Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730314 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #420 : 18.07.2013, 17:28:17 »
Paljon on itsellä ollut 15G ja 16T ahtimia suoralla pesällä missä kaikki ovat olleet kartioliitoksia. Jos löytyy 16T ahdin suoralla pesällä ja laippa liitoksella, niin on aika harvinainen. Mutta korjattakoon että löytyy suoria pesiäkin kahdella eri liitoksella, joista kartio on bolt on 13c tilalle.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #421 : 19.07.2013, 10:27:59 »
Mulla on tuossa 2kpl 15G suoria pakopesiä laippaliitoksella.

Sehän on aikalailla avarampi kuin se vanhempi kartioliitoksella oleva. Käsittääkseni vain 850 turbon alkupään vuosimalleissa oli sitä kartioliitoksellista käytössä? Olikos ne vanhemmat kans vähä alttiimpia halkeamaan?

edit: kartio 94-95 malleissa (850) ja suora laippa 96-98 (850/x70):
http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/turbocharger.htm
« Viimeksi muokattu: 19.07.2013, 10:36:53 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #422 : 19.07.2013, 11:27:10 »
Jos vaihtaa ahtimen niin silloin kannattaa myös avartaa putkistoa. Tästä aasinsiltana kannattaa sitten laittaa paremmin virtaava vino pesä.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #423 : 19.07.2013, 12:40:36 »
Jos vaihtaa ahtimen niin silloin kannattaa myös avartaa putkistoa. Tästä aasinsiltana kannattaa sitten laittaa paremmin virtaava vino pesä.
Se on ahdinta vaihtaessa pieni rasti tehä downpipeen pikku muutos, vaikka päivittää senki 3" samalla.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #424 : 19.07.2013, 18:35:50 »
Itsellä semmoinen ongelma B230FT -98 kanssa, että ahdot nousee 0,9bar.
Mutta 3500-4000rpm kohdalla lähevät nousemaan, 1,2bar asti kokeillut jonka jälkeen höllännyt kaasun, ties mihin asti vielä nousisi... ???
Mistähän tämä johtuu?
Onkohan nuo letkut nyt aivan oikein kytkettynä mulla?




Ja sitten on tämä mötikkä, jossa ei ole kun tuo 1 letku mikä ei ole missään.
Sijanti on varmaan alkuperäisestä muuttunut, nyt tuossa putsarin lämpöpellissä.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #425 : 19.07.2013, 20:31:12 »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #426 : 19.07.2013, 20:44:47 »
Millä ahtopaine on säädetty? Piikkaava bleedi nostaa hetkellisesti ja liian pieni hukkaportin liike nostaa kierroksilla yli säädetyn.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #427 : 19.07.2013, 20:48:59 »
Jaa-a, edellisen omistajan tekosia ja itsellä turbo hommat vähän uusia.
Mutta hukkaportilla mielestäni näyttäisi olevan, sekin kiiltää uutuuttaan mutta eipä vissiin silti sopiva?

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #428 : 19.07.2013, 21:02:26 »
Hukkaportti siinä on joka tapauksessa. Jos ei olisi, niin paineet olisivat aika paljon tuota kovempia! Tuota tarkoitatko, että on ulkoisella hukkaportilla, mitä kylläkin epäilen vahvasti. Veikkaisin yksinkertaisesti tuota bleed venttiiliä syylliseksi. Voihan perjaatteessa hukkaportti tukkeutuakkin mikä auheuttaa väkinäisen ahtojen nousun.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #429 : 19.07.2013, 21:14:41 »
Hukkaportti siinä on joka tapauksessa. Jos ei olisi, niin paineet olisivat aika paljon tuota kovempia! Tuota tarkoitatko, että on ulkoisella hukkaportilla, mitä kylläkin epäilen vahvasti. Veikkaisin yksinkertaisesti tuota bleed venttiiliä syylliseksi. Voihan perjaatteessa hukkaportti tukkeutuakkin mikä auheuttaa väkinäisen ahtojen nousun.
Siis hukkaportin tangosta käännetty ahtoja, ja eikö tuo ole ole normi hukkis.


Ja bleedi? Meinaatko tuota "mötikkää"? Siinä on Volvon leima eli jossain määärin alkuperäinen, ei vaan ole kytkettynä nyt mihinkään.

Ja tuo ahtojen nousu tapahtuu 3,4,5 vaihteilla, pienemmillä ei.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #430 : 19.07.2013, 21:18:02 »
Tos taitaa olla orkkis pikkumitsu sisäisellä hukkaportilla, toi viimesisn kuva on hukkaportin kello. Jos kompurapuolelta menee letku siihen suoran ilman että on härpäkkeitä välissä niin taitaa olla liian kireä kello.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2013, 21:20:21 kirjoittanut Acke »

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #431 : 19.07.2013, 21:21:50 »
Hukkiskello. Jos kompurapuolelta menee letku siihen suoran ilman että on härpäkkeitä välissä niin taitaa olla liian kireä kello.
Juu kyllä menee, eli jos tankoa löysää niin ahdot laskee? Mutta laskee myös se 0,9bar mihin pysyy "matalilla" kierroksilla?
Elikkäs kello kauppaan? ???

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #432 : 19.07.2013, 21:24:40 »
Laskee joo. Kokeile ensin löysätä vähän, saattaa toimia ihan ok. Tällä hetkellä hukkaportti ei luultavasti pääse aukeamaan kunnolla kun tangon liike on liian lyhyt, ja sen takia ahdot nousee kierroksilla.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2013, 21:26:47 kirjoittanut Acke »

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #433 : 19.07.2013, 21:29:01 »
Laskee joo. Kokeile ensin löysätä vähän, saattaa toimia ihan ok. Tällä hetkellä hukkaportti ei luultavasti pääse aukeamaan kunnolla kun tangon liike on liian lyhyt, ja sen takia ahdot nousee kierroksilla.
Joo, vieläkun löydän ohjeet semmoseen  ;D Ja onnistuuko yläkautta vaiko tartteeko saada auto ylös?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #434 : 19.07.2013, 21:40:15 »
Itse otin kokonaan pois säätöa varten kun tangon liikuttaminen käsin oli vaikeaa. Lukitussokka pois alhaalta ja pultit ylhäältä. Takaisin niin, että ensin tanko kiinni, sitten kello.
Tangon lukitus
Säädettävä vs fk
Kuten näkyy niin toi tanko pitää kuitenkin saada irti jos haluaa säätää helposti niin samalla ottaa vaikka koko kellon irti.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2013, 21:48:42 kirjoittanut Acke »

 

Autoracing  KL-varaosat