Samppasport  Futurez

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730307 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #435 : 20.07.2013, 00:25:49 »
Lähde nyt siitä että irrotat mahdolliset bleedit ym ja perussäädät sen hukkaportin, eli ruuvailet tangon pituuden niin että sun pitää kinnata sitä n.5-6mm että saat painettua sen takas hukkaportin vivun tappiin. Saa säädettyä ihan paikallaankin, mutta tottakai helpompi irrallaan. Sitten test drive. Sitä tankoa kiristämällä ei pidä yrittää liikaa nostaa paineita, muuten käy tosiaan niin ettei portti aukea enää tarpeeks ja ahdot karkaa.

Tuo mötikkä Volvon leimoilla on turboplus-sarjan 3-tieventtiili.
Bleedillä säädetään ahtopaineita vuotamalla ilmaa hukkaportin kellon letkusta, huomaat kyllä jos siinä kompurakotelosta kellolle menevässä letkussa on jotain ylimäärästä.  ;)
« Viimeksi muokattu: 20.07.2013, 00:35:57 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #436 : 20.07.2013, 01:11:39 »
Itsellä semmoinen ongelma B230FT -98 kanssa, että ahdot nousee 0,9bar.
Mutta 3500-4000rpm kohdalla lähevät nousemaan, 1,2bar asti kokeillut jonka jälkeen höllännyt kaasun, ties mihin asti vielä nousisi... ???
Mistähän tämä johtuu?
Onkohan nuo letkut nyt aivan oikein kytkettynä mulla?

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ja sitten on tämä mötikkä, jossa ei ole kun tuo 1 letku mikä ei ole missään.
Sijanti on varmaan alkuperäisestä muuttunut, nyt tuossa putsarin lämpöpellissä.
Mistähän tuo alimmassa kuvassa avonaisena oleva letku tulee..? :o

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #437 : 20.07.2013, 10:08:45 »
Tuosta "turboplus" venttiilistä? Sehän näkyy kuvassa.
Vai tarkotatko jotain muuta?

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #438 : 20.07.2013, 11:24:47 »
Sen turboplussan venttiilin voit huoletta nypätä pois, ne on enemmän tai vähemmän vikaisia jo tänä päivänä kuitenki. Systeemihän toimi niin että lisäs ahtopainetta tietyn kierrosluvun jälkeen kunnolla polkastessa. Paremmin toimivan kokoonpanon saa kuitenki ihan perinteisillä tavoin.

Tuossa omassa 960:ssä tuo turboplussa aiheuttaa lähinnä harmaita hiuksia.  :P
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #439 : 20.07.2013, 11:42:57 »
Joo, sähköthän siellä on vielä kiinni. Nekin voi varmaan ottaa pois?
Siis jonkinnäköinen rele ja "ohjausboxi"? Eli tuo 2. ja 8.
Ja tuosta ohjausboxista lähtee puolalle piuha ja letku imusarjaan.




http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1132447&ukey_assembly=237793

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #440 : 20.07.2013, 15:30:48 »
Tuosta "turboplus" venttiilistä? Sehän näkyy kuvassa.
Vai tarkotatko jotain muuta?
Juu, se venttiili näkyy mutta ei se että se letku siitä tulee. Sanoit kyllä että yks letku joka ei ole missään, ois pitänyt arvata. :)
Ei siinä sit mittään, tee niinkuin 460GLE sanoo. Oisko tanko nyt jo liian kireellä?
Onko siinä edes säätöä noin "tuoreessa". Mulla ei ollut ja käytin tangon kiristyksen korvikkeena prikkoja kellon kiinnitysraudan ja ahtimen rungon välissä... :D
Mutta ei tosiaan liikaa että jää tangolle liikevaraa avata hukkaportti..

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #441 : 20.07.2013, 16:13:46 »
Varmistetaan vielä  :)

Tuossa videoa kun ei sinne tahdo nähdä,  http://www.youtube.com/watch?v=XFxmk0tAsqE
Onko siinä edes säätöä noin "tuoreessa".
Eikö tuosta tangosta säädetä ahtopaine, eli mulla on säädettä?  ???


Ja säätö menee niin että sokka pois ja tanko pois tuosta "tapista" ja sitten kiertää tuosta mutterista niin että tanko pitenee?
Ja paljonko tuota tarvitsisi pyörittää?

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #442 : 20.07.2013, 19:41:41 »
Varmistetaan vielä  :)

Tuossa videoa kun ei sinne tahdo nähdä,  http://www.youtube.com/watch?v=XFxmk0tAsqEEikö tuosta tangosta säädetä ahtopaine, eli mulla on säädettä?  ???


Ja säätö menee niin että sokka pois ja tanko pois tuosta "tapista" ja sitten kiertää tuosta mutterista niin että tanko pitenee?
Ja paljonko tuota tarvitsisi pyörittää?
Tankoa lyhennetään jos painetta halutaan ylöspäin. Sokkaa ei tarvii ottaa pois, mutteria löysälle ja pyörität sitä osaa tangosta missä on jengat.
Veikkaus vaikutuksesta on että kun 10 kierrosta lyhennät, paine nousee ehkä 0.2-0.3 bar.
Aika yksilöllistä kyllä mutta tuosta ehkä saa vähän suuntaa.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #443 : 20.07.2013, 23:07:39 »
Säätötapoja on monta. Yks on että otat sokan pois ja vedät tangon pois tapista. Sitten säädät tangon pituuden niin että sitä pitää kiskoa n.5-6mm jotta saat sen takas tappiin. Se on monessa yhteydessä suositeltu perussäädöks. Siitä voi sitte lähteä muuttelemaan jos haluaa nostaa paineita vähä.

Toinen vaihtoehto on irrottaa hukkaportin kellolle menevän letkun toinen pää ja syöttää sinne pumpulla tai kompuralla se haluttu avautumispaine esim. 0.6 baria. Sitten säädät tangon pituuden niin että se hukkaportin vivun tappi solahtaa helposti sinne tangon lenkkiin. Sokka takas ja painelähde irti, letku kiinni ja on the road.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2013, 23:11:15 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #444 : 21.07.2013, 01:46:43 »
Sen turboplussan venttiilin voit huoletta nypätä pois, ne on enemmän tai vähemmän vikaisia jo tänä päivänä kuitenki. Systeemihän toimi niin että lisäs ahtopainetta tietyn kierrosluvun jälkeen kunnolla polkastessa. Paremmin toimivan kokoonpanon saa kuitenki ihan perinteisillä tavoin.

Tuossa omassa 960:ssä tuo turboplussa aiheuttaa lähinnä harmaita hiuksia.  :P

Tos taitaa olla orkkis pikkumitsu sisäisellä hukkaportilla, toi viimesisn kuva on hukkaportin kello. Jos kompurapuolelta menee letku siihen suoran ilman että on härpäkkeitä välissä niin taitaa olla liian kireä kello.

Turboplussan pois nappaamisesta: ymmärränkö nyt oikein, eli systeemin saa kytkettyä pois päältä nappaamalla ahtimen päästä letkut irti ja laittamalla tuohon kompura-hukkis välille korvaavan? Kytkeekö sähköliittimen irroittaminen kolmitieventtiilistä plussan myös pois päältä? Ikävässä paikassa nuo letkut ahtimen päässä, jos vain kokeilisi irroittamista.

Ongelmana on rikkaalla käyminen (välillä vikakoodia ja bensan haju öljytikussa) sekä nypyttäminen täysillä ahdoilla ennenkuin plussa astuu säätämään painetta. Kuulostaa aivan siltä kuin paineet karkaisi ennen aikojaan ja hukkaportti vain käväisi aina välillä auki (röpöttävä ääni). Esiintyy vain isoimmilla vaihteilla, harvoin vielä kolmosella. Plussa päällä vetää nätisti ja tasaisesti. Pako- ja imusarjan tiivisteet on vaihdettu, mutta pakosarjassa yksi katkennut pultti. ::)
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #445 : 21.07.2013, 10:25:08 »
Kun säädät tuota tangon pituutta, niin kannattaa pitää siitä tangon osasta kiinni esim pihdeillä, joka menee sinne kalvorasialle. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun se tanko irtoaa rasian päästä mutterista.

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #446 : 24.07.2013, 18:21:26 »
Löytyykö 531 kantta mistä koneista/volvoista?
Vissiin ainakin b230et ja fx päällä käytetty. Lähinnä kysyn jos sattuis löytymään kansi ja kori samalla iskulla.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #447 : 24.07.2013, 18:31:43 »
B230FB, ja pentoista?

Poissa Tbovolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #448 : 24.07.2013, 18:40:08 »
B230FB on ainaki 740?
Täytyy pitää simmut auki jos löytyis hyvä. :o

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #449 : 24.07.2013, 19:17:22 »
940:sta löytyy tuota B230FB pannua 90-93 vuotisista.

 

Elekma  Autoracing