KL-varaosat  Race.fi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730263 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #315 : 10.04.2013, 18:46:57 »
15g ahtimen pakopesästä hajosi hukkaportti.
Tuleeko ongelmia jos laitan #7 tilalle #6? Ajan kilon paineilla.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #316 : 10.04.2013, 21:47:17 »
15g ahtimen pakopesästä hajosi hukkaportti.
Tuleeko ongelmia jos laitan #7 tilalle #6? Ajan kilon paineilla.
Pakopaine kasvaa luonnollisesti. Tulee entistä tukkoisempi.. luonnollisesti.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa mongomongo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • 940 2.3 B230ft 1997
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #317 : 14.04.2013, 10:27:07 »
Kysyttävää rajapaineventtiilistä ja sen toiminnasta;



Venttiili ilmeisesti asennetaan letkuun nro.5. Venttiilillä siis rajoitetaan/säädetään paine millä kello, nro 6, toimii. Millä tavoin paine päästetään pois rajapaineventtiilin jälkeen, eli niin että kello palautuu takaisin paineettomaksi? Pitääkö asentaa jonkinlainen bleed-venttiili vai onko yleensä ns sisäänrakennettu rajapainevenaan, vai olenko hukassa?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #318 : 14.04.2013, 10:45:53 »
Rajapaineventtiileissä on pieni paineenpoistoreikä. Muuten se paine jää sinne kalvon päälle ja systeemi ei toimi toivotulla tavalla.

Poissa mongomongo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • 940 2.3 B230ft 1997
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #319 : 14.04.2013, 11:05:21 »
OK, eli toimii niinkuin ajattelinkin..
Kiitoksia nopeasta vastauksesta!

Tarkoitus olisi nostaa ahtoja n.0.8baariin, ainakin aluksi, autona 940 230FT -97 350tkm.
Tonilta ainakin bensalastu, sytkälastua tarvitsee ilmeisesti jos ahtoja nostaa vielä lisää?

Mietin että tarviiko hukkaportin kellon toimintaan kajota, esim lisäjousi, jos nostaa ahtoja 0.8-1.0 baariin..

IMM mittausrajat tulevat kait vastaan juuri 0.8-1.0 baarin paikkeilla, pitäsikö suosiolla jättää 0.8 baariin?

Tarkka ahtopainemittari olisi nyt ensimmäisenä hakusessa,
http://www.hydromarket.fi/fi/pneumatiikkakomponentit/painemittari
tuolta saisi varmaan laadukkaan, listan alimmaisena -1 +3 skaalalla.
Ei tietenkään ulkonäöllisti hienoin, jos jollain muita ehdotuksia niin kuuntelen.

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #320 : 15.04.2013, 07:28:03 »
Mietin että tarviiko hukkaportin kellon toimintaan kajota, esim lisäjousi, jos nostaa ahtoja 0.8-1.0 baariin..
Ei tarvitse jos sulla nyt on vakio FT:n kello, eli ahdot n. 0.5-0.6 bar.
FK:n kello on liian löysä tuonne baarin seutuun ja pitää vaihtaa tai laittaa lisäjousi.

Poissa mongomongo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • 940 2.3 B230ft 1997
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #321 : 15.04.2013, 07:42:41 »
Ei tarvitse jos sulla nyt on vakio FT:n kello, eli ahdot n. 0.5-0.6 bar.
FK:n kello on liian löysä tuonne baarin seutuun ja pitää vaihtaa tai laittaa lisäjousi.

OK, kiitos, niin vähän uumoilin mutta en ollut varma asiasta..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #322 : 15.04.2013, 14:31:09 »
Tarkoitus olisi nostaa ahtoja n.0.8baariin, ainakin aluksi, autona 940 230FT -97 350tkm.
Mietin että tarviiko hukkaportin kellon toimintaan kajota, esim lisäjousi, jos nostaa ahtoja 0.8-1.0 baariin..

Minä jättäisin rajapaineventtiilit yms. räpellykset suoraan pois ja laittaisin lisäjousen sinne hukkaporttiin, jolloin kaikki toimii oikein ja ahdot eivät piikkaile tms. ikävää tapahdu.

IMM mittausrajat tulevat kait vastaan juuri 0.8-1.0 baarin paikkeilla, pitäsikö suosiolla jättää 0.8 baariin?

IMMu loppuu siinä 0,8 baarin kohdalla, eli tällöin täyskaasulla sen antama virtausmäärätieto on maksimissaan siellä n. 5000rpm kohdilla, eikä nouse ylemmäs, vaikka kierrokset ja/tai ahdot nousisivatkin.
Tällöin soppaa ohjaa enää kierroslukutieto ja/tai lambda-tieto lastusta riippuen.

Baarissa sitten kaikki vakioromut ovat tapissaan, eli suuttimet ja turbo.
Jos tehon nälkä kasvaa tuosta, niin vaihtolistalle menevät ahdin, suuttimet ja IMMu.  :hello:

Erästä foorumilaista lainaten "Ahdoin vähän huonosti ja nyt turbottaa!"  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mongomongo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • 940 2.3 B230ft 1997
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #323 : 15.04.2013, 14:48:23 »
Minä jättäisin rajapaineventtiilit yms. räpellykset suoraan pois ja laittaisin lisäjousen sinne hukkaporttiin, jolloin kaikki toimii oikein ja ahdot eivät piikkaile tms. ikävää tapahdu.

IMMu loppuu siinä 0,8 baarin kohdalla, eli tällöin täyskaasulla sen antama virtausmäärätieto on maksimissaan siellä n. 5000rpm kohdilla, eikä nouse ylemmäs, vaikka kierrokset ja/tai ahdot nousisivatkin.
Tällöin soppaa ohjaa enää kierroslukutieto ja/tai lambda-tieto lastusta riippuen.

Baarissa sitten kaikki vakioromut ovat tapissaan, eli suuttimet ja turbo.
Jos tehon nälkä kasvaa tuosta, niin vaihtolistalle menevät ahdin, suuttimet ja IMMu.  :hello:

Erästä foorumilaista lainaten "Ahdoin vähän huonosti ja nyt turbottaa!"  :2funny:

 ;D

Rajapainevena tuntuukin vähän oikaisulta..
Täytyy tutustua tuohon hukkiksen kelloon, minkälaista modaamista/jousta vaatisi

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #324 : 15.04.2013, 14:56:25 »
Minä jättäisin rajapaineventtiilit yms. räpellykset suoraan pois ja laittaisin lisäjousen sinne hukkaporttiin, jolloin kaikki toimii oikein ja ahdot eivät piikkaile tms. ikävää tapahdu.


Ei täälläpäin ole ahdot piikkaillut rp venttiilin takia.  :o


Tuo lisäjousi on ihan hyvä, muuten mutta mites sitten, kun pitää ahtoja säätää vaikkapa kymmenys kerrallaan?

Eipä yhtä yksinkertaisesti onnistu kuin rpventtiilillä.  :))
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #325 : 15.04.2013, 15:21:33 »
Tuo lisäjousi on ihan hyvä, muuten mutta mites sitten, kun pitää ahtoja säätää vaikkapa kymmenys kerrallaan?

Miksi ahtoja pitäisi säätää kymmenys kerrallaan FT pannussa?   :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #326 : 15.04.2013, 17:08:42 »
Testiajolla esim.?

Eli, kun kokeillaan aina pieni askel kerrallaan miten toimii.  :)


V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #327 : 15.04.2013, 17:29:26 »
Testiajolla esim.?

Eli, kun kokeillaan aina pieni askel kerrallaan miten toimii.  :)

Vakioromuilla siinä ei ole paljoa kokeilemista!  :pomo:
Se kun on kokeiltu niin monasti....   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #328 : 15.04.2013, 21:49:11 »
Vakioromuilla siinä ei ole paljoa kokeilemista!  :pomo:
Se kun on kokeiltu niin monasti....   ;)
kyseisellä käyttäjällä ei olekkaan ihan vakioromut. ja eihän niitä saa hajalle jos ei kokoajan kokeile isompia ahtoja ;)
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #329 : 15.04.2013, 21:50:21 »
Oli aikanaan vakio immulla 550ml suuttimet ja 18t mitsu. Ahtoa 1,4bar ja hienosti veti. Bleedillä. Meni joo ehkä hieman paksulla, mutta tosiaan ihan kelpo tehot ja väännötkin mitattiin myllystä silloin. Itse ainakin laitoin sopivan hyrskyn kanssa ahtoa niin paljon kuin seosmittarin mukaan oli järkevää. Tää säätö ois ikävää ollu tehdä jos niitä jousia ois viritelly  :buck2:  Monilla myös ollut ongelmaa tuon nakutuksen kanssa, itse en ole ikinä saanut tuota -984 boksilla varustettua rapisemaan, en edes muinoin kun ei ollut sytkälastuakaan. Kaipa nää on yksilöitä.

En millään lähde sitten mikan sanomisia kyseenalaistamaan, mutta halusin tuoda esiin että heinäkasassa voi olla neulakin :D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

 

KL-varaosat  Race.fi