Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #480 : 08.08.2013, 15:15:48 »
Älkääs nyt börjee noin mollatko, tuskin olis noin paljon mennyt tasapainotus pieleen... :))

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #481 : 09.08.2013, 20:27:59 »
Ois tietysti hyvä tietää mikä kello siinä on.
Kuullostais kuitenki siltä että on vakio 0,6barin kello kun kerran 0,7barin paineellakin lähti karkaamaan. Siinä tapauksessa jos haluat ajaa isommilla ahdoilla, sun kannattaa vaihtaa sinne suoraan 0,8 tai 1barin kello (ebaystä saa edullisesti). Sen jälkeen toimii oikein, eikä tartte kikkailla jousilla tai bleedeillä.
Ei siinä mitään tuntunut lukevan, pystyykö sitä selvittää jostain?

Jos sulla on kompura ja jonkulainen painemittari käytettävissä, suosittelen säätämään sen kellon niiden avulla. Syötät sinne kellolle sen 0,6barin paineen ja ruuvaat tangon pituuden niin että se menee helposti ilman kiskomista sinne tappiin paikoilleen. Silloin sulla on peruspaine oikein ja todennäkösesti ahdotkin pysyy kohillaan. Jos paine pysyy tasaisena läpi alueen, voit koittaa vähä kiristää. Mut jos kiristät tankoa liikaa, sen liikevara kuihtuu olemattomiin ja ahdot karkaa takuuvarmasti kun läppä ei pääse enää aukeamaan.
Ei löydy kompuraa...

Sitä tankoa kun säädn, niin ku oli 0,9bar säädöissä niin ei sitä kyllä mitenkää tarvinut kiskoa sinne tappiin, oli aika kohdillaan  ???

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #482 : 11.08.2013, 01:43:20 »
Ei siinä mitään tuntunut lukevan, pystyykö sitä selvittää jostain?
No jos ei oo kompuraa, niin pitäs jollain muulla tapaa saada se tasanen paine kellolle. Ehkä joku painemittarillinen pumppu tms. Sitten painetta pikkuhiljaa nostamalla saa selville sen avautumispaineen. Esim. mitsun "0,8bar" kello lähtee avautumaan juuri 0,8 barissa.

Lainaus
Ei löydy kompuraa...

Sitä tankoa kun säädn, niin ku oli 0,9bar säädöissä niin ei sitä kyllä mitenkää tarvinut kiskoa sinne tappiin, oli aika kohdillaan  ???
Eli syöttämättä painetta kellolle, meni noin vain paikoilleen? Jotain kummaa tuossa yhtälössä on, kun normaalisti se tangon esijännitys (eli paljoko sitä pitää kiskoa saadakseen paikoilleen) on n.6-7mm. Eli sulla ei oo esijännitystä lainkaan ja paineet nousee silti 0,9bariin? Ois kyllä enempi ku paikallaan testata sen hukkaportin kellon avautumispaine, tuntuis olevan aika jäykkää sorttia jos ilman esijännitystäkin pitää noin.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #483 : 11.08.2013, 16:53:08 »
Mistä johtuu et tuo mitsu 13c piikkaa? Kokeiltu jo kahdella säätimellä, piikkaa molemmilla.
Onko mullakin vika tangon säädöissä, vai jossain muualla?


V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #484 : 11.08.2013, 17:47:19 »
Veikkaisin että johtuu säätimestä. Mikä kello?

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #485 : 11.08.2013, 17:54:46 »
Veikkaisin että johtuu säätimestä. Mikä kello?

Ft:een oma kello.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #486 : 11.08.2013, 18:05:10 »
Tuskin siinä on vikaa, jos ahtaa normaalisti ilmaan bleediä.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #487 : 11.08.2013, 18:07:18 »
Niin joo toimii normaalisti ilman säädintä. Eli vika on säätimessä, nyt vasta itse sen hoksasin.  :P
Tyhmä kun olen  :)
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #488 : 11.08.2013, 18:28:25 »
Bleedit missä on rajapaineventtiili mukana taitavat aika yeisesti aiheuttaa piikkailua, kun jousi ei ole millään tavalla säädettävä halvoissa malleissa. Pelkkä bleedi voisi ehkä toimia paremmin, jäykempi/säädettävä kelo vielä parempi. Paineet eivät kyllä nouse yhtä nopeasti kuin RP-bleedillä, mutta varmaan korjattavissa säädettävän RP venan kanssa.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #489 : 12.08.2013, 08:32:12 »
Ja rajapaineventtiileissäkin vaikuttais olevan eroja... toisella venttiilillä avauduttuaan paine pysy tasasena ja toisella taas heilui n.+-0.1 bar eestaas.  :P
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #490 : 12.08.2013, 12:32:39 »
Mistä saan hyvän säätimen?
Ei kumminkaan mitään 500€ sähkösäädintä. Joku edullinen ja hyvä.
Nyt mulla on tämä: http://katuauto.fi/product_info.php/cPath/73/products_id/227
Nostaa ensin paineet 1.2bar sit tippuu 0.8-0.9 baariin.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #491 : 12.08.2013, 12:56:24 »
Mistä saan hyvän säätimen?
Ei kumminkaan mitään 500€ sähkösäädintä. Joku edullinen ja hyvä.
Nyt mulla on tämä: http://katuauto.fi/product_info.php/cPath/73/products_id/227
Nostaa ensin paineet 1.2bar sit tippuu 0.8-0.9 baariin.
Tilaa tuo: http://www.ebay.co.uk/itm/Turbo-Actuator-Wastegate-VOLVO-240-740-940-Turbo-TD04H-13C-1-0Bar-14-7psi-/121093353398?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c31b9efb6

tai http://www.ebay.co.uk/itm/Turbo-Actuator-Internal-Wastegate-VOLVO-240-740-940-TD04H-13C-1-2Bar-18psi-/110855599474?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19cf823572

Ja siihen kaveriks JP-Stylingiltä rajapaineventtiili jos haluaa varmistaa ettei portti hiivi auki ennen aikojaan. Rajapaineventtiilillä ei voi kauheesti nostaa ahtoja, koska se vain estää painetiedon pääsyn hukkaportin kellolle säädettyyn paineeseen saakka. Lisäks siinä on pieni bleedireikä, mikä kokemuksen perusteella nostaa ahtopainetta max 0.1baria. Eli jos ruuvaat rp-venttiilin että se päästää paineen kellolle vasta 1.2barissa -> org. hukkaportin kello(0.55bar) avaa heti hukkaporttia rajusti -> ahdot tippuu -> rp-venttiili sulkeutuu -> paine nousee uudestaan jne koko homma uudestaan. Eli tulee semmonen pumppausliike ahdoissa. Näin mä sen käsittäisin. :)

Äkkiseltään katoin että tuon Jp-stylingin nykymallisen rp-venttiilin vois saada jopa kaksoisnipalla suoraan kompurakoteloon kiinni -> lyhemmät letkut = nopeampi reaktio = vähemmän ahtopiikkejä.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #492 : 12.08.2013, 13:16:55 »
Tuollainen uusi kello olisi kyllä hyvä. Mut ebay tunnuksia en omista enkä luottokorttejakaan.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #493 : 12.08.2013, 13:34:54 »
Tuollainen uusi kello olisi kyllä hyvä. Mut ebay tunnuksia en omista enkä luottokorttejakaan.

Paypal tili riittää, eli kunhan luot tunnuksen se on siinä. Minulla olisi ehkä myynissä 0,8b jousella oleva kello jossa on samassa myös vastapainelähtö joten voi nostaa halutessa paineita mihin haluaa.

---> semmoinen mutta 0,8b jousella http://viewitem.eim.ebay.fi/Kinugawa-Adjustable-Turbo-Wastegate-Actuator-VOLVO-740-940-TD04H13C-03bar/130904955564/item
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #494 : 12.08.2013, 13:42:34 »
Paypal tili riittää, eli kunhan luot tunnuksen se on siinä. Minulla olisi ehkä myynissä 0,8b jousella oleva kello jossa on samassa myös vastapainelähtö joten voi nostaa halutessa paineita mihin haluaa.

---> semmoinen mutta 0,8b jousella http://viewitem.eim.ebay.fi/Kinugawa-Adjustable-Turbo-Wastegate-Actuator-VOLVO-740-940-TD04H13C-03bar/130904955564/item

Laita yv:tä jos myyt sen ;)
Eli se tarvii säätimen erikseen, jos haluaa nostaa 1.0bar?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

 

KL-varaosat  Race.fi