isommaksi, en kyllä sitäkään ite laittais kuumalankamittarin kanssa.

Itellä meni immusta lanka poikki vakio suotimen kanssa. Kaveri noita lankoja on katkonut vaparisuodattimen kanssa muutamia, tiedä mistä sitten johtuu?
 
Kaverin kanssa epäilty, että jos bypass suhauttaa liian suoraan ilmat immulle niin katkee..Mahdollista?

Mikä ei välttämättä ole yhtään huono asia.  ;)

Niin no mielummin rikkaalle, kuin laihalle.  ::)
« Viimeksi muokattu: 22.03.2013, 21:45:13 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #286 : 22.03.2013, 21:48:33 »
Itellä meni immusta lanka poikki vakio suotimen kanssa. Kaveri noita lankoja on katkonut vaparisuodattimen kanssa muutamia, tiedä mistä sitten johtuu?
 
Kaverin kanssa epäilty, että jos bypass suhauttaa liian suoraan ilmat immulle niin katkee..Mahdollista?

Niin no mielummin rikkaalle, kuin laihalle.  ::)

Mulla tuo bypass plate ollu kiinni jo jonkin aikaa. Luulis 1.1bar sakkauksen tuhoavan koht langan. (kestotesti ;D)

LH:lla MULLA ainakin vetää bypassin kanssa "nopeissa" vaihdoissa nanosekunniks laihalle. Rapistelee. Nyt ei.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #287 : 22.03.2013, 21:56:33 »
Mulla tuo bypass plate ollu kiinni jo jonkin aikaa. Luulis 1.1bar sakkauksen tuhoavan koht langan. (kestotesti ;D)

LH:lla MULLA ainakin vetää bypassin kanssa "nopeissa" vaihdoissa nanosekunniks laihalle. Rapistelee. Nyt ei.  :)

Mulla 5-10sek täyskaasuvedätyksen jälkeen, kun alkaa taas alkaa painaa nätisti hieman kaasua niin vetää törky laihalle.

Sama myöskin kaverilla jolla melkein sama kokoonpano.  ???


Onneksei tuo mitään vaarallista, mutta mietin josko muillakin samaa ongelmaa, niin vois yhdessä ratkoa?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #288 : 23.03.2013, 00:18:23 »
Ostin pari päivää sitten motonetistä 100€ maksavan kiinadumpin ja asensin sen oikein ahtoputkeen,
Jos sinulla on vakio mitsu paikallaan, niin miksi hankit dumpin?
Ja jos laitoit dumpin vakio mitsuun, niin mitenkäs bypass on hoidettu?

Tyhjäkäynti on kokoajan alle 1000rpm kaikilla dumpin säädöilla, eikä vuoda mistään. Kaasuläppää on koitettu säätää oikeeseen, mutta aina sammutuksen jälkeen, ku käynnistää niin kierrokset nousee yli 2000rpm  :idiot2:

Jos kone on normaali lämmin, niin se säätää tyhjäkäyntinsä 750rpm niin kauan kuin tyhjäkäyntiservon toimialue riittää.

B230FK/FT todellakin nostaa käynnistyksen jälkeen kierrokset hetkeksi ylös mutta ei kyllä tuonne 2000rpm lukemaan.  Kestääkö tuo 2000 kierroksilla pysyminen sekunnin vai kymmeniä?

Itellä meni immusta lanka poikki vakio suotimen kanssa. Kaveri noita lankoja on katkonut vaparisuodattimen kanssa muutamia, tiedä mistä sitten johtuu?

Ettei olisi pelkästään paskainen IMMun kuumalanka ja sitten polttosykli päälle ja naps!
Vapaavirtaussuodatin päästää kaiken kottaraista pienemmän lävitseen, joten se on IMMulle hubaa...

Miksi pitää laittaa vapaavirtaussuodatin?  Kun sillä ei tee mitään muuta kuin nopeuttaa moottorin tuhoutumista.
Riittävän usein vaihdettu vakiosuodatin toimii oikein hyvin!

Mainitsematta edes sitä, että dumpilla pääsee putsarin vaihtoon paljon useammin kuin vakio pässillä.

Kaverin kanssa epäilty, että jos bypass suhauttaa liian suoraan ilmat immulle niin katkee..Mahdollista?
Vakiopässi?  Juu ei suhauta, sillä melkoiseen vastavirtaan pitäisi sen pässin päästämän kaasun mennä. Eli ei onnistu.  Vakiopässi päästää ilman suoraan turbon imusiivelle, joten se pelkästään kierrättää sitä...  Ja koska TK-servo on auki, niin koneeseen päin se ilma virtaa...


Mulla tuo bypass plate ollu kiinni jo jonkin aikaa. Luulis 1.1bar sakkauksen tuhoavan koht langan. (kestotesti ;D)

Miten se tuhoaisi IMMun siksi, että turbo tulee rajoilleen?
Sitä ennen on menty jo kauas siitä, mitä 016-loppuinen IMMu pystyy ylipäätään mittaamaan.
Eli immun maksimivirtaama on ylitetty jo pitkän aikaa sitten.

LH:lla MULLA ainakin vetää bypassin kanssa "nopeissa" vaihdoissa nanosekunniks laihalle. Rapistelee. Nyt ei.  :)
Nano-sekunniksi laihalle?   :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Jep, jep!   :buck2:

Kone pyörii 6000rpm kierroksilla yhtä kierrosta 0,01 sekuntia (10millisekuntia) ja nanosekunti on 0,000 000 001 sekuntia.   :juhau:
« Viimeksi muokattu: 23.03.2013, 01:02:33 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #289 : 23.03.2013, 00:42:56 »


Nano-sekunniksi laihalle?   :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Jep, jep!   :buck2:

Kone pyörii 6000rpm kierroksilla yhtä kierrosta 0,01 sekuntia (10millisekuntia) ja nanosekunti on 0,000 000 001 sekuntia.   :juhau:

Nus nus. Ehkä sekunniks. Samapa se, "paska" tuo LH.
Tavallaan toimiva, mutta sen mitä tohon turhaa aikaa ja rahaa saa jo vaikka megan. Sitä odotellessa.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #290 : 23.03.2013, 11:50:21 »
B230FK/FT todellakin nostaa käynnistyksen jälkeen kierrokset hetkeksi ylös mutta ei kyllä tuonne 2000rpm lukemaan.  Kestääkö tuo 2000 kierroksilla pysyminen sekunnin vai kymmeniä?

Se pysyy kokoajan kunnes menee taas säätämään kaasuläpän vakio asentoon niin sitten ei enää huudatti. Luulin itsekin että se huudattaa vaa hetken mutta ajoin jonkun 5km ja löin kytkimen pohjaan niin kierrokset pysy siinä 2000-2500rpm  :idiot2:
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #291 : 23.03.2013, 12:57:52 »
Nus nus. Ehkä sekunniks. Samapa se, "paska" tuo LH.
Tavallaan toimiva, mutta sen mitä tohon turhaa aikaa ja rahaa saa jo vaikka megan. Sitä odotellessa.  :)

Pilkkuni mun...   S*

Mutta ihan oikeesti tuon koko luokan systeemivirhe jättää monelle asiaa tuntemattomalle virheellisiä kuvitelmia.  Juuri näin ne urbaanit legendat LH:n ja IMMun ominaisuuksista ovat syntyneet...

LH on ihan hyvä ruisku, mutta sen muokkaaminen on vaikeampaa kuin jo alunperin säädettäväksi suunnitellun megan.

Vakio IMMulla ja lastuilla ei kannata yrittää yli 0,8baarin, joka on IMMun mittauskyvyn ehdoton yläraja.
Tämän jälkeen homma menee arpomiseksi.

Mutta heittämällä IMMu isompaan putkeen ja vastaavassa suhteessa suuremmat suuttimet antavat pelivaraa ihan niin pitkälle kuin vakio vinokone kestää läjässä.

Tuolla reseptillä pääsee ongelmitta ihan niin pitkälle kuin pikkumitsulla voi painetta tuottaa ja suuttimet joudut aina vaihtamaan, oli ruisku mikä tahansa, jos meinaat sinne iloon päästä.

Mutta, ei mopolla mahdottomia...   :hello:

Se pysyy kokoajan kunnes menee taas säätämään kaasuläpän vakio asentoon niin sitten ei enää huudatti. Luulin itsekin että se huudattaa vaa hetken mutta ajoin jonkun 5km ja löin kytkimen pohjaan niin kierrokset pysy siinä 2000-2500rpm  :idiot2:

Eli sinulla on jäänyt kaasuläpän asentotunnistin säätämättä oikein.  Ilmavuodotkin pitävät tyhjäkäyntiä ylhäällä.

Ja manuaali lootassa LH tiettävästi jättää kierroksia hetkeksi ylös auton liikkuessa ja tyhjäkäynnille tiputtaessa.  Automaagissakin kierrokset jäävät hitusen ylös kunhan nopeutta on tarpeeksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #292 : 23.03.2013, 14:57:22 »

Vapaavirtaussuodatin päästää kaiken kottaraista pienemmän lävitseen, joten se on IMMulle hubaa...

Miksi pitää laittaa vapaavirtaussuodatin?  Kun sillä ei tee mitään muuta kuin nopeuttaa moottorin tuhoutumista.
Riittävän usein vaihdettu vakiosuodatin toimii oikein hyvin!


Kaverilla on 240 johon muutoskatsastettu ftkone, joten tilaa ei hirveästi ole isolle suodinkotelolle, tietysti orig suodatin on parempi kuin mikään kartio.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #293 : 23.03.2013, 17:37:19 »
200-sarjalaiseen käy nätisti Dieselin putsari ja myös 700/900 sarjalaisen turbon putsari pohjan muotoilulla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #294 : 24.03.2013, 04:55:26 »
200-sarjalaiseen käy nätisti Dieselin putsari ja myös 700/900 sarjalaisen turbon putsari pohjan muotoilulla.

Oisko heittää kuvia ko. asennuksista?  :)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #296 : 28.03.2013, 20:46:36 »
miten tuota kaasuläpän asentoanturia pystyy säätämään ettei kierrokset nouse aina siihen 2000rpm käynnistyksen jälkee?
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #297 : 28.03.2013, 22:59:48 »
miten tuota kaasuläpän asentoanturia pystyy säätämään ettei kierrokset nouse aina siihen 2000rpm käynnistyksen jälkee?

Kaasuläpän asentotunnistin on kiinni kahdella ruuvilla ja niiden löysäämisellä pystyy sitä asentotunnistinta säätämään siinä kaasuläppä akselin päässä.

Säädä se niin, että kuulet naksauksen kun kaasuläppää avaa hitusen. Tarkista tämä vielä yleismittarilla, että tyhkäkäyntikärjen ovat kiinni, kun kaasuläppä on tyhjäkäyntiasennossa.
Tällöin LH tietää, että olet tyhjä käynnillä kun kaasupolkimeen ei kosketa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #298 : 02.04.2013, 22:01:02 »
Kysympä nyt tässä ko asia koskee kyseistä automallia ja moottorityyppinä on 230fk. Täyskaasu kiihytyksen kesken pudotin napista nelosen pois (aw71) josta johtuen ahtopaine piikkasi aika ylös ,noin 1,1bar  ja vakio ecun ansiosta kävi ropinaa. Tästä ilmiöstä johtuen sytty lamdan merkkivalo palamaan ja ei suostu poistumaan vaikka käyttää akkua irti , eli menöökö anturi rikki moisesta vahingosta vaiko mikä asian aiheuttaa ? Autolla rullattu jo 470tkm ja ilmeisen alkuperänen anturi on , eli tuskin ikinä vaihettu ,tai jos on nii on jaksettu laittaa johot melkosen hyvin jemmaan ja paikalleen takasin. Käykö tuohon moottoriin mistä hyvänsä f-tyypin moottorista lamda toimivasti paikalleen ?
 
Ja tyhmä olen kun noin paljon ahtaa vakio ohjauksella, ei tartte muistuttaa   ;)

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #299 : 02.04.2013, 22:12:04 »
Kysympä nyt tässä ko asia koskee kyseistä automallia ja moottorityyppinä on 230fk. Täyskaasu kiihytyksen kesken pudotin napista nelosen pois (aw71) josta johtuen ahtopaine piikkasi aika ylös ,noin 1,1bar  ja vakio ecun ansiosta kävi ropinaa. Tästä ilmiöstä johtuen sytty lamdan merkkivalo palamaan ja ei suostu poistumaan vaikka käyttää akkua irti , eli menöökö anturi rikki moisesta vahingosta vaiko mikä asian aiheuttaa ? Autolla rullattu jo 470tkm ja ilmeisen alkuperänen anturi on , eli tuskin ikinä vaihettu ,tai jos on nii on jaksettu laittaa johot melkosen hyvin jemmaan ja paikalleen takasin. Käykö tuohon moottoriin mistä hyvänsä f-tyypin moottorista lamda toimivasti paikalleen ?
 
Ja tyhmä olen kun noin paljon ahtaa vakio ohjauksella, ei tartte muistuttaa   ;)
Mikä tahansa 3-johtoinen lambda käy
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

 

Ateho  Elekma