Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #525 : 03.09.2013, 11:59:25 »
Juu, mitsun 13C

Katsoinkin tarkempaan, ja onhan se kartio liitos. Ois pitäny kattoo heti vähä tarkemmin  :D

Jos hukkiksen tanko liikkuu 90 astetta, kompurakotelosta menee ehjä letku hukkiksen kellolle.
Ja on uus hukkiksen kello mikä aukeaa tarpeeksi... Ei siellä sillon voi olla vikaa.

Laskeppa ahtoja vaikka 0.8bar ja ota veto sinne rajottimelle asti. Jos nousee vieläkin reilusti yli barin on jotain vikaa.

Yks miten voit koittaa otat hukkiksen tangon kokonaan irti, sillon ahtaa n. 0.2bar 5500rpm. Jos vielä karkaa niin sitten on jotain pahasti pielessä ahtimen hukkiksen kohdalla.

Luultavasti tässä nyt menee vaan pieni hukkiksen reikä "tukkoon" ja ahdot vähän piikkaa? Mullaki oli n. 1bar mutta nous ylempänä 1.1bar ja piikkas joku 1.2bar. Tosin toi pilleri ihan hirveen kauaa kestä semmosta +1.0bar. Mulla ujeltaa ku palosireeni jo.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #526 : 03.09.2013, 18:14:17 »
Vika taitaakin olla ahtimen päässä.


Jos hukkiksen tanko liikkuu 90 astetta, kompurakotelosta menee ehjä letku hukkiksen kellolle.
Ja on uus hukkiksen kello mikä aukeaa tarpeeksi... Ei siellä sillon voi olla vikaa.
Mutta kun on  :D
Laskeppa ahtoja vaikka 0.8bar ja ota veto sinne rajottimelle asti. Jos nousee vieläkin reilusti yli barin on jotain vikaa.
Vanhalla kellolla kokeilin 0.7bar ja sama vika.

Yks miten voit koittaa otat hukkiksen tangon kokonaan irti, sillon ahtaa n. 0.2bar 5500rpm. Jos vielä karkaa niin sitten on jotain pahasti pielessä ahtimen hukkiksen kohdalla.
Irotin hukkiksen tangon ja kävin testaamassa. 2,3 vaihteilla 2500rpm jälkeen 0,3bar  ja 3500rpm kohdalla jo 1bar ahtoja... 4 vaihteella 4500rpm kohalla oli niin kun ennenki, +1,2bar  :buck2: ja eipä kiinnostanut enään kokeilla enempää...

Luultavasti tässä nyt menee vaan pieni hukkiksen reikä "tukkoon" ja ahdot vähän piikkaa? Mullaki oli n. 1bar mutta nous ylempänä 1.1bar ja piikkas joku 1.2bar. Tosin toi pilleri ihan hirveen kauaa kestä semmosta +1.0bar. Mulla ujeltaa ku palosireeni jo.
Sitte siihen ahtimeen. Se läppä mihin hukkiksen tanko tulee kiinni, niin kuuluisko siinä olla mitään jousta? Että pysyisi jommassa kummassa "päässä". Tuossa ei ainakaan ole mitään, liikkuu ihan vapaasti siellä.

Siitä tulikin mieleen, jos se oli koeajon aikana kokoajan "suljettuna", tosin ei tuo kyllä ahtanut käytännössä mitään ennen 3trpm..

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #527 : 03.09.2013, 21:52:27 »
Pakokaasut avaa sen hukkiksen ilman kelloa = koko ajan auki. Siinä nyt vikaa kun ahdot nousee taivaisiin vaikka hukkis auki.
Eli ei kuulu olla jousia välissä.

Ahdinta irti siis... Tai vähintään downpipe ja kattoa mikä siellä on meininki.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #528 : 03.09.2013, 22:20:04 »
No jeps, sen verta siinä muutosta että 3" putkisto, edelleisen jäljiltä.
Mutta eikai sillä pitäisi olla vaikutusta, vai voiko siinä saada asennus virheen?

Oma osaaminen ei riitä kyllä tuon ahtimen purkamiseen, ja tässä konkursissa tarvi mennä edes millekkään pajalle....
Eli jossei löydy ketään pk-seudulta, joka viitisi opiskeliabudjetilla sopivalla korvauksella kurkkasta tuota, niin sitten se jää tuollaseksi kun jotenki kuitenkin toimii  ;D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #529 : 03.09.2013, 22:31:16 »
No jeps, sen verta siinä muutosta että 3" putkisto, edelleisen jäljiltä.
Mutta eikai sillä pitäisi olla vaikutusta, vai voiko siinä saada asennus virheen?

Oma osaaminen ei riitä kyllä tuon ahtimen purkamiseen, ja tässä konkursissa tarvi mennä edes millekkään pajalle....
Eli jossei löydy ketään pk-seudulta, joka viitisi opiskeliabudjetilla sopivalla korvauksella kurkkasta tuota, niin sitten se jää tuollaseksi kun jotenki kuitenkin toimii  ;D

Ei oikein voi olla asennusvirhe. Hukkis kun mitsun ahtimissa pakopesän sisällä eikä niinkuin jossain T3 garreteissa outletissa.

Jos hukkiksen se varsi liikkuu, niin läpänkin olis melkeen pakko liikkua ahtimen toisella puolella...

En muuta keksi kuin, että hukkaportin läppä ois jumissa pakopesässä. Tukkien hukkaportin reijän ja tanko ois poikki. Sillon tanko liikkuisi mutta hukkaportti pysyisi kiinni.
Jossain joskus nähnyt kuvan vastaavanlaisesta tilanteesta kun pakolämmöt sulattanut pakopesää.

Kaukaa haettua kylläkin. Mutta jotenkin se hukkiksen reikä on oltava tukossa?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #530 : 03.09.2013, 22:41:03 »
En muuta keksi kuin, että hukkaportin läppä ois jumissa pakopesässä. Tukkien hukkaportin reijän ja tanko ois poikki. Sillon tanko liikkuisi mutta hukkaportti pysyisi kiinni.
Jossain joskus nähnyt kuvan vastaavanlaisesta tilanteesta kun pakolämmöt sulattanut pakopesää.
Tuommonen tuli itelläki ekana mieleen.  :)

Ei sitä turboa nyt välttämättä purkaa tarttis, kuhan käyttää irti ja kattoo liikkuuko se hukkaportin läppä vai onko tosiaan hitsaantunu kiinni/akseli poikki. Siinä tapauksessa ei taida auttaa ku pakopesän vaihto ehjään.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #531 : 03.09.2013, 23:02:50 »
Tuommonen tuli itelläki ekana mieleen.  :)

Ei sitä turboa nyt välttämättä purkaa tarttis, kuhan käyttää irti ja kattoo liikkuuko se hukkaportin läppä vai onko tosiaan hitsaantunu kiinni/akseli poikki. Siinä tapauksessa ei taida auttaa ku pakopesän vaihto ehjään.
No kyllähän tuolla pärjää kun ei kaasupohjassa kiihdytä.. ;D joten mennään tuolla nyt...

Jospa sitten seuraavaksi hankkisi suoraan astetta isomman ahtimen?
Sytkä/bensa lastut, 3" putkisto, kl-racingin bolt on alucooleri.
Varmaan joku mitsu voisi olla passeli? osa niistä ainakin bolt on?

Ja mitenköhän niihin leimoilla suhtaudutaan? jossei nyt minkään ämpärin kokoinen se ole?

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #532 : 03.09.2013, 23:07:20 »
Laita joku isommista mitsuista 15G, 16T, 18T tai 19T. Ei eroa ulkonäöltään niin paljoa alkuperäsestä ja asennus on helppo homma.
Viimesin riittää lähestulkoon 300 heppaan vinokoneessa.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #533 : 03.09.2013, 23:16:28 »
Meneekö nämä kaikki vakiopaikalle, ilman isoja/ilman muutoksia?
Noh jää kyllä ensi "kaudelle" ahtimen vaihto budjetti syistä, mutta jos täytyy pitää silmät auki jos tulisi tuollaisia vastaan..

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #534 : 03.09.2013, 23:23:32 »
Soppa loppuu myös isommalla ahtimella isommilla ahdoilla. Isommat mitsut muuten bolt-on, mutta pesät pitää kääntää ja rakentaa hukkiksen kellolle uusi teline. Bolt on saa ostettua, ex. http://turbomeck.se/19T-volvo-940, paremmalla pakopesällä http://turbomeck.se/T19-max-effekt, vaatii uuden DPn. Noi ei vaan taida olla aitoja mitsuja...

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #535 : 03.09.2013, 23:50:58 »
Soppa loppuu myös isommalla ahtimella isommilla ahdoilla. Isommat mitsut muuten bolt-on, mutta pesät pitää kääntää ja rakentaa hukkiksen kellolle uusi teline. Bolt on saa ostettua, ex. http://turbomeck.se/19T-volvo-940, paremmalla pakopesällä http://turbomeck.se/T19-max-effekt, vaatii uuden DPn. Noi ei vaan taida olla aitoja mitsuja...
Meneekö pelkällä suuttimien vaihdolla? Vai tarviiko paineita nostaa tai pumppua vaihtaa?

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #536 : 03.09.2013, 23:54:05 »
Meneekö pelkällä suuttimien vaihdolla? Vai tarviiko paineita nostaa tai pumppua vaihtaa?
Ei tartte suuttimiakaan vaihtaa, jollei aja isommilla ahdoilla. Paineennosto korkeintaan. Mut jos kilon korville nostaa ahtoa niin myös suutinta tilkka isommaksi.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #537 : 04.09.2013, 12:57:51 »
Olen lukenut internetistä (joten sen on oltava niin) että 3" DP +13C ahdin saa aikaan tuon ilmiön. 13C ahdinhan on TD04H pakopesällä jossa huomattavasti pienempi hukkis kuin TD04HL pesällisissä pikkumitsuissa (Etuvetojen 15G/16T yms.)

Esim. tuossa Sävarin topicissa asia mainittu:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=63704

"Det finns en hel del folk som har fått skenladd med 13C samt 3" downpipe." sanoo nimim. philleee.

Suomeksi: "Löytyy useita joille tullut ongelmia ahtojen karkailun kanssa 13C ahtimella ja 3" DP:llä"

No jeps, sen verta siinä muutosta että 3" putkisto, edelleisen jäljiltä.
Mutta eikai sillä pitäisi olla vaikutusta, vai voiko siinä saada asennus virheen?

Oma osaaminen ei riitä kyllä tuon ahtimen purkamiseen, ja tässä konkursissa tarvi mennä edes millekkään pajalle....
Eli jossei löydy ketään pk-seudulta, joka viitisi opiskeliabudjetilla sopivalla korvauksella kurkkasta tuota, niin sitten se jää tuollaseksi kun jotenki kuitenkin toimii  ;D
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #538 : 04.09.2013, 15:22:44 »
Olen lukenut internetistä (joten sen on oltava niin) että 3" DP +13C ahdin saa aikaan tuon ilmiön. 13C ahdinhan on TD04H pakopesällä jossa huomattavasti pienempi hukkis kuin TD04HL pesällisissä pikkumitsuissa (Etuvetojen 15G/16T yms.)

Esim. tuossa Sävarin topicissa asia mainittu:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=63704

"Det finns en hel del folk som har fått skenladd med 13C samt 3" downpipe." sanoo nimim. philleee.

Suomeksi: "Löytyy useita joille tullut ongelmia ahtojen karkailun kanssa 13C ahtimella ja 3" DP:llä"
Tukholmasta nyt mitään ymmärrä, että tiedä mitä tuossa sanotaan mutta uskotaan kyllä :)
Ja tämän menee sitten jännäksi.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #539 : 04.09.2013, 16:40:59 »
en kyllä ymmärrä miten dp kasvattaminen vaikuttaa ahtojen piikittelyyn. kokeilitko että se läppä liikkuu kunnolla. itellä joskus oli se läppä jumissa.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

 

KL-varaosat  Race.fi