Autoracing  KL-varaosat

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #360 : 28.04.2013, 01:03:29 »
Se mittaa ilmamassaa. Ei vaikuta paine tai lämpö. Kilo ilmaa on kilo ilmaa.

Kai se on parempi kun suutari pysyy lestissään ja pitää suunsa kiinni. Enhän mä mitään näistä tiedä, kuun asento oli varmaankin oikea kun otin lähes vakkari LHlla aikanaan 403 hv.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #361 : 28.04.2013, 02:51:11 »
vakkari LHlla aikanaan 403 hv.

 P> P>

Kysästäämpä täällä, että miksi immusta katkeaa langat?

Kaksi olen jo paskonut lyhyen ajan sisään, hajoaako vanhuuttaan vai mikä on?

Kuvia omista asennuksista.





V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #362 : 28.04.2013, 05:50:49 »
Kai se on parempi kun suutari pysyy lestissään ja pitää suunsa kiinni. Enhän mä mitään näistä tiedä, kuun asento oli varmaankin oikea kun otin lähes vakkari LHlla aikanaan 403 hv.

 :2funny: :2funny:

Juu, kumpikaan meistä ei tiedä LH:sta tuon taivaallista! Enimmillään arvaillaan edistyneesti korkeintaan!   ;D
Tuurilla ja funktiotaskulaskimellahan tässä on seilattu!  :D

Oikeasti LH:sta tietävät vain sen kehittäjät ja loput porukasta ovat harrastaneet väärinpäin kehittämistä.  ;)

Sama se, onko IMMu paine- vai imu-puolella, kunhan IMMun toimintaparametrejä ei ylitetä,
Ja siinäkin lähinnä lämpötilan puolella, sillä IMM joko hajoaa tai näyttää höpöjä, kun lämpötila kohoaa yli +100C, mikä on vakio coolerilla enemmän kuin todennäköistä, jos ahtoja on enemmän kuin se 0,8 baaria.
Kun massamittausraja on ylitetty, IMMun tuottama mittaustulos makaa vain tapissaan ja loppu on soppien näkökulmasta kiinni lastusta.

OttoB on siinä oikeassa, että kuumalankamittari mittaa massavirtausta (kg/h) ja siitä yhtälöstä supistuu paine(ilman tiheys) ja lämpötila pois. Koska moottoriahan tai siis LH:ta kiinnostaa vain se ilman massavirtaus, koska stökiömetriseen palamiseen tarvittavat ainemäärät määritellään kiloissa (ilma/polttoaine), minkä tiesitkin.   :juhau:


Kysästäämpä täällä, että miksi immusta katkeaa langat?
Kaksi olen jo paskonut lyhyen ajan sisään, hajoaako vanhuuttaan vai mikä on?

Mekaaninen selitys, koska vamma on mekaaninen. Volframi-lanka ei IMMu käytössä kulu, ellei se ole totaalisen paskainen ja puhtaaksipoltto kuumentaa sitä liki tuhannen astetta liian kuumaksi.

Eli sinulla kaasun virtaus on "sopivalla" tavalla liian turbulenttista ja/tai sitten siellä syntyy sopiva resonanssi, jolloin lanka värähtelee itsensä poikki.

Villi arvaus, ettei sinulla ole niitä orkkis IMMun metalliverkkoja (tai korvaavia paikallaan) ?   ;)

Jokaiselle kuumalanka-IMMulle on oma maksimivirtauksensa, jonka jälkeen se IMMun lanka ei enää ole sillä alueella, että sen edes luvattaisiin kestävän sellaista puhuria mekaanisesti tai mittaavan mitään järkevää. Sama pätee itseasiassa kaikkiin kuumalanka-periaatteen IMMuihin.

Samalla tavalla on vaikkapa kännykkä-tukiaseman mastoille maksimi tuulennopeus jonka ne kestävät rakenteellisesti. Tyyliin jatkuvaa tuulta 40m/s (144km/h) ja puuskissa 55m/s (198km/h).  Arvot eivät ole todellisia kännykkä-maston arvoja, vaan hihasta revittyjä (mitoitusarvoja erääseen Vuosaaren sataman mastoon 28m korkeudessa).

Samat säännöt koskettavat kuumalanka-IMMujakin.  Liika on liikaa massassa tai nopeudessa, joka on aina seuraus massavirtausrajan ylitttämisestä:buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #363 : 28.04.2013, 09:19:14 »
Mullakin menny aika monta lankaa poikki eikä vikaa ainakaan vielä löytynyt. Mietin että voiko langan puhtaaksipoltto mennä vedossa päälle? Sytkäpurkki antaa aina välillä vikakoodia 1*4*4 eli kuormitustieto puuttuu. Johtosarjan olen mitannut boksien väliltä ja näyttäisi niiltä osin olevan kunnossa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #364 : 28.04.2013, 14:33:46 »
Jos puhtaaksi poltto menee ajossa päälle, niin LH on taatusti sökö ja kone sammuu aikas varmasti moiseen tilttiin. 

Eli ei ihan helposti ole se syynä. Koska LH tekee sen vasta kun käännät sytytysvirran pois päältä. Ja puhtaaksi polton aikana IMMu ei taatusti mittaa mitään (ei kykene).

Kuormatiedon puuttuminen sytkältä on joko johtosarjan vika tai sitten jomman kumman boxin liittimen juotoksissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #365 : 28.04.2013, 19:12:52 »

Villi arvaus, ettei sinulla ole niitä orkkis IMMun metalliverkkoja (tai korvaavia paikallaan) ?   ;)


Kieltämättä tuossa 3" versiossa ei ole ollut, mutta samalla tavalla lanka tuntui katkeavan vaikka immu oli ns. koskematon.  ???


Saattaapi olla, että ensi talvena loppuu näiden kanssa pelleily.  :buck2:

Mutta vielä kerran pojat, eli uutta immua kehiin.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa vesbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • Lintta
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #366 : 28.04.2013, 22:46:27 »
Missäs mättää, kun 3" putkiston laiton jälkeen alkoi pätkimään välillä kun antaa kunnolla kaasua. Ahtoja kilo, lastut, aw71l, b230fk

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #367 : 29.04.2013, 08:51:36 »
Loppuiskohan soppa?

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #368 : 29.04.2013, 13:41:10 »
Kokeile pikkusen pienemmillä ahdoilla?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #369 : 02.05.2013, 22:23:11 »
Tälläne muutoslaippa ni runkopalkista ei oo ongelmaa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Näyttää muuten ahtaalle tuo toisen pultin ympäristö, miten tuota kirraat?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #370 : 03.05.2013, 16:11:39 »
P> P>

Kysästäämpä täällä, että miksi immusta katkeaa langat?

Kaksi olen jo paskonut lyhyen ajan sisään, hajoaako vanhuuttaan vai mikä on?

Kuvia omista asennuksista....
en tiedä vaikuttaako mihinkään mutta sulla on bypassi väärin päin, vai onko peräti tarkotuksella? meinaan ku oikein miettii niin kuinkas se tollain edes voi toimia kun paine tulee samalle puolelle kun alipaine.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #371 : 03.05.2013, 16:20:12 »
Ihan oikeinpäin se ainakin minusta on. Omasta kulkineesta löytyy vastaavanlainen (muovinen bosch) samoinpäin asennettuna.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #372 : 03.05.2013, 16:37:37 »
eiku joo, mää ajattelin omiani, eihän se tosiaan pääse se paine samaan tuon alipaineen kanssa, dumpissa se vaan toimii eripäin toi systeemi, tulee paine sitä jousta vasten, bypassissa ei tule...
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #373 : 05.05.2013, 00:17:50 »
Tarkotus olisi pistää hx35(superi?) b230fk kylkeen.

Toteutus vakiopakosarja -> välilaippa (missä lähtö hukkikselle) -> holsetti

Pari asiaa mietityttää, millä pesällä kannattaisi lähteä liikenteeseen? Autossa vakio 530 kansi ja vakio nokka. (nokka vaihtuu johonkin turbonokkaan/a-nokkaan)

Toinen mikä mietityttää niin minkä kokonen hukkis riittäisi, vissiin paikkana tuo välilaipasta lähtö on ihan okei?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #374 : 05.05.2013, 04:00:38 »
Missäs mättää, kun 3" putkiston laiton jälkeen alkoi pätkimään välillä kun antaa kunnolla kaasua. Ahtoja kilo, lastut, aw71l, b230fk

Miksi laitoit vakio-vehkeillä 75mm putkiston?

Pari asiaa mietityttää, millä pesällä kannattaisi lähteä liikenteeseen? Autossa vakio 530 kansi ja vakio nokka. (nokka vaihtuu johonkin turbonokkaan/a-nokkaan)

Mikä on tämä tarkoittamasi "turbo"-nokka?  KG2T? Vaiko se T ?
« Viimeksi muokattu: 05.05.2013, 04:04:22 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi